Impedantie antenne meten?

rob007

Yarr, Matey!

Hoe doe je dat op zijn simpelst?
http://elektrotanya.com/heathkit_am-1-d_antenna_impedance_meter_sch.pd…
http://www.radiomuseum.org/r/heath_antenna_impedance_meter_a.html
dit schema met mijn dipmeter? (in het schema, welke diode het beste te gebruiken?)
.
Ik zat daarnet een beetje te spelen met mijn HF SET,
Ik heb een lange draad ongeveer 14....15mTr met daar aan een spoel.
De aarde variabel aan de spoel te klemmen met krokoklem.
Ik had via een stuk 50oHm coax die HF set ook weer variabel met krokoklem op de spoel gezet.
Maar je weet dan dus nooit of de SET 50oHm krijgt te zien? Toch?
.
Nu heeft die SET een prima tuner van zichzelf daar niet van!
Ik zit mij nu tijdens het schrijven te bedenken als ik die tuner nu uitschakelt en alleen met de spoel aanpast kan ik dan toch ook zien of de impedantie slechter of beter word???
Alleen is het dan neem ik aan een kombinatie van alle twee, en impedantie en staande golf???

(Ik hoop dat ik niet al te veel uit mijn nek...) kan ook niet alles weten, toch?;)
Die Rob die praat maar wat uit zijn nek:+
VrGr.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fred101

Golden Member

Een impedantie die geen 50 Ohm resonant is geeft een SWR die geen 1 is. Dat kan je met je swr meter testen.
Wil je weten heveel de impedantie is dan kan je de afwijkende swr terugrekenen naar impedantie. Alleen krijg je twee mogelijke waarden, een hoge en een lage.

Jou schema kan alleen met Ohmse belastingen overweg. Het geeft een indicatie maar beter is er eentje met een varco erbij. In het ARRL antenne handboek staat een mooie met een gemoduleerde ruisbron.

http://www.pa4tim.nl/?p=1506. Ik heb hem ooit gebouwd voor ik een vna had.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob007

Yarr, Matey!

Dus dit kan zo niet?
.
Hoe ik vredesnaam met dat varkensneusje?
Welke soort, en draad dikte?
Ook een DDS hier niet voor te gebruiken?
Dacht das makkelijk te doen in kombinatie met dippert, maar neej dus!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Als je alleen de spoel aanpast dan kun je bij resonantie een dip in de swr vinden. Wat die SWR dan is is niet bekend.

Je kunt die antenne spoel combinatie in een brug zetten. Die brug kun je voeden met je dds. Dan draai je aan de dds afstemming tot je een minimum hebt gevonden (meten tussen 2 takken in brug met b.v. scoop) . door een weerstand van de brug te veranderen( die tegenover de ant/spoel zit) kun je het minimum op nul afregelen. Dan is de impedantie van die weerstand gelijk aan die van de antenne spoel combinatie.
Wel alleen voor de frequentie waarop de dds staat afgestemd.
Zoek maar eens op swr analysers, schenma's zat

Voor die varkens neus kun je ook ringcores van 43 materiaal gebruiken staat in het schema. Dat zijn amidon ferriet ringkernen. bvb FT-50 43. die zijn nog prima verkrijgbaar. Als draad kan je 0.5 mm geemailleerd draad gebruiken. Neem 3 stukken. Met een boormachine vlecht je ze in elkaar.
8 to 10 windingen zal wel genoeg zijn. Het is niet zo kritisch

fred101

Golden Member

Rob, dat schema op mijn site is supersimpel te maken. Het is niks meer dan een 555 die 1KHz maakt. Eem zener als ruisbron en twee torren om dat te versterken.

Je kan dat geheel vervangen door een DDS.

Dan krijg je een trifilaire trafo. Deze "koppelt" de signalen aan elkaar.

De brug is de varco en potmeter in serie met de ontvanger voor de ene tak en de ontvanger met 82 pF en antenne voor de andere. De ontvanger vervangt de 50 Ohm en meter.

De ingang van een ontvanger is 50 Ohm. Normaal heeft een brug twee armen of poten. Als er evenwicht is loopt er door beide armen evenveel stroom. Op de knooppunten waar je meter zit staat dus in beide armen de zelfde spanning. Er kan dan geen stroom door de meter lopen. Is er geen evenwicht dan loopt er aan een kant meer of minder stroom ( de arm heeft een lagere of hogere weerstand) en dus staat er een andere spanning op het punt waar de meter zit dan dat punt in de andere arm. Door nu de potmeter te draaien tot de de meter op nul staat maak je de weerstand van de ene arm gelijk aan de andere. Door die potmeter af te lezen weet je dan de weerstand van de aangeloten te meten weerstand ( bv een antenne) dit werkt alleen voor het Ohmse deel. Een antenne kan een heel groot reactief deel hebben. Capaciteit of zelfinductie.

Als jou antenne op 14 MHz 50 Ohm maar capacitief is. Bv 50 Ohm en zoveel pF of nF dat het -100 Ohm is. ( capacitief is -jX, dus een negatieve reactantie) Jou brug kan dan niet uit de voeten met die -100 Ohm. Je draait aan de potmeter tot hij op 50 staat maar de meter dipt alleen, echter niet tot nul. Als je nu je spoel in serie met je antenne zet die zoveel uF is dat de reactantie 100 Ohm is dan krijg je een dus een serie kring waarbij je 50 Ohm, -100 Ohm en +100Ohm in serie hebt.

Die -100 en +100 zijn samen nul, ze vallen tegen elkaar weg, resoneren heet dat, en je houdt 50 Ohm over.
Jij kan met jou brug en je spoel dus zien door de spoel te verstellen wanneer je antenne 50 Ohm is.

Dan gebruik je echter de brug gewoon als swr meter. En de spoel als een soort tuner.

Wil je nu weten wat je spoel en antenne samen zijn dan moet je de brug als het ware zo kunnen instellen dat het je antenne immiteert. Bij evenwicht heb je dan een varco en een potmeter die de zelfde reactantie en weerstand hebben als de antenne. Maar je kan ook je antenne meten. Als deze bv inductief is moet je geen spoel in serie zetten maar juist een varco, ( of een L en een C zoals een tuner doet, jou spoel is gewoon een vergroting van de spoel in je tuner.)

Nu kan een antenne inductief of capacitief zijn. dus is alleen een varco in de brug niet voldoende. Je kan ook ern spoel ipv de varco zetten masr dan kan je ook maar een situatie meten. Daarom zit er in de 3e wikkeling op die trafo in serie met de antenne een Ctje van 82 pF. Dat neutraliseer je door je varco van 200 pF halverwege te zetten. ( en een 20 pF trimmertje om precies de helft te vinden ivm paracitaire capaciteiten)

Daarmee doe je niks anders dan de varco een middenpositie geven. Nu heb je bv 82 pF aan de ene kant en een 200 pF varco aan de andere kant. Wil je nu een reactieve nul krijgen dan moet je varco ook op 82 pF staan. Dat is dan je nul punt op je schaal. ( er hoeven geen 2 condensatortjes met schakelaar in, dat is alleen om twee schalen ivm meer resolutie capacitief te krijgen dus je kan beginnen met 1. Bv 82pF met een 20 pF trimmer en een varco of twee varcos ( een ipv de 82 pF) om de beste stand te vinden. Daarna vervang je de tweede door een vaste)) nu kun je de ene kant op capaciteit compenseren, en de andere kant op zelfinductie.

Mijn brug is dus eigenlijk het zelfde alleen is er nu extra capaciteit toegevoegd in serie met de antenne zodat je inductief en capacitief kunt meten. De 50 Ohm van die arm is nu weer de 50 Ohm van de ontvanger. Je hebt immers geen meter nodig. De ontvanger is nu indicator. Nu is een wikkeling alleen maar inkoppeling van de zender ( ruisbron) dat kan je met een dds doen.
De ontvanger kan je dan vervangen door een vaste 50 ohm naar massa.
Alleen moet je dan dus een nul- meterje met een aansluiting en een gelijkricht diode aan die 50 Ohm knopen en de andere aansluiting naar een extra 50 Ohm die je zet aan de tweede draad die normaal van dat 82 pFje en antenne naar de ontvanger gaat., nu heb je dus weer een klassieke brug. Als er nu evenveel stroom door de potmeter-varco- 50 Ohm loopt als door de antenne en extra Ctje en 50 Ohm dan wijst de meter niks aan. Door beide 50 Ohms loopt evenveel stroom. Je leest dan de potmeter af en de varco. Met de formule 1/( 2piFC) bereken je dan de reactIe

Die trafo kan desnoods ook weg als je de DDS gewoon inkoppelt tussen massa en de twee 50 Ohms ( ipv deze aan massa te verbinden.) maar dan wordt het lastiger hem goed te krijgen

Je hebt dan een poot die bestaat uit DDS output- Varco, potmeter, 50 Ohm- massa en een tweede die bestaat uit DDS output- 82 pF, antenne en 50 Ohm -massa,. De meter tussen de 50 Ohms.
Dus eigenlijk gewoon jou schema met een Ctje en een varco erbij. En dan heb je een echte antenne analyser.

Diode , gewoon germanium of bat-85
Varkensheus of ringkern of ferrietstaat, maakt niet zoveel uit. Als ervmaar koppeling is en genoeg common mode onderdrukking. Ferriet 43, 4C65 ect. Gewoon proberen. Draad dikte maakt ook niet veel uit. Je kan het gewoon zoals eerder vermeld op een ringkern en twisten of dat getwiste draad op een ferrietstaaf wikkelen.

Afregelen: ipv de antenne een dummyload eraan. De potmeter met een ohm meter eerst van een schaal voorzien en dan op 50 Ohm zetten. De varco in de middenstand en dan met het trimmertje de boel nullen. Nu is 50 Ohm nul op de meter. Zet nu een spoel in serie met je dummy, dan kun je met de varco de brug weer nullen, idem als je er een Ctje bij zet, alleem moet de varco dan de andere kant van nul op.
Je kan de varco met een lcr meter van een schaalverdeling voorzien. Het makkelijkste is een tweede varco. Deze met schaal en die eerst in serie met de dummy, daarna parallel. De waarde op de varco bij nul neem je over op de varco van je brug.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 15 januari 2013 11:41:30 (11%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob007

Yarr, Matey!

een flink verhaal zeg! bedankt voor....

Of ik het nu goed begrijp???
Ik kan dus mijn DDS direct aan de spoel knopen?
Of eerst nog de buffertrapjes met dan de spoel?
.
Ik neem aan van wel ook maar toch hard op vragen!
Kun je de impedantie van een spoel ook berekenen,
Of liever gezegd is er misschien een online progje voor?
.
Ik wil kijken of het wel klopt wat ik doe.
Het gaat dan om verschillende manieren van in koppelen.
1 van af de coax met een spoel .(die over de andere spoel zit)
2 De coax direct aan de spoel(de spoel die ook aan de draad antenne)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fred101

Golden Member

Condensator aan spoel, resonantie meten met dipper. Dan met de resonantie formule uitrekenen wat de onbekende L is. Dan 2xpixfxL en je weer de reactantie Xl
Dan met je multimeter meten hoeveel Ohm hij is. Dat is Rs
Dan de wortel van ( Rs^2 + Xl^2) en je weet de impedantie.

Of je gebruikt een lcr meter voor Rs en L te meten.

Wat ik beschreef is hoe die impedantie meetbrug op mijn site werkt en hoe je daar een DDS aan kan maken.
Zoek eerst eens na hoe een weathstone brug werkt. Bijna ale bruggen werken in principe min of meer gelijk. Als je dat door hebt wordt het makkelijker. Experimenteer eerst eens met een gewone weerstandsbrug. En hang er weerstanden aan om die te meten. Daarna een condensator of een spoel. Kijk wat er gebeurd.

Daarna zet je een varco parallel aan een weerstand aan de andere kant of in serie en kijk wat dat doet en bedenk waarom dat is. De brug met in evenwicht. Er moet evenveel stroom door de ene kant als de andere kant lopen. De top is een soort splitter. Die verdeelt het signaal over de twee helften van de brug.

Als de rest daaronder nu links en rechts gelijk is dan is er evenwicht. Dus zet je ipv Zx een reactantie ( spoel of condensator) links, dan moet je ook een even grote reactantie rechts zetten. Nu is het lastig een regelbare spoel er in te zetten dus spelen ze met de plaats van een varco. Een varco in serie met de spoel links resoneert hem, de impedantie wordt nu zo groot als de Rs van de spoel. De reactantie van de varco is nu gelijk aan die van de spoel. Je kunt daarmee weer berekenen hoe groot de spoel dus is. Met de potmeter aan de rechterkant draai je nu de de brug verder in evenwicht en dat is de Rs van de spoel.

Meet je nu een condensator dan zet je de varco in serie met de potmeter. Die draai je zo tot hij net zo groot is als de te meten condensator. Je meter dipt dan. Daarna verstel je de potmeter tot het evenwicht compleet is. De potmeter is dan de ESR ofwel Rs van de condenstor.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

http://cds.linear.com/docs/en/application-note/an43f.pdf Alles over brug schakelingen.

Edit, stond een punt teveel in de link

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 24 januari 2013 17:37:21 (19%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred101 De link werkt bij mij niet helaas.

Edit, 3101 Nu wel dank je wel Fred.

[Bericht gewijzigd door paulp op donderdag 31 januari 2013 09:44:40 (17%)

I thought, I thought of everything