Hallo ik ben dus Dirk en heb een klein probleempje, ben vollop mijn modeltreinspoor aan het leggen.
Maar omdat ik graag ook met elektr. knutsel wel ik zelf mijn terugmelding met spoorbezetting maken . Na wat zoekwerk heb ik enkele schema's gevonden . Volledige zijn blijkbaar in de modelwereld beoepsgeheim ?

Hieronder zie je de bedoelde schema's

http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/s88_sch.gif

http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/optodetector.gif

http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/PC844Melder.jpg

Mijn vragen zijn nu welk van de twee onderste shema's zou ik nu het beste aan het feedbackmodule S88 aansluiten en wat zijn de eventuele nodige wijzegingen die moeten gebeuren ?

Graag jullie opmerkingen.

Dat is een moeilijke vraag. Beide schema's zijn vrijwel identiek, en dan wordt het lastig om te kiezen welke beter is. Zullen allebei wel voldoen denk ik zo.

Ook de gebruikte diodes zijn vergelijkbaar met elkaar, Dus ook daar maakt het niet veel uit welke je gaat gebruiken.

Alleen vraag ik me wel al of R1/C1 in het eerste schema nog veel toevoegt. Volgens mij kun je die net zo goed weglaten.

Feitelijk reageren beide schema's op stroom afname door de trein, onafhankelijk van de rijrichting. Een stilstaande trein kun je hiermee dus niet detecteren. Daarvoor heb je een meer complexe schakeling nodig.

Als eerste : bij digitaal rijden worden met deze schakeling ook stilstaande treinen gedetecteerd, mits er stroomverbruikers, zoals een decoder of in de as een 5-10K weerstand de isolatie overbrugt, in de trein zitten.

R1/C1 in het optodetector schema zijn bedoeld om de boel enigszins te ontstoren. oa door slecht contact vanwege vuil op de wielen of spoorstaven kun je anders onbetrouwbare bezetmelding krijgen. R1 vermindert de gevoeligheid van de detector en C1 dempt hele korte stoorpieken (overspraak op de detectiekabels ed)

De eerste oplossing zal waarschijnlijk een betrouwbaardere detectie geven, mits er voldoende stroom wordt afgenomen.

Verder raad ik je aan eens te kijken op www.beneluxspoor.net , in de encyclopedie en op het forum vind je meer achtergrond informatie over bezetmelding, en de voors en tegens van de diverse oplossingen.

Overigens snap ik niet wat je bedoelt met "complete schema's"
Je hebt het complete schema van een 16-poorts S88 melder en je hebt meerdere oplossingen voor een bezetmelder gebaseerd op stroomdetectie.

Bedankt mannen voor de reacties

@javanree

Het forum waar je naar verwijst ken ik reeds , maar wordt vaak verwezen naar aankoop van bestaande printen.

Toch nog even een bijkomende vraag , als ik via per inkomende melding een led zoek te sturen ivm visuele controle hoe en waar moet ik die verwerken ?

Groetjes
Dirk

Dirk,

Ik vermoed dat je het begin van de digitale historie gemist hebt. S88 werd geïntroduceerd door Märklin. Märklin maakt gebruik van het 3-rail systeem. De volledige as elektrisch 1 geheel. Door nu 1 rails te isoleren van de andere, was een eenvoudige detectie mogelijk. Een ingang werd naar massa getrokken door de wielen. Dat is dus wat in schakeling 1 aanwezig is en wat nog steeds bruikbaar is voor 3-rails.

Om dezelfde S88 bus bruikbaar te maken voor 2-rail, is er wat extra nodig. Dat gebeurd door de stroomdetectie. Een kleine stroom door de diodes, zorgt voor een spanning over de diodes. Het nadeel is dat je, in tegenstelling tot 3-rail, een verbruik moet hebben voor detectie. Dit kan een decoder zijn, sluitlichten, binnenverlichting of een weerstand tussen de wielen.

Als je de S88-bus combineert met de stroomdetectie heb je dus wat je nodig hebt.

Maak een deftig schema en teken een deftige print. Laat deze maken voor enkele € of ets ze zelf. Het is het klooien met gaatjesprint niet waard. Je hebt er toch snel een aantal van nodig.

Het eenvoudigst zou denk ik zijn tussen de 4044 en 4014 af te tappen.Daar heb je sterke signalen, afkomstig van de 4044.
Doe je het voor je optocoupler beinvloed je mogelijk je detectie (de gevoeligheid verandert door de belasting)
Of je hangt een invertor op J2 van je optodetector, waarachter je een LED kunt knopen. Bij bezet wordt J2 laag getrokken, een invertor maakt daar dan netjes een hoog signaal van waarmee je een LED oid kunt aansturen. Een 4069 lijkt me daarvoor wel geschikt.