Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 1 mei 2009 21:16:44 schreef Sine:
Die zaten op printen ja, ik heb ooit een stuk industrieel iets in handen gehad waar er drie of vier op een eurokaart zaten. en die zaten met z'n velen in een 19" rack.

Geen idee wat het moest doen.

Kosten ? Geen idee.

Op een radiomarkt kanje nog wel eens zo'n print tegenkomen.

Op 1 mei 2009 22:37:33 schreef MAH:
Toen stopten ze met de productie ervan. dan maar openhalen en kijken wat er in zit dus. voor tegenwoordige begrippen verbazend weinig en prima zelf te fabrieken.

2-4 transistors en wat diodes en weerstanden, DTL logica.

Op 1 mei 2009 21:08:28 schreef Sine:
Enkele voorbeelden

http://www.uploadarchief.net/files/download/dtl-nand.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dtl-or.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dtl-xor.jpg

Over de voorlopers van de Norbits heb ik nog een heel boek, dat zijn nog echt printjes met 10 pootjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 2 mei 2009 00:26:25 schreef thevel:
Sine, heb je toevallig echt zo'n ding op de plank liggen?

Jup, deze en nog *ergens* een paar andere rode en blauwe, nieuw in doosje, maar die moet ik zoeken. Deze kwam ik van de week toevallig tegen.

Op 1 mei 2009 21:39:35 schreef 6502:
@Sine: Is er eigenlijk wel een onderdeel wat jij niet gewoon voor het grijpen in de kast hebt liggen?

Ik verzamel oude techniek. Niet heel actief, maar als ik tegen zoiets aanloop gaat het mee. Verder heb ik een paar kennissen die dat weten :)

Op 1 mei 2009 23:38:51 schreef Jochem:
Die blokken zijn inderdaad nog wat groter dan ze lijken zonder referentie. Wat een pakken zeg!

Jup daarom is ietwat van referentie bij zo'n foto altijd handig.

Thevel

Golden Member

Mod-edit: Crosspost!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 juni 2009 15:44:16 (90%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Robin F.

Golden Member

Dit zat in een oude Philips-TV, in een gedeelte van de voeding. Op de print staat "R292", dus het zal wel een weerstand zijn (meet ook zo'n 5 kOhm), maar waarom met drie poten, zo'n gekke vorm en zulke rare dingen van binnen?

http://www.uploadarchief.net/files/download/vreemdeweerstand1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/vreemdeweerstand2.jpg

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
GJ_

Moderator

Een PTC voor de demagnetisatie?

Waarom dat ding er zo uitziet mogen anderen je vertellen, ik heb werkelijk geen flauw idee.

Robin F.

Golden Member

Hij heeft een negatieve temperatuurcoëfficient, dus een PTC is het niet :-) Zou het soms een inschakelvertraging zijn? Dat zou eigenlijk wel heel logisch zijn.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Kan een PTC./NTC combinatie zijn. Die zitten vaak in voedingen, A voor de demagnetisatie en B als drossel van de bruggelijkrichter.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Soldeerboutje

aka musti

Ik heb een SMD-zwart blokje gevonden in een D-link DES-1005D
Het lijkt op een microcontroller,
maar wat is het?

PS: foto komt zondagavond

katten en elektronica: i love it!

Gast, je moet wel wat meer info geven, op z'n minst het opschrift, aantal poten, soort behuizing, en het liefst een (SCHERPE!) foto.
Jouw huidige vraag lijkt op "Ik heb een voertuig gezien, het lijkt me een auto, want hij heeft vier wielen. Welk merk, type, kleur en bouwjaar heeft ie? En is het wel echt een auto?"

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Smd chippie in een hubje, kan nooit spannend zijn.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
maartenbakker

Golden Member

@RobinF: De 98009/96009/96209 is wel degelijk een dual-PTC voor demagnetisatie. Een laagohmige schijf (36 ohm dacht ik) voor in serie met de spoel en een hoogohmige schijf waar de volle netspanning op staat om de laagohmige op temperatuur en dus uit geleiding te houden. Dat is dus ook meteen de reden dat die schijfjes lekker knus in een thermisch redelijk isolerende behuizing tegen elkaar aan zitten.

@Zoef: Jij hebt de beruchte 96012/96212/96312 in gedachten, denk ik. Die heeft een laagohmige PTC schijf voor in serie met de spoel en een laagohmige NTC schijf voor in serie met de voeding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 18 juni 2009 22:26:26 schreef Zoef de Haas.:
Kan een PTC./NTC combinatie zijn. Die zitten vaak in voedingen, A voor de demagnetisatie en B als drossel van de bruggelijkrichter.

Groetjes Hans.

Jup, dat vermoed ik ook.

rbeckers

Overleden

Ik heb die Philips "(on)dingen" wel eens ontploft gezien. Tenminste wat ervan over was. ;)

maartenbakker

Golden Member

Stuk gaan ze wel eens, maar echt ontploffen gebeurt relatief weinig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 18 juni 2009 22:26:26 schreef Zoef de Haas.:
Kan een PTC./NTC combinatie zijn. Die zitten vaak in voedingen, A voor de demagnetisatie en B als drossel van de bruggelijkrichter.

Groetjes Hans.

Dat is duidelijk niet het geval! Maartenbakker heeft het juist.Het is een dubbele PTC voor de automatische degaussing van een ktv.
Een kleurenbeeldbuis is nogal gevoelig aan statische magnetische velden afkomstig van de luidsprekers en het aardmagnetisme. Deze buizen moeten dan ook regelmatig gedemagnetiseerd worden met behulp van een spoel die rond de beeldbuis zit.
Deze spoel staat in serie met een PTC weerstand.
Bij het opstarten va de tv, vloeit een flinke stroom door de spoel, wel 2A.Na enkele seconden warmt de PTC op, en laat de stroom langaam zakken naar zo'n 15 mA.
Zo krijg je een wisselend magneetveld dat geleidelijk naar bijna nul afneemt en zo de buis efficent demagnetiseert.
Nu zou de PTC afkoelen en het proces zou terug herbeginnen.
Daarom wordt de PTC op temperatuur gehouden met een thermisch gekoppelde weerstand rechtstreeks op de netspanning. Door hiervoor ook een PTC te nemen, wordt het regelgedrag verbeterd.

PTC's worden wel meer gebruikt als zelf regelende warmtebronnen.

In een lijmpistool is de verwarmingsweerstand steeds een PTC.
In koude toestand warmt het ding vlug op, en de eindtemperatuur wordt geregeld door het PTC gedrag. Veel simpeler en efficienter dan gedoe met een thermostaat of een complexe elektronische schakeling.

Sine

Moderator

Ook dan kan het nog steeds een ntc/ptc combinatie zijn.

de ptc is uiteraard voor de demag, en de ntc heeft een dubbele taak, de ptc warm houden en de voedings elco zonder een klap opladen.

De enige failure mode die ik van die dingen gezien heb is uitbranden, waarschijnlijk ontstaat er op een gegeven moment ergens een slecht contact en wordt het ding te heet.

Een geval was zo erg dat ik in eerste instantie dacht dat er een gloeilampje in de tv zat.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 2 juli 2009 23:14:00 (41%)

Anoniem

Op 2 juli 2009 23:12:12 schreef Sine:
Ook dan kan het nog steeds een ntc/ptc combinatie zijn.

de ptc is uiteraard voor de demag, en de ntc heeft een dubbele taak, de ptc warm houden en de voedings elco zonder een klap opladen.

Ja, alles zou natuurlijk kunnen, maar het IS niet zo.
In sommige monitoren zitten idd NTC weerstanden om de startstroom van het apparaat binnen de perken te houden, maar het onderdeel van op de foto is met zekerheid een PTC koppel.
Die tweede PTC staat altijd DIRECT op de 230V en heeft niets met de voeding te maken..Moest het een NTC zijn zou je natuurlijk een kortsluiting veroorzaken.

maartenbakker

Golden Member

Op 2 juli 2009 23:12:12 schreef Sine:
Ook dan kan het nog steeds een ntc/ptc combinatie zijn.

Maar dan niet als er 2322 662 98009 op staat, dat is een PTC/PTC dus de bovenstaande discussies is nogal hypothetisch. In een post hierboven verwijs ik al naar een aantal types PTC combinatie die veel voorkomen. Die op ...12 eindigen zijn bij mijn weten de enige waarin PTC en NTC gecombineerd zijn.

Op 2 juli 2009 23:18:28 schreef grotedikken:
Die tweede PTC staat altijd DIRECT op de 230V en heeft niets met de voeding te maken..Moest het een NTC zijn zou je natuurlijk een kortsluiting veroorzaken.

Niet altijd dus. Uiterlijk ook niet te onderscheiden als je de nummers niet kent.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 2 juli 2009 23:18:28 schreef grotedikken:
[...]
Ja, alles zou natuurlijk kunnen, maar het IS niet zo.
In sommige monitoren zitten idd NTC weerstanden om de startstroom van het apparaat binnen de perken te houden, maar het onderdeel van op de foto is met zekerheid een PTC koppel.

Niet noodzakelijk, een constructie als deze komt voor met exact het zelfde 3 potige onderdeel :

code:


    o-------------------.
               |        |
               |        |
               |        |     .----o-------o---o
               |        |     |    |       |
               C|       |     |    |       |
               C|       |     -    -       |
               C|       |     ^    ^       |
               |        |     |    |       |+
               |Demag   '-----)----o      ===
               |        .-----o    |      /-\
               |        |     |    |       |
               |        |     -    -       |
               |        |     ^    ^       |
               |        |     |    |       |
               |        |     '----o-------o---o
               |        |
              .-.-     .-.-
              |/|      |/|
             -| |     -| |
              '-'      '-'
               |PTC     |NTC
               |        |
   o-----------o--------'

@Maarten,

Precies, beiden bestaan ... en ik roep ook maar wat ik zelf al ben tegengekomen.

free_electron

Silicon Member

ptc/ptc ptc/ntc . who cares. mpderne tv's hebben geen demagnetisatiespoelen meer nodig...
alleen nog dunne glasplaatjes met wat vloeistof en binnkort groene ze gewoon organishce LED

raadsletje : hoe herken je een echte groene jongen ? hij heeft nu al een oled in huis. . die sijn immers organisch .... ( kweetet tis een flauwe )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hoef je ook geen verwijderingskosten voor te betalen.
Kan zo in de groene kliko.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
maartenbakker

Golden Member

Maar wat doe je dan met de rode en de blauwe pixels?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
leime

Golden Member

dan krijg je de "rode en blauwe pixels verwijderings bijdrage"

Ik zie deze onderdelen heel vaak, maar ik heb geen idee wat ze doen.
Deze zitten op 2 moederborden die ik hier heb liggen.
Het zijn cilindervormige componenten die waarschijnlijk iets te maken hebben met spanning.

Ook zou ik willen weten wat die blokjes ernaast doen, volgens mij een soortgelijke functie.

Alvast bedankt!

Dit topic is gesloten