Ik heb hier een samsung LE32R72B waarvan de rode led eerst een paar seconden blijft branden, waarna deze gaat knipperen. De tv gaat ook niet aan.

De voeding in deze tv is een BN96-03775A.

Nu ben ik zelf niet in het bezit van een ESR-meter, maar ik heb hier al gelezen dat je kan zien of het probleem aan de condensators ligt door ze heet te stoken. Nu is mijn vraag of ik dit best met een haardroger doe of met een heat gun?

Nooit boven de 85 graden stoken en liefst wat minder, dus met een haardroger gaat het het beste. Een heteluchtpistool is alleen bruikbaar als er een thermostaat opzit die je op een graadje of 50 kunt afregelen.

Bedankt, dan ga ik dat alvast eens proberen.

Heb de voeding eventjes standalone getest en er komen de volgende spanningen uit:
13V -> 7.36V
12V -> 7.36V
5.4V -> 5.42V
24V -> 15.79V
6Vstby -> 5.95V

Als ik nu met de haardroger er over ga stijgt de spanning die normaal 12V zou moeten zijn al van 7.36V naar 8V. Sebiet eventjes de elco's vervangen en zien wat er dan gebeurt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (79%)]

Hoe doe je dit juist de voeding standalone testen is dit met lampen en jumpers of hoe gaat dit juist in zijn werk.

berg elcos vervangen, blijft een samsung...

@JimA Ik heb eventjes het schema van de voeding gezocht op internet (http://elektrotanya.com/samsung_bn96-03775a-rev1.2inverter.pdf/downloa…) en ergens op het forum hier zag ik dat er iemand zei dat je de 6V stby voeding moest verbinden met de on/off van de voeding via een 1K weerstand.

Ik heb dus de connector van het mainboard gehaald, en verder ook de connector van het inverter board los gemaakt. Vervolgens de weerstand in de connector geprikt die ik losgehaald had van het mainbord tussen de pinnen v.d. stby voeding en de power on/off. Vervolgens met krokodillenklemmetje de massa van mijn multimeter aan het metalen chassis van de tv gehangen, en met de andere klem v.d. multimeter via een andere krokodillenklem en een fijn draadje de pinnen van de connector af gegaan om te meten welke spanningen er op stonden. Daarna ook op de connector v.d. 24V van het inverter board gemeten.

@smd ik vermoed dat het niet enkel de elco's zijn. Ik heb de CM856 van 1000uF o.a. vervangen, maar de 13V is nog steeds maar 7.8V. Verder zitten er achter de transfo geen andere componenten buiten die condensator en diode's, enkel nog een vertakking naar een paar andere componenten die zorgt voor de 12V, en een feedback. Ik vrees dus dat het probleem ergens voor de trafo gaat liggen. Zou dit kunnen kloppen of niet?

Bij een BN96-03775A is het zelden een elco probleem.
Veel vaker is het regulator-IC (de F9222L) defect.

De voeding kan eventueel ook gewoon vervangen worden door een BN96-03057A.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (30%)]

Dit klinkt als een defecte regelaar van de main-voeding, een F9222L van fairchild.

Het kan echter ook zijn dat het PFC deel van de voeding niet werkt.

Wat is de spanning die je over de primaire elco meet?
Die zou rond 380V moeten zijn als je de voeding inschakelt via de connector naar het mainboard.

@bjokal

Bij enkel de stby-spanning is de spanning over de grote elco gewoon 380V, vanaf dat ik de voeding inschakel (wel standalone) stijgt de spanning over deze elco naar 460V. Dit lijkt me alleszinds niet normaal.

@MNM Kan ik de voeding ook vervangen door een BN96-03833A? Die heb ik hier nog wel liggen.

Probleem is opgelost, bedankt voor alle berichten! Bleek dat het F9222L IC defect was, na hetzelfde IC uit een andere werkende voeding te halen speelde deze tv weer zeer goed en waren de spanningen terug normaal.

Mooi zo, ook weer opgelost. :)

Hallo, ik heb hetzelfde probleem met een BN96-03775A voeding, dit van een Samsung LE32R71W. Ook de voornaamste elco's vervangen zonder resultaat. Nu heb ik de F9222L besteld via Ebay, want deze is niet te vinden op RS components, Farnell of Conrad. Hopelijk lag het probleem daar aan, want ik ben er niet 100% zeker van. Nu afwachten tot het IC toekomt...

Op 5 september 2012 20:18:12 schreef Nick V.D.:
Hopelijk lag het probleem daar aan, want ik ben er niet 100% zeker van. Nu afwachten tot het IC toekomt...

Kan ik kort over zijn: meten = weten!

Het nieuwe IC F9222L heeft dus gewerkt!

Gôh, wat verbazingwekkend. ;)

Maar fijn dat 't toestel weer werkt!
(En de feedback wordt gewaardeerd. :))