Willis
So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Ik heb in de keuken een 3-fase aansluiting en ik wil hierop een inductie kookplaat (Siemens EH875ME21E) aansluiten.
Nu heb ik dit oude topic gevonden waarin eigenlijk exact hetzelfde word besproken, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit.
Ik wil hem dus aansluiten volgens de middelste optie uit de installatiehandleiding:
Ik heb dit besproken met een elektricien, maar volgens hem is het helemaal niet zeker dat de stroom door de nuldraad beperkt blijft tot 16A; ongeacht de 120 graden faseverschuiving. Waarom kon hij me niet duidelijk maken.
Volgens hem was het beter om de derde, ongebruikte fasedraad te vervangen door een extra nul en de nul dus met 2x 2,5mm2 aan te sluiten op de automaat in de meterkast.
Kan iemand mij uitleggen of dit inderdaad zo is, of dat 1 nul van 2,5mm2 hier wel voldoende is?
Bij 3 fase is 1 nul naar de meterkast voldoende. Zoals je al aangeeft kan de stoom niet boven de 16A uitkomen door het fase verschil.
[Bericht gewijzigd door part op (100%)]
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Dan moet men als het met 2Fase en Nul is zo aansluiten.
Let wel op waar de Fase L1 en N1 en de Fase L2 en N2 zitten.
En dat er een brug zit van 2-3 en van 4-5. Meten is weten! 2X F , 2X N en Aarde.
Dan heeft men meer vermogen en is beter verdeeld en veiliger.
@ohm pi: Aangepast, rare normen met die kookplaten.
MVG Gerard.
Dat tweede plaatje is een beetje verwarrend.
Erboven staat 3N. Dat suggereert dat het over 3 fasen en een nul gaat. Maar in het plaatje zie ik alleen maar L1 en L2. De derde fase L3 ontbreekt.
Als ik het goed begrijp wil je de zaak aansluiten volgens het tweede plaatje, maar dan met 1 draad voor de nul. Dat moet volgens mij kunnen. Doordat de fasen 120 graden verschoven zijn kan de nulstroom nooit groter worden dan de fasestromen. Kan je duidelijk zien als je de stromen vectorisch uittekent en dan de resultante bepaalt.
@GerardMonique,
Je nummering van je tekeningen klopt niet met het aansluitschema wat TS gepost heeft. Draad "5", de aarde in het schema van TS, knoop je doodleuk aan de nul. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Weet je wel heel zeker dat je een 3 fase aansluiting hebt?
Kijk op je elektramet, daar kun je het terugvinden, post anders hier een foto van je meter.
Er zijn niet veel 3 fase installaties in woonhuizen.
Heb je echt 3 fase, dan is een enkele draag voor de Nul voldoende
Heb je een kookgroep op 1 fase, dan MOET je nul dubbel uitgevoerd worden.
T is enigzinds verwarrend, maar in beide gevallne moet je volgens het middelste plaatje aansluiten.
Je woont toch niet ergens in Belgie met eenoud net van 130/230Volt?
Willis
So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Ik ben maar een domme werktuigbouwer, maar als in de meterkast overal 380/220 op staat en er drie bruine draden lopen en ik tussen die bruine draden 400V meet, dan ga ik er in al mijn naïviteit wel van uit dat het 3-fase is.
Het gaat me er om dat iemand beweert dat er meer dan 16A door de nulleider kan lopen en dat snap ik niet als de fases 120° verschoven zijn. De som van die sinussen is bij mij weer een sinus met dezelfde grootte.
Volgens hem was het beter de nul van de perilex naar de automaat aan te sluiten met 2× 2,5mm2 of 1×6mm2. Op zich niet veel werk en ik wil het best doen, maar dan wil ik wel het nut erachter inzien.
Sparkz
Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
De 4 kookzones van het toestel zijn als volgt verdeeld over de 2 fasen:
fase 1 = 1,8kW + 1,8kW = 3,6kW
fase 2 = 2,2kW + 1,4kW = 3,6kW
Bij 230V maakt dat dan 15,65A per fase. Dus ja, de stroom door de nulleider blijft dankzij de faseverschuiving nog net onder 16A (want de vectoriële som van 15,65A en 15,65A blijft 15,65A ).
Alleen weet ik niet wat er gebeurt als men de PowerBoost functie gebruikt... Als bijvoorbeeld de PowerBoost van de 2,2kW kookzone wordt ingeschakeld (waardoor het vermogen van die zone stijgt tot 3,3kW), hoeveel vermogen kan de bijhorende 1,4kW zone dan nog leveren??? Vermoedelijk wordt het maximum vermogen van deze laatste dan wel teruggeschroefd omdat men in de tech specs spreekt van een "Aansluitwaarde: 7,29 kW".
De sectie van de nulleider hoeft dus niet per se groter te zijn dan de fasegeleiders.
Sparkz
Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Dubbel post, sorry
[Bericht gewijzigd door Sparkz op (97%)]
Op 7 januari 2012 10:29:05 schreef Willis:
Het gaat me er om dat iemand beweert dat er meer dan 16A door de nulleider kan lopen en dat snap ik niet als de fases 120° verschoven zijn. De som van die sinussen is bij mij weer een sinus met dezelfde grootte.
Tot die conclusie was ik ook gekomen.
Hoewel je je zelf als domme werktuigbouwer bestempelt kan je blijkbaar wel met vectoren overweg.
Kortom, de bewering van die "iemand" is onjuist.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 7 januari 2012 10:29:05 schreef Willis:
Ik ben maar een domme werktuigbouwer, maar als in de meterkast overal 380/220 op staat en er drie bruine draden lopen en ik tussen die bruine draden 400V meet, dan ga ik er in al mijn naïviteit wel van uit dat het 3-fase is.
Zo naief vind ik dat niet. Ik denk dat je gelijk hebt.
Volgens hem was het beter de nul van de perilex naar de automaat aan te sluiten met 2× 2,5mm2 of 1×6mm2. Op zich niet veel werk en ik wil het best doen, maar dan wil ik wel het nut erachter inzien.
Willis: Goed opgelet op school. Prima begrepen en goed onthouden. Electricien moet terug naar school, je hebt gewoon helemaal gelijk.
Een andere manier om het te beredeneren is als volgt: Als de VOLLE stroom (16A) door alle drie de fases loopt, is de stroom door de nul geleider dus nul A. Nu valt de belasting op 1 van de fases helemaal weg. Dan moet de stroom die eerst door de derde fase en derde belasting ging nu door de nulgeleider: 16A.
Op 7 januari 2012 10:34:00 schreef Sparkz:
Als bijvoorbeeld de PowerBoost van de 2,2kW kookzone wordt ingeschakeld (waardoor het vermogen van die zone stijgt tot 3,3kW), hoeveel vermogen kan de bijhorende 1,4kW zone dan nog leveren???
Bij mijn indcutiekookplaat is het zo dat de som van de instellingen van de twee platen (ieder 0-9) nooit boven de 14 mag uitkomen. Als de ene op 9 staat doet het + knopje van de andere het niet meer zodra ie op 5 komt. Dit soort dingen is eenvoudig in de regelsoftware te regelen.
[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]