ik wil een digitaal display aansturen ( geen kleuren ) ik heb rond gekeken op internet voor een display nou vond ik de display`s van conrad ( grafisch display ) alleen weet ik niet goed hoe ik hem moet aansturen (pogrameren ) zou iemand mij willen helpen ( alvast bedankt )

Je kunt het beste een display gebruiken dat hd44780 compatible is. Je kunt ze vaak halen uit bv. oude faxmachines. Omdat de hd44780 behoorlijk veel gebruikt wordt/werd is er ook veel informatie over te vinden. :)

Even een vraagje daarover.

Kun je van een standaard 16*2 of 8* 2 display er vanuit gaan dat het een hd44780 is?

Ben je een beetje bekend met microchip's programmeren? Ik weet niet of je dat een eng woord vind. Het is (vind ik) best wel lastig. Maar dat zul je wel nodig hebben.

[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op ]

Op 11 mei 2004 14:18:00 schreef ·°*teslaman*°·:
Even een vraagje daarover.

Kun je van een standaard 16*2 of 8* 2 display er vanuit gaan dat het een hd44780 is?

Als ie veertien aansluitpunten heeft heb je grote kans dat het een hd44780 compatible zonder backlight is.

Als ie zestien aansluitpunten heeft heb je grote kans dat het er een is mét backlight.

Als je meer of minder aansluitpunten hebt denk ik dat je geen hd44780 schermpje hebt.(Er zijn natuurlijk meer standaarden dan alleen de hd44780 aansluiting :))

Op 11 mei 2004 14:18:00 schreef ·°*teslaman*°·:
Ben je een beetje bekend met microchip's programmeren? Ik weet niet of je dat een eng woord vind. Het is (vind ik) best wel lastig. Maar dat zul je wel nodig hebben.

Hij kan het schermpje natuurlijk ook op de parallele poort van zijn pc aansluiten. Er zijn genoeg simpele programma's die het schermpje dan aan kunnen sturen.

En je hebt gelijk, microchips programmeren kan soms best lastig zijn. Het is echter wel leuk. :D

[Bericht gewijzigd door Simon Koudijs op ]

Ik heb hier nu zelf 3 LCD's van Philips liggen die allemaal werken met een HD4478 en 2 HD44100H IC's en LCD zitten allemaal op het zelfde printje en ik heb 14 aansluitingen ,is zonder backlight. Is er een standaard indeling voor hoe de pins zitten of heeft iemand een pinout van dit ding ? Het type is LPH-3558-2 op intenet vind ik alleen gegevens over LCD's uit de LPH-78XX serie.

Of anders in iedergeval een Sheet van de HD4478 en HD44100H dan kan ik het ook wel uitvogelen.

[Bericht gewijzigd door Dominic op ]

En vrije middag doet wonderen blijkbaar :P Ik heb al uitgevist hoe de aansluitingen zitten :)

Kwam erachter dat er ook 4 icoontjes op staan aan de zijkant en het een 20 X 2 is, vreemde maat ..

[Bericht gewijzigd door Dominic op ]

Er zijn ook displays, zoals die van velleman, die een (ik denk 100%) compatibele controller hebben. Ik spreek nu over een display met een KS0066U controller chip!!!

ik heb er zelf 1 met zoon HD4478 geloof ik
iig via crystal fontz werkt die...
http://www.tweakz.nl/tutorials_8.htm heb ik geschreven
en op www.htvision.com kan je mischien datasheets vinden van de lcd's...
geloof het wel ;)

Die shermpjes kan je heel makelijk met een PIC bv de 16F84 of met een programma voor op de PC zoals smartie gebruiken.

Smartie site

pic meuk

[Bericht gewijzigd door Professor-Botje op ]