Dag Jongens en mogelijke Dames.
Sinds dit mijn 1e post is zal ik me eerst even kort voorstellen, lijkt me wel zo beleefd en wenselijk.
Ik ben Gerben, 22 jaartjes jong, woonachtig in Gorredijk (Friesland).
Ik heb enkele "oldtimer" Volvo's als hobby en electronica is ook zeker een hobby van mij.
Ik pruts, soldeer en experimenteer meer dan genoeg
Nu het volgende:
In mijn 764 van '84 uit Frankrijk heb ik een mooie 6 cilinder Diesel zitten.
Vanaf de Dynamo kan ik een toerenteller signaal pakken (W+)
In de tellerbak zit ook een toerenteller, die wat kuren vertoont.
Nou kan ik heel gemakkelijk aan toertentellers voor de Benzine varianten komen, helaas geven deze al gauw 5000+ toeren aan bij stationair motorloop.
De Benzine toerentellers werken natuurlijk op het onstekingssignaal van de bobine en niet op de dynamo.
Nou dus de vraag:
Hoe zou ik iets leuks kunnen verzinnen en maken om het Dynamo signaal "aan te passen" zodat de Benzine toerenteller dit begrijpt en het juiste toerental weergeeft?
Alvast bedankt voor de input!
Groeten,
Gerben
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik denk dat het signaal van de dynamo een sinus is, en mogelijk verwacht de toerenteller alleen strakke pulsen.
Een andere mogelijkheid is daar de toerenteller maar 1 puls verwacht per 2 omwentelingen van de krukas, terwijl de dynamo meestal juist harder draait dan de krukas, en mogelijk met dan 1 poolpaar heeft, en dus meerdere hele perioden geeft per omwenteling. Het zou ook kunnen dat je maar 1 periode krijgt per omwenteling, maar dat je op de W+ aansluiting een signaal krijgt daar bestaat uit de 3 fasen spanningen, na gelijkrichting.
Heb je een multimeter die de frequentie kan meten, of een oscilloscoop?
We zijn alweer aardig wat later..
Helaas nog niet verder gekomen.
De dynamo heeft 3 fasen, de W+ aansluiting zit maar op 1 fase aangesloten.
De toerenteller is van een 4 cilinder Benzine en verwacht inderdaad strakke pulsen, 2 pulsen per 1 omwenteling.
Helaas geen apparatuur om frequenties te meten....
Groeten,
Gerben
Een deler er tussen bijv een (CD)4040 als de fout in toeren een factor van "2" is anders een andere deler. Ik zou trouwens tussen de W-aansluiting en de deler een galvanische scheiding aanbrengen.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
diesel toerenteller zoeken?
VW golf 2 had dieseltoerentellers die met de dynamo werken. zijn wel ingebouwde en geen externe. dus zowieso zal je print en dergelijke moeten overzetten in iets anders.
ik heb daar ook geprobeerd benzinetellers te gebruiken maar kreeg totaal geen uitslag (of maximaal) van de toerenteller
Hallo,
Even voormijn beeldvorming: RPM is RPM, of dit nu een 6 cilinder of een vier cilinder is! Waar je deze dan van aftakt maakt niet uit.
Ook de dynamo, dan met name de W+ is een toerental signaal, HEEFT EEN BLOKSPANNING PULS(gescoped), en ook deze gaat mee in de frequentie van het toerental.
Alleen moet dit signaal geijkt worden naar het JUISTE toerental.
Nu de praktijk: De 6 cilinder diesel van de Volvo draait, mits goed afgesteld ca 780rpm. (ERVARING met de 6 cilinder LT motor)
Met een EQUIS diesel toerenteller digitaal en 55mm heb ik het toerental zichtbaar gemaakt.
Aan de poulie aan de brandstof pomp kant heb ik toen een opnemer gemonteerd, een foto diode met daartegenover een een led die via een deler op het juiste toerental is gezet. Ik meende dat er 6 gaten in de poulie zaten, het deler (4017) aantal weet ik niet meer, dan zou ik het schema op moeten zoeken. Het werkte in ieder geval uitstekend.
Het is maar een idee.
SUCCES,
Haije Bekkema,
Drachten.
wtt
Golden Member
Op zich is het al heel positief dat die benzine toerentellers op die w-draad vd dynamo reageren. Dat de frequentie vd dynamosinus hoger ligt is niet zo raar, maar ook niet zo'n ramp. Zelf zou ik er 'iets met een microcontroller' tussenzetten. Kunnen meten van signalen is echter wel handig, het voelt voor mij altijd een beetje blind aan zonder, zeg maar. Ik stel me zo voor dat er bijv niets anders aan de W-draad hing, zodat de spanning lekker op kon lopen. De vraag is dan over welke spanningsniveau's we praten. Dit om het te brouwen produkt een beetje in te schatten.
Kun je ergens een scoop lenen? En blijf daarmee uit de buurt van bobines enzo! Zou op zich moeten lukken bij een diesel;-) maar onbelaste dynamospoelen of andere inductieve pickups blijven altijd listig...
op de benzine modellen worden vaak een dynamo gemonteerd zonder de W aansluiting .
Je kan een toerental van de brandstofpomp halen, er zijn zelfs opnemers die je met een piezo element op de inspuitleidung klemt.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 7 september 2013 00:02:40 (45%)]
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Vaak werden de oude tellers gebaseerd op een IC de SAK215 of nog simpeler met 2 of 3 transistors.
Het is in zo'n geval goenoeg om de condensator die in het integrator deel zit te veranderen.
Handig is wel om de frequentie te weten bij een bekent toerental van de dynamo.
Je kan dan terug rekenen of in de datasheet van het ic kijken wat de C moet worden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
't probleem is gewoon simpel:
De teller is gemaakt voor een benzinemotor, en geeft 0-5000 RPM aan bij 0-2500 pulsen per minuut (of 0-10000 als ie alle vier de bobine pulsen hoort te zien).
De diesels schijnen te werken met pulsen van de dynamo. Enerzijds loopt dat ding op het dubbele (schatting, auto-knutselaars zijn welkom om me te verbeteren) toerental als de motor, anderzijds, zitten er meerdere wikkelingen per omwenteling in, dus alles bij mekaar is een 10x hogere pulsfrequentie niet zo raar.
Puls frequenties omhoog veranderen is tricky. Puls frequenties omlaag prutsen is makkelijk.
Met zo'n 4060 kan je volgens mij prima door een willekeurig getal delen. Dan wordt er met een paar diodes een reset signaal gemaakt wat actief wordt als een bepaalde waarde bereikt wordt. Zo kan je dan door 7 8 of 9 delen afhankelijk van wat het dichtste bij komt. Daarna laat je het zo, of pas je de schaalverdeling iets aan... (overweeg om slechts door 6 te delen, het hoogst weer te geven toerental zakt dan van 7k RPM naar 5k RPM, geschikter voor die diesel.)
Overweeg om niet door 6 of 8 te delen, maar door 3 of 4 en daarachter nog een tweedeler te zetten. De pulsen worden dan mooi symmetrisch. (voor door 4-of-8 delen zijn geen truuken meer nodig om een symmetrisch signaal uit de 4060 te krijgen).