Nieuw low-cost microcontroller development board van TI

Gepost door Jeroen Vreuls op zaterdag 26 juni 2010 16:41 · Bron: Texas Instruments

Nieuw low-cost microcontroller development board van TI

Texas Instruments heeft onlangs een development board voor hun MSP430 serie microcontrollers op de mark gebracht. TI biedt het board, LaunchPad, aan voor slechts $4,30. Met de introductie van de LaunchPad lijkt Texas Instrument de concurrentie aan te willen gaan met de Arduino.


Het development board is geschikt voor MSP430 serie microcontrollers van TI. Deze low-power en low-cost microcontrollers zijn 16 bit en hebben volgens TI betere performance dan 8 bit microcontrollers. De goedkoopste en simpelste microcontroller uit de serie is verkrijgbaar vanaf $0,25.

De LaunchPad bestaat uit het development board, twee MSP430 microcontrollers, een mini-USB kabel, PCB connectors, een kristal en een quick start guide. Beide meegeleverde microcontrollers hebben een 14-pin DIP behuizing en 2 kB flash geheugen. Een van de twee microcontrollers heeft ook een 10 bit ADC. Deze controller is geprogrammeerd met een voorbeeldprogramma dat een aantal features van de microcontroller demonstreert.

Voor het ontwikkelen met het board stelt Texas Instruments de tools IAR Embedded Workbench en Code Composer Studio ter beschikking. Hiermee is het mogelijk om in C of assembly software te maken en te debuggen.

De LaunchPad vertoont veel overeenkomsten met de Arduino, het open-source microcontroller platform dat populair is onder hobbyisten. Het Arduino platform maakt gebruik van Atmel microcontrollers. De LaunchPad is onder andere verkrijgbaar in de webshop van TI voor de prijs van $4,30. Op de wiki van TI is meer informatie te vinden over de LaunchPad.

Gepost door Benadski op zaterdag 26 juni 2010 23:04

Leuk, maar de link van de shop werkt niet... Waar is ie verder te bestellen als particulier?

Of komt er een inkoopactie? Ik lust er wel een paar, met wat andere (ondersteunde) processortjes erbij. :9

[Reactie gewijzigd op zaterdag 26 juni 2010 23:04]

Gepost door smoerijf op zaterdag 26 juni 2010 23:05

Wow, dat is echt wel "voor niets". Je krijgt dev board + software met debugger. Bij AVR's heb je ook gratis tools maar de hardware is wel véél duurder. En dan bij PIC betaal je de hoofdprijs. Daar je geen degelijke gratis tools.

Als je zin om te starten met embedded µc kun je hier echt niet omheen! Als ze hun prijzen zo laten zeg ik: dat gaan AVR en PIC kosten! Zeken met de huidge "AVR crisis". Te minste als dit bord en controllers globaal vlot leverbaar worden.

Voor die 4.30$ heb je het al in huis! Shipping is free, ik kan niet vinden voor dit ook geld voor BE/NL hun eStore ligt eruit. (Ze kunnen de rush van bestellingen niet aan?)

[Reactie gewijzigd op zaterdag 26 juni 2010 23:09]

Gepost door Iemand op zondag 27 juni 2010 09:37

Wow, een los pic chipje is nog duurder dan dit bordje!

Gepost door Animal64 op zondag 27 juni 2010 14:07

De TI eSTore doet het weer. Ik heb er net 2 besteld. Zal laten weten wanneer het binnen is. Je kunt allen dit board bestellen als je gebruik wil maken van free-shipping. Processor prijzen in de eStore zijn ook zeer aantrekkelijk.

Gepost door spruce op zondag 27 juni 2010 21:20

De store lag er inderdaad een tijdje uit.
Voor mensen die net beginnen is dit absoluut een leuk boardje. Goedkoper ga je het nergens vinden.

TI legt hier duidelijk geld op toe, aangezien het verzenden met fedex al meer kost.
Ze willen duidelijk de hobby markt veroveren wat heel erg slim is, alleen wel een domme zet dat ze hem niet Arduino shield compatibel hebben gemaakt. Dan pak je naar mijn idee 2 vliegen in 1 klap.

Gepost door Iemand op maandag 28 juni 2010 09:34

Je moet met creditcard betalen bij TI...

Gepost door Sandertje op maandag 28 juni 2010 23:13

Laat ik nou net geen credit card hebben :(

Gepost door Roland van Leusden op woensdag 30 juni 2010 00:51

Inmiddels is de BOM van het bordje vrij gegeven, zit ondermeer een MSP430F1612 op.

Frequency(MHz) 8
Flash 55 KB
RAM 5 KB
GPIO 48
Pin/Package 64LQFP, 64VQFN
ADC 12-bit SAR
Other Integrated Peripherals 2 DAC 12, Analog Comparator, DMA, Hardware Multiplier, SVS
Interface 1 USART (SPI or UART or I2C), 1 USART (SPI or UART)
Timers 1 Watchdog/Interval, 1 16-bit (3CCR), 1 16-bit (7CCR)

Kortom vraag me af hoe lang het duurt voordat het bordje "gehackt" word.

Voor de "chinezen" onder ons, bestel xx van die bordjes bij TI en soldeer de MSP430F1612 eraf en verkoop 'm los.

Digikey: MSP430F1612 296-17885-ND Euro 15.52

[Reactie gewijzigd op woensdag 30 juni 2010 11:35]

Gepost door Animal64 op woensdag 30 juni 2010 18:13

Net berichtje ontvangen van TI mijn 2 bordjes zijn on backorder :-(. Wat betreft de prijs van de 430F1612 die is in de TI store $8.55. Scheelt bijna de helft met digikey.

Gepost door Roland van Leusden op vrijdag 2 juli 2010 00:26

In de TI webshop:

Coupon: HALFMSPTOOL => 50% korting.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 2 juli 2010 00:27]

Gepost door flash2b op zondag 4 juli 2010 17:57

Word nog ff wachten...

Back Ordered
More available early August

(bron: TI Launchpad WIKI)

Jawel: SHIPPED !! nu nog wachten tot ie binnen is.

Vandaag, 3 maanden later, is hij gearriveerd. Het versturen duurde maar 2 dagen, maar hij heeft 3 maanden in backorder gestaan.

[Reactie gewijzigd op woensdag 29 september 2010 11:16]

Gepost door GdV op dinsdag 13 juli 2010 22:36

begrijp ik dat de programmer included is?

Gepost door Tommyboy op woensdag 14 juli 2010 00:17

Jep, die zit op het printje geintegreerd.

Gepost door Roland van Leusden op woensdag 14 juli 2010 16:21

Van mij inmiddels ook status verzonden.

<edit> En ontvangen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 15 juli 2010 23:09]

Gepost door GdV op donderdag 15 juli 2010 11:32

Besteld: mailtje gekregen: backorder.
opnieuw ingelogd: kent me niet.
wachtwoord vergeten: herkent mail adres niet
?!?
Paar daagjes wachten misschien tot administratie op orde is?

Gepost door Robbert1979 op dinsdag 31 augustus 2010 19:55

Helaas is shipping niet meer gratis :(

Gepost door Animal64 op dinsdag 28 september 2010 15:53

Mijn ontwikkel bordjes zijn eindelijk binnen, heeft 3 maanden geduurd :( Maar goed ik har er toch geen haast mee. Binnenkort even de test projectjes draaien.

Gepost door watchout3 op zondag 23 januari 2011 11:40

De reden waarom het niet pin-compatibel is met arduino:
http://www.simpleavr.com/msp430-projects/launchpad-shield
Het zou dus een slimme zet kunnen zijn van hun, ofwel is dit puur toeval :p