Hoi,

Ik heb gebruik gemaakt van het schema op de site hieronder weergegeven.
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/555dcac.html

Ik heb dit schema opgebouwd en heb gebruik gemaakt van een transfo van 12V naar 230V (400VA).
het probleem is dat ik maar 90V AC aan de uitgang krijg dit komt ook doordat ik voor de tranfo een wisselspanning aflees van maar 6.65V ipv 12V.
Ik heb de schakeling gevoed met 12V DC.
Wanneer de transfo aansluit op die 6.65V dan merk ik een spanningsdaling van 3V dus dan staat er nog maar 3.65V aan die uitgang voor de transfo.
Wanneer ik nu op die 90V AC een belasting aansluit dan zakt deze 90V ook tot ongeveer 60V.
Op pin 3 van die NE555 meet ik oo al 6.8V DC, ik heb daarom eens geprobeerd met 2 BD135 paralell te schakelen zodat ik al 11.6V DC kreeg. Maar aan de uitgang voor de transfo was dan de spanning gezakt naar 3.4V wat ik wel raar vindt.

Kan iemand mij dit verklaren?
Kan iemand mij hierbij helpen zodat ik wel 230V krijg?

Alvast bedankt
met vriendelijke groeten
Wim

Ik denk dat je trafo wat zwaar is,kan je het niet met een lichtere proberen?
PS:is je frequentie wel op 50 hz afgesteld?

wat is het vermogen van je 12V voeding? Je moet er rekening mee houden dat je vermogen nooit toeneemt, maar zelfd afneemt. Een flink vermogen op je 12V lijn zorgt voor een redelijk vermogen op je 230V~ lijn.

Pak je een autoaccu dan kan deze veel vermogen leveren, maar een paar batterijen in serie leveren nauwlijks het vermogen om de 230V~ te maken.

Succes iig

The Force

je trafo levert nu dus 230V~ op 1,7A (ideale situatie en redelijk normaal een 400Watt voeding)
die 230V~ komt uit 12V en is dus 19 x omhooggetransformeerd. Komt er 1,7A uit die voeding dan was het oorsronkelijk 32.3A!!!
reken nu eens na met die vermenigvuldigingsfactor op hoeveel spanning en stroom je uitkomt met je huidige voeding?!

Wat voor een smoorspoel heb je gebruikt voor L1?
Kan die de stroom door je trafo wel aan?

Hoi,

Ik heb de frequentie niet juist afgesteld (kan die niet meten hier), maar als ik aan de potentiometer draai dan veranderd de spanning niet.
ik heb het ook met een lichtere transfo geprobeerd maar die geeft ook nie veel omdat het transfo's zijn van 12V-230V en ik geraak niet aan die 12V :-)

Ik heb gebruik gemaakt van een 12V voeding die 3A maximaal kan leveren, maar het is de bedoeling dat ik een auto batterij ga gebruiken in de toekomst!

Ik heb een spoeletje ("in weerstandverpakking") van 1uH gebruikt, ik weet niet als deze de stroom aan kan?

Merci alvast
groeten Wim

Waarschijnlijk niet hè.
Als dat spoeltje gewoon zo'n kwart Watt afmeting heeft,
zit daar zeer dunne draad op, nooit vodoende om 30 Ampère
door te laten. Ergo je spanning op de ingang van je trafo wordt nooit hoog genoeg.

Is daar niets over geschreven bij de bouwbeschrijving?

Je zult dan een dikke powerweerstand moeten nemen, en daarop windingen leggen van stevige koperdraad.
Ik heb de neiging om te zeggen,"probeer het eens zonder dat
spoeltje", maar de induktiepieken kunnen je schakeling vernielen.

Kan een multimeter wel blokgolfspanningen meten?
het zou misschien wel een meetfout kunnen zijn, ik weet het niet.

Op 15 april 2004 19:01:22 schreef jan123:
Kan een multimeter wel blokgolfspanningen meten?
het zou misschien wel een meetfout kunnen zijn, ik weet het niet.

Tenzij het een true RMS meter is niet.
Met een gewone DVM krijg je de gemiddelde AC-waarde.

Op 15 april 2004 19:14:18 schreef Hugo Welther:

Met een gewone DVM krijg je de gemiddelde AC-waarde.

Toch de gemiddelde waarde van je golf maal 1.1 (verschil tussen RMS en gemiddelde waarde van een sinus)

Op 15 april 2004 17:11:01 schreef Wims:
Ik heb gebruik gemaakt van een 12V voeding die 3A maximaal kan leveren, maar het is de bedoeling dat ik een auto batterij ga gebruiken in de toekomst!

tja, 3A primair is zo'n 0,16A secundair. Je mag idd blij zijn als er iets uit je trafo komt... Vervang je spoeltje door een type dat makkelijk 30A aankan en probeer het eens op een losse autoaccu... moet meer uitkomen dan... (en of dat nu 50Hz of 60Hz is maakt voorlopig niet uit...)

Op 14 april 2004 21:47:34 schreef Wims:

Ik heb dit schema opgebouwd en heb gebruik gemaakt van een transfo van 12V naar 230V (400VA).
het probleem is dat ik maar 90V AC aan de uitgang krijg dit komt ook doordat ik voor de tranfo een wisselspanning aflees van maar 6.65V ipv 12V.
Ik heb de schakeling gevoed met 12V DC.

Als de schakeling ideaal zou zijn , moet de voeding toch nog 12Volt x (wortel^2) zijn. De voeding is de top spanning, de 12 Volt Trafo spanning, de eff spanning.
Bij belasting zal C4 snel een hindernis zijn, dus probeer eerst maar met een ZEER beperkte belasting.
Meet eens of de spanning over C4 toeneemt als je meer belast.
Hoeveel kan de schakeling maximum leveren volgens ontwerp bij 12 Volt: ,er staat een basisweerstand van 100 Ohm Ib =+- 110mA, TIP heeft Hfe 15, IC = 1,65 amp
1,65 amp x 12 Volt= 19,8 Watt !! > filtering, om naar sinus te gaan 19,8 * 0,707 * 0,707 = 9,9 Watt - verliezen C4,Transfo, Uce.
Als je er nog 7 Watt uit haalt mag je blij zijn.

Wims: "Op pin 3 van die NE555 meet ik 6.8V DC"

>>Dit is toch normaal. dit is het midden punt van 12Volt.
bij een niet helemaal symetrische blokgolf.

dit komt ook doordat ik voor de tranfo een wisselspanning aflees van maar 6.65V ipv 12V.

(12 V - Ubc 1,5 Volt) * 0,707= 7,4 - verlies over spoel en C4 dat verklaart mogelijk 6,65 Volt.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]

Ik kan dus er eigelijk maar 7 watt uithalen, dat vind ik wel wat weinig, zal ik dan andere transitoren moeten gaan gebruiken voor meer ampere's te krijgen (meer te versterken) ?
Iemand een voorstel?

Andere schakeling gebruiken, ik heb jouw gebruikte schema even bekeken.

1. De transistoren staan als spanningsvolger geschakeld, dat betekent een behoorlijk verliesvermogen bij hogere stromen. Bovendien levert deze configuratie een top-top uitgangsspanning van de voedingsspanning - 2X de drempelspanning (12-2x0,7 = 10,6 Volt toptop)
Wat je overhoudt is secundair dus 203,16 Vtt wat door je meter goed als 90 Veff gemeten kan worden.

2. De trafo is middels een hele dikke elko gekoppeld, zo'n elko heeft bij 50 Hz een Ac-impedantie van 1,17 ohm, bij 1A aan de 12V zijde valt hier al een spanning over van 1,17V
Laat staan bij 32A.

oplossing die beide problemen aanpakt met behoud van trafo is een brugschakeling, de elco en spoel kunnen dan vervallen, mits je elke transistor beveiligt door een diode tussen de collector en emitter aan te sluiten.
Enige probleem is dat je de blokgolf uit de 555 moet inverteren voor de tweede 'poot' van de brug. De top-top spanning wordt nu een dikke 20V, en daarmee haal je de eff spanning waarschijnlijk nog niet helemaal, maar je komt in de buurt.

Andere mogelijkheid is een trafootje te nemen van 220V naar 6V, maar 400 VA is zowieso niet mogelijk met deze schakeling, daarvoor heb je hele andere transistoren nodig, die TIP-torren die je nu gebruikt kunnen max. 6 A schakelen.

In elektuur heeft ook recentelijk ook een omvormerschakeling gestaan die van 12 volt 220 volt maakt, misschien moet je eens in de bibliotheek neuzen, of bekende medehobbyisten vragen die je daar in kunnen of willen laten neuzen.

Merci voor de info, misschien toch beter dat ik op zoek ga naar een ander schema!
Ik heb zelf de cd's van elektuur van 1996 - 2002
Hierin vind ik geen schema van een DC to AC inverter!
Zou iemand eens willen kijken op zijn elektuur cd's voor een schema hiervoor?

Alvast heel fel bedankt

groeten

@wims er staat een ontwerp in de elektuur van februari of maart 2004 ! Zeer recent dus. Misschien even de plaatselijke bibliotheek opzoeken en een kopietje maken ??