Hallo iedereen,
Een tijdje terug hebben mijn ouders een nieuwe wasmachine aangekocht en de oude werd opgehaald door de winkel.
Zomaar laten gaan zonder er bruikbaar materiaal uit te halen is iets wat ik persoonlijk niet kan en daarom heb ik het hart eruit gerukt. De motor dus
Want deze is nog in perfect werkende staat.
Na wat zoeken op internet en vooral op CO is het me gelukt deze aan te sluiten. Weliswaar op 12VDC want dat is natuurlijk veiliger om wat mee te prutsen/testen
Het gaat hier dus om een seriemotor (of hoe heet het ding?), iets wat ik zelf niet eerst niet wist maar door andere topics te lezen had ik dat snel begrepen.
Nu is mijn voornaamste vraag: hoe kan ik deze motor regelen?
Want als ik het goed begrijp zitten er dus twee spoelen in (of een middenaftakking) en een wasmachine draait ook op meer dan één snelheid.
Ik heb wat foto's genomen en de weerstanden gemeten om het wat makkelijker te maken.
De opstelling:
- 12VDC voeding (max. 30A)
- De motor.
- De kabels aan de fiche en de andere kant op kroonklemmen.
Het "motorplaatje" waar helaas géén toerental op staat (Waarom niet?!!)
De fiche:
Let op de lus! Dit is (als ik het goed heb) de serieverbinding die de twee(?) spoelen in serie zet.
De achterzijde waar de tacho (rode draden) zichtbaar is en beide koolborstels [rotor] blauwe draad & witte draad.
Nog een foto met de draden die in de motor gaan:
De weerstanden die ik gemeten heb tussen de draden:
Bruin - Groen: ~1.6 Ohm
Wit - Blauw: ~4.5 Ohm
Zwart - Zwart: ~1.0 Ohm
Rood - Rood: ~136.5 Ohm
Bij andere combinaties mat ik niets.
Wat ik heb geprobeerd:
Ik heb de motor draaiende gekregen door spanning op de koolborstels te zetten. Blauwe & witte draad dus. En dat lijkt de enige manier te zijn waarop hij draait?
Ik had dan iets gelezen over spoelen in serie te zetten dus heb ik een brugje gelegd tussen bruin en zwart (naast de blauwe) en opnieuw spanning op blauw & wit. Alleen merk ik geen toerentalverschil op...
Klopt het dat ik de motor niet onbelast mag laten draaien anders kan deze stuk draaien ("open spatten") of kan dit op die 12VDC geen kwaad?
Tot nu toe heb ik hem slechts enkele sec. laten draaien.
De tacho, is dit enkel om het toerental te meten of kan je daarmee ook het toerental wat regelen? (denk het niet maarja, even vragen )
Er zat uiteraard ook een condensator in de machine. Heb ik deze nodig als ik hem op AC wil aansluiten? Iemand zei in een ander topic van niet omdat dit enkel dient voor ontstoring?
Het lijkt erop dat er meerdere capiciteiten beschikbaar zijn want er staat: 0,5µF + 2x 0.02µF en een (voor mij ) ingewikkeld schematje.
Hij heeft 6 aansluitpunten.
2 voor de netspanning (+ & -) en dan nog 4 om die inwendige schakelingen aan te sluiten.
Als ik deze nodig heb voor AC, moet deze dan enkel met de + & - parallel over de aansluiting op de motor of heb ik meer nodig?
Foto:
Zijn jullie nog wakker na deze lange tekst?
Kortom: hoe sluit ik alles correct aan op AC, liefst met een keuzeschakelaar voor de 2 (of meer?) verschillende toerentallen?
En nog een laatste: is er een mogelijkheid om deze snelheden te achterhalen? Vind het nog zo interessant als beide RPM's weet
Alvast bedankt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de condensator is alleen een netfilter voor de hele machine, niet nodig verder. je hebt toch wel de veldspoelen in serie gezet met het anker ? dan loopt de motor op 12 en 230v . op 12v stook je hem niet zo snel op maar op 230v gaat hij sneller en sneller draaien en kan klappen uiteidelijk. dit gaat niet in een paar seconden hoor.
als de spoelen verkeerd aangesloten zijn , dan staat het veld verkeerd en bromt de motor alleen . er werkt maar 1 foto trouwens..
wil je het toerental regelen , dan kun je met 2 spanningen werken of met een oude variac bijvoorbeeld.
Foto's fixed
Oké, dat weet ik dan al. Dacht dat een condensator wel nodig was om de motor draaiende te houden, niet dus.
Blijkbaar heb ik hem wel correct aangesloten want bij de eerste poging (en meest logische aansluiting adh van gemeten weerstanden) deed ie het.
Welke spanningen zou ik dan best gebruiken? En 230VAC regelen zonder echt materiaal te hebben lijkt me moeilijk
Variac... al van gehoord maar wat is dat beest?
Ah juist, een variac = variabele tranfo.
Klinkt inderdaad ook handig. Ik zal eens kijken of ik er eentje aan een nette prijs kan vinden.
Ik kan wel een AC motor speedcontroller kopen. Kost ongeveer een 30 euro en kan tot 120W aan.
Alleen weet ik dus niet hoeveel vermogen die motor heeft (wat het Wattage is).
Dit is de speedcontroller:
En kan ik deze controller gebruiken voor die motor?
Want die aansluiting is me ook nog een raadsel!
Alle draden komen gewoon samen op dat schema... made in China hé
Ik heb nog een andere motor liggen van een droogkast (oude motor) en die is veel simpeler. 3 draden: 1 nul en andere 2 voor links of rechts en die motor is ongeveer een 100W maar of die te vergelijken is met deze nieuwe motor??
Waarvoor ik de nieuwe motor ga gebruiken weet ik nog niet maar ik knutsel al eens graag dus we zien wel. Nu wil ik hem gewoon gebruiksklaar hebben zeg maar.
Zo.n moeilijk schema is het niet . ( van de controller )
comm = main wire
cw = capacitor wire
ccw = capacitor wire
ac = netentree
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
OK, bedankt.
Wist niet voor wat de CW, CCW stond.
Jammer, kan ik deze dus niet gebruiken. Mss eens verder zoeken naar een variac dan.
Over de motor: zou ik het verschil in toerental eigenlijk moeten waarnemen adh horen/zien?
Ik weet nu dus niet of ik effectief die tweede spoel erbij geschakeld heb dmv dat bruggetje die ik gelegd had.
En kan ik het toerental meten op een of andere manier of heb ik daarvoor duur materiaal nodig?
zou cw niet zijn clockwise en zou ccw niet counter clock wise zijn.
dus draairichting met de klok (cw) mee en tegen de klok (ccw) in
dit zijn voor motoren namelijk normale aanduidingen.
motor is volgens het type plaatje 230 tot 240 volt 50hz.
De condensator lijk verdacht veel op een aanloop condensator.
hier mee kun je dus ook een draai richting bepalen.
CW = Clock Wise
CCW = Counter Clock Wise
Dat lijkt zéér logisch idd!
Maar zoals gezegd zal deze motorcontroller te licht zijn voor mijn motor.
Zonet net eens iets geprobeerd en nu heb ik twee snelheden!!
Beetje heel domme fout gemaakt eerst... had nl. het brugje verkeerd gelegd. Deze sloot gewoon de tweede spoel en stond niet in verbinding met de rest DOH!
Nu het brugje dus verlegd zodat de tweede spoel in serie staat en ja hoor, hij draait trager nu. Nog steeds behoorlijk snel maarja die motoren zijn geen lamme dingen
Ik heb even de polariteit omgekeerd en de motor blijft steeds in dezelfde richting draaien. Of ik doe iets verkeerd... Moet ik andere draden omwisselen? Ik zie niet in welke ik kan wisselen.
Of klopt het wat pa1hut zegt? Lijkt me niet onlogisch dat ik hem daarmee kan wisselen van draairichting.
Hoe moet ik deze dan aansluiten zodat ik de draairichting kan bepalen?
Ik durf niet zomaar op AC die condensator gelijk waar erin te steken. Lijkt me niet erg slim gezien mijn gebrek aan kennis.
En op 12VDC zal dat ook niet veel uithalen aangezien ze voorzien is op 230VAC.
[Bericht gewijzigd door Vjeetn op (10%)]
testman
een seriemotor draai je om van draairichting door de veldwikkelingen om te draaien , dus niet de 2 wikkelingen onderling omruilen , maar de 2 draden per wikkeling andersom zetten. dit is wat de electronica in de wasmachine ook doet met een relais met 2 wisselcontacten..
Gelukt!
Bedankt testman
Ik kan dus eventueel een wisselschakeling maken met rockerswitches ofzo zodat ik van draairichting kan veranderen.
En nu kan ik hem zo op AC zetten dus want nu snap ik waar de spoelen zitten en hoe ik ze moet schakelen. Als ik snelste toerental wil laat ik de ene spoel eruit. Trager, dan gaat de andere spoel in serie er weer bij. Dit zou ik dus ook via een schakeling met knoppen kunnen maken.
Die condensator kan ik er dus ook uit laten zoals gezegd tenzij deze wel nodig is op AC?
En als ik nog tragere snelheden wil halen, kan ik dan best kijken voor zo'n motorcontroller die zwaarder vermogen aankan of toch beter een variac.
En testman, waarom een oude variac? Zijn nieuwe niet goed of zijn ze duurder?
Ik ben ook een (kleine) Spanningsregelaar tegengekomen...
Die kan 3800W aan en je kan regelen van 0V tot 220V.
Zou dit werken voor deze motor? Lijkt mee meer een dimmer voor lampen. Er staat wel bij dat deze kan gebruikt worden voor "small motors".
Hier een foto:
En de specs:
Input Voltage: 220V
Maximum Power: 3800W
Adjustable Voltage: 0-220V
Size (L x W x H): Approx. 60 x 38 x 69 mm
Material: Plastic, metalConnect this device with lamp or home appliance in a series connection, then rotate the knob for dimming, speed, voltage, temperature control.
Electric furnace, water heater, lamps, small motor, electric iron. etc
En bedankt aan iedereen voor jullie input dusver!
Edit: Motorcontroller > hoogste wat ik vond was 200W, niet genoeg dus.
Edit 2: Variac is best duur
Tenzij ik bovenstaande "dimmer" kan gebruiken. Als die 3.8kW aankan moet wel genoeg zijn lijkt me
En het kost niet veel.
Edit 3: Dat moet werken lijkt me want heb zonet ipv de vaste 12VDC voeding er een regelbare 12VDC voeding opgezet en de motor kan zo super traag draaien. Uiteraard zal de kracht v/d motor dan ook dalen maar als ik dus bovenstaande regelaar koop die bedoeld is voor 230VAC moet het wel lukken. Deze kost nog geen 10 euro dus dat valt goed mee.
Als ik wist welke spanningsregelaar (LM) erop staat kan ik hem mss zelf en dus goedkoper maken.
[Bericht gewijzigd door Vjeetn op (11%)]
testman
je kunt de motor niet belasten met maar 1 veldwikkeling , de motor dimmen zul je toch echt met externe regeling moeten doen. de oude variacs zijn niet zo duur , voor 25 euro staan er al wel op marktplaats. een motorregeling voor een seriemotor kun je miss ook al uit een stofzuiger halen met toerenregeling. die zijn tegenwoordig ook al 2000 watt.
let wel dat je de motor niet vol vermogen omschakelt van linksom naar rechtsom , dan kunnen er de lamellen uitklappen. op school gebeurde dat vaker met boormachines....
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Als ik wist welke spanningsregelaar (LM) erop staat kan ik hem mss zelf en dus goedkoper maken.
Er staat BTA41 op, en nu jij weer ...
@testman:
Je bedoeld dus dat ik altijd beide spoelen (veldwikkelingen) moet gebruiken zoals ie nu in serie staat om de motor te belasten?
Maar in een wasmachine heb je toch ook twee of meerdere snelheden, of wordt dit dan gewoon geregeld via de elektronica en niet door een wikkeling eruit te laten?
Ik had even gekeken op ebay en een degelijke variac gaat daar toch snel 50-60 euro of meer maar als ik er eentje wil kan ik mss beter kijken op lokale verkoopsites idd.
Een stofzuiger is ook een idee, dan moet ik er effe een zoeken
Ok, thx voor de tip. Beter een schakelaar met 0 stand ertussen en wachten tot de motor stilstaat dan.
@Roland:
Jij ziet of weet dat welke ik zou nodig hebben...knap
Ik had het in geen 100 jaar geweten
Maar zo'n regelaartje zou toch moeten werken of niet?
Vind het interessant omdat ie van 0-100% kan en 3800W aan kan.
Roland van Leusden
http://www.hobbyelektronica.nu/17/17_21.htm
Beste oplossing is het gebruik van een TDA1085 die op basis van het tachosignaal bijregelt, zo werkt het in eenvoudige wasmachines ook.
Das een leuk schakelingetje!
Nadeel dat ie maar 0-60% draait maar voor mij geen probleem want ik wil de motor net trager. En zoals er staat, via een enkelp. schak. kan je overbruggen om 100% te gebruiken moest dat alsnog nodig zijn.
Die TDA1085 ziet er erg interessant uit aangezien deze speciaal hiervoor dient, heeft softstart,...
Maar ik als leek kan geen zo'n schakeling maken (mooi solderen kan ik dan weer wel )
Heb je daar een schema voor of kan je hierbij helpen?
Zou wel leuk zijn als ik de tacho die nu op de motor zit kan gebruiken!
De draden zijn nog aanwezig dus dat is geen probleem.
Anders zoek ik zelf wel even als ik een schema vind.
Roland van Leusden
Shema staat in het datasheet, printontwerp en maken staat ook nog op mijn veel te lange to do lijst. De TDA1085 heb ik wel al liggen.
Ik denk dat ik toch eens die TDA ga uitproberen. Lijkt me leuk om de tacho te kunnen gebruiken & softstart.
In de datasheet zie ik snelheden: 800, 1300, 7500, 15000 RPM. Is er een mogelijkheid om wat aan te passen zodat ik nog lagere snelheden kan bekomen?
Of ben ik dan beter af met het schematje van Hobby electronica waar hij tussen 0-60% werkt?
Maar ik vraag me af of die schakeling "sterk" genoeg is voor zo'n motor. Vermoed het wel anders had je het niet opgenoemd zeker
Vandaag nog wat "geprutst" en eens op AC gezet. De spoelen stonden nog allemaal in serie en hij draaide... maar wat een beest
Via schakelaartje gewoon eens 1 sec (of minder) onbelast aangezet en PFIIIEEUW 15000 RPM ging ie wel denk ik.
Was wel geschrokken toen ik "rook" zag, bleek dus stof te zijn. Motor heeft nooit 15000 RPM gedraaid, das duidelijk
2de poging liep iets minder goed af... Ik dacht, ik test de andere snelheid ook maar eens. Dus uit serie gehaald en AC op de Rotor (koolborstels), 1/10 sec draait ie en BAM, zekering eruit samen met wat vonkjes achteraan de motor.
Komt dit door een hogere stroompiek die hij trekt bij de opstart tov wanneer de andere wikkeling in serie erbij zit?
Hij is gelukkig nog intact & werkend
Dan nog iets, is het niet beter om die condensator ertussen te plaatsen? Voor zover ik me nog herinner van de oude droogkast motor moest deze er wel tussen. Zo niet ging de zekering er elke keer uit of toch als je hem snel in & uit schakelde. Toen ik de condensator ertussen had was dat probleem verholpen.
Bij deze zitten er wel 4 klemmen met andere capaciteitswaarden dus weet niet welke ik wanneer nodig heb.
Geachte Vjeetn,
kan je nog iets meer info in verband met de aansluitingen laten weten.
We hebben dezelfde motor in een wasmachine maar wensen deze wasmachine via een PLC te sturen. We zijn tevreden met 1 draaisnelheid maar hadden graag de draaizin omgekeerd.
Hebben testen gedaan op 12V waarbij de motor uit de machine is en dat was geen probleem.
Hebben ook een test gedaan met de kit K8026 van Velleman maar nu is de motor ingebouwd en hij draait heel onregelmatig.
De ohmse metingen komen heel goed overeen met deze van jou. Rood-rood gebruiken we niet. Maar heb je er nu zicht op hoe de andere kleuren moeten aangesloten worden.
Ik ga er vanuit dat wit-blauw het anker is. Wat doe ik met de andere spoelen? Als dit beide spoelen zijn? Ik heb hier een schema van een wasmachine liggen waarbij er in serie met het anker een beveiliging zit.
Ik ga er ook vanuit dat ik het toerental gedeeltelijk kan regelen via de K8026. Deze zorgt voor een faseaansnijding en moet bruikbaar zijn om koolborstelmotoren te sturen en kan 750W aan.
Kan je ons nog een beetje verder helpen.
Groeten, Dirk en Stijn
Beste Dirk & Stijn,
Hopelijk ben ik niet te laat?
Ik had dit topic niet meer geopend en dus ook jullie reply niet gelezen.
Hieronder de draadkleuren en wat ze voorstellen. Het is alweer eventjes geleden dus hopelijk zeg ik het correct
Rood-Rood: Tacho (snelheidsmeter), niet per definitie nodig om motor te laten draaien.
Blauw-Wit: Anker
Groen-Bruin: Veldspoel 1
Zwart-Zwart: Veldspoel 2
Zwart & groen zijn door de fabrikant aan elkaar gelust (brugje) aan de fiche.
Zelf heb ik nog een brugje gelegd tussen blauw & zwart zodat ook de 2de veldspoel in serie staat met de andere.
Om van draairichting te veranderen moet ik enkel het brugje verleggen tussen wit & zwart (ipv blauw & zwart).
Ik heb een tekening gemaakt voor de duidelijkheid.
http://www.mediafire.com/convkey/fe1b/qbpdudq5p069ua35g.jpg
PS: nooit van draaizin veranderen wanneer de motor nog draait! Doe je dit wel kan je de lamellen beschadigen.
Hopelijk heb je hier wat aan