Scootmobiel snelheid aanpassen

Dit topic is gesloten

ok, ik zal het hier wat duidelijker maken,

ik ben in bezit, van een scootmobiel,
merk: Fortress NLX-12

mijn vraag, is het volgende:

de Max. sneheid, is 12 Km/u
nu is de snelheid, wat mij betreft, wat aan de langzame kant, en waneer ik samen met de hond er op uit gaat,
dan is deze snelheid, niet voldoende, om de hond te kunnen laten rennen.

voor deze, had ik een ouder type Fortress Giant NLX-15,
die reed maar liefst: 21 Km/u.
zover ik kan nagaan, met het weinige info op internet,
wordt dit geregeld, door de motor-controller....
ook zit er een D-9 interface poort (RS232) op,
op beide modellen, Fortress NLX-12 / NLX-15.
dus ik vermoed, dat de snelheid, en trottle, gemanipuleerd kan worden, via de controller.
ik heb bij een dealer/verkoper van scootmobielen geinformeerd, maar ze doen erg geheimzinnig hierover, en willen er nix over kwijt.

wie, kan mij informeren, en /of helpen,
mijn scootmobiel, sneller te maken, naar c.a: 17-20 Km/u
alvast, dank.

met vr, groet: reier kroeke.

Om voor je scootmobiel een aansturing te fabriceren moet je aardig wat kennis in huis hebben, maar het is te doen. Ik weet niet hoeveel je weet van elektronica?

Mischien kun je met de fabrikant bellen, dat lijkt mij in eerste instantie het handigst.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

ik heb een tijdje geleden een schema van een zelfbouw electrische fiets controller naar CO gezonden,misschien kan je daar iets mee?
Waar het ergens terecht is gekomen weet ik niet.

Ik zou totaal niet weten of mijn idee van werken klopt, maar misschien kan de garagist deze wel sneller laten gaan, door de RS232 connector via kabel te verbinden met zijn PC, dan moet de garagist hyperterminal opzetten en stuurt de step-controller wat info naar hyperterminal over wat je juist moet intypen om de snelheid te regelen. Moest dit het geval zijn zou het heel gemakkelijk gaan, anders zelf een motorcontroller bouwen?

Den Dries www.hulens.be
Henry S.

Moderator

Op 10 juni 2009 21:40:39 schreef lvg:
Waar het ergens terecht is gekomen weet ik niet.

Op de todo lijst.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb eens van iemand gehoord dat op de printplaat waar de besturingselektronica zit, een potmeter zit.

Daarmee kon je de max. snelheid instellen.

Dit zou natuurlijk flauwekul kunnen zijn.

Evarist

Golden Member

Is de mechaniek sterk genoeg om een hogere snelheid aan te kunnen? Stabiliteit, remmen enz? Zonder van eventuele goedkeuringen nog te spreken.
Veel mensen zeggen me dat ik mijn bromfiets moet opdrijven, maar ik doe dat niet. Als ik snller wil rijden koop ik toch gewoon een snellere?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik heb een prijslijst van onderdelen voor die dingen gevonden. http://www.xs4all.nl/~wrsnet/PDF/WRS2006Q2.pdf daar maak ik van op dat de snelheid niet regelbaar is door het prog aan te passen maar dat er gewoon een andere stuurkaart in moet. Maar ik kan verkeerd zitten.

Wisdom comes by the ages... and with some people by the centuries.

Een "snellere" stuurkaart zou in principe niet duurder moeten zijn, of misschien een heel klein beetje. Een sterkere motor is uiteraard wel duurder, en als je motor niet krachtig genoeg is, gaat een andere stuurkaart dat niet veranderen.

wat betref die fortress nlx 12 ik heb hem zelf ook
En kwa opvoeren ben ik er ook al mee bezig geweest
De orginele electronica kon ik niet veel mee
Ik heb er zelf 1 gebouwd
Ook heb ik die 2 52ah accu,s vervangen door 8 van 12 v 7ah
Deze heb ik 2 paralel gezet en 4 in serie dus 48v bij 14ah
Het frame kan dit niet aan en trekt krom en moest vertevigd worden
Tijdens een lange rit door het bos is de motor doorgebrand en deze heb ik vervangen door een betere van een andere scoot mobiel
Als ik nu gas geef rij ik eerst 20 meter op het achterwiel met de weeliebar aan de grond
Het voorvorkje past overgens prima een wiel in van een minibike
Inclusief de schijfrem.
Orginele electronica overgens laat maximaal 17 volt van de 24 door ,
Mss kun je iets met een relais en een turbo boost knopje .

Heee joh ! zet er gewoon grotere wielen onder !
Gaat `ie ook sneller, zonder riskante mokidifaties.

Groeten,

Eddied

Videohenkie: ik mag toch hopen dat de duty-cycle geen 100% kan worden, waardoor een multimeter 17V aangeeft? Ik kan me niet voorstellen dat ze 7V * forse stroom op zouden stoken.

@Shizzle dizzle: een wat grotere versie van de motorregeling met een flink relais om de motor om te polen lijkt me voldoende, en niet echt moeilijk.

Ik kan me voorstellen dat het ding in principe wel harder kan, maar dat ze deze om marketingredenen wat geknepen hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

nog een tip voor mensen die iets harder willen met deze scoot mobiel
Sloop de kap met spatboarden er af , ga strak door een bocht zodat je op 2 wielen rijd , zet je klomp klem tussen het wiel welke in de lucht hangt , en het differentieel zorgt dat het andere wiel een keer zo snel draait

En dat draagt bij aan de vraag van de TS?

Kan je de stroom meten?

Op 27 juli 2009 03:08:52 schreef videohenkie:
nog een tip voor mensen die iets harder willen met deze scoot mobiel
Sloop de kap met spatboarden er af , ga strak door een bocht zodat je op 2 wielen rijd , zet je klomp klem tussen het wiel welke in de lucht hangt , en het differentieel zorgt dat het andere wiel een keer zo snel draait

En wat voor verschil maakt het dan als dat wiel 1x zo snel draait ?
Als `ie zonder die `truc met de klomp` 10 km/h rijdt, en met de truc
1x zo snel, dan is 1x 10 nog steeds 10 km/h.... dus je schiet er
niets mee op....

Wat ik ook heb gehoord is dat je het linkervoorwiel eraf kan halen. Deze in de sloot gooien ( je hebt er dan toch niets meer aan ).
De as die eruit steekt die kan je afzagen, dopje erop tegen roesten. Dan koop je een zonnecel die monteer je bovenop de zitting, die sluit je aan op 230V.
Je hebt wel een uController nodig om de snelheid te kunnen regelen, maar zoals SparkyGSX ook al aangeeft, niet de volledige 100% dutyfiets instellen, anders moet je te hard trappen! Dat wil je uiteindelijk ook niet hebben.
Niet te vergeten de hond natuurlijk, deze monteer je op de plaats waar je het wiel hebt verwijderd, dan sluit je het zonnepaneel aan op de hond die wordt dan weer gevoed door de 230V installatie.

Dit zou moeten werken, je rijdt dan wel wat harder dan 21km/h, maar dat lijkt mij niet zo'n probleem.

de stroom heb ik nooit gemeten maar ik ga er vanuit dat dat een 40 50 ampere is in pieken
De 2.5 mm kabel die er naar toe ging werd aardig warm en de anp vlakstekkers die ik er tussen had zijn er allang uitgebrand

Dat met die klomp werkt echt ik zij niet dat hij 1 keer zoveel maar een keer zo veel is oftewel 2 keer zo snel
De trekkracht word dan 2 keer zo laag dus het duurt even voor je op snelheid komt

Je houd er maar rare berekeningen op na:

Quote:
"Dat met die klomp werkt echt ik zij niet dat hij 1 keer zoveel maar
een keer zo veel oftewel 2 keer zo snel"
Waarom is 1x tien bij jou plotseling 20 ??
Nou, een keer 10 is tien, en niet twintig....

Om op 20 km/h uit te komen, zul je toch echt TWEE keer zo snel moeten
hoor.
Dat kan een kind uit de eerste klas lagere school jou wel vertellen.

Ik zou het bijna vergeten te zeggen!

Die hond moet je natuurlijk niet achterstevoren om zetten! Anders heb je kans dat je in rondjes blijft rijden.

Dat met die klomp is ook een goed idee! Ga ik ook eens proberen. Ik twijfel alleen nog over het een factor 10, ik denk dan dit 100 moet zijn. Wat jij videohenkie?

@sparkygsx Ik zat meteen al aan een H-brug te denken, maar wat jij zegt is goed te doen.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
GJ_

Moderator

Kunnen we on-topic én vriendelijk blijven? Graag antwoorden waar TS wat mee kan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 27 juli 2009 20:19:24 (31%)

Ik heb toevallig ook nu een scoot mobiel , ik heb deze met een scoop na gemeten of het pwm signaal op volledige snelheid op 50% werd afgeknepen , maar helaas op maximale snelheid staan de mosfets op 99 % open , dus mijn scoot mobiel is niet meer op te voeren , en software matig zou het bij mij ook niet uit maken , want 26v en 99% duty cycle is zo goed als vol open .

Shiptronic

Overleden

Dan grotere wielen of ergens een overbrenging aanpassen, hij word dan wel minder sterk.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Of de spanning verhogen door een accu toe te voegen, maar of de bestaande besturing dat leuk gaat vinden weet ik niet. De onderspanningsbeveiliging zal in ieder geval niet meer werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Dit voegt na 3 jaar weinig aan dit topic toe.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten