TSCOMBOBEJ, The Small Circuits Online Migratory Box Of Belgium Elektronic Junk, is gebaseerd op TGIMBOEJ/TSCOMBOEJ.
aangezien de nederlanders onder ons al goed op dreef zijn vroeg ik mij af of er in belgie evenveel interesse in is dan in nederland.
Handige linkjes:
deelnemers (Mensen met iwm in hun post)
boxlog
ik kan hem zelf niet opstarten aangezien ik geen geschikte doos kan vinden en niet genoeg 'rommel' heb om er een eerste keer in te steken
korte uitleg (edited quote)
Het grote voordeel van TSCOMBOEJ is dat de portokosten lager liggen,
waardoor deelname goedkoper is.
TSCOMBOEJ reist rond. De ene CO-er stopt er wat elektronica-
onderdeeltjes in en stuurt 'm naar een andere CO-er.
Die haalt eruit wat 'ie wil hebben en stopt er onderdeeltjes in die
'ie kwijt wil maar die een ander nog wel nuttig kan gebruiken
en dan weer naar de volgende en het spel begint opnieuw
Wil je je als deelnemer aan dit project opgeven, post dan in dit
topic. Zet gelijk in die post met welk[u] gebied van elektronica[/u]
je je het meest bezig houd en welke onderdelen je juist wel of juist
geen interesse in hebt, zodat de verzender van de tscomboej daar
eventueel rekening mee kan houden.
Om de "Ik wil meedoen" posts makkelijk te kunnen scheiden van de discussie:
zet letterlijk "iwmb" in je post. Dan kan de zoekfunctie al die posts
ertussenuit vissen voor de verzender.
Deelname instructies:
Bij deelname ga je ermee akkoord je aan dat stappenplan te houden.
Straf op niet doorsturen: Verplicht werkkot opruimen en foto hier plaatsen. ik zal in de komende dagen nog zorgen voor een mooi pdfje waarin
ongeveer dezelfde uitleg zal staan als in de nederlandse tegenhanger
iwmb,
interesses:
pic/avr, trafo's (alhoewel die moeilijk door dat gleufje passen)
en andere 'rommel kan er natuurlijk altijd bij
wat ik heb liggen dat ik niet direct kan gebruiken:
veel pinheiders (1*40) male, diverse ledjes, audio connectoren die ik al jaartje liggen heb door niet meer mee bezig te zijn
ic's, paar diodes,on-of-on schaakelaartjes,een 7915 (uitgesoldeert uit een project dat niet afgeraakt is) en nog wel wat rommel.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Logisch gezien zou ik zeggen dat ruilhandel de bedoeling is - waar je teveel van hebt stop je erin, en waar je te weinig van hebt neem je eruit. Twee geiten voor een koe, weet je wel.
Hopen dat iemand een koe in de doos stopt en dat je de volgende bent om ze er onmiddellijk uit te halen, en weer op te vullen dat je zelf al rommel vindt, zou het concept al snel kelderen. Dit is niet wat ze bedoelen met "One man's trash is another man's treasure".
Zelf ben ik uiteraard ook ooit een budgetloze tiener geweest, en ik ben die periode verre van vergeten, maar als de relatieve waarde van de doos niet vrij constant blijft gaan sommigen aan een heel kort eind trekken, en da's ook niet eerlijk.
Mijn eigen onderdelen-verzamelwoede heeft vast haar oorsprong in de periode dat ik me niks kon veroorloven, en componenten die niet uit een ontplofte TV gesloopt waren een natte droom bleven. Nu zijn er zeker mensen die graag gul zouden willen zijn en te veel hebben van vanalles, maar met een migratory doos moet je dan een filantroop-scholier-filantroop-scholier-... volgorde opzetten, en dat zal wel niet de bedoeling zijn. In alle waarschijnlijkheid is de verhouding vraag-aanbod ook niet 1:1, en dan ben je nog verder van huis.
Ikzelf heb tegenwoordig veel teveel componenten, en wil best wel een reeks gratis grabbags maken en die dan doneren, maar hoe weet je dan wie van de ontvangers serieus is, en wie niet? Maken we dan een RF doos, een digitale doos, een uC doos? Als het niks kost, hebben we zo duizend aanvragen, waarvan misschien zeven kitjes uiteindelijk gebruikt worden.
Volgende week naar Finland, en heb daar een kubieke meter of zo aan onderdelen waarvan ik best 99% kan weggeven. Als ik er ben zal ik snel eens een indexje maken.
Ik loop al jaren rond met het idee om een Rosmalen kit te maken, en die dan weg te geven of te verkopen voor een nominale som waarbij de opbrengst naar CO zou gaan. Maar dan moet iemand de moeite doen om het op te zetten...
De mix aan onderdelen die ik heb is uiteraard helemaal onpraktisch - een paar duizend 74HC00s zullen er wel tussen zitten. Dus de kitjes zouden rond de beschikbare onderdelen ontworpen moeten worden. uC's heb ik ook, denk ik - als ik me niet vergis heb ik eens een rol MC68HC11's gekocht - ooit mijn lievelingsprocessor. (de romance is ondertussen voorbij). Maar de drempel is laag, en persoonlijk vind ik de HC11 de eenvoudigste beginnersarchitectuur - oa met veel CISC instructies zodat je ontzettend compacte code kan schrijven.
Wat ik weet dat ik in grote getale heb, zijn SMD elco's, SMD weerstanden, uCs, 74xx IC's met de karrevracht, LEDjes, enz. Wat ontbreekt zijn PLCC voetjes, grote elco's, transformatoren. En een PCB gaat altijd een zekere kost met zich meebrengen.
Iemand zin om samen een gratis (of bijna) CO beginnerskitje mee te ontwerpen?
Topickaap, realiseer ik me. Maar ik zal het goedmaken door België positief te discrimineren 
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Ik denk dat je daar beter een apart topic van maakt Bert
en ledjes heeft volgens mij iedereen genoeg. µP kitjes zijn er genoeg in de wereld (alle toch pic/avr, als ik zo op het eerste gezicht zien). De MC68HC11 heb ik eens gezien in een ecu van Mazda/Ford wel grappig en de connectie om te programmeren zat er gewoon bij, hiervan heb ik eigenlijk nog geen kit van gezien.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Bert, een andere mogelijkheid is om het aan CO te doneren. Als je leuke grabbags kunt maken, verkopen we die gewoon op de CO-stand in Rosmalen. Opbrengst gaat direct naar deze site.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Goed idee!
Volgende week zal ik een topic openen met een snelle doorsnede van wat ik liggen heb. Met wat geluk kunnen we wat verzinnen op korte tijd, ik ben er maar heel even.
Wel gaat iemand van de Rosmalen crew in B of NL ontvanger moeten spelen voor een pakket, ander wordt het moeilijk qua logistiek.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
@Bert: Klinkt goed.
Rosmalen topic
Ik kan zonder problemen als ontvangst-adres dienen, en anders is Chuckie (Tom) in principe degene die het spul her en der uit het land verzamelt en opslaat. Mail mij of Tom maar even als je meer info hebt.
als er maar 3 mensen interesse hebben is het mss niet de moeite om hem te beginnen en te wachten op die van nederland ? (al kan dat een tijdje duren ... )
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 5 januari 2012 03:04:14 schreef Bert_mc:
Logisch gezien zou ik zeggen dat ruilhandel de bedoeling is - waar je teveel van hebt stop je erin, en waar je te weinig van hebt neem je eruit. Twee geiten voor een koe, weet je wel.Hopen dat iemand een koe in de doos stopt en dat je de volgende bent om ze er onmiddellijk uit te halen, en weer op te vullen dat je zelf al rommel vindt, zou het concept al snel kelderen. Dit is niet wat ze bedoelen met "One man's trash is another man's treasure".
Was ik ook een beetje bang voor, maar valt gelukkig totnogtoe erg mee. Komt ook omdat inventaris online wordt bijgehouden (in het box_log) en je wss. wel wat boze opmerkingen krijgt als je er 2UC kitjes en een ledstrip uithaalt maar slechts een 1/4W 10k terugstopt...
zo, staat gelijk dit topic in mijn lijst, want ik ga dit volgen
jha zo gaat datmaar als er maar 3 geintereseerden zijn kom je niet ver,
zelf heb ik hier wel wat ictjes liggen, wat torren en diodes heb ik ook nog wel op overschot liggen maar ik koop enkel wat ik nodig heb op dat moment zelf dus ech een grote hoop heb ik hier niet liggen (op mijn ledjes na dan)
Damic
Ondertussen is de lijst van onderdelen dat ik kan opsturen lang aan het worden. Dit weekend aan het op ruimen geweest met een maat in zijn verzameling "rommel", zat daar nog oud geheugen bij en een tetris spelletje voor de gameboy.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Even dit topic kicken, want misschien dat de Belgen eerder hier kijken.
De tscomboej "blackbox" is namelijk momenteel in België, zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/99641/12
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Misschien kan iedereen z'n 'verlanglijstje' in de box deponeren... ?? Dan kan er in het circuit rekening mee worden gehouden ne zouden er ook 'persoonsspecifieke' zakjes in de doos gestopt kunnen worden) Moeten anderen dan respecteren
).
Ik ben bijvoorbeeld in voor weerstanden tussen 0,5 en 3W en condensatoren voor meer dan 400V (buizentechniek).
Sandertje
Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
Damic
Gaan dit nog eens kicken.
Voorstel om via Kiala te versturen dan is het telkens maar 4€ en kunnen we tot 15kg gaan
en wat groter versturen.
mss kunnen we in verloop van tijd nog eens een eigen belgische doos beginen,
ik doe dan in elk geval weer mee, heb ondertussen weer heel wat leuk spull erbij
mss kunnen we deze over een goede maand starten?
heb hier ondertussen wel al heel wat nieuwe onderdelen waarvan ik er veel teveel heb besteld om aan het minimum bedrag te komen
Damic
Hehe, heb hier ook al een doos gereed staan.
Wat heb je zoal?
Heb hier 3 tellers, geheugen, klemmekes, tetris spelletje.
heb hier 2 8ohm speakers 3W (van oude pc boxen)
watoverschot aan nieuwe komponenten 
micro sd =>> sd
kabelbinders
adapter (6v 1A als ik mij niet vergis)
en mss vind ik hier nog wel wat
dat is afhangkelijk van wat erinzitnatuurlijk,
als iemand geintereseerd is in bvb luidsprekers en je steekt er een luidspreker in kun je het best eerts naar de geintereseerde sturen (deze geintereseerd is in de meeste geintereseerd is)
@ damic:
welke klemmetjes zijn dit?
en dat geheigen is dat van een pc?
btw heb hier nog een hdd liggen (20Gb) iemand daarin interesse?