Hallo,

Sinds jaren hoor ik op regelmatige tijdstippen een brom door m'n luidsprekers, spaarlampen, geschakelde voedingen, ... M'n dimmers "flikkeren" ook op die momenten. Tot voor kort heb ik dat kunnen negeren, maar op een gegeven moment begon het danig op m'n zenuwen te werken dat ik er iets moet aan doen.
Na zelf tevergeefs op zoek te gaan naar de stoorzender binnenshuis kwam ik tot de vaststelling dat het van buitenaf moest komen. Ik EANDIS (België) laten komen om een netmeting te laten uitvoeren... Alles valt binnen de norm meneer... Ok, ikke niet tevreden en zelf een geheugenscoop op m'n netspanning gezet en wachten tot de miserie zichtbaar werd, en ja, ik zag dat een spanning met niet geringe amplitude van +/- 1khz op de netspanning gesuperponeerd was.
Ik zo'n scoopsignalen doorgestuurd naar EANDIS en hen gevraagd wat dit kon zijn. Zij wisten me te vertellen dat dit de CAB-signalen zijn van 1350Hz (1347Hz om precies te zijn).

Nu is m'n vraag, kan ik deze weg filteren? En zo ja, zijn er schema's ter beschikking, of bestaat hier iets kant en klaar voor?
Ik veronderstel dat een algemeen sperfilter voor het binnenkomend signaal niet te betalen zal zijn (3x400V 40A), dus een enkel fase model voor de "probleem" apparatuur zou ideaal zijn.
De meeste filters die ik al gezien heb filteren de signalen pas weg >125KHz ofzo, maar niets lager. Zo van die A/V stekkerblokken met netfiltering lossen ook niets op, wellicht omdat ze pas afknijpen op te hoge frequenties.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

de pulsen voor de straatlampen en kwh meters om te schakelen , een bekend probleem maar weinig aan te doen voor weinig geld. vooral grote trafo's geven dit geluid goed weer , gisteren stond hier de plafondfan aan en ik dacht steeds een grasmaaier te horen . het was de fan die heftig reageerde op de pulsen door de metalen kappen . het lijkt soms erger als anders , maar met omgevingsgeluid van de radio of tv hoor je het eigenlijk niet.

Een zuigfilter voor die 1347Hz parallel aan het lichtnet zetten? Dat lijkt me nog wel te bouwen als je de juiste componenten kunt vinden. (Serieschakeling van een stevige condensator en spoel).

Maar dat signaal wordt natuurlijk vanuit een zeer laagohmige bron aangeleverd. Het zal niet meevallen, maar je kunt allicht een gedeelte van de energie in die 1347Hz daarin dumpen.

Hier wat nuttige achtergrond info:
http://prosje.be/CO/Schemas/CentraleAfstandsbediening.pdf

Ik vrees dat EANDIS niet blij zal zijn met een zuigfilter want dan zuig ik ook voor de buurt het signaal weg en zit iedereen plots 24/24 op dagtarief enzo ;-)
Marmitek heeft een sperfilter in hun gamma (SFX40) die hun signalen binnenshuis houdt en er ook voor zorgt dat er geen X10 signalen kunnen binnenkomen. Deze filter z'n centrale filterfrequentie is helaas 120KHz dus niet bruikbaar voor mijn probleem. Ben wel benieuwd naar de principe schakeling van dit ding, dan kan ik dit eventueel nabouwen met een centrale filterfrequentie die rond de 1350Hz ligt.

Dag Gunter,

Afgezien van je probleem, begrijp de samenhang van die storingen en dit CAB signaal niet volledig. De dimmers begrijp ik nog maar die bromtoon in je Hifi. Ik zou eerder een ander geluid verwachten bij 1350Hz.

Een netfilter voor een dergelijk vermogen kan inderdaad een dure zaak worden.

Ik weet niet of dit technisch haalbaar is bij jullie maar je zou misschien al eens kunnen proberen met een UPS op de Hifi installatie. Er bestaan UPS modellen die enkel tot doel hebben om de PC de tijd te geven om netjes uit te schakelen en die zijn niet echt duur. Ik denk niet dat deze 1,3kHz door de omvormer in de UPS geraakt.

Groeten H.

moet je wel een on-line model hebben en die zijn alweer duurder

de goedkope modellen hebben gewoon een relais en schakelen om, als je netspanning hebt staat hij gewoon daarop

bij een online model heb je dus dat de UPS permanent in serie staat.

Hallo,
De meeste van die (low cost) UPS'en zijn offline/standby modellen en die schakelen de netspanning gewoon door naar de verbruiker tot er een onderbreking optreedt en dat ze moeten ingrijpen. Een online/double conversion UPS zou wel een oplossing zijn, maar die zijn ook redelijk duur.
Ik heb nog wat zitten rondneuzen en heb wellicht de filters gevonden die deze CAB signalen kunnen wegfilteren:
http://www.directindustry.de/prod/mks-technology/oberwellenfilter-2509…
http://www.kbr.de/index.php?option=com_content&view=article&id…

Ben wel benieuwd wat het principeschema hiervan is en of deze zelf te bouwen zijn (voor bv. laag vermogen) zodat ik enkel de "probleem" apparatuur achter zo'n filter kan schakelen.

Ziet er uit als een of ander passief LC filter?

Er zijn professionele filters te koop, die CAB-signalen blokkeren.
Die worden (verplicht) ingezet bij installaties met een overwegend inductieve karakteristiek, waarbij een condensatorbatterij gebruikt wordt om de cos-phy te verbeteren. Zo'n condensatorbatterij zuigt namelijk de CAB-signalen weg.

Tot zover het goede nieuws - plaats zo'n filter tussen de kWh-meter en je verdeelkast, en klaar is kees.
Nadeel: ik vrees dat je diep in je buidel zal moeten tasten voor zo'n filter.
Maar misschien kan je ergens een schema van zo'n filter vinden, en dat nabouwen...

Zulke filters worden meestal transformatorisch opgebouwd.
De primaire bestaat uit weinig dikke windingen, Daar loopt je hoofdstroom door. De secundaire bevat meer windingen en daaraan is de condensator aangesloten.
Voordeel is dat je een condensator van een tamelijk lage waarde kunt gebruiken. Maar wel met een hogere werkspanning.

De prijs voor zo'n filter wordt voor een groot deel bepaald door de hoge koper prijs.

<brainstorm mode>

Ik vraag me af of je met moderne technieken zoals die ook in powerfactorcorrectie circuits ziet van dikke kilowatt-switchedmode voedingen je dit helemaal zonder grote spoelen en condensatoren zou moeten kunnen oplossen.

Zeker met de huidige koperprijs moet dat kostentechnisch interessant zijn. Lijkt me een aardige opportunity. Voor zover het niet al is ontwikkeld door iemand.

</brainstorm mode>

Bedankt voor jullie antwoorden!

Bij dit filter (http://www.emb-wittlich.com/DEUTSCH/Trafo_Daten/TFS.HTM) staan de L&C waarden, maar als ik deze gebruik in courante LC formules kom ik niet tot de 217Hz afknijp frequentie.
Iemand een idee? Wellicht gebruik ik de verkeerde formules ;-)
Wel opvallend dat deze 2 capaciteiten lijkt te gebruiken, dus Pi filter?

De signalen hoeven natuurlijk niet van het hele net verwijderd te worden - alleen maar van de paar mW die de triac aanstuurt.

Op 12 juli 2012 13:16:35 schreef Frederick E. Terman:
De signalen hoeven natuurlijk niet van het hele net verwijderd te worden - alleen maar van de paar mW die de triac aanstuurt.

Voor enkele mW is dat inderdaad eenvoudiger te bouwen. Heb je links of een voorbeeldschema van zo'n oplossing?

Op 12 juli 2012 11:33:17 schreef KlaasZ:
Zulke filters worden meestal transformatorisch opgebouwd.
De primaire bestaat uit weinig dikke windingen, Daar loopt je hoofdstroom door. De secundaire bevat meer windingen en daaraan is de condensator aangesloten.
Voordeel is dat je een condensator van een tamelijk lage waarde kunt gebruiken. Maar wel met een hogere werkspanning.

Dit lijkt te kloppen, onderaan op pagina 18 van dit document staat zo een oplossing:
http://www.mtecenergy.com/cms/uploads/documenten/Technisch%20handboek%…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]

Heb je links of een voorbeeldschema van zo'n oplossing?

Nee, niet letterlijk. Maar het probleem komt doordat het toonsignaal ook op de stuurelektrode van de triac komt, die daardoor nu eens eerder, dan later triggert waardoor de helderheid varieert.
Als je daar zou filteren, zou het probleem weg zijn.

Ik denk nu aan dimmers. Voor andere apparaten zou je dan wat anders moeten bedenken.
Maar ik vind eigenlijk ook dat een apparaat storingsvrij moet kunnen werken met netspanning die binnen de grenzen aan de normen voldoet. Zo´n schakelsignaal moet er gewoon op mogen zitten.

Sinds jaren hoor ik op regelmatige tijdstippen een brom door m'n luidsprekers, spaarlampen, geschakelde voedingen...

Vroeger, toen er nog elektro-mechanische CAB-ontvangers gebruikt werden, kon je bijna aan elke lantaarnpaal een gezoem waarnemen, als er gezonden werd. Daar zat een L/C-kring in, waarbij de L tevens als trekmagneet dienst deed.

Nu, dimmers zijn de bekendste slachtoffers. Maar als je het ook in je luidsprekers e.d. hoort, krijg je waarschijnlijk een heel sterk signaal binnen. Als je kortbij een 70kV distributiepost woont (daar staan de zenders meestal opgesteld), is dat niet verwonderlijk.

Ik d'n scoopsignalen doorgestuurd naar EANDIS...

Die willen wij ook wel eens zien. Een topic zonder plaatjes is maar niks...

Maar ik vind eigenlijk ook dat een apparaat storingsvrij moet kunnen werken met netspanning die binnen de grenzen aan de normen voldoet

Als het nou 1350Hz was, een veelvoud van 50Hz, was dat dimmer-probleem er niet. Er is op dit forum al geschreven over de noodzaak, géén veelvoud van de netfrequetie te gebruiken, teneinde uitslingering te vermijden - ik kan het helaas niet terugvinden...

Als je kortbij een 70kV distributiepost woont (daar staan de zenders meestal opgesteld), is dat niet verwonderlijk.

Op 10m van m'n huis staat een 15kV distributiepost ...

Die willen wij ook wel eens zien. Een topic zonder plaatjes is maar niks...

http://www.otte.be/eandis/wave_normaal.jpg
http://www.otte.be/eandis/wave_cab.jpg

Dat tweede plaatje ziet er vrij normaal uit voor een TF signaal op 50Hz gesuperponeerd.
Met een beetje fantasie kun je ook zien dat er een redelijke kans bestaat op extra nuldoorgangen, en daar zit voor dimmers de pijn.
Mijn ervaring is: hoe geavanceerder de dimmer, hoe meer last hij daarvan heeft.

Mijn ervaring is: hoe geavanceerder de dimmer, hoe meer last hij daarvan heeft.

Mijn dimmers zijn van het DIN rail type, zitten in m'n kast en zijn een deel van m'n PEHA PHC domotica systeem en zijn volledig software bestuurbaar (o.a. curve, etc) dus uw vermoeden zou best kunnen kloppen.

kan je niet een UPS neer zetten ?

Op 12 juli 2012 22:07:06 schreef Shiptronic:
kan je niet een UPS neer zetten ?

Dat is een mogelijkheid, maar zoals eerder vermeld kost zo'n online / double conversion model redelijk wat geld. Dan ben ik goedkoper af met een sperfilter, maar dat is ook snel 1500~2000 euro voor een 3x400V 40A model. Daarom ik uitkeek naar een betaalbare oplossing die eventueel enkel de "probleem" kringen kon zuiveren zodat het ongemak ervan opgeheven werd.

Ach, met een UPS heb je voordeel dat bij een stroom storing toch nog een deel van je domotica in huis werkt :)

ander idee; als je via zo'n iverter, voor zonnepanelen, terug leverd, zou dat de boel niet een beetje op poetsen ?

Op 12 juli 2012 21:50:26 schreef GunterO:
Op 10m van m'n huis staat een 15kV distributiepost ...

Daar zitten doorgaans geen zenders in. Maar die DP geeft het signaal wel goed door naar nabijgelegen verbruikers. Verderop wordt het zwakker.
Wat het CAB-plaatje betreft: daar krijg je elke dimmer mee van z'n sokken...

Op 12 juli 2012 22:30:29 schreef pros:
Verderop wordt het zwakker.

Dat hoeft niet. In bepaalde situaties kan door resonantie tussen trafoimpedantie en kabelcapaciteiten de TF spanning opgeslingerd worden.
In Zeeland hebben we jarenlang metingen gedaan in het net, en daar bleek dat in de kustdorpen de TF spanning steevast hoger was dan in plaatsen die dichterbij de zender lagen.

Ik heb op eBay iemand gevonden die een 3x400V 60KVA sperfilter (1350Hz) verkoopt voor 350€ :-O
Dat kost normaal ong. 2000€! Item is onderweg ;-)
Ik post hier dan wel m'n bevinden na ik het geïnstalleerd heb.