Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

pa3gws

Golden Member

In een dergelijke condensator blijft nauwelijks lading achter.
Ik denk niet dat je er iets van voelt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Op 18 augustus 2009 21:58:32 schreef tinus016:
Edit: en die MKP staat geloof ik voor Metallized polypropylene

Er staat MKT, en het is een X2 veiligheidscondensator.

Op 18 augustus 2009 22:05:46 schreef krijn1995:
hoelang blijft er spanning op staan nadat je de slijptol uitgezet hebt

Is vrijwel meteen verdwenen door de motor.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 18 augustus 2009 22:05:46 schreef krijn1995:
hoelang blijft er spanning op staan nadat je de slijptol uitgezet hebt, en krijg je een grote schok als je de aansluitingen aanraakt?

nou als jij de slijptol uit zet dan is ie al lang leeg voor jij de stekker uberhoet de steker vast hebt. dus Nee.

Op 18 augustus 2009 22:09:18 schreef Henry S.:
[...]
Er staat MKT, en het is een X2 veiligheidscondensator.

is aan gepast.

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op dinsdag 18 augustus 2009 22:16:43 (20%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Robin F.

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/ml741cs.jpg
Wat het is weet ik, hij komt uit mijn pot vol 741's :-) Maar van welke fabrikant is deze?

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
pa3gws

Golden Member

Als ik zoek op ML741CS kom ik op manufacturer MSY.
Maar ik heb daar nog nooit van gehoord.
Kom met die type aanduiding veel chinese links tegen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

1974 is te oud om Chinees te zijn, denk ik. Verder zou ik het ook niet echt weten.

@Benadski: is op zeker geen Motorola, Micro Lineair (ken het bedrijf niet) zou zomaar kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ML, zou dat niet Micro Linear of MotoroLa kunnen zijn?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Robin F.

Golden Member

Motorola is het niet, want die hebben altijd al hun bekende M-in-een-rondje-logo gebruikt. Micro Linear kan ook niet, want die zijn pas in 1983 begonnen :-)

Motorola is het niet, want die hebben altijd al hun bekende M-in-een-rondje-logo gebruikt.

Wel een 'M', maar die zit niet altijd in een cirkeltje.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ik zie hem ook zo niet maar het lijkt op een afgesleten Teccor. Ik kan alleen geen 741 bij hun vinden maar wat ze vroeger maakten hoeven ze nu niet meer te maken natuurlijk.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Robin F.

Golden Member

Daar heeft het inderdaad wel wat van weg, afgezien van dat horizontale lijntje rechtsonder, en het feit dat Teccor volgens hun eigen geschiedenis nooit opamps gemaakt heeft...

maartenbakker

Golden Member

5 lijntjes versus 6 lijntjes...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

Bijhouden dat ding !!!! Das ene MicroLinear !!! uit 1974 nog wel. week 26.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Robin F.

Golden Member

Maar hoe kan dat? Naar eigen zeggen bestaan ze pas sinds 1983! Bovendien hebben ze nooit opamps gemaakt.

@maartenbakker: ze hebben allebei vijf lijntjes ;-)

free_electron

Silicon Member

er was een micro linear op walsh avenue. heeft niks te zien met de micro linear die nu bestaat.

De oude micro linear is ontmanteld in 1978 dacht ik.. veel volk is toen vher en der verzeild geraakt. de key figuren zijn linear tech begonnen later.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 4 september 2009 21:40:56 schreef free_electron:
Bijhouden dat ding !!!! Das ene MicroLinear !!! uit 1974 nog wel. week 26.

Wel wel wel, ik heb nog ene 741 in een 14pin behuizing liggen met exact dezelfde (mysterieuze) logo erop, ook begin jaren zeventig, ik heb hem bijgehouden uit nostalgie, het kan zelfs dat hij nog ietsje ouder is dan ikzelf, ik zal morgen eens kijken.

Trouwens ook dezelfde grijze behuizing (lichter dan anders) in precies normaal plastic.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Op 19 juli 2009 00:02:04 schreef tinus016:
klopt ;) even gedaan en dit is de binnen kant

[afbeelding]

Ik heb zo'n ding uit een sloop monitor gehaald en de schijfjes bleken een soort NTC's
De weerstand veranderde bij verwarming. Ik denk dus een thermische beveiliging of softstart zoals ik in mijn Nordmende wobbulator tegen kwam. De weerstand is eerst hoog. Hij wordt warm door de stroom die er loopt en de weerstand zakt waardoor er meer stroom kan gaan lopen. Ze worden zo uitgekiend dat ze bij de gevraagde stroom niet te heet worden natuurlijk.

Wie weet wat dit is: http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1366&mode=view

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Het heeft wat weg van een dikkefilm weerstand, die hebben een zeer geringe zelfinductie, wat dus bij hoge frequenties een voordeel is.
En een temperatuurmeting erop in de vorm van een NTC of PTC of een sensor?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Het komt uit een antenne tuner van een racal VHF set

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
chuckie

Honourable Member

Iemand enig idee wat dit is?
Ik zelf denk een triac waarbij de dunnere aansluiting de gate is.
Maar als dat al zo zou zijn, ik kan echt nergens over deze jongens iets vinden.
Hij lijkt uiterlijk op de BTA 25 triac's in dezelfde RD91 behuizing die ik regelmatig gebruik, maar wat zijn de specs dan?
Bij voorbaat dank.(excuses voor de niet al te beste foto)
http://www.uploadarchief.net/files/download/ot157.jpg

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

heb je ook iets van een typenummer, logo oid?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Heb je hem al doorgemeten? met een weerstandje aan een voeding, en met een tweede voeding of 9V blokbatterij met een weerstandje in serie een puls geven op wat je denkt dat de gate is. Als dat werkt, de aansluitingen van de voeding verwisselen om uit te vinden of het een triac of een thyristor is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Grote kans op een triac. Die worden in zo'n behuizing gestopt, zoals je zelf al zei, de BTA25 reeks is er een voorbeeld van.
Ik ben op het werk nog geen thyristoren tegengekomen in zo'n behuizing.

Wat betreft de specs, je kan enkel verder gaan op de opdruk, levert een zoekresultaat hierop niets op, dan is het jammer.
Ik heb hier ook nog dikke thyristoren liggen (studs, met sleutelwijde 30mm of zoiets), nieuw, maar als je zoekt op hun typenr levert dat niets relevants op. Das ook jammer.
Soms worden er onderdelen door de fabrikant op maat gemaakt voor de afnemer, "custom" en dan kan je ook zoiets voorhebben.

- - big bang - -

Dit topic is gesloten