keuninkske
!overload! to much information in this signature!
beste,
graag had ik dit topic geopend om jullie meningen en wat inzichten in het desulfateren van lood zuur batterijen bijeen te brengen.
veelal heb ik dus te maken met 24, 48 of 80V tractiebatterijen uit heftrucks.
momenteel ben ik bezig met een batterij die capaciteitsproblemen vertoont.
de gegevens:
batterij komt net van de lader:
-zuurgewicht 1.23
-spanning: 2.47 per cel
-lader afgeslagen wegens eindspanning bereikt
probleemmoment:
-zuurgewicht 1.20
-reeds half uur na gebruik heftruck
-celspanning in rust: 1.94
bij het probleemmoment toont de heftruck reeds de batterij leeg op zijn display, onder belasting valt de spanning van de batterij naar 1.58 per cel.
slechte cellen zijn er niet gevonden, alle spanningen onder belasting zijn gelijk, alsook zuurgewicht van alle cellen is ongeveer gelijk.
gegevens van de bijhorende lader:
-48v
-100A
-WoWa curve
extra gegevens batterij:
48v
500ah
celformaat: 4hpzs500
nu weet ik dat er bij de batterijleveranciers een bepaald type lader (wordt zivan lader genoemd door zijn merk)gebruikt wordt om mijn bovenstaand probleem die sulfatering heet(wordt zivan lader genoemd door zijn merk) waarbij de stroom en tijd kunnen ingesteld worden.
na wat informeren ben ik al te weten gekomen dat dit type lader niet meer gefabriceerd wordt.
ietwat ten einde raad heb ik vrijdagmiddag de helft van de cellen (24V) aangesloten aan een 24V autoladertje (max15A)
deze is tot op heden nog steeds de batterij aan het laden met een stroom van ongeveer 1A , celspanning 2.39V.
een lichte verbetering is merkbaar in het zuurgehalte van de cellen na 48 uur aan deze lader.
jammer genoeg kan ik niet zoals bij de zivan lader mijn stroom vaststellen op 5 ampere ofzo. (spanning wordt bijgeregeld zodat er steeds 5 ampere geleverd wordt)
weet iemand hier raad mee? bestaat ergens nog een dergelijke lader? kan ik zelf iets maken met een oude lader?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ben al een half jaar een 90Ah 12V start accu aan het desulfateren, de accu wordt langzaam steeds iets beter maar ik geloof nooit dat het ooit echt goed komt. Ik heb hem bij het begin van de test vergeleken met exact de zelfde net nieuw gekochte accu. Hij kon toen zelfs na dagen laden het startrelais nog niet aangetrokken krijgen en je kon er nog geen Ampere uit trekken. Een startmotor zal hij nog niet trekjen maar ik kan er nu wel een Ampere of 10 uittrekken ( alleen nog niet getest hoelang, moet ik weer eens doen, hij staat nu al weer een paar maanden aan de desulfator sinds de laatste test)
Maar mijn huidige conclusie is dat het redelijk zinloos is.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Ik zal weer eens citeren uit de "handleiding voor accumulatoren", 1933, Th. E. Maltha.
Men neme Hoofdstuk XXIV: Het desulfateren der platen met natronloog.
Gelukkig heb je tractiebatterijen want dat werkt veel beter.
1. Zuur verwijderen
2. Vullen met demi water en 24 uur rust.
3. Legen en vullen met 5% natronloog (50 gram gootsteenontstopper of ontwikkelaar voor printplaten in 1 liter water)
4. Aan de lader met normale stroom, 6 uren. Als tijdens het laden het electrolyt zuur wordt (pH papiertje) dan opnieuw vullen met NaOH.
5. Leeg laten lopen en drie maal goed spoelen met demi water.
6. Vullen met zwavelzuur s.m. = 1,22 g/ml
7. Laden tot eindspanning van 2,7 V per cel.
8. Zuur controleren op sterkte en zonodig op sterkte brengen.
Serveren met Boerenkool en Rookworst!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
desulfateren van een loodaccu is niet echt haalbaar helaas. als je de accu weer voor zijn originele doel wilt gaan gebruiken is het probleem de kortstondige hoge stromen , als met starten van een auto. de inwendige weerstand van een accu wordt namelijk niet meer goed.
overigens , heb je de tractieaccu's geladen in een ongestookte loods toevallig ? loodaccu's willen met temperaturen onder nul vrijwel niet opladen . in een auto komt er met een ritje maar net zat lading bij om te blijven werken , op de lange ritten wordt het motorcompartiment warm en gaat het laden beter omdat de accu opwarmt.
op t werk staan een aantal bussen voor reserve welke steeds een lege accu hebben ,de bus start met een hulpaccu wel .gas geven en 5 minuten laten laden op de motor helpt niet. daarna is het weer klik klik als ik wil starten .. haal ik de accu eruit en laad deze binnen op met een losse voeding is er weer een week geen probleem. heb ook de indruk dat er de verkeerde accu's inzitten , alles wat problemen geeft zijn calcium accu's en die hebben meer laadspanning nodig , terwijl de max 14,5v is in die bussen..
meet maar eens op de heftruck accu's wat de laadstroom doet met laden . die zou in het begin hoog moeten zijn , maar met koud weer nemen de accu's bijna niks op en stijgt de klemspanning heel snel , zodat de lader denkt dat de accu's vol zijn. als het mogelijk is , probeer eens opladen in een ruimte waar het ~15 graden is , en laat de heftruck eerst op temperatuur komen alvorens te gaan opladen..
keuninkske
!overload! to much information in this signature!
@fred
ik heb het effect van de zivan lader al meerdere keren gezien, even stroom en spanning instellen (wordt berekend aan de hand van de capaciteit van de batterij), de lader 72 uur aan de batterij en een goed zuurgehalte is terug bekomen. de batterij werkt terug langer en ook volgende ladingen zijn duidelijk beter als vooraf.
mijn enige doel is achterhalen hoe die lader werkt en wat ik misschien zelf kan kopen/maken/doen om mijn batterijen er wat bovenop te krijgen.
nieuwstaat wordt uiteraard niet meer verwacht, maar een goed zuurgehalte en de juiste spanning tov zuurgehalte terug bekomen zodat de lader en BDI meter van de heftruck terug naar behoren werken zou al leuk zijn.
@echtepino
dat trucje had ik ook gelezen op internet. maar ik weet niet of je deze batterij voor je ziet, ze is ongeveer een kubieke meter groot. waar moet ik met al dat zuur naartoe?
dit is dan nog maar een 48V 500ah batterij, een 80V 775 AH is ongeveer dubbel zo groot
@testman
zonet op de regelaar van de chauffage gaan kijken,
er wordt 6 graden aangetoond (vorstbeveiliging want de chauffage ligt momenteel af)
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Meestal zit er niet zoveel zuur in, maar je hebt uiteraard wel een punt.
Het zuur zou je kunnen neutraliseren met dezelfde natronloog.
Ik denk dat dit de enige methode is om die harde laag gekristalliseerd loodsulfaat weg te krijgen.