In een meterkast (3x35A hoofdzekering) moet ik een zonne-energie omvormer aansluiten (SMA 17000TL), zoals het type nummer zegt is het een 17000 watt omvormer.

Nu moet ik deze afzekeren, een 25A automaat zou voldoen (17250w max). Is het echter verstandig om zo dicht tegen het maximale vermogen te gaan zitten? Ik kan me niet voorstellen dat hij vaak op piekvermogen zal draaien, maar toch...

Ook moet hij voorzien worden van een aardlek, de fabrikant geeft aan dat deze tenminste 100mA lekstroom door moet laten, vandaar wil ik kiezen voor een aardlekautomaat van 25A C-karakteristiek 300mA. Moet er nog rekening gehouden worden met een extra factor aangezien het systeem mogelijk voor langere tijd een hoog nominaal vermogen kan leveren? Een eventueel korte (inschakel)piek zou opgevangen worden door het kiezen van een C-karakteristiek ipv B-karakteristiek?

De omvormer is bedraad met ca. 25m 6mm2. Deze ligt door een open geperforeerde kabel langs een andere 6mm2 en nog een aantal 2,5mm2, echter niet gebundeld. Mocht hij hoger afgezekerd moeten worden dan ben ik dus ook nog afhankelijk van de maximale capaciteit van de kabel. En belangrijk is dat hij niet te dicht bij het vermogen van de hoofdzekering komt.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen met het bepalen van de juiste automaat. Het zou mooi zijn als de 25A gewoon voldoet.

25Ampere, dus een 1 fase voeding vanaf je zonnepaneel.
Moet geen probleem geven.
Kan me niet voorstellen dat de omvormer langdurig meer dan zijn nominale vermogen aflevert.
Een automaat of zekering is wel langdurig overbelastbaar. een factor 1,4 gedurende 1 kwartier is normaal.
Het nut van een C kar. ontgaat me helemaal in deze situatie.
Je zonnepaneel neemt toch geen piekstroom af bij inschakelen? Of geeft hij dan juist een piek af, ik denk het niet.
6 qmm kabel (neem ik aan) is onder normale omstandigheden ruim voldoende.
Meestal kan een 4 qmm nog dik genoeg zijn. Maar dat ligt aan de plaatselijke omstandigheden.

25 Ampere voldoet en de 6 qmm is dik genoeg.

Het gaat om een 3fase voeding vanaf de omvormer. De C karakteristiek ontgaat mij zelf ook enigszins, maar wordt aanbevolen door de fabrikant. Als ik maar niet tegen het gevaar aanloop dat ik mijn hoofdzekeringen er uit kan blazen, maar ik heb het idee dat de selectiviteit t.o.v. de hoofdzekering nog goed zit? Hoewel het op het randje zit.

Heb je nog smeltpatronen als hoofdverzekeringen of zijn het automaten.
Maakt voor de selectiviteit nogal uit.

25A C type automaat is nodig vanwege de hoge inschakelstroom van de inverter (fikse interne bufferelco's); een B type zal onbedoeld aanspreken. Een 25A C type zal niet selectief zijn met de voorgeschakelde 35A hoofdzekering. Een inrush current limiter kan soelaas bieden i.c.m. B type 25A maar ook dan is selectiviteit met de 35A hoofdzekering niet gegarandeerd.

Een oude kast met smeltpatronen (3*35). Direct achter de hoofdzekering komt dan de 3f C25 te zitten. Er zitten ook al 1 1f C20 en 2 1f C16 automaten voor de airco's (verdeeld over de drie-fasen). Kan een C20 of C16 evt. een gevaar opleveren voor de hoofdzekering? De overige groepen zijn allemaal B16 en nog een B20 krachtgroep.

Smeltpatronen zijn ook nog wel eens ergens goed voor.
35A zekeringen is ruim selectief voor 25A C of zelf D kar.

@Gadjo Dilo
Nu weet ik niet veel van zonnepanelen, maar de bufferelko's in de inverter, worden die niet opgeladen door het zonnepaneel?

Ik neem aan dat je 25A ruim voldoende is, het vermogen van een omvormer word geleidelijk op gebouwd als ie op het net word aangesloten ook al je 'm een keertje inschakelt op het meest zonnige gedeelte van de dag., je hebt dus nooit meer vermogen dan de omvormer kan leveren, en de omvormer is zelf begrenst op 24,6 A.
Daarnaast word dat max. vermogen niet vaak gehaald.
Of de ader doorsnede voldoende is moet je uit de NEN 1010 halen denk ik.

Die kun je ook berekene door het programma te gebruiken van de site van SMA zelf, sunny disign.

@Toeternietoe:

hier een voorbeeldschema van een grid-connected 3kW inverter:

http://www.st.com/internet/com/TECHNICAL_RESOURCES/TECHNICAL_LITERATUR…

In dit voorbeeld wordt een netzijde-bufferelco opgegeven van 1.17mF (1170uF, genaamd C2) die via de netzijde wordt opgeladen bij het inpluggen/aankoppelen van de inverter aan het lichtnet. Bij een 17kW inverter van de TS zal deze buffer een aantal factoren groter zijn met bijbehorende grotere inschakelstroom. Vandaar dat de fabrikant een C type 25A specificeert.

Maar de buffer wordt geladen via de igbt transistors welke zeker een stroombegrenzing hebben via de software.
En wat selectiviteit betreft de stroom door de pv groep is andersom als de stroom door de hoofdzekering van het net dus dit zal geen probleem opleveren.

Als je goed kijkt naar het schema op pagina 8/55 en 23/55 zie je over de IGBT's Z1-Z4 anti-paralleldiodes staan. Deze IGBT's zijn van het type STGW35HF60WD met interne anti-paralleldiode.

De -ongeregelde- inrushstroom gaat eenmalig door deze anti-paralleldiodes en is maximaal als op de top van de netspanning wordt ingeschakeld als C2 nog ongeladen is: de inrushstroom loopt tijdens de positieve helft van de netspanning door de anti-paralleldiodes van Z3+Z2 en C2 en tijdens de negatieve helft door de anti-paralleldiodes van Z1+Z4 en C2.

Uiteraard heeft deze inrushstroom niets te maken met de steady-state stroom die geleverd wordt aan het lichtnet.