ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Ik heb me net helemaal lens zitten zoeken naar waarom een van de high-side FETs van een H-brugje geen fatsoenlijke spanning kreeg op zijn gate. Met de FET eraan zag ik een paar smalle piekjes, maar weinig zinnigs. Als ik de gate van de FET los trok (tijdelijk met een weerstandje naar de ground), werd het wel iets, maar het zag er nog steeds niet helemaal jofel uit.

Voorlopige conclusie: FET stuk. Ik had die helft van de brug even aan gehad zonder FET driver in de socket, en juist die FET kreeg het daar warm van. FET eruit gehaald, nieuwe erin gezet, zelfde probleem. Oude FET getest met de multimeter en een blokbatterij: lijkt prima in orde.

Eerst nog aan het wisselen geweest met de IR2184's, maar het probleem bleef.

Uiteindelijk de boosdoener gevonden: de bootstrap condensator was brak. Uitwendig was er niets aan te zien, maar ik kon geen capaciteit meten, terwijl dat op de andere helft van de brug wel kon. Het ding heeft de enigszins gefrustreerde demontage niet overleeft.

STOM KL*TEDING!

hehe, dat lucht op.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ach, 't kan altijd erger; beide driver ic's L6386 in m'n H-brug eruit geblazen :+

Ik draaide op 14 Volt en had dus de voeding van de drivers doorgelust naar de Busvoeding.
Enkele dagen later ga ik er weer mee aan de slag, helemaal vergeten dat ik de voeding had doorgelust.
Draai dus vrolijk m'n labvoeding op naar 20 Volt.... tak tak
2 gedecideerde plofjes en dat was 't dan. :P

Het ding heeft de enigszins gefrustreerde demontage niet overleeft.

Maar je hebt toch voor een eervolle teraardebestelling gezorgd? >:)

Bij een probleemsituatie gaat een mens nu eenmaal op zoek naar --vermoedelijke-- zwakke plekken. Maar soms ligt de oorzaak op een geheel andere plaats. "Wantrouwen" is de boodschap!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zo kwam ik er na 3 opgeblazen l298'en en een nieuwe bobine pas achter dat de - pool van de motoren die ik had nog steeds verbonden waren met de behuizing, ik had wel al een draadje losgehaald, maar moest er nog een loshalen blijkbaar :'(.

Take a parachute, and jump!

@Zonnepaneeltje: toch maar een zekering met een crowbar erbij, dan? Dat kost je een triac, een weerstand en een zener, en de beveiliging tegen verkeerde polariteit krijg je er voor niets bij.

Ik gebruik voor zulke dingen ook nog wel eens een weerstandje in serie en een FET met de gate aan een potmeter tussen de drain en source als shunt regelaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Vandaag heb ik echt n stomme fout gemaakt. Ik ben al een even bezig met een controller voor ableton. Op een plaat plexiglas heb ik alle knopjes en LEDjes gelijmd en vervolgens ben ik aan het solderen geslagen, alles over elkaar heen. Dit geeft in principe een mooi effect (als je er van houdt):
http://www.ducklegends.nl/P1.jpg
behalve als je vergeet de weerstanden van de LEDjes aan te sluiten als je de boel even gaat testen. Ik heb geluk gehad, van de 96 LEDs zijn er slechts 16 zwakker gaan schijnen (oftewel 8 duo leds).
http://www.ducklegends.nl/P4.jpg
Deze moeten dus vervangen worden. Even vissen tussen de spaghetti en vooral het terug solderen zal niet leuk worden.
http://www.ducklegends.nl/P2.jpg

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

@mosfet: Wat is dat voor kermis attractie???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Staat er toch bij dat het voor abelton is denk aan een midi controller.

edit: ja die linkse leds bij die pots kan ik nog snappen maar die andere inderdaad niet zo.

[Bericht gewijzigd door chrome op donderdag 25 juni 2009 13:44:57 (40%)

High met Henk

Special Member

het is eens tukje audio idd, maar wat doet dit specifieke ding dan? en waaromz oveel led's voor audio....

less is more bij mij iig...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Toen het multiplexen nog niet zo lekker liep en alles mooi flikkerde deed t mij ook denken aan een kermis attractie :p.
Het ding maakt zelf dus geen muziek maar is puur om een programma makkelijker aan te kunnen sturen, alles moet real-time.
Maar geen ledje is overbodig. Het zijn geen pots maar rotary encoders onderaan dus vandaar de LEDs om de encoders, zo zie je op welke waarde de rotary staat. De drie knopjes en ledjes rechts daarvan geven aan welke functies de rotary's hebben (1, 2 of 3).
Verder staat het gros van de overige ledjes voor een loopje dat je aan en uit kunt zetten of overnieuw kunt opnemen. verder nog functies als mute, arm, en stop.
Ik hoop dat ik het nog een keer beter toe kan lichten in show your projects als ie af is...
Net even nieuwe ledjes bij dick best besteld. En overige onderdelen die ik vergeten was.

Ik was laatst wat aan het klooien met een fetje. Op mijn bureau lag: een fet een 7805 en een tip120. Allemaal in to-220 behuizing, nou jullie raden het vast al, in plaats van de fet pak ik de 7805. Alles werd warm en er begon iets te stinken. Uiteindelijk was de schade maar één ledje.

Vandaag nog gewerkt aan een toestel waarin de CANbus een ferme trek gehad had. Er zijn verschillende printen verbonden met een CANbus, die mee door een kabelpakket loopt over twisted pairs. Dat kabelpakket was in brand gevlogen (er is een heel stuk weggebrand); met als gevolg dat die CAN in aanraking gekomen is met ofwel 42Vac ofwel met het lasvermogen (bron kan 40V bij 500A leveren).

Op elke print staat een PCA82C250 Can receiver, ik heb al die printen moeten repareren, in een enkel geval was de SOIC IC gewoon opengespat, nog geen tijd om weg te roken.
Raar maar waar: geen enkel koperspoor weggebrand.
Dan begin je daaraan met een heteluchtbout, maar het IC wil slecht lossen, er waren nl. pootjes aan de soldeereilandjes gebrand (koper op koper), tis geen gemakkelijke herstelling geweest.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
High met Henk

Special Member

big bang: pootjes voorzichtig wegslijpen mt dremeltje en dan vlak slijpen: met beetje tin als vulmiddel krijg je er dan weer prima een nieuw Ic op...

je krijgt dan dus padje, oud pootje nieuwe pootje...

succes verzekerd...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Net twee uur verknoeid aan het Sound commando van Proton+.

Ik heb een programma ontwikkeld op een 16F877A, met een werken Sound commando. Ik ging voor het uiteindelijke ontwerp over op een 16F88 want 40 pins was duidelijk overkill.

Maar nu geen werkend Soundcommando meer, wat blijkt: De 16F88 gebruikt ADSEL om aan te geven of een I/O digitaal of analoog is.

Dat staat op de 1e pagina van het ADC gedeelte van de datasheet, over het hoofd gezien met m'n duffe snotterige kop.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Niet als je analoge ingangen gebruikt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Na een volledige dag door mijn code spitten en scoopmetingen te doen om te zoeken wat er fout liep in mijn Dynamixel protocol uiteindelijk in de manual gelezen dat het ding minimum 10V moet hebben om te reageren...

Zucht... het probleem aan RTFM is dat je na een tijdje de meest logische dingen negeert en gaat focussen op de kleine letterjes..

Vierkant schakelaartje op de reset pin van een AVR zetten en deze dan een kwartslag draaien waardoor AVR continue gereset blijft.. Waren allemaal met machine bestuckt dus konden alles met de hand verwijderen..

Henry S.

Moderator

Of je maakt het zo dat een kwartslag niets uitmaakt voor de functie, en vervolgens de layout net zo verkeerd doet dat elk plaatsing een sluiting oplevert...

Vers van de pers: Opamps hebben bij 0V op de ingang een kleine offset op de uitgang, soms groter dan verwacht... Grrrr.... nieuwe layout.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Code omspitten, zucht. Das hier ook al voorgevallen: uren en uren op een stuk code AVR zitten zien, om er dan achter te komen dat alles hangt op een kleine pruts. Grrrrrrr.
En dan al helemaal als de ontwikkelomgeving met een foutmelding komt die misleidend is.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 28 juni 2009 22:34:35 schreef big bang:
En dan al helemaal als de ontwikkelomgeving met een foutmelding komt die misleidend is.

Don't they all...

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

hmm vandaag leuke truc: was afgl. vrijdag met de dnepr naar assen gereden en merkte toen al dat de accu erg slecht was: wat vreemd is, want die zit er net nieuw in.

waarsch is de regelaar beetej overijverig want het ding laad gewoon veel te hard, waardoor de accu nu beetje doodgekookt is....

gevolg is dat ik vandaag op de terugweg bij de benzinepomp geneens meer geneog spanning had om het ding in gang te krijgen. (let op: zo'n ding heeft geen e-starter, maar alelen een kick starter en daar start hij VERDOMD goed mee!!!) enfin... onder 8 V kapt mijn ontsteking ermee, en alles brandde zwak, dus einde oefening..

benzinepomp binnen: 1 9 V blokje AUB dan kan ik mijn motor weer starten... man keek mij HEEL verbaasd aan... "kun je hem niet aandrukken dan?" "nee ik heb geen vonk, dus drukken helpt niet" enfin man had echt zoiets: die gast is gek...

tot ik 2 minuutjes later vrolijk voorbij reed op de motor: even de 9V op het systeem en trappen maar en dan meteen de 9 V er weer af: met dank aan mijn vrouw voor het vasthouden van het 9V blokje tijdens het aantrappen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit topic is gesloten