Ik heb een Nefit Economy ketel. Dit is een modulerende ketel met daarbij een modulerende thermostaat. Ook heb ik een buitenvoeler.

Over mijn Nefit klok thermostaat ben ik niet tevreden. Ik kan hem programmeren, maar als ik een dag vrij neem kan ik hem bijvoorbeeld niet vertellen dan hij af moet wijken van zijn schema. Ik moet hem dus altijd met het handje aanpassen.

Ik lees over modulerend dat het maar de vraag is of dit zuiniger is. Het voordeel zal hem voornamelijk zitten in het langer meegaan van de brander doordat deze niet altijd voluit gaat.

Verder werkt mijn ketel / thermostaat met stook lijnen, dat vind ik een drama, ik snap niet wat hij doet. Ik zou zeggen, als ik het 20 graden wil hebben, stook tot 20 graden en stop dan. Nu zie ik vaak dat het op temp is en de kachel nog brandt.

Verder heb ik wat extra info op de thermostaat. Ik kan zien als de ketel actief is, dat er water wordt getapt of al er een storing is. Verder kan ik ook de buiten temp voeler uitlezen, maar dat gebruik ik nooit.

Nu zag een een draadloze, op afstand bedienbare thermostaat van 3M

http://radiothermostat.com/support.html

Goed te programmeren, op afstand over het internet te bedienen (wat handig kan zijn ik woon alleen en moet nogal een plotseling overwerken). Past op alle systemen zegt men.

Het is een USA model, dit wil iig zeggen dat ik mijn tweedraads thermostaat waarschijnlijk niet direct kan aansluiten. Ik moet met een relais gaan werken.

Ook zal ik daarmee wel display info kwijtraken (watertap etc) dat maakt mij op zich niet zoveel uit.

Wat ik mij afvraag is of het effect zal hebben op de ketel. Doet bijvoorbeeld de thermostaat iets met de buiten temp gegevens of is dit puur informatief en regelt de ketel dit zelf allemaal ?

Je schrijft dat hij werkt met stooklijnen. D.w.z. dat hij rekening houdt met de buitentemperatuur. Als het buiten erg koud is, zal hij binnen naar een iets hogere temperatuur streven.

Verder moet je oppassen met thermostaten van andere merken. Bij een modulerende ketel communiceren ketel en thermostaat met elkaar volgens een protocol. Nefit heeft een eigen protocol, en kan niet samenwerken met een thermostaat die volgens het z.g. Openterm protocol werkt. (door de meeste andere merken gebruikt)
Dus je moet je er vantevoren van verzekeren dat een andere thermostaat het Nefit protocol ondersteunt.

Dank voor de reactie, gezien de extra info op de display was ik idd al bang datze met elkaar praten onderling. Als ik de extra info niet wil/hoef zou het dan mogelijk zijn ordinair aan/uit te schakelen (op basis van de temp die de thermostaat ziet)?

Op bijna elke ketel zit ook nog een ingang voor een aan/uit thermostaat. Je bent dan wel de modulerende regeling van de thermostaat kwijt. De ketel gaat stoken tot aan de op de ketel ingestelde watertemperatuur en probeert deze vast te houden. (De ketel zal dan wel gaan moduleren).
Hr ketels zijn het meest energiezuinig op laaglast met lage watertemperaturen. De modulerende thermostaat zal bij het bereiken van de ingestelde kamertemperatuur de watertemperatuur verlagen. Op koude dagen draait bij mij thuis de ketel een lange tijd op 40-50 graden watertemperatuur. En dat is inderdaag zuiniger dan 15 minuten op 80 graden, 15 minuten uit.

Welke Nefit thermostaat heb je nu overigens? Je kunt het ding namelijk zonder problemen vervangen door een ander Nefit exemplaar.

ik heb ne de nefit moduline 30, maar wil graag als ik toch ga vervangen toe naar 1 die ik ook op afstand via internet kan beinvloeden. t komt nog wel eens voordat ik plotseling een dag niet thuiskom in dat geval kan ik de stookkosten uitsparen.

Nefit schijnt nu een EMS naar Open Therm converter te hebben, dan kun je ieder gewenste OT thermostaat aansluiten. en blijft het moduleren op kamertemperatuur behouden. Aan/uit thermostaat kan ook maar vind ik een jaren 80 oplossing. (Zeker in combinatie met internet aansturing.)

Zelf zie ik de noodzaak van een klokthermostaat niet. Ik kom elke dag op een ander moment thuis en soms inderdaad niet. Heb dus een oersimpele honeywell die ik een zwengel geef als ik 's avonds thuis kom. 's Ochtends zet ik de verwarming helemaal niet aan.
Ik zie ook niet hoe een internet thermostaat dit kan verbeteren :D

ja groot gelijk, maar dat is nu juist waarom ik denk; 'zo,n duur ding met zulke domme tekortkomingen' Had ik aan/uit dan wist ik teminste waarmee ik af was :-)

Ik ga eens googlen op die converter. bedankt voor de tip !!

flipflop

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het algorithme maarmee ie regelt is toch voor jou, als gebruiker, geen tekortkoming? Waarom zou een aan/uit nou beter zijn? Uiteraard is een modulerende ketel zuiniger met gas door de lagere watertemp.

Je post lezend zie ik eigenlijk je probleem niet. Je kunt alles programmeren, maar als je toch thuis bent kun je op handbediening het programma overrulen. Dat is toch precies wat je wilt? Je past toch niet steeds je programma aan neem ik aan?

Op 16 mei 2012 14:33:23 schreef GreenMagic:
Zelf zie ik de noodzaak van een klokthermostaat niet. Ik kom elke dag op een ander moment thuis en soms inderdaad niet. Heb dus een oersimpele honeywell die ik een zwengel geef als ik 's avonds thuis kom.

Mijn idee. Als je thuis bent zet je hem op 20, ga je weg dan terug naar 15 of zoiets.
Heb laatst een onderzoek gelezen waaruit bleek dat mensen die zelf de thermostaat bedienen voordeliger stoken dan mensen met een klokthermostaat.

Op 16 mei 2012 14:36:02 schreef hendrik99:
ja groot gelijk, maar dat is nu juist waarom ik denk; 'zo,n duur ding met zulke domme tekortkomingen' Had ik aan/uit dan wist ik teminste waarmee ik af was :-)

Je hoeft niet perse een aan/uit te hebben. Neem gewoon de goedkoopste Moduline, die kun je alleen maar met de hand instellen. Je kiest de temperatuur die je op dat moment wenst, en de ketel en thermostaat zorgen er samen voor dat je die temperatuur krijgt. En wel modulerend.

Ik denk dat hendrik99 over het algemeen een programma wil in z'n thermostaat maar soms (via internet) wil afwijken.

Misschien een heel eenvoudige oplossing: laat alles zoals het is, maar zet een relais tussen thermostaat en CV.

Dicht relais: alles werkt zoals normaal, display met ketel informatie.

Open relais: wat thermostaat ook doet, de CV gaat niet aan.

(ik ga er even vanuit dat de CV niet blijft hangen in het laatste 'commando' van de thermostaat)

Als je het relais vervolgens bedient via internet/telefoon/PC/timer/wifi kan je (op afstand) de boel tijdelijk uitzetten.

's winters wel uitkijken met vorstschade, maar ik neem aan dat je je met een paar uur uitstel geen vorst in huis hebt.

Op 16 mei 2012 15:56:36 schreef K7Jz:
(ik ga er even vanuit dat de CV niet blijft hangen in het laatste 'commando' van de thermostaat)

Juiste veronderstelling. Als de fysieke verbinding met de thermostaat verbroken wordt stopt de ketel er vrijwel acuut mee.

Vorstschade kun je voorkomen door een vorstthermostaat aan te sluiten. Veel ketels hebben daar een voorziening voor.
Zo'n vorstthermostaat wordt vaak toegepast in de verst verwijderde ruimte, b.v. een bijkeuken of een schuurtje. Als daar de temperatuur onder 5C daalt gaat de ketel stoken, ook als de kamerthermostaat het niet nodig vindt.

Een variant van de thermostaat-achter-de-thermostaat is een telefoon-gestuurd relais dat ingrijpt in het buitenvoeler-cicuit: Als de ketel denkt dat het buiten 20° C is, dan blijft het vlammetje uit. De Nefit-buitenvoeler is een simpele ntc dus het foppen is zo gedaan.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dat hangt ervan af , een daling van ineens 20 graden of stijging resuleert vaker in een error . een langzaam op of aflopende temperatuur trapt de regeling wel in. overigens heeft de ruimtetemp ook regelinvloed. vaker kun je de ruimtetemp meer of minder invloed geven op het stookgedrag. deze sensor zit in de thermostaat zelf .

ben zelf ook geen fan van die regelingen die achter een bureau zijn uitgedacht , de klok 2 x jaarlijks verstellen is al een ramp.

heb een landis staefa regeling in onderhoud , deze zet de klok zelf goed en heeft in de huiskamer een knop om er een paar graden bij te tikken of een paar minder , ook een knop omde cv op stby te zetten bij afwezigheid. het juist inregelen is wat meer werk maar eenmaal goed ingesteld blijft het ding jaren werken.