Sinds enige tijd heb ik last van zwarte horizontale strepen op het bovenste gedeelte (pakweg de bovenste 20 cm)van mijn scherm.
In plaats van strepen heb ik soms ook last van vervormd beeld,of kleurverschil. (in dat zelfde deel van het scherm)
Soms verdwijnen de problemen even, maar na verloop van tijd keren ze terug.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Bij voorbaat dank!
foto's:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img-20121214-00119.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/img-20121214-00118.jpg
Alvast bedankt voor de hulp, ik zal de flat-cables sowieso reinigen met alcohol.
Bespaar je de moeite!
't probleem wordt veroorzaakt door een los geraakte / gescheurde flexprint-verbinding tussen de kolomdriver-print en de glasplaat IN (de rand van) het panel. Dat is niet te herstellen.
Als het toestel de fout laat zien, kun je dit controleren door aan de voorkant van de linker bovenhoek een tik te geven. Zeer vaak kun je dan een verandering van de fout waarnemen.
Bedankt,
Je hebt gelijk: als ik links boven een tikje geef vermindert of verergert het probleem.
Je geeft aan dat het probleem niet is te herstellen: bedoel je dat mijn tv rijp is voor de sloop, of dat ik Samsung moet bellen voor een servicebeurt?
Dit "ouder" type is het niet meer waard om een nieuw panel in te laten plaatsen. Je kunt Selectro bellen maar ik denk dat je hetzelfde te horen krijgt.
Of het toestel het nog waard is om gerepareerd te worden is een keuze die de eigenaar zelf moet (kunnen) maken! Ik vind het persoonlijk nogal ergerlijk dat een ander maar gewoon bepaalt dat het "toch maar een verouderd toestel is" en daarom de moeite niet meer is om gerepareerd te worden.
Selectro zal je zoiets echt niet gaan vertellen, maar gewoon duidelijk met de feiten komen. En dat betekent eerst kijken of het panel nog leverbaar is (zonder panel is reparatie überhaupt niet mogelijk) en als het panel nog leverbaar is, wordt gewoon netjes een prijsopgave gedaan. Het is dan -zoals het hoort- aan de eigenaar/klant om dan te beslissen of het toestel gerepareerd moet/mag worden of dat er misschien beter voor een nieuw/ander toestel gekozen moet worden. Die overweging dient ten alle tijde bij de klant te liggen!
Overigens heb ik wel heel sterk het vermoeden dat een vervangend panel voor dit model inderdaad niet meer leverbaar is en het toestel daarmee technisch total-loss is.
Het panel dat er in hoort heeft partnummer BN07-00415A.
Bedankt voor je hulp man!
Ik heb even op suppliesnow.nl (via selectro) gekeken, en zie dat een nieuw panel €1099,- kost..
Ik denk dat ik maar een hamer pak, en morgen even langs Mediamarkt ga;-)
Haal er dan in ieder geval nog de voeding en het mainboard (en de card reader module) uit! Die onderdelen mankeren ten slotte niets en beginnen inmiddels wat moeilijker verkrijgbaar te worden. Altijd handig voor verkoop!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
...en de inverter(s), en de CCFL lampen. 
Die laatste kun je overigens het best in een stuk PVC-pijp opbergen, dan is de kans op breken minimaal. 
Op 14 december 2012 22:10:07 schreef MNM(tm):
Of het toestel het nog waard is om gerepareerd te worden is een keuze die de eigenaar zelf moet (kunnen) maken! Ik vind het persoonlijk nogal ergerlijk dat een ander maar gewoon bepaalt dat het "toch maar een verouderd toestel is" en daarom de moeite niet meer is om gerepareerd te worden.
Mee eens maar gezien de huidige prijzen van nieuwe tv's is het nogal vrij snel te bepalen, daarbij geef ik liever het advies om op zoek te gaan naar een nieuwe dan wel andere tv dan mezelf de ogen uit mijn kop te moeten schamen om de prijs van een panel te gaan noemen die aso te noemen is.
Maar de fabrikant wil het nu eenmaal niet anders, men verkoopt liever een nieuw toestel aan een klant.
Als de prijzen van losse panels eens een heel stuk lager zou zijn dan zou de vuilnisbelt minder vol staan met tv's en kan een reparatie soms lonend zijn.
Men maakt mij niet wijs dat een tv van €299,00 een panel heeft van €450,00 of hoger. Er zal vanuit de fabrikant wel een filosofie achter zitten die ik niet kan en wil begrijpen.
//off topic gevaarlijke uitspraken modus aan
Repareren is nou niet een term die in een op eeuwige groei gebaseerde economie past...
denk dat je het in die hoek moet zoeken....
//off topic gevaarlijke uitspraken modus uit
@william1967: een TV van €299 heeft ook geen panel van €450.
Vergeet niet dat een LE46N87 destijds ook een slordige €1700 kostte en het daarmee dus helemaal zo vreemd niet is dat 't panel €1200 kost, ook niet na 5 jaar! Die panels zijn alleen in dat modeljaar gebruikt en liggen sindsdien als sparepart kosten te maken in een magazijn. Devaluatie treedt daardoor niet op.
En ja, nu krijg je inderdaad meer TV voor 't zelfde aankoopbedrag van toen. Da's al tientallen jaren zo en dat zal altijd zo blijven.
Desondanks vind ik dat de keuze tussen reparatie en vervangen nog altijd bij de klant moet blijven. Voor jou of Selectro is het misschien niet meer dan een stuk (defecte) elektronica, maar voor de eigenaar/klant kan het best wel eens een apparaat met emotionele waarde zijn, of gewoon prima aan de eisen voldoet en men gewoon geen nieuwe TV wil, omdat die veel te ingewikkeld zijn geworden. (Ik heb wat dat betreft best wel een aantal vreemde redenen te horen gekregen waarom een toestel koste wat kost gerepareerd moest worden.)
Een klant die een toestel wil laten repareren omdat er een emotionele waarde aan hangt moet je ook kunnen vertellen dat het toestel geen eeuwig leven heeft. De meeste klanten die ik krijg begrijpen dat als je het maar op een fatsoenlijke manier uitlegt. Daarbij reken ik voor onderzoek geen kosten, ik zie ook liever dat iets hersteld moet worden want dan brengt het nog wat op. Kapotte panels kosten mij tijd en geld en het kost de klant niets.
Het panel van dit toestel kost bij ASWO inkoop € 734,53 excl €75,00 verzendkosten en btw. wat neerkomt op €979,53 inclusief. Als ik de normale marge hierover zou gaan berekenen dan wordt de prijs inderdaad €1200,00 en dan komt de reparatie prijs nog. Ik zou mij schamen als ik een dergelijke prijs tegen een klant moet zeggen en dan mag ik uitleggen hoe het komt een nieuwe van dezelfde beeldmaat nog maar een fractie kost want dat gaat er bij de meeste klanten niet in, en als het tegen zit denkt de klant ook nog eens dat ik ze zaak aan het flessen ben.
Ik noem dan liever geen prijs en zeg dat een nieuwe vaak goedkoper is dan het herstellen van de oude.
Ik ben in al die jaren dat ik repareer overigens nog niemand tegen gekomen met of zonder emotionele waarden die een dergelijke prijs wil en gaat betalen. Ineens is de emotionele waarde weg bij de klant als je zo'n prijs noemt.
Op 16 december 2012 17:21:22 schreef william1967:Ik ben in al die jaren dat ik repareer overigens nog niemand tegen gekomen met of zonder emotionele waarden die een dergelijke prijs wil en gaat betalen.
Andere klantenkring? 
Niet alleen de TV boeren zitten zo in elkaar, HP is net zo erg.
Op mijn werk al meerdere HP laptops met barst in panel TL verklaard.
Nieuwwaarde laptop: €800
Kosten HP panel: €450
Bij HP wordt dan wel het volledige panel + behuizing en inverter vervangen. Dat dan weer wel.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gelukkig zijn dat soort panelen los nog wel elders te krijgen. Al dan niet van dubieus allooi, maar toch.
Op 14 december 2012 17:42:27 schreef MNM(tm):
Bespaar je de moeite!
't probleem wordt veroorzaakt door een los geraakte / gescheurde flexprint-verbinding tussen de kolomdriver-print en de glasplaat IN (de rand van) het panel. Dat is niet te herstellen.Als het toestel de fout laat zien, kun je dit controleren door aan de voorkant van de linker bovenhoek een tik te geven. Zeer vaak kun je dan een verandering van de fout waarnemen.
beste mnm
ik heb hetzelfde probleem met een lg 42lg5000.Het probleem doet zich al enkele weken voor.Strepen verdwijnen na enkele minuten. Wat zijn de prognoses voor dit defect ? Worden de strepen permanent ?
Bedankt voor jouw feedback
Post eerst maar even een foto om te kijken of het wel dezelfde storing betreft. 
(Pas trouwens op dat de moderators dit niet als topic-kaap gaan zien.)
[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (31%)]
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto%20%281%29.jpg
Met tikken op de zijkant verdwijnen inderdaad de strepen.
[Bericht gewijzigd door marcske op (58%)]