Even hier verder vanaf je mooiste meetinstrumenten topic.

Samenvatting, ik moet van een Tek FG503 de THD afregelen. Het advies was om twee sinus generators te gebruiken en dmv bv een diff amp van elkaar af te trekken bij gebrek aan een THD meter of audio SA ( echt waar, er zijn meetapparaten die ik nog niet heb)

Ik heb een mega stabiele functie generator met 10 MHz ingang en een gps gekoppelde standaard.

Maar de Tek is niet stabiel en heeft geen mogelijkheid om de 10 MHz te gebruiken.

Nu heeft hij wel een VFC ingang. Maar zover ik begreep kun je daar DC op zetten om de VCO af te stemmen. Hoe ga ik dat gebruiken om twee generators te syncen ?

AA501 kopen, de monitor out van de AA501 op een spectrum analyzer zetten en gaan (ziet dan alleen de harmonischen, de fundamentele is genotch'd). Staat d'r in de handleiding van de FG503 niet hoe je 'm moet afregelen op minimale vervorming?

(Enige wat een beetje jammer is dat die AA501 maar tot ~100KHz gaat)

[Bericht gewijzigd door alex278 op (12%)]

Denk dan aan een PLL. Frequentie vergelijken met de reference freq en dan de stuurspanning gebruiken op de voltage control ingang.

Er is één en ander te vinden op het net om VCOs te syncen met een GPS 10kHz signaal.

Zoiets: http://www.jrmiller.demon.co.uk/projects/ministd/frqstd0.htm

Edit: notch is hier niet nodig. De harmonischen zitten zo hoog dat een beetje SA dat haalt met het dynamisch bereik.

Edit2: copy/paste uit het oude draadje:

Vraagje over die moderne dig scopes. Kan je daar niet kanalen apart van elkaar verschuiven in tijd (stomme vraag misschien) nadat je een snapshot hebt genomen?

Op 20 maart 2012 21:26:36 schreef fred101 De plugin met schakelaartje geeft een hoop intermodulatie, de andere ziet er netjes uit.

Heb je wat meer info, wellicht komt dat door de modificatie?

Een andere oplossing is om ff hier langs te rijden :)

Ik was meer benieuwd naar de manier om die VCF te gebruiken, ik heb even de soundcard van de pc geprobeerd en dat lijkt ook te werken. Alleen vertrouw ik zoiets niet echt. Zit ik dan naar rotzooi van de soundcard te kijken of het echte signaal ?

Maar het gaat me wat ver om mijn Thunderbolt te verbouwen. Ik denk ook niet dat dat zin heeft.

Ik kan natuurlijk een pll bouwen die het signaal van de R&S vergelijkt met dat van de FG en dan de FG bijstuurt maar dat is wat overkill voor zo'n eenvoudig generatortje ;-)

Een AA501 een audio SA staan nog op mijn verlanglijstje. Ik hoop een keer de 1L5 SA plugin te vinden. Ik heb overigens een tijd terug een instelbaar actief notchfilter gebouwd om een calibrator af te regelen. Dat zou ik ook kunnen proberen.

Maar hoe belangrijk is het dat hij op 1KHz (of was het 10 ?) wordt afgeregeld. Kan ik hem niet op bv 1MHz afregelen ? Mijn HP 8558 SA
begint volgens mij bij 100 KHz.

Guidio, ik zal van de week proberen een screen shot te maken. Ik ben een beetje aan het opruimen (onderdelen sorteren, klein spul in een kast zetten waar eerst manuals in stonden ect, maar dat gaat niet zo snel) dus ik kan er even niet goed bij. Je ziet alle Harmonische maar daar tussen in, een dB of 30-40 onder de harmonische een bos paaltjes. Met de verzwakker ingeschakeld is het wel beter. Maar het probleem is denk ik vooral dat ik hem maar op gevoel moest afregelen. De FFT is te traag om echt af te regelen.

Ha die Fred,

Ik heb een mooi setje om je generator af te regelen, maar die gaat maar tot 100Khz, het is een Audio Precision meetset, meet op de meeste bereiken kleiner dan 0,002%
Als je in de buurt bent kom dan even langs :-)

Gegroet,
Blackdog/Bram

Dat is meer dan een mooi setje ;-)
Ik ben die super low distortion generator van Williams aam het bouwen. Staat al een tijdje op het breadboard te wachten en werkt, ik moest alleen nog zo'n photo resistor hebben maar die is binnen.
Dus die moet ik dan ook meten.
Mijn rug staat helaas lange auto trips niet meer toe.

momenteke. we gaan THD afregelen. wat zijn jullie allemaal aan het frullen met ultrastabiele frequentie geenratoren ? dt is helemaal niet van doen !

THD is hoe goed de harmonischen onderdukt worden.

pak ene spectrum analyser en kijk naar je harmonischen (2 3 4 5 6 en zovoort )

heeft er daar niemand in de buurt een DSA ? Dynamic signal analyser ?
die dingen zijn daar geknipt voor.

Even een meetresultaat om te vergelijken (ik ben niet geheel toevallig zeer geinteresseerd :) ).

10kHz sinus uit, amplitude vol open en d.m.v. twee 3dB 50 Ohm verzwakkers naar de fft.

fundamental 10kHz op 15.7dBV

hamonischen zitten dan zo rond -55dBR (dus -38dBV), soms wat meer, soms wat minder (en niet zo stabiel). Vanaf de 8e is het verschil wat groter t.o.v de fundamental.

totaal is dan -31dBV (hetgeen ik wat hoog vind, gezien de individuele getallen van de harmonischen) en een vervorming van 0,4%
De tek SA is het wel eens met de bevindingen (ff gekeken naar fundamental en 1e harmonische).

Wel viel me op dat de 3e harmonische veel minder is bij een wat lagere amplitude (moest nog wat verder terugregelen omdat de tek max 8dBV aan kan. Verdwijnt sneller als de rest. De rest ligt echter relatief gezien hoger, de vervorming komt dan op 0.5% uit.

Je ziet als je een tijdje bezig bent dat het allemaal wat verloopt. Frequentie, vervormingscijfers enz.

Kortom, huis, tuin en keuken ding.

Gaat snel hier:
Edit1: free, ik heb hier een oude advantest fft die alles mooi uitrekent (TR9402).

Edit2: Fred, geen paaltjes te zien tussen de harmonischen. Maar bij de fft is het dynamisch bereik wellicht te laag (geen notch filter). Ruis zit op -70dB. De SA is daar beter in, geen paaltjes te zien.

Handig, zo'n AA501.

Even met de SA op 1MHz gekeken. Dan zijn de harmonischen hoger!
2e bijna 10dB en de 2e 30dB (met amplitude dus niet vol open). Maar dat staat ook in de specs, de vervorming loopt op naar max 2.5% boven 300kHz.

[Bericht gewijzigd door guidob op (21%)]

Ik zal morgen even kijken of ik kan meten. Als mijn geheugen me niet in de steek laat zat de tweede harmonische op -40 dBc, de rest lager.

Free, het idee was om een hoogwaardige sinus als referentie te gebruiken en deze van de sinus van de FG af te trekken. Het verschil signaal zijn dan de harmonische maar ik denk niet dat dat een bruikbare methode oplevert.

Niet dat het heel belangrijk is, het is een handig oscillatortje voor experimenten, moduleren ect. Maar het is leuk het ding toch zo goed mogelijk te maken. Ik heb een hele goede sinus generators, een hele mooie R&S AFGU AWFG en een heel nest pulsgenerators ( van sub nano pulsers via snelle HV pulsers tot volledig instelbare en een snelle 250 MHz versie.)

http://www.pa4tim.nl/?p=680. Ik heb dit apparaat ook nog .

Ah dBC lijkt me mijn dBR te zijn. Die zit op -48 hier (op dit moment :))

Ik had het ding dus onder 0.3% eerder, nu bijna 0.5%.....

Vergelijk met eerdere post van vanavond:
hamonischen zitten dan zo rond -55dBR (dus -38dBV), ... en een vervorming van 0,4%

Verloopt dus aardig. Loopt duidelijk op, naarmate de tijd vordert (opwarming?). Nu al 0.6% Of wellicht afregelen als het ding op temperatuur is (weet even niet meer wat ik eerder precies heb gedaan).

Op 20 maart 2012 23:28:32 schreef blackdog:...meet op de meeste bereiken kleiner dan 0,002%

Hier gaat het ook met 3 cijfers achter de comma. Alleen 2 cijfers achter de comma is al niet stabiel..

Genoeg gespeeld voor vandaag (kan het niet anders noemen ;) )

Even dit topic volgen. Ik ben de afgelopen weken ook bezig geweest mijn twee volgestopte TM504's te reviseren en ik heb ook een FG503.

De euvels bij mijn FG503 is een vette DC offset in de stand waar dus geen offset hoort te zijn. En aan de boven- en onderkant van de sinus staat een klein puntje.

[Bericht gewijzigd door Timmestein op (11%)]

Dc offset is gewoon een potmetertje. De mijne had ook een forse offset. Dat trimmertje heeft een fors bereik.
Dat puntje had ik ook bij beide met de kast open en de zijdeksels van de plugins eraf. Nu alles dicht is is dat puntje ook weer weg.

Ha die Fred,

Kijk eens op onderstaande website voor een simpele manier om vervorming te meten.
Het is door middel van een "Twin T Notch" filter.

http://sound.westhost.com/project52.htm

Het meten en afregelen van de vervorming van een functie generator
waarvan de Sinus afkomstig is van een driehoek generator is knap lastig door de drift.
Er zit meestal aardig wat ruis op het signaal (fm modulatie) en zonder
"auto notch" is het knap lastig.

Ik heb hier een generator die ik een jaar of 20 geleden gebouwd heb
die ook van driehoek naar sinus gaat en de sinus wordt gemaakt met een Analog Devices AD639, een prachtig IC!!!
Het is toch moeilijk om de vervorming beneden de 0,1% te krijgen over het hele bereik, dat is -60dB en 10Hz tot 100Khz, wat mijn generator doet.
De puntjes op je sinus zijn de artefacten die overblijven na de diode bruggen en de logconverter die volgens mij in de FG503 zitten.

Succes,
Blackdog/Bram

Dat meten met een geluidskaart gaat ook prima, mits je een goede geluidskaart hebt. die standaard in een pc of laptop zitten hebben vaak flink wat meuk van de voeding op de uitgang staan, maar een fatsoenlijke usb geluidskaart is zeer nuttig voor dit soort metingen (en überhaupt metingen aan audio). Ik heb zelf de focusrite 8i6, en die haalt hier een thd+n (in loopback, ingang aan uitgang) 0.0014% op 48Khz en 0.0077% 96Khz op -1dBFS uit en insturing, meer dan zat voor een functiegeneratortje dat zeer waarschijnlijk een sinus opwekt door een driehoek te nemen en die door een setje diodes en weerstanden te proppen.

De ruisvloer ligt met de gain op minimum op iets van -140 dBFS en met de gain op max op ongeveer -112

De drie waveteks die ik hier heb staan doen zonder afregelen 0.22 0.53 en 0.34 procent, één daarvan hoort volgens de spec 0.1% te kunnen halen dus die zou ik nog eens moeten afregelen.

Of die truc met een pll zou werken weet ik niet, ik heb daar toevallig zelf ook over nagedacht omdat een van mijn fg's ook een synthesizer heeft, en het leek me wel aardig om een andere fg daaraan te kunnen locken. Het meetprincipe heeft wel wat weg van het "SIM" principe van Elliot, eigenlijk niks anders dan een verschilversterker.

Het probleem met die techniek is alleen dat je geen harde cijfers krijgt, het is relatief en dan wordt het heel moeilijk afschatten wat een paar tiende procent is van een groot signaal, en hoe die vervorming er uit ziet.

In dit geval lijkt me een (usb) geluidkaart de makkelijkste optie, en zeker met een wat fatsoenlijker model kan je ook nog allerlei andere experimenten doen zoals SDR metingen aan speakers impedantie plots etc.

Ik heb net even mijn notchfilter tevoorschijn gehaald. Dat is die van de link van Bram.
Hij onderdrukt perfect de draaggolf, alleen had ik toen niet verder gekeken, hij onderdrukt ook de meeste harmonische. Van een 4Vtt signaal blijft 80 mV over als ik er gewoon de scoop aanhang, maar als ik dan afstem van 5KHz waar de dip zat naar 10KHz is het iets van 200 mV . Toen even mijn soldeerkunstn bekeken. Op het moment dat er schakelaars mee gaan doen ga ik nog al snel de fout in bij dit doort dingen.
En nu ook dus. Ik heb drie schakelaars gebruikt, niet naar de nummers gekeken en die onderste twee op 1 schakelaar. De weerstandswaarden ext zijn goed. Nu dus twee driedeks schakelaars zoeken.

Als ik die niet heb maak ik het eenvoudiger. Al die schakelasrs eruit en dan gewoon maar alleen voor 10KHz.

Maar ik denk dat de soundcard met JAAA software een stuk eenvoudiger is. Heb alleen een laptop met ingebouwde soundcard.

Guido, wat voor verzwakkers gebruik jij. Vol open in 50 ohm moet aardig verwarmen. Daar ga ik mijn RF verzwakkers niet mee oproken. Ik heb een 0,1 tot 110 dB 600 ohm audio stappen verzwakker van anritsu maar geen idee hoeveel vermogen die aankan. Zonde zie op te roken.

De interne kaart in mijn laptop haalt tussen de 0.19% en ongeveer 1% THD+N, minder harde insturing is hogere vervorming, voornamelijk door de ruis maar ook de harmonische vervorming gaat omhoog. Het ruisniveau licht op volle gain op ongeveer -90dB en met de gain zo afgesteld dat een lijn level signaal net niet clipt op -112dB. Qua ruis dus wel te gebruiken maar de vervorming is dusdanig hoog dat die al een vrij grote meetfout (en onzekerheid) meebrengt, zelf al zou daarvoor gecompenseerd worden.

Overigens is software als Arta en REW (registratie nodig) een stuk prettiger in gebruik, en beiden draaien onder Wine (als ik me niet vergis).

Dit soort cijfers hangen heel erg van de laptop en de kaart af, dus daar zit niks anders op dan uitproberen.

edit:
Dat stoken in die verzwakkers valt toch wel mee, volgens het spec sheet doet 'ie 10 Volt peak to peak in 50 Ohm, dat is een rms waarde van 3.54 volt en dat is 0.25 Watt in 50 Ohm, en dat zou in een terminator zijn, niet in twee keer 3dB verzwakking. (geen idee wat die hf verzwakkers kunnen hebben, dus ik kan dit fout hebben)

[Bericht gewijzigd door DJ-Floyo op (18%)]

Ik heb nu de boel goed zitten en nu werkt het wel. De notch zit nog niet perfect dus ik moet nog wat waarden bijtrimmen maar het principe werkt goed. Nu is bij de notch op 1800 Hz ( moet 2K zijn) er weer vol signaal op 3500Hz .

Niet echt gekeken naar die verzwakkers. 3dB, 50 Ohm, 1 watt staat er op. Wat ik niet goed weet eerlijk gezegd is of dat 3dB is bij een 50 Ohm ingang erachter, of dat dit een verzwakker en terminator in 1 is. De fft heeft in ieder geval een 1 MOhm ingang en de verzwakkers helpen :)

Ook eens verder gekeken dan mijn neus lang is; het spectrum bekeken op de stand driehoek. Ook daar teveel variatie naar mijn smaak van de harmonischen. En aangezien de sinus inderdaad uit de driehoek wordt gemaakt met diodes/weerstanden, moet ik eerst daar eens naar kijken. Je kan draaien aan de sinus potmeters tot je een ons weegt, als de driehoek niet stabiel is (lijkt me zo).

Edit: RTFM

Daar staat in dat je op moet passen met reflecties als je een 1MOhm ingang gebruikt (zoals ik). Dan moet je gebruik maken van een 50Ohm attenuator (check), 50Ohm termination (mmm) en dan de ingang.
Dat kan dus goed mijn probleem zijn. User error. Maar eens kijken of ik de specs van die 3dB dingen kan vinden.

[Bericht gewijzigd door guidob op (20%)]

Zo had ik het ook geprobeerd, door gebrek aan analyser heb ik de driehoek zo lineair mogelijk gemaakt.
Het notch filter is bijna goed. Ik heb nu een iets te grote grove potmeter, die moet kleiner om beter te nullen.
As test een HP met 0,3% volgens het boekje gemeten. Die komt op 0,8 % maar zie bij het nullen soms even een veel diepere nul dus met een andere pot zal het filter wel bruikbaar zijn.

De FG heeft met deze buggy instelling een THD van 1,8% de frequentie maakt niet veel uit. Op de soundcard zit ik ongeveer -40 dBc

Vandaag maar even verder gegaan en de TM502 weer uit elkaar om te testen. Na wat proberen bleek 1 van de sinus afregel potmeters niet meer lekker te zijn. Die vervangen door een 10slags versie.

Ondertussen ook nog een 50 Ohm terminator gekocht (geen feed-through, dus demper-demper-Tstuk-terminator met de ingang op de aftakking op het Tstuk. Dat helpt verder niet zoveel.

Daarna weer afgeregeld. Cijfertjes dansen nog steeds, maar de vervorming blijft nu onder de 0.3% (al is dat geen garantie voor de toekomst ;) ). Moet erbij zeggen dat de analyser maar tot de 9e harmonische ziet (bij 10kHz). Uiteraard, ding sampled maar tot 100. Draai je terug naar 5 kHz, dan ziet het ding 19 harmonischen en zit je rond 0.4%. 20 is overigens het maximum wat het ding kan zien en meenemen in de berekening. Die 0.3% bij 10kHz is dus niet correct.

Onder 2.5 kHz zijn het dan 20 harmonischen en dan is de vervorming 0.8%. Als ik dan naar het spectrum kijk, is er nog 1 wat hogere harmonische die niet wordt meegenomen in de berekening. Da's dus meer dan de 0.5% van de manual.

Maar schakel je dan terug naar 10^2 en zet je de knop (frequency Hz) op 25 (ook 2.5kz dus), dan is de vervorming maar 0.4%. Dus altijd de knop zo hoog mogelijk gebruiken en de multiplier terug schakelen! Frequentie is dan ook beter af te regelen.

Weer terug op 10kHz zit de hoogste harmonische (3e) nu 52dBR onder de grondfrequentie.

Tot stand 3 is de frequentie redelijk op schaal. 1 is 1.5 en 0.1 ook. Maar in die buurt moet je dus toch al niet komen vanwege de vervorming :)

Ik vind het verder goed zo, ding is bruikbaar voor huis, tuin en keuken klusjes (alleen als iemand nog zo'n ontgrendel lip heeft, graag).

De Advantest is echt een aanwinst.

Zo, mijn hok is weer opgeruimd en ik heb wat meer ruimte dus ik wilde vandaag nog even die FG open trekken. Ik sloot hem even aan op de 547 en besloot toen ook even die 250 MHz pulser te meten dus 1S2 plugin erin maar het wilde niet. Even de plugin getest met de ingebouwde TDR pulsers en die deden het weer niet. Dat ding deed het de laatste tijd wel door het pulsboard mechanisch te belasten. Pulsbord er maar weer eens uitgelepeld, onder de microscoop en toen zag ik het. Koude las bij tor. Vast gesoldeerd en nu is het eindelijk verholpen.

De 7704 staat ook weer binnen dus pulser daar op. Mooie strakke puls, ook hier wat undershoot maar verder netjes met minder dan 1 ns Tr. Maar na 5 minuten begint de read out te trillen en compreseert de trace tot halve lengte. Vreemd, ik heb hem vorig jaar in orde gemaakt, veel gebruikt en hij heeft nu een maand of drie uitgestaan.

Maar ik ga eerst die FG afregelen want dat moet dus echt beter kunnen gezien de resultaten van Guido

http://www.pa4tim.nl/?p=3158
Hier staan spectrale plaatjes. Nu afgeregeld met de soundcard en de anritsu er tussen.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/03/PG503A.png
De sinus. ik kom tot ruim -66dBc. De derder is echter 50dBc. Is dat 0,31% (ik weet niet of ik hier van 20log of 10log moet uitgaan, het is geen 50 ohm SA tenslotte) De andere is 0,255%
Screenshots van het SA programma zijn te groot om direct te tonen maar staan in de link.

Er schijnen goede USB soundcards te bestaan met grotere bandbreedte en dynamisch bereik. Heeft iemand aanbevelingen ?

USB emu 0202/0404. 192KHz/24 bit. 384KHz soundcards bestaan ondertussen wel maar zijn nog redelijk onbetaalbaar.

Zie http://exadevices.com/exaU2I/Overview.aspx of http://www.antelopeaudio.com/en

[Bericht gewijzigd door alex278 op (27%)]

Werkt zo'n emu gewoon als extra soundcard ? Zodat ik hem bv ook met jaaa of digimode programas als PSK31 kan gebruiken en dan onder Linux ? Ik krijg de indruk dat hier speciale mac of windhoos software bij moet.
Stereo en ruisarme klasse A ingang amps is wel interessant. Dat maakt het misschien mogelijk hem te koppelen aan mijn VNA. Die heeft nu een eigen ingebouwde usb soundcard, maar die is maar 48 KHz. De software ondersteund een tweede soundcard.

Als zo'n ding geen koppel condensators heeft kan je ze ook nog gebruiken als ADC? Zoveel bit maakt ze interessant om bv te gebruiken als ADC achter zelfbouw meetapparaten.

Yup, ding werkt gewoon als geluidskaart. Met pyaudio kan ik 'm ook gewoon uitlezen (en schrijven) vanuit python-programma's, in alle mogelijke resoluties (44/48/96/192khz), zodat ik zelf m'n eigen spectrumanalyzersoftware met eigen aanpassingen zou kunnen bakken.