Noodverlichting ombouwen naar led lamp

Hallo,

Ik heb hier twee noodverlichting armaturen liggen. Deze zou ik graag ombouwen naar led verlichting om ze in mijn thuiscafe te hangen.

Nu vroeg ik me af hoeveel power ik hiervoor nodig ga hebben. 4x1W? En wat een geschikte stroombron zou zijn. en Welke leds geschikt zijn. De meeste highpower leds zijn volgens mij chinese troep.

Groeten,
Nicky

Waar zijn deze te verkrijgen, ik kan ze nergens te koop vinden.

Even bij de link hierboven op "XLamp MK-R" aanklikken en daar de "Where to Buy" , "XLamp en Country", hebbes.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hoeveel watt zit er nu in en welke lamp? Ik denk dat je met 4W led meer dan genoeg licht in die bak krijgt. Dit krijg je ook wel met gewone LEDs hoor, hier hoef je die specialen niet voor te gebruiken.

normaal zit er geloof ik een 15W TL in. Ik dacht aan 4x 1W poer led en dan een mat plexi plaatje ervoor voor een wat egalere uitstraling.

in noodverlichting zit meestal een 8watt tl , er zijn ook bakjes met 13watt en 18 watt tl . 15watt is vrij zeldzaam en zit meestal in keukentl's en reclamebakjes .

lednoodbakjes heb ik al veel onder handen gehad , er zitten meestal veel kleine leds in per 3 in serie . ik meen dat het totaalvermogen 3 watt is.

een tlnoodbakje ombouwen naar leds is niet makkelijk , de tl werkt op hoogspanning en is sterk afhankelijk van de opbouw van de stuurprint. je hebt alleen het circuit nodig welke "ziet" dat de stroom uitvalt en de accu omschakelt naar de leds. is er ook een continu tl in de bak of heeft het bakje alleen noodverlichting aan boord ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat testman beschrijft klopt. Er is ook noodverlichting met lampje EN tl buisje.

Je kan makkelijker een nieuw printje er bijplaatsen, cq vervangen dan de huidige print uitzoeken. B.v een printje wat de accu's inschakeld als de netspanning wegvalt. Kan met een relais. Zorg wel natuurlijk dat je een accu lader heb die de accu's op pijl houden als er netspanning is.
4 Watt is weinig licht. Mag misschien wel, maar valt erg tegen.

Wat ik indertijds gemaakt had met de bestaande voor mijn broer z'n café/feestzalen:
Test knop ( moet ook volgens mij )
6 Watt aan licht bij netspanning en 10 Watt als accu aan staat.
Ik had ook aan de zijkanten een led zitten, voor opzij. Omdat het neon lampje rondom scheen en ook van de zijkant te zien was, en dat was niet met de leds.
Had ook een groen oranje rood ledje voor laad status.
Terzijde. Heb toen ook gelijk de accu's vervangen, als ze wat jaren oud zijn is het niet verkeerd. Gelijk de cap met de helft verdubbeld. Merkte wel dat meerdere leds een beter verdeelde licht opbrengst gaf, maar minder ver zichtbaar was.

Bij enkelen kon ik de accu oplader van de bestaande print gebruiken. Bij de anderen was het te vaag omdat de accu pak gesplitst was.

Tegenwoordig mag je schijnbaar noodverlichting spots hebben. Indertijd mocht dat niet.

in openbare gebouwen geld na 4 jaar de accu vervangen. of dat echt wettelijk zo is weet ik niet , maar als er een controle komt van de brandweer moet alles werken. heb al vaker meegemaakt dat de boel dichtging als niet binnen 2 dagen alles werkende was op last van de brandweer . en dan wil een kroegeigenaar wel als dit pal voor de carnaval is..

vooral scholen en dergelijk houden zich tegenwoordig aan die onderhoudsinterval , want als er wat gebeurt en er vallen gewonden door niet werkende vluchtweg indicatie of vastzittende vluchtdeuren ben je de sjaak als eigenaar of directie.

in sommige gevallen worden ook bakjes gehangen met 2 uur noodtijd , vluchtwegen naar buiten moeten zelfs buiten een noodbakje hebben hangen in openbare gebouwen , vocht en koude , uv licht zorgen dat die bakjes vaker stuk zijn.

de bakjes met tlbuis voor continu en een gloeilampje voor nood zijn er niet meer dat ik weet , een van de eerste die ik tegenkwam in rommel van een verbouwing waren uit de 80's nog . dezelfde bakjes van van lien hebben meestal 2 tl's . het kan ook met 1 tl als er een relais tussen wordt gezet met 4 wisselcontacten , die heb ik ook al gezien ( uit de oude doos ).

in de ledbakjes van tegenwoordig zit een smps voeding welke een pic aanstuurt , die test het bakje wekelijks en 1x per jaar op noodduur . de continu led's werken met een optocoupler via een mkp x2 en brugcel als schakelaar. de accuspanning van een 4,8v wordt met een buckbooster naar 15v gebracht om de led's te voeden .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met welk doel wil je ze ombouwen naar led? Als het gaat om energieverbruik dan zou dit nog welleens tegen kunnen vallen; met name als er in die noodverlichting een goeie vsa (zeg maar tl-voeding) zit.

Ik heb even uitgezocht, 13w balkjes van philips doen ongeveer 75lm/watt. Daar moet dan nog wel een voeding bijgerekend worden.

Een beetje led doet maximaal 100 lm/watt, maar daar moet ook nog de voeding bijgeteld worden; bovendien gaat het rendement van een led omlaag als 'ie warm wordt!

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is om met een led een hoger rendement te halen; maar als dit het doel is dan moet het wel goed uitgekiend worden. Zoek eens uit wat je noodverlichting per unit in totaal verbruikt.

edit//
<sarcasme>
@Lord Annubis
Hoe kun je iets met de helft verdubbelen? ;)
</sarcasme>

idd , een 13w 840 tl mini geeft 77 lumen aan licht af ..

op nood halen de meeste buizen al de opgegeven waarde niet , zeker als je tl-d buizen hebt met losse noodvsa valt de lichtstroom naar 10 % terug. in een noodbakje heb je vaak het voordeel dat de continubuis aan is en dus is de noodbuis al op temperatuur als deze nodig is.

er zijn ook gewoon units om led naar nood te schakelen in een gewoon armatuur. meen dat ecolicht deze heeft. heb die dingen eens aangetroffen in een tuinarmatuur wat stuk was ( de unit zat erin maar was nutteloos op die plek ) ze kunnen led en 12v halogeenlampen aan op een 9,6v nicd accu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb iets te weinig info gegeven denk ik. Ik heb deze lampen maar ze werken niet meer. Ik wil ze in mijn thuiscafe voor de sier ophangen en constant laten branden. een dim-regeling zou mooi zijn maar is geen must.

Wat voor reactie verwacht je? Een schema inclusief bouwbeschrijving? Je antwoord heb je eigenlijk al gehad, 4W LED is misschien wat weinig, maar je gaat het redelijk zien. En alle powerleds Chinese brol? Natuurlijk, is ook zo.

ik had nog een bakje liggen , er stond op 32x led 1/4 watt , dus er zit 8 watt aan leds in zo'n nood armatuurtje.

je hebt bakjes hangen maar voor de sier wil je deze gebruiken , heb je het over noodverlichting of een reclamebakje van bavaria of heineken oid .. vaak is daar de tl alleen van stuk of de starter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb deze armaturen van noodverlichting. De groene stickers blijver erop zitten, maar ik wil ze continue laten branden. Dus als gewone led lamp. Als de stroom uitvalt mogen die lampen ook uitvallen, het is puur bedoeld als sierverlichting.

Ik doelde meer op het materiaal om de lamp te maken. Kan ik het beste een led driver kopen, zoals deze:

http://samenkopen.net/action_product/909457/760676

Of zou ik beter zelf iets kunnen maken?

Ik vraag zeker niet om een compleet schema of iets dergelijks, dat kan ik zelf wel. Ik heb totaal geen ervaring met power leds.

Is een LED-Strip niet wat handiger, is te koop met driver en strippen in diverse lengtes,
eventueel in te korten en dan verder met elkaar koppelen, naar mijn weten had de Non-Food afdeling Aldi ze.
Dan is het gelijk kant en klaar zonder de led's eerst op te blazen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hoezo zonder ze op te blazen GerardMonique? bedoel je de koeling?

zo'n ledbakje geeft 190 lux af zie ik net , dat is 3x zoveel als een tl van 8watt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer