Sinds een week hebben we een Whirlool sidebyside koelkast. Het type is S20D RSB33-A/G. Hij vriest en koelt helemaal goed. Er is echter een probleempje. Als ik de ijsmaker aan zet hoor ik een gelijkmatig tikkend geluid (net een klok maar iets sneller). Als ik de deur van de koelkast of de vriezer open doe stopt het geluid. Deurtje dicht geluid start weer. Als ik hem even uit zet is het geluid soms weg maar na enige tijd start het weer. De ijsmaker doet het verder goed. Weet iemand wat dit geluid kan zijn?
Ik heb het relais kastje erachteruit geschroefd. Hier komt het geluid vandaan. Klinkt als een relais wat continue blijft tikken. Wat kan ik daar aan doen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Dank voor je reactie testman. Het is een tweedehands koelkast. hij is nu ongeveer 6 jaar oud. Ik heb dus geen garantie meer.
Bekend euvel van deze kasten. In het relais boxje achter de kast onderin zitten een rijtje witte condensatoren (4st, 0.22 uF)onder de zwarte relais en eentje onderin een grote witte van 1,5 uF. allemaal vervangen en dan weer OK.
testman
als smd het niet heeft gehad...
meestal moet je deze solderen , beter de oude eruit halen ( opschrijven waar deze zaten ) en bij de lokale elektroboer andere halen. of bestellen op internet natuurlijk.
testman
smd , als in de naam van 4 posts terug .. de condensatoren zijn wel groter als een suikerklontje en zijn gesoldeerd.
Ok even een Babylonische spraakverwarring. Kan ik niet ergens zo'n nieuwe printplaat bestellen. Is denk ik sneller en wellicht makkelijker te vervangen. Ik wil jullie wel alvast danken voor de tips.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ik denk (GOKJE) dat als je de prijs van een nieuwe print onder ogen krijgt (als deze al leverbaar is...).
Je graag zelf even naar de electronicawinkel stapt en zelf de soldeerbout in handen neemt.
Zo..... Klopt wat je zegt!!! Ik heb hem gevonden voor de prijs van €249. Niet te geloven! Snel een cursus solderen gaan volgen denk ik. Heb jij een iedere waar ik de onderdelen los kan bestellen?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Iedere willekeurige electronicawinkel zal de onderdelen hebben liggen, al dan niet kunnen bestellen voor je.
Ik denk dat je voor een paar euro klaar bent.
schaf gelijk een rolletje Litze aan, dit om het overtollige tin te verwijderen, tijdens het lossolderen (zonder de boel te beschadigen)
En gebruik tin met harskern (ook dit kunnen ze je bij de winkel uitleggen).
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar kijk even bij shops (linker kolom) om een winkel bij jou in de buurt te vinden.
succes
Nu zie ik dat er heel veel modellen zijn.weet iemand welke condensators ik exact moet hebben? Ik heb dit gevonden maar dan krijg ik gelijk een upgrade.
http://10-10-20.blogspot.com/2009/03/there-appears-to-be-common-defect…
Hallo Frankie,
Dit probleem is in het relais kastje achterin, 4 witte condensatortjes van 0.22 uF onder de relais vervangen en eentje ik dacht van 1.5 uF onder op de print. Succes verzekerd!!! Vervang het vaker bij deze apparaten, daarna weer super!!! En.... na 6 jaar geen coulance meer....
Dank jullie al. Wil ze nu nog online bestellen maar daar zie ik door de bomen het bos niet. Ik kom uit de buurt van Breda, iemand een suggestie?
Ik heb nu deze condensatoren besteld:
1stuk
# 1093702 | 1,0UF-250V MKS4 POLYESTER-CONDENSATOR, RM:22,5MM. ROHS-CONFORM
4 stuks
# 1093691 | 0,022UF-250V MKS4 POLYESTER-CONDENSATOR, RM:10MM. ROHS-CONFORM
Heb ik hier goed aan gedaan?
Dank je SMD. Ik laat het je even weten als ze erin zitten en wat het resultaat is!! Bedankt voor je gedane moeite!!
Beste allemaal,
Ik heb alle condensatoren vervangen en het apparaat werkt naar mijn idee weer als een tierelier.
Zonder jullie hulp was ik niet zover gekomen!!! Bedankt voor alle goede tips!!!
Groet,
Frank
Gadget_inc
Het solderen viel heel erg mee. Alleen ik heb te vroeg gejuicht! Het vriesgedeelte houdt zijn temperatuur niet vast.
Heeft het daarvoor goed gedaan. Condensators zitten goed vast. Ik denk dat ik toch naar een nieuw moederbord toe moet. Groempfffff
Hij geeft nu ook een code CF en ik kan het bedieningspaneel niet gebruiken. Water geeft hij ook niet meer en ijs al helemaal niet. Big problems!!!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
testman
die condensatoren zijn de voeding voor de elektronica , best kans dat er toch 1 los in de soldeer zit , of je hebt de verkeerde waarden geplaatst , beter 1 voor 1 uitwisselen .