Beste Elektronici,

Vorige week ben ik naar de Deltas Elektronics in Kampen geweest, om de onderdelen voor de fm bug te halen (kostte me 7,92).

Net was ik de componenten aan het solderen en kwam bij de keramische condensators. Bij de artikelen op deze site staat berekeningstabels om de waarde af te lezen. Echter kon ik elke waarde vinden behalve de waarde die ik zocht! (ik bedoel die van de andere condensatoren).

Deze opschriften heb ik:

181J

101J

B102

5.6

5.6

Welke hiervan is de 3.3nF?

Of heb ik de verkeerde onderdelen? en ben ik genaaid door die gast van de winkel?

Bedankt voor reacties!

Eduard :)

EDIT:

Nog een vraagje: kan ik bij de audio-in in het schema van de site een simpel microfoontje gebruiken?

http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fyas1w48cx.jpg

Zo'n ding ;)

[Bericht gewijzigd door koploper op (13%)]

Geen enkele. Je hebt:

- 180 pF

- 100 pF

- 1 nF (ik weet niet waar je 3,3 nF voor nodig hebt, maar deze komt in de buurt)

- 2 stuks 5,6 pF

Welk schema bedoel je eigenlijk?

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (10%)]

Geen van deze is 3,3nF.

3,3nf kan o.a. worden aangeduid als:
3n3
0,0033µF
332

De letter dit er achter staat is de tolerantie.

[edit]
Welk schema? Maak ons geen spoorzoeker.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (16%)]

Op 7 mei 2012 19:31:34 schreef tin.soldier:

Welk schema bedoel je eigenlijk?

Die FM-Bug van de site ;)

Oja nog een andere vraag die ik heb staat in de startpost :)

Eduard

[Bericht gewijzigd door koploper op (18%)]

Geen idee. heb je een linkje misschien? Als de andere vraag die is of je de verkeerde onderdelen hebt, zou een link ook best handig zijn!

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (56%)]

De microfoon van je foto kun je niet zonder meer aansluiten op de bug van het schema. Gebruik 4k7 - 10k tussen de voedingsplus en de plus van de microfoon. (En sluit de GND ook aan; die is verbonden met het omhulsel.)

Wel even de elko omdraaien.

Op 7 mei 2012 19:40:34 schreef tin.soldier:
Gebruik 4k7 - 10k tussen de plus voeding en de plus van de microfoon.

Ehm.. bedoelt u de basis van transistor en + van microfoon?

(En sluit de GND ook aan; die is verbonden met het omhulsel.)

Maar waarom komen er dan 2 kabels uit de microfoon?

EDIT:

Sorry dit is nog aardig moeilijk voor me, kan iemand misschien een gedeelte hertekenen? :D :D

[Bericht gewijzigd door koploper op (13%)]

Die 1nF zal ook wel werken en anders zet je er 3 parallel. Hij zal de lage tonen wat minder versterken maar ik denk niet dat je dat hoort.

Elco omdraaien omdat hij anders boem kan doen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Op 7 mei 2012 19:44:24 schreef fred101:
Die 1nF zal ook wel werken en anders zet je er 3 parallel. Hij zal de lage tonen wat minder versterken maar ik denk niet dat je dat hoort.

Ik heb er maar 1 van .... :(

Eduard

Je microfoon sluit je aan zoals in dit schema
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000063.gif
R1 is de weerstand die je extra toevoegd, 4k7 tot 10k. De 100nF, C1 in dit schema is jouw elko aan de ingang.

Er staat er ook een van in het schema. Een van 1 nF dus. Kun je niet even terug naar de winkel? Koop 1 stuks 3,3 nF of 3 stuks 1 nF of 1 stuks 4,7 nF. Die laatste hebben ze vast wel.

@Hugo

Bedankt! Als ik de bug bijna klaar heb ga ik het testen! :)

Op 7 mei 2012 19:52:49 schreef tin.soldier:
Er staat er ook een van in het schema. Een van 1 nF dus. Kun je niet even terug naar de winkel?

Ja, ik heb dus maar 1 van 1nF (speciaal gekocht voor deze schakeling)

Ja ik kan wel terug naar de winkel maar pas morgen ;)

EDIT:

Ehm sorry nog een vraag, hoe moeten de pootjes van de potmeter in de FM bug? Er is namelijk 1 doorlopende lijn tussen de 2 pootjes... moet dat?

[Bericht gewijzigd door koploper op (16%)]

Als je vanavond het hele ding even in elkaar soldeert, hou je gewoon wat ruimte vrij voor de 3,3nF. Je kunt de bug ook wel testen zonder trouwens..

Voor wat betreft de potmeter is er geen doorlopende lijn. De 'pijl' is de loper (de middelste aansluiting) van de potmeter. De andere twee aansluitingen zou ik nu willekeurig kiezen.

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (40%)]

Op 7 mei 2012 20:07:43 schreef tin.soldier:
Als je vanavond het hele ding even in elkaar soldeert, hou je gewoon wat ruimte vrij voor de 3,3nF. Je kunt de bug ook wel testen zonder trouwens..

Ok bedankt da's mooi :)

Ehm sorry nog een vraag, hoe moeten de pootjes van de potmeter in de FM bug? Er is namelijk 1 doorlopende lijn tussen de 2 pootjes... moet dat?

Eduard

Op 7 mei 2012 20:07:43 schreef tin.soldier:

Voor wat betreft de potmeter is er geen doorlopende lijn.

Dus de buitenste 2 moeten NIET met elkaar verbonden zijn?

Eduard

NEE, die zijn in het schema niet met elkaar verbonden! En in het echt kun je ze naar eigen smaak aansluiten. Als je ze "verkeerd om" aansluit, dan is de functie (van de knop) alleen maar omgekeerd. Dus dat lijkt me nu niet uitmaken. Heb je wel een lineaire potmeter gekocht?

Op 7 mei 2012 20:16:07 schreef tin.soldier:
Heb je wel een lineaire potmeter gekocht?

Nee? Moest dat (oeps) ik heb deze:

http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/00000231430722/T/340x340/C/FFFFFF/url/mini-potmeter-pt-10-lh-5k.jpg

Is goed hoor, die is lineair. Maarre, die op de foto is 100 ohm en in het schema staat 50k...

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (52%)]

Op 7 mei 2012 20:20:02 schreef tin.soldier:
Is goed hoor, die is lineair. Maarre, die op de foto is 100 ohm en in het schema staat 50k...

Ja, was meer voor model; ik heb wel 50K ;)

Maar nog een vraagje in het schema staan 3 X 22K resistors maar bij de onderdelenlijst 2X 22K en 1X 2.2. Ik kan niet heel goed lezen waar de 2.2 moet en de 2 X 22 K's!

Eduard

Zet die 2,2k maar even over de 3,3nF (die je nog niet hebt). Het is goed dat het verschil tussen onderdelenlijst en schema je is opgevallen. De andere twee (in het schema) zijn zeker wel 22k.

Het zal zoals gezegd best werken met 1nF.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (26%)]

Ok ik heb hem gebouwd alleen doet hij het niet (geen plop geluid bij radio), ik kon zelf niets fouts vinden..... :

Hier wat foto's:

http://www.uploadplaatjes.nl/img1/20120507/568213.jpg

http://www.uploadplaatjes.nl/img1/20120507/568214.jpg

http://www.uploadplaatjes.nl/img1/20120507/568215.jpg

Tja het was mijn 2e soldeerwerkje..