Hallo,

Heb in mijn auto een inverter 12V= naar 220V~ max 2000Watt
Hierop gebruik ik ook een kleine compressor volgens typeplaatje 750Watt.
Dit werkt wel goed alleen de inverter zit echt aan zijn max met het opstarten van de compressor.
Spanning zakt in elkaar motor bromt even (+/- halve seconde).

Nu zat ik net een ander topic te lezen en daar kwamen ze met de onderstaande softstarter module.
http://nl.rs-online.com/web/p/power-misc/3305358/

Vroeg mij eigen af of zo,n module problemen heeft met een gemodificeerde sinus van de inverter.
Heeft iemand ervaring hiermee.

Gebruik de gebruikelijke automatische schakelaar met ontlastklep zoals gebruikelijk op kleine compressors.

Glenn

een softstarter op een compressor zal niet of slecht werken . zodra de compressor aanslaat gaat er ook een klep open naar de kop toe , als de motor langzaam aanloopt zal de tegendruk voor problemen gaan zorgen.

als je de compressor op 8 bar hebt ingesteld en gebruikt max 4 bar als werkdruk , kun je beter de afslagdruk lager zetten . dat scheelt in de aanloopstroom van de motor .

vergelijk het maar eens met een lege tank aanzetten , dan zal de motor wel meteen aanlopen gok ik zo.

anders kun je eens proberen om een oude ups met trafo te gebruiken voor de compressor , deze zijn robuust en kunnen korte tijd 150% last hebben . kijk dan voor een model met sinus uitgang , dat scheelt ook al. want een motor heeft sowiso problemen met een blokgolf ( ofwel gemod sinus )

Hallo Testman,

Het tegendruk probleem heb ik al opgelost door de leiding van de compressor naar de tank meer inhoud te geven.
Maar ook zonder aangesloten leiding doet hij het ook.
De pomp draait al normaal op toeren voordat hij werkelijk lucht door de terugslagklep de tank in perst.

Het gaat enkel zodra de schakelaar omgaat de spanning even daalt.
Dit is dan ook maar een fractie van een seconde te kort om het te kunnen meten met een multimeter wat de daling is.
Het draait ook dan al drie jaar zo maar klinkt alsof het elke keer de laatste keer kan zijn.

De sinus dan inderdaad opgebouwd uit blokjes waarbij ik me trouwens verbaasde over het beeld op de scoop.
Echt een mooie gelijkmatige getrapte sinusvorm en dat uit een Chinese inverter.
Vroeg me alleen af of de elektronica in de module met de gemodificeerde sinus om kan gaan.
Als ik de ramp op 2 of 3 seconde kan afstellen ben ik en de inverter al tevreden denk ik.

Je auto inverter is waarschijnlijk 2000 VA en geen 2000 Watt.
En je motortje is 750 Watt afgegeven asvermogen, nominaal. Het opgenomen vermogen is al een stuk hoger, en bij opstarten natuurlijk een heel stuk hoger.
Daar ga je waarschijnlijk de mist mee in.

Wat is het verschil tussen 2000VA en 2000Watt.

Opstart stroom zal altijd hoger zijn als dat er op staat vandaar de de keuze die is gemaakt met het vermogen van de compressor en inverter.

Vermoed dat het met het opstarten van de inverter te maken heeft.
Als je er iets op aansluit met een klein vermogen gaat hij niet aan.
Kwam hier toevallig achter met een kleine adapter dan doet hij niks.
Zodra er iets meer vermogen gevraagd wordt gaat hij aan.
Met een bouwlamp of boormachine merk je hier niks van maar met de compressor moet hij toch even slikken om de gevraagde power te leveren.
Voor de rest draait het best de temperatuur van de inverter blijft laag de ventilator in de inverter draait maar zelden.

Vroeg me dus af of het soft start modul met de gemodificeerde sinus om kon gaan om de opstart tijd van de inverter te overbruggen.

Is er verschil met een draaiende of stilstaande motor? Is de weerstand van de bekabeling naar de inverter laag genoeg? Is de accu in goede conditie? Zo maar wat vragen die even naar de kant van de inverter verwijzen die nog niet aan bod gekomen is, of heb ik het mis?

Op 21 maart 2012 09:31:23 schreef Glenntronics:
Wat is het verschil tussen 2000VA en 2000Watt.

Cos phi
Voor een slecht motortje kan dit best wel een 0,7 zijn.
2000VA is dan slechts 1400 Watt

Hallo Gerard*,

Accu 100Ah en als de motor loopt komt er nog een bij van 100Ah.
Accu's verbonden met spannings gestuurde relais en 35mm2 kabel totaal een kleine meter kabel.
Inverter zit tegen buitenkant accubak met +/- 2x 35cm 35mm2 kabel op de accu.
Afgezekerd met (chinese constructie) 3x40A zekering parallel tevens beveiligd voor te lage en te hoge accu spanning en temperatuur.
Geen schakelaars o.i.d.
Heb dit allemaal ruim bemeten met geperste daarna nog gesoldeerde kabelogen.
De tweede accu is van januari hiervoor ging het alleen op de startaccu.

Toeternietoe
???
Zal eens in de materie duiken dacht dat VA en Watt hetzelfde was.

Je hebt het grondig aangepakt. Daar zal het dus waarschijnlijk niet aan liggen. Ik heb een compressor voorzien van eens spanningsgestuurd aflaatventiel. Zo'n ventiel zou je ook kunnen toepassen en wat later laten sluiten, pas als de motor op toeren is. Of het helpt kan je testen door de leiding vanaf de cilinder naar te tank even los te nemen.

Glenntronics.

Als het iets van de laatste tijd meet dan de condensator eens.

HD13,

Daar zou je inderdaad aan denken als je het hoort zo klinkt het inderdaad.
Helaas doet hij het wel goed op het lichtnet.

Het is puur het opstarten uit stand-by van de inverter die heeft even de tijd nodig om vermogen te kunnen leveren.
Als ik er een looplamp op zet zodat de inverter in werking is heeft hij het niet en start de compressor normaal op.

Zodoende wou ik het eerder beschreven softstart moduul gebruiken.
Twijfel er echter aan of deze met de gemodificeerde sinus om kan gaan.

Ga er wel een bestellen werkt het niet zet ik hem op mijn industrie stofzuiger.
Deze staat op wieltjes als hij aan gaat draait hij een slag in de rondte .

Laat hier nog wel weten of het werkt.

Ik zou toch die condensator even nameten.

Verder zit ik me af te vragen of je niet iets kunt doen met een paar NTCs, of en weerstand in serie die je overbrugt met een relais met inschakelvertraging.

Als een looplamp het verschil maakt zou ik een inschakelvertraagd relais achter de drukschakelaar zetten, waarbij een kleine belasting over de schakelende uitgang van het relais staat. Zodoende creëer je dat, zodra de drukverschilschakelaar inschakelt er een kleine stroom gaat lopen, vervolgens sluit het inschalekvertraagd relais en klaar ben je.

Grotere condensator in de secundaire kant van je inverter zetten.

https://picasaweb.google.com/rvleusden/HQ300WConverter

Zo heb vandaag het probleem opgelost.
Na er achterkomen dat mijn reciprozaag met toerenregeling het niet wou doen op de inverter.
Heb nu maar een echte Victron gekocht 1600VA met een echte sinus.

Alles wat ik zo bij de hand had met een stekker werkt erop.
De compressor draait nu zonder problemen.

Geef toe dit is wel het echte werk.
Hij is dan wel 2 keer zo groot, 4 keer zo zwaar en ? zo duur als de Chinese uitvoering.
Het wordt dus een uitdaging om hem in te bouwen.
Hij weegt 10Kg dus wil hem wel goed vast hebben in de auto.

Hier even wat interne foto's voor de liefhebbers.
Heb hier op de WWW naar gezocht voor dat ik hem kocht maar niet heb kunnen vinden dus zelf maar gemaakt.

De gehele inverter,
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06010.jpg

Eentje vanaf de zijkant met de aansluitingen,
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06013.jpg

De (zware) trafo,
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06040.jpg

Leuk aanzicht waar het grote vermogen verstookt wordt,
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06021.jpg

dat is tenminste een echte omvormer . victron is zo'n beetje het beste merk op het gebied van omvormers . en ja ze zijn lomp en groot , maar waarom merk je ook meteen dan :) deze werkt tenminste goed. hier komt ook een sinus uit die echt een sinus is , ipv de zaagtand of trapezium die uit de goedkope omvormers komt.

je had overigens ook nog met een oude ups een oplossing kunnen bedenken . helaas gaan die maar tot een 750va op 12v , daarboven wordt de accuspanning steeds hoger natuurlijk.

Hoop dat het inderdaad een goede is het kost ook wel wat

Maar heb geen spijt alles draait er mooi op zonder brommen en andere vreemde kuren.

Heb ondertussen de Chinees uit de auto gehaald en een frame aan het bouwen voor de Victron.

Fotootjes voor de gene die toch voor de Chinees willen gaan.
Voor iets meer heb je een echte van Marktplaats in mijn geval.

De Victron is geschikt voor continu 1300Watt en de Chinees 1000Watt.

Zoek de verschillen,
Een verschil zal ik verklappen.... 9 Kilo :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06045.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06046.jpg

de omvormers voor de auto en caravan en boot zijn nog steeds victron. de ups divisie is allang naar mge overgegaan . ik gebruik al jaren een victron ups die ondertussen 15 jaar oud is . het ding werkt nog steeds als nieuw , wel heb ik hem ingebouwd in een ander kastje want er zaten toch geen interne accu's meer in die het merendeel van de ruimte nodig hadden . waar hij nu is ingebouwd is ongeveer even groot als wat je daar hebt en van vermogen ook gelijk ongeveer . deze ups werkt wel op 36vdc dus als auto omvormer is het geen bruikbaar model. dit merk is nog steeds dé omvormer fabrikant die de kwaliteit van delta uit zierikzee levert , helaas is de support van victron minder goed als die van delta :)