brains
Special Member
ik heb sinds kort een kleine werkruimte voor mijn elektro geknutsel. ik zou daar graag een beveiliging hebben voor het geval er ergens kortsluitng is in de apparatuur die ik test maar het is helaas niet mogelijk om daar een extra groep aan te leggen.
is daar een andere oplossing voor? B.v een aardlek en of zekering na het stopcontact?
Ik wil niet dat het een hele groep/pand zonder stroom zit. 
Ik wil dit niet zelf aanleggen maar kan het laten doen door een gepensioneerde familielid die elektricien is geweest.
Je zou voor bijvoorbeeld een 6A-automaat kunnen gaan. Die zal er geheid eerder uitvliegen dan de hele groep, en 6A mag genoeg wezen voor wat geknutsel.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Gebruik in elk geval en aardlekschakelaar.
30 mA is een minimum eis. Liever een 10 mA exemplaar.
en (@Bert) een automaat 6A, wel een B kar.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Zo eenvoudig zou ik het niet willen stellen.
En ik doel hiermee op de selectiviteit van automaten vs smeltpatronen.
Het is niet voor niets dat bij veel nieuwe groepenkasten de hoofdzekeringen vervangen zijn door automaten, welke de eindgebruiker zelf kan resetten.
Mijn voorkeur qua veiligheid, blijven de smeltpatronen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Klopt, met aumomaten ben je nooit helemaal zeker van selectiviteit.
Maar het gaat hier ok werk in een hobbyruimte, geen vliegtuig.
Het voordeel van een automaat is dat deze zeer snel uiit schakelt bij een kortsluiting, sneller dan een zekering.
Dit kan ook een nadeel zijn, maar voor een hobbyschuur is dit een heel groot voordeel.
In combinatie met een gevoelige aardlek maak je het een heel stuk veiliger.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de selectiviteit van zowel automaten als zekeringen verandert een beetje als deze warm zijn , of bij zekeringen vaker een grote inschakelstroom hebben gehad. heb het zelf al vaker gehad met zekeringen dat een flinke last inschakelen er 3 achterliggende kasten uitjaste . de last was een hogedrukreiniger en in een ander geval een variac .op de top van de sinus zo'n ding inschakelen kan dat laten gebeuren.
bij automaten kan dit ook gebeuren ook met de 2x hoger afzekeren regel .een onderverdeel automaat met c karakeristiek gaat er ooit sneller uit als de eindgroep met de b16 automaat. na de reset komt het ook jaren niet meer voor ...
mvdk
Golden Member
Ik denk dat het nooit zal werken. Selectiviteit is een illusie. Als hij zijn 6A gezekerde groep aftakt van een wcd in de keuken, ( en zo zal het wel gaan, want de route naar de groepenkast in de gang is geen optie ) dan zou er wel eens een wasmachine aan kunnen staan, of een waterkoker, ach, you name it. Als je op dat moment een slechte kortsluiting maakt met iets wat aangesloten zit op een opgerolde verlengkabel, heb je kans dat de automaat of smeltpatroon binnen ook uitgaat. Als selectiviteit zo zeker zou zijn, zouden er geen klachtenmonteurs (stoppendraaiers) hoeven te zijn. ( Die enkele uitgefikte patroonhouder of meterklem daargelaten )
Nog even een aanvulling: ik kom weer een beetje negatief over, maar ik heb dit zelf ooit geprobeerd. Wat ik me wel herinner is een aannemer die voor ons bedrijf geregeld grote kabelgaten kwam boren, met z'n diamantboor. Dat is werken onder de beroerdste omstandigheden, veelal in natte kelders. Die mannen gebruikten een tussengeschakelde aardlekschakelaar. Maar daar ging het om hun eigen veiligheid, omdat nooit bekend was of een aangeboden stopcontact achter een aardlekschakelaar zou zitten. Wel, eigenlijk nooit. Maar ook als dat wel zo was geweest, was het meer-uitschakelen van minder belang dan de veiligheid. In het geval van ts is het ook wel zo handig om als hij een aardlekschakelaar gaat gebruiken, die direct bij het stopcontact te plaatsen waar z'n hobbyhok op word aangesloten. Er word niet aangegeven of er al een aardlekschakelaar zit, het is ook niet duidelijk of het om een woonhuis of een bedrijfspand gaat.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (42%)]
testman
natuurlijk valt een b16 eerder uit als er een verbruiker van 2500 watt in gebruik is op die groep . dan gaat de b6 er niet uit met een sluiting.
heb hier een c16 op een aparte groep gezet , die zit vanaf het wcd in m'n hobbyhok naar een onderverdeling waar de werkbank en omgeving in delen op b16 automaten zit. met een kortsluiting gaat de b16 in de onderverdeling er uit , dit omdat er bijna nooit meer als 1000 watt loopt op die groep.
heeft de ts overigens niet al een aardlek in de huiskast op die groep van het hobbyhok ? anders jas je met een sluiting nog de groep in huis eruit en wat er nog meer op die aardlek aangesloten zit. dan zou je naar een scheidingstrafo kunnen uitkijken waar de een aardlek achterzet met een b6 of een alamat.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Onder het mom beter iets dan niets kun je natuurlijk best 2 stappen lager afzekeren en dan toch behoorlijke goede kansen hebben dat je eigen beveiliging er het eerste uit gaat als de groep waarvan je aftakt niet zwaar belast is. Zolang je er nooit blindelings vanuit gaat dat de hoofdgroep er niet uit KAN vliegen zit je best goed.
Je kunt zelfs nog verder gaan, want wanneer ben je nu echt met 6A bij 230V op je werkbank bezig? Ik heb zelfs 2A en 0,5A automaten..
Aardlek 10mA is ook geen overbodige luxe, maar daarvan vraag ik me wel hard af of bij een flinke aardfout nog wel te voorspellen is welke aardlekschakelaar als eerste gaat, ik denk dat ze er allebei door vliegen. Maar bij een kleinere lekstroom spreekt je 'lokale' aardlekschakelaar natuurlijk wel als eerste aan, en door die 10mA werk je bovendien een stukje veiliger.
[Bericht gewijzigd door Jochem op (29%)]
mvdk
Golden Member
Misschien kan hier in de FAQ eens uitgelegd worden hoe je de quote functie kan gebruiken, mij lukt het niet;
Toeternietoe Gepost vrijdag 6 april 2012 09:31:12 |
Klopt, met aumomaten ben je nooit helemaal zeker van selectiviteit.
Maar het gaat hier ok werk in een hobbyruimte, geen vliegtuig.
Het voordeel van een automaat is dat deze zeer snel uiit schakelt bij een kortsluiting, sneller dan een zekering.
Dit kan ook een nadeel zijn, maar voor een hobbyschuur is dit een heel groot voordeel.
In combinatie met een gevoelige aardlek maak je het een heel stuk veiliger.
Die laatste alinea, daar gaat het het om, de man vraagt niet om extra veiligheid, hoewel dat natuurlijk nooit kwaad kan. Hij wil dat als er iets gebeurt, niet de hele groep eruit gaat, en dat is iets anders.
Sorry dat ik weer zo tekeer ga, vrijdagmiddagborrel enzo.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Quoten: deze knop
rechtbovenin het bericht dat je zou willen quoten drukken.
Als je in je reactie meerdere mensen wilt quoten, gebruik je diezelfde knop gewoon nogmaals tijdens het typen van je reactie (de posts van andere mensen staan op dat moment in omgekeerde volgorde, dus de meest recente bovenaan). Bij meerdere pagina's kun je straffeloos naar een andere pagina klikken, je reeds getypte reactie blijft dan bewaard.
Hier een verhaaltje over het werken van hoge spanningen, buizen enzo, en veiligheid op je werkbank.
In hoe verre is de invloed van de lamp op je werk, i.v.m de spannings val? Las volgens mij in een topic hier dat iemand wat ( meet ) resultaat problemen had door de lamp.
yep, maar die lamp is natuurlijk alleen om te kijken of er geen sluiting in het 230v gedeelte zit, bij 100W is het toch 0,4 ohm wat je in serie zet met je trafowikkelingen Bijvoorbeeld.
testman
als je meerdere lampen parallel zet dan is de overgangsweerstand in koude toestand ook lager . of gebruik de gloeilampvervangers van philips , die hebben een halogeenlampje in de bol , deze hebben een lage weerstand als een gewone gloeilamp.
heb hier een 3 standenschakelaar op een set van 4 lampen gebruikt om meerdere standen te hebben bij het testen. 60-120-280 watt .