Geachte forumleden, sinds een paar dagen is mijn Weller WECP-20 defect.
Bij het aanzetten gaat de bout aan maar slaat niet meer af. Ik heb de waarden van de stift en de temperatuursensor gecontroleerd en die zijn goed (22 en 11 ohm) de temperatuursensor veranderd ook bij het verhitten.
Waarschijnlijk is het een storing in de behuizing, ik heb deze doorgemeten en bij de 7805 was geen 5 volt, maar ook aan de ingang was bijna geen spanning.
Waarschijnlijk is de nulspanning schakelaar ic defect, maar ik kan de tekst daarop niet goed lezen.
Is er iemand die mij een uitgebreid schema en/of het type ic kan doormailen?
Bijvoorbaat vriendelijk dank.
Ron

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/wecp-20_small.jpg

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (41%)]

Ha Peter,
Heel veel dank voor het schema, nu moet ik er wel uit kunnen komen.
Je staat er eigenlijk niet bij stil dat een Weller kapot kan gaan, deze doet al 15 jaar trouw dienst.
Met vriendelijke groeten, Ron

Ik heb dit schema gevonden op internet, het zweeft nog hier en daar rond. Bij mij was de weerstand voor de spanningsregelaar stuk. Deze is uiteraard bedoeld om de 78L05 te ontlasten maar had nu zichzelf ontlast. Nieuw 240 ohm 3 watt gevonden en ik solddeer al weer ajren probleemloos met mijn wellertje.

Ik ben er nog niet uit, in het schema van Peter staat een SL443A getekend maar in mijn versie zit een TFK 038 of TFK 068 Of TFK 088.
Dit kan ik niet meer goed lezen want de opdruk is vervaagd.

Kan iemand mij aan de juiste opdruk helpen?
Alle onderdelen zijn goed dus moet deze wel defect zijn.

Bijv. dank, Ron

Maak er een macro foto van. Zo lang het component niet verbrand is, kan je waarschijnlijk de waarde er wel uit halen.

edit:
Ik heb net mijn Weller uit elkaar gehaald. Er zit wel degelijk een SL443A in. Probleem zal zijn dit IC te vinden.

Het Weller bestelnummer is 5 26 701 00. Of ze een IC kunnen leveren of een equivalent is wat anders. De handleiding staat nog steeds op de website van cooperhandtools
.

Google ik op jou type nummers, vind ik weinig datasheets.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (67%)]

Het IC is een U217B. Een equivalent van de SL443A.

Edit: U217B is net zo moeilijk te vinden als de SL443A. Bij UTSOURCE kan je de vraag eens stellen.

TFK is de fabrikant. De rest is waarschijnlijk de productie code.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (50%)]

Is waarschijnlijk hetzelfde zoek maar eens op U217B datasheet en SL443A datasheet.
Ik heb ze niet vergeleken maar zijn in ieder geval beide een Zero Voltage Switch.

Zo ver gaat mijn kennis met deze componenten niet.
Is volgens jou de pinbezetting identiek zodat de 1:1 uitwisselbaar zijn?
Voor zover ik kan zien/begrijpen is die anders
Mvg Ron

[Bericht gewijzigd door Vonkentrekker op (15%)]

Neen ze zijn niet pin compatibel. Vergelijk de datasheets. Bij de U217B is pen 1 de ingang van de zaagtand generator. Bij de SL443A is dat pen 7. Bij de U217B is pen 6 de uitgang naar de triac. Bij de SL443A is dat pen 4.

De print van mijn WECP-20 (met SL443A) ziet er in ieder geval helemaal anders uit dan opde foto van Vonkentrekker.
Misschien kan een aanpassingsprintje uitkomst bieden? Op voorwaarde dat de werking identiek is, en enkel de pinbezetting verschilt.

Dat was mij ook al opgevallen bij het schema wat Peter mij stuurde.
Al komt het grotendeels overeen, toch waren er verschillen. Bij mij zaten er 2 dioden 1n4004 minder en ook de waarden van de weerstanden waren anders.
Dat heb ik weer.

Mvg Ron

Jawadde! Bijna 15 euro voor zo'n ding!

@Vonkentrekker: de opamp zit in een voetje, zo te zien. Die zou je even kunnen verwijderen en de ingang v/d U217B aan GND leggen, om er zeker van te zijn dat die weldegelijk stuk is.

Op het printje van TS zit ook een BZX zener diode. In het originele schema zit deze ook niet.

TS gaat er van uit dat dit IC stuk is.

Hij schrijft echter ook dat hij geen 5V meet achter de 78L05. Ik zou eerst eens uitzoeken wat daar de oorzaak van is. Meet eerst eens de uitgangsspanning van de transformator. Vervolgens de ingang van de 78L05. Als het daar al niet goed zit kan de rest ook niet werken.

Op 27 december 2011 21:05:26 schreef buckfast_beekeeper:
Op het printje van TS zit ook een BZX zener diode. In het originele schema zit deze ook niet.

TS gaat er van uit dat dit IC stuk is.

Hij schrijft echter ook dat hij geen 5V meet achter de 78L05. Ik zou eerst eens uitzoeken wat daar de oorzaak van is. Meet eerst eens de uitgangsspanning van de transformator. Vervolgens de ingang van de 78L05. Als het daar al niet goed zit kan de rest ook niet werken.

Bij mij was dus die weerstand stuk 240 Ohm/1Watt

Vandaag zal ik even bij Farnell kijken of dit ic leverbaar is.
En anders zal ik het schema van de schematheek wel nabouwen, dan kan ik toch mijn vertrouwde boutje weer gebruiken.
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken en de reacties.
Ron

Ron,

Bekijk eens eerst of je de 5V in orde krijgt. Zijn de 240Ω weerstand en de ingangsdiode nog in orde? Een 78L05 kost ook geen wereld. Zowat alle componenten op het printje zijn goedkoper dan je U217B.

Zo lang je geen 5V hebt, kan en zal het niet werken.

Controleer ook eens op slechte solderingen.

Beide IC's zijn bijna niet meer te vinden. De Weller met U217B is al een recentere versie. Bij de versie met de SL443A is er zelfs geen groene silk aanwezig. Het zal dan zeker niet eenvoudig zijn om de schakeling te gaan nabouwen.

Farnell, RS, C en Reichelt hebben de IC's niet meer.

De 5 volt is aanwezig, de weerstand bleek toch wat hoger dan ik dacht en ik heb deze vervangen.
Helaas blijft de bout nu stoken en slaat nog steeds niet af.
En ach, hij heeft het zo`n 15 jaar dag in dag uit gedaan dus heb ik moeder de vrouw eens lief aangekeken en kan ik een nieuwe gaan kopen.
Natuurlijk wel weer een Weller.
Mede forumleden, hartelijk dank voor jullie assistentie en technische adviezen.
En voor allen: Een mooi 2012
Mvg Ron

Beide chips zijn nog verkrijgbaar:

U217B:
http://www.benl.ebay.be/itm/U217B-Driver-de-triac-thermostat-CAU217-/1…

SL443A:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110792257015&amp…

@Vonkentrekker: ipv het oude weller station in de kliko te gooien mag je het altijd opsturen.... :-)

Dit zit er bij mij in.
Typenummer 03 84, dus 28 jaar oud :)

Trouwens, Romex http://romex.nl/navigatie.aspx heeft me al een paar keer uit de problemen geholpen met onderdelen voor soldeerstations.

http://www.bucket.schorum.nl/weller01.jpg

http://www.bucket.schorum.nl/weller02.jpg

[Bericht gewijzigd door Generaal op (29%)]

Gisteren heb ik een gebruikte WSD-81 op de kop kunnen tikken zodat ik in ieder geval verder kan. Het was wel een rib uit mijn lijf maar ach, als ik weer 10 jaar verder kan is het prima.

De andere leg ik even opzij, misschien kan ik nog ergens een goede regelunit op de kop tikken. Of iemand moet de WECP over willen nemen voor onderdelen.

Als ik jou was zou ik Romex even bellen, je weet maar nooit.

[Bericht gewijzigd door Generaal op (74%)]