Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

De cylinders zijn elco's (in dit geval waarschijnlijk solid-state elco's) en de vierkante blokjes zijn spoelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Solid state elco's? Ik twijfel niet aan je kennis, maar ik ken de term zelf niet. Is dit een soort keramische elco ofzo, of een ander materiaal dat meer 'solid state' is dan bij een normale elco? Dat ze low-ESR zijn is wel zeer waarschijnlijk.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Net zoiets als tantaal, maar dan met andere materialen. Ze zouden langer mee moeten gaan en beter tegen mishandeling bestand moeten zijn dan de gebruikelijke elco's. Juist daarom zijn moederbordfabrikanten zoals Gigabyte er al hard mee aan de slag. Ik weet niet van welk merk de exemplaren op de foto zijn, maar een van de bekendere reeksen is de OSCON reeks van Sanyo. Daar is met Google vast wel iets over te vinden, de details ken ik zelf ook niet uit m'n hoofd.

P.S. Philips blijkt ze ook al jaren te hebben. Die, en wat andere merken, lijken bruinsteen (MnO2) als electrolyt te gebruiken. Net als in batterijen en tantaalelco's dus. Modernere elco's zouden wel eens een polymeer kunnen gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat ik nou toch weer tegen kwam in mijn hobby hoekje heb geen idee wat dit is. Jullie vast wel.

Dus wat is dit voor ding en wat doet het?

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/07/18/32958a019a38a90a76efed58c7828556/tSNC00345.jpg
http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/07/18/25c6677ca97909327b2057dd91b55258/tSNC00346.jpg

foto's zijn klikbaar.

Edit: er staat op de achterkant iets met: NTG MH3

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Ik herken het ding niet. Heb je al wat gemeten? Weerstand en capaciteit tussen die twee pennen bijvoorbeeld?

Heb je enig idee hoe oud het is, en waar het vandaan zou kunnen komen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 juli 2009 14:10:40 schreef Jochem:
Solid state elco's? Ik twijfel niet aan je kennis, maar ik ken de term zelf niet. Is dit een soort keramische elco ofzo, of een ander materiaal dat meer 'solid state' is dan bij een normale elco? Dat ze low-ESR zijn is wel zeer waarschijnlijk.

Het zijn 'droge' elco's. Het elektrolyt bestaat uit een vast polymeer, vandaar 'solid state'. Overigens is het stuk in de afbeelding de drie-fasen CPU core voltage regulator. De blokken zijn inderdaad spoelen van 0.47uH die een behoorlijke stroom kan verwerken. Beetje CPU tegenwoordig doet 125A-175A max. op 1.05V.

Op 18 juli 2009 22:41:36 schreef SparkyGSX:
Ik herken het ding niet. Heb je al wat gemeten? Weerstand en capaciteit tussen die twee pennen bijvoorbeeld?

Heb je enig idee hoe oud het is, en waar het vandaan zou kunnen komen?

even de multimeter gepakt maar ik meet een weerstand van oneindig > 20 MOhm en capaciteit kan ik met m'n multimeter niet meten.
en hoe oud het is en waar het vandaan komt nou geen idee lach ergens in mijn onderdelen bak. dus waarom ik het bewaart heb weet ik eigenlijk ook niet maar zal een reden voor geweest zijn.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Op 18 juli 2009 21:29:33 schreef tinus016:
Wat ik nou toch weer tegen kwam in mijn hobby hoekje heb geen idee wat dit is. Jullie vast wel.

Dus wat is dit voor ding en wat doet het?

foto's zijn klikbaar.

Edit: er staat op de achterkant iets met: NTG MH3

Ik dacht in eerste instantie aan een soort relais. Van russische makelij oid. Maar bij nader inzien tich ook weer niet. Ik weet het eigenlijk ook niet.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
klein is fijn

Moderator

Het lijkt erop dat je twee lipjes kan wegbuigen om het kapje eraf te halen?

klopt ;) even gedaan en dit is de binnen kant

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/07/19/fa10efa131c334b33fd00b13a5e0e23c/tSNC00348.jpg

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Ik heb een acculader waar ook iets dergelijks in zit hoewel niet exact gelijk. In mijn lader is het een bi-metaal tegen te grote laadstromen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Henry S.

Moderator

Ik dacht aan een thermische zekering, bi-metaal zou goed kunnen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Soldeerboutje

aka musti

Weet iemand wat dit component is?: Een zwart SMD-blokje met het opschrift "AN8206K JAPAN 304" er staat ook een logo bij een "M" in een Vierkantje

Wat is dit en wat doet het?

Alvast bedankt

katten en elektronica: i love it!
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Soldeerboutje

aka musti

Een IC van Matsushita met opschrift AN8206K

katten en elektronica: i love it!
Soldeerboutje

aka musti

quote:Een IC van Matsushita met opschrift AN8206K

Wat doet dit onderdeel?

En nu kick ik dit topic :)

katten en elektronica: i love it!
Henry S.

Moderator

Op 19 juli 2009 21:14:41 schreef Soldeerboutje:
Een IC van Matsushita met opschrift AN8206K

Dat had je eerder kunnen posten, het is geen puzzeltopic om te zien of iedereen weet wat je bedoelt.

Van dat IC heb ik geen data gevonden.

Op 22 juli 2009 17:15:52 schreef teunhaperen:
http://www.alldatasheet.com/view.jsp?sSearchword=AN8206K&CFID=4784…

En daar schiet de vraagsteller wat mee op?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Robin F.

Golden Member

Staat er niet meer op? Dit zou namelijk best een datumcode kunnen zijn. Een scherpe foto doet trouwens ook wonderen :-)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
maartenbakker

Golden Member

AN8206K is geen datumcode, maar zoals vermeld een typenummer van Matsushita. Het lijkt me handig als de vraagsteller de context van het IC vermeldt en een betere omschrijving of scherpe foto plaatst. De AN8201 en AN8202 zijn motordrivers van enige soort.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 22 juli 2009 20:36:44 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

http://www.uploadarchief.net/files/download/s6003893.jpg

dit ding zit in een haakse slijper.
is dit een condensator?

ja :), een van 0.22 uF 250 V~

Edit: en die MKP staat geloof ik voor Metallized polypropylene

Edit die MKT x2 staat dus voor veiligheids condensator.

en ik ga morgen maar even langs de brillen boer voor een nieuwe bril want dit wort zuren :p

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
pa3gws

Golden Member

Yep 220 nano farad 250 Volt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

hoelang blijft er spanning op staan nadat je de slijptol uitgezet hebt, en krijg je een grote schok als je de aansluitingen aanraakt?

ik heb dus een oude relais van eberle

fryslan boppe

Dit topic is gesloten