van 12 volt naar 3 volt

hey
ik ben nieuw hier en weet niet gigantisch veel van elektronica af.
ik wil wat leds laten branden die werken op 3 volt gelijk, ik heb een trafo van 12 v gelijk.
mijn vraag is: hoe kan ik van 12v naar 3v gaan zonder stroom te verbruiken want ik heb al wel gelezen over de 78xx maar deze heeft als maximale uitgang 2 ampere en ik heb er 5 nodig.
bvd.

leds zijn stroomgestuurd, dus weerstandje ertussen.

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

ik bedoel:
zou iemand voor mij een schakelschema kunnen tekenen waarmee ik van 12v naar 3v kan?

alvast bedankt

Op 30 juni 2009 19:01:27 schreef Alexander Verbeek:
leds zijn stroomgestuurd, dus weerstandje ertussen.

volgens mij werken weerstanden toch alleen op de stroom en niet op het voltage of heb ik het nu mis?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 30 juni 2009 19:53:27 (53%)

7833+ bijhorende schakeling.

Over je 7833 zet je een of andere tor die min. 5A aankan. Waarom heb je 5A nodig? Voor wat ledjes?

Als je die 5A toch nodig hebt dan zet je een tor over je 7833 die min. 5A aankan.

Weerstanden "werken" op niets, ze zijn letterijk een weerstand voor de spanning/stroom, je kan ze gebruiken om de spanning naar beneden te halen of om zoals bij leds de stroom te beperken.

als ik de 7833 bekijk heb je een max van 9v vanaf je trafo en ik heb 12v dus dit kan volgens mij niet.
een tor wat is dit precies? en zou je mij misschien ook een waarde kunnen geven van wat deze tor moet zijn?
ik heb ong. 5 ampere nodig voor ruim 160 leds (20 mA)en mijn trafo geeft 5 ampere af.

Waar lees je dat? Max Vin is volgens mij 35 volt ofzo.

Je hebt na gelijkrichting:
12*1.41= 16.92
16.92-1.4= 15.52

Dat lukt dus wel. Een tor is een transistor. Als je transfo 5A kan leveren dan is dat te weinig want de stroom gaat na gelijkrichting min. 1.6 x naar beneden.

5/1.6 = 3.125A max.

Dus je zet al je leds parallel? Als je nu wat rijen maakt van telens wat leds in serie met één weerstand per rij.

Ik denk dat jij nog niet snapt dat er bij een led een weerstand(of stroombegrensd iets) !MOET! voor staan. Anders is het zo van: Hee dit ledje brand wel even heel hard,(2seconden later) oei het brandt niet meer. :p

nou zo weinig weet ik ook weer niet hoor
ik snp bst dat er een weerstand tussen MOET
maar jullie zeggen dat er gewoon een weerstand tussen de 12v en 3v moet maar welke weerstand moet er dan tussen?
ik heb al 12 volt gelijkspanning uit mijn trafo dus ik heb al gelijkrichting en 3 ampere is in principe genoeg.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 30 juni 2009 19:54:56 (33%)

@bvbart, als je het ledje aansluit op een kortsluitvaste voeding: spanning 2V, begrenzde stroom: 18mA dan moet er geen weerstand voor :p

Op 30 juni 2009 19:29:12 schreef bvbart:
Ik denk dat jij nog niet snapt dat er bij een led een weerstand(of stroombegrensd iets) !MOET! voor staan.

Dit is niet voor mij bedoeld? :)

weerstand= (spanning / stroom led)

vb: 1 2V led op 12V bron.

12-2=10V
10V/0.02mA
= 500 ohm.

Trouwens, je hoeft niet steeds te quoten hoor.

Whoops, dubbel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 30 juni 2009 19:54:35 (18%)

Op 30 juni 2009 19:34:53 schreef T-baev:
@bvbart, als je het ledje aansluit op een kortsluitvaste voeding: spanning 2V, begrenzde stroom: 18mA dan moet er geen weerstand voor :p

[...]

Dit is niet voor mij bedoeld? :)

Schrijf ik er toch bij, stroombegrenzend iets.:p
Het was tegen technonerd.:D

oke, ik wil 3v houden vanaf een 12v trafo dus:
12-3=9v
9v/0,02A
=450 ohm.

klopt dit zo ?

Ja,dit klopt.

Dit is dan wel per led. Dus 160 x

Je zal die weerstand niet standaard vinden in de E12 reeks. Je neemt beter een kleinere.

grotere dus! Verstrooid...

[Bericht gewijzigd door T-baev op dinsdag 30 juni 2009 20:13:17 (12%)

Henry S.

Moderator

Op 30 juni 2009 19:01:28 schreef technonerd:
volgens mij werken weerstanden toch alleen op de stroom en niet op het voltage of heb ik het nu mis?

En wat heb je nodig om een stroom te laten lopen?
Leesvoer: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

Lees btw http://www.circuitsonline.net/forum/faq even.

Op 30 juni 2009 19:49:37 schreef T-baev:
Je neemt beter een kleinere.

Een grotere!

En meerdere leds in serie vermindert het vermogen wat je anders toch in de weerstanden zit op te stoken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 30 juni 2009 19:57:56 (15%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Oeps idd, een grotere weerstand nemen! Ik zat met minder(=kleiner) stroom in mijn hoofd.

Ja, ik had ook al voorgesteld om leds in serie te zetten, maar de TS heeft hier nog niet op gereageerd.

zet 3 leds in serie, met een 150 ohm weerstandje ervoor, scheelt een hoop vermogen dat weggestookt wordt in de weerstanden.

dus + ----////---->|---->|---->|---- -
>| = led
//// = weerstand 150 ohm

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
Arco

Special Member

Je kunt ook een LM317 als stroombron schakelen. (zie datasheet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik ga nu met behulp van wat weerstanden proberen om de spanning te verlagen naar 3 volt

Het is een stuk beter om steeds 3 leds in serie te zetten, en een kleinere weerstand te nemen.
Dan heb je namelijk nog maar 3 keer zo weinig stroom nodig dan wanneer je ze allemaal apart zet.

De spanningsval over 1 led is 3 volt, dus over 3 leds is dat 9 volt.

12-9 = 3 V
3 / 0.02A = 150 Ohm

Dan branden ze net zo hard, en gebruik je 3 keer zo weinig stroom, en maak je een stuk minder warmte in je weerstanden.

het is gelukt om mijn leds goed te laten branden mbv. weerstanden.
allemaal harstikke bedankt dat jullie me wilden helpen.
groetjes