Isolatiemeter

Hallo ,
ik moet wat ingewikkelde vraagjes opgelost krijgen die ik heel moeilijk vind op internet en bij zoekmachine ook niet gevonden worden.Daarom deze vraagjes :

1) Waarvoor dient een isolatiemeter? + Waar gebeurt de isolatiemeting?

2)Een meetopstelling tekenen.

3)Waarom moet bij isolatiemetingen de meetspanning gelijkspanning zijn?

4)Hoe groot zijn bij benadering het meetbereik en de meetspanning van een isolatiemeter?

5) Hoe worden bij sommige isolatiemeters spanningsschommelingen voorkomen?

Groetjes!

en als je isolatiemeter intypt bij google kom je ook niks bruikbaars tegen? moet wel wat over te vinden zijn denk ik.

stefan.

bedoel je een megger?

er wordt gewoon een hoge spanning 1000 a 5000 volt op een leiding gestoken er gaat een stroom vloeien (hele kleine stroom) en zo kan je de weerstand van je isolatie bepalen moet in de orde van Mohms zijn of hoger

als je de doorslagspanning van je materiaal bereikt of als er brakke plekken inzitten slaat het dielectricum door onder invloed van de hoge spannig -> gaat ie geleiden dus moet je nieuwe kabels leggen

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Ik heb nog 3 vragen :

* Beschrijf de werkwijze voor het meten van de isolatieweerstand van de 'hele installatie' ten opzichte van de aarde.

* Beschrijf de werkwijze voor het meten van de isolatieweerstand van 'elke stroombaan' ten opzichte van de aarde.

* Waarom moet bij isolatiemeting de meetspanning gelijkspanning zijn?

-----------------------------------------------------------

laatste vraag: omdat de leidingen een zekere capaciteit hebben, wisselstroom gaat door condensators

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb het gevoel dat we andermans huiswerk aan het maken zijn ? Of interreseert het je werkelijk ?

Op 3 juni 2004 19:15:00 schreef Sp3ci3S:
bedoel je een megger?

er wordt gewoon een hoge spanning 1000 a 5000 volt op een leiding gestoken er gaat een stroom vloeien (hele kleine stroom) en zo kan je de weerstand van je isolatie bepalen moet in de orde van Mohms zijn of hoger

als je de doorslagspanning van je materiaal bereikt of als er brakke plekken inzitten slaat het dielectricum door onder invloed van de hoge spannig -> gaat ie geleiden dus moet je nieuwe kabels leggen

Een megger zou natuurlijk het ideaal zijn maar ik denk dat dit moeilijker te maken is,en de aankoop lijkt mij langs de dure kant.Ik denk met een analoge meter die gekoppeld is aan reeks RC schakelingen en gevoed wordt door een Transfo bijna het zelfde doel kan bereiken als een megger.
Mijn 2 logarithmische schalen voor mijn Ohmse waarden zou ik Ijken op 2 spanningen van 500 en 1000V.Met een Cal-knop en regelbare Potmeter zou ik de 0-waarden kunnen instellen.
Alleen ontbreekt het mij aan een deftig schema.

Of de bekende suggestie: Gebruik de inwendige weerstand van een digitale multimeter als stroomshunt, icm een (hoog-) spanningsbron.

De isolatie meter wordt meestal gebruikt om de kwaliteit van een kabel te meten. Meestal telefoon kabel in de grond. Je meet de kabel om te kijken of er een las is die niet zo goed dicht is. Als de las niet zo goed dicht is dan krijgt je vocht in de las waardoor de isolatie waarde t.o.v de aarde laag wordt. De waarde is meestal in de omgeving van 10Meg ohm en lager. Maar als de kabel weinig vocht bevat dan krijgt je een hogere waarde ,meestal in de omgeving van 100Meg ohm of giga ohm.

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Misschien wel,maar de vraag is waar?Ik ben niet zo'n goeie
Pc fanaat!

jack is pilot?

een isolatie meter meet de weerstand van jazeker de isolatie van een kabel.

deze weerstand moet 1Mohm per volt bedragen
tevens dient de proefspanning 2x zo hoog te zijn als de bedrijfs spanning.

er word gemeten met een gelijkspanning omdast je anders capacatieve lekstromen krijgt welke je meting onjuist maakt.

een megger heeft een maximale spanning van 500v omdat elke kabel doorslaat bij hogere spanning(kabel zelf staat 0,6kv)
en alle schakelmatriaal gekeurt is op 2x Unominaal.

waar meten: doorgaans aan het begin van de installatie(meterkast) of aan het verste punt

Anoniem

1)Jack, gebruik geen twee accounts, en zeker niet in hetzelfde topic, dat verwart de leden.

2)Headhunter heeft ergens de klok horen luiden, maar waar de klepel hangt....?
Een megger gebruikt ook geen duizenden volts (dixit sp3ci3S)
De meeste meggers werken op 250 en 500V.
De reden is simpel. Als je tot 1000MOhm wil meten met 3V batterijspanning dan moet je metertje een bereik hebben van 0,003µA. En dat is niet goedkoop te maken.
De tweede reden ligt minder voor de hand: als een kabel onder vochtige omstandigheden lekt, dan ontstaat er een minibatterij die je meting zal verstoren.Het gebeurt dat je een heel ander resultaat krijgt, als je de pennen omwisselt. Met 500V is die invloed te verwaarlozen. De andere redenen zijn reeds genoemd door vorige posters.
Het is ook niet persé waar dat elke kabel doorslaat boven 500V. Ik heb vroeger nog 10.000V getransporteerd over een gewoon eind VVB kabel. Voor serieuze toepassingen kan het natuurlijk niet, maar als de kabel onbeschadigd is lukt het. Vergeet niet dat veel plastics een doorslagspanning hebben van 8 à 30.000 V per mm!!

Tot slot, waarom stuur je me gewoon je huiswerk niet op per e-mail. Dan bezorg ik hem wel netjes ingevuld aan je leraar. Net zo makkelijk!

Op 22 april 2005 20:12:52 schreef grotedikken:
De meeste meggers werken op 250 en 500V.

kan hoor, een jaar geleden postte ik waarschijnlijk vlug zonder nadenken dit bericht. ik heb alleszins nog met een megger gewerkt die tot 1000 volt ging (het stond er in koeien van letters op ), die 5000 is inderdaad wel veel :p

@ jack2 open in het vervolg liever een nieuw topic, huidige is bijan een jaar oud

[edit]
http://www.circuitsonline.net/forum/view/20898

[Bericht gewijzigd door Jonathan op zaterdag 23 april 2005 10:26:58

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Op 23 april 2005 10:22:15 schreef Sp3ci3S:
[...]

kan hoor, een jaar geleden postte ik waarschijnlijk vlug zonder nadenken dit bericht. ik heb alleszins nog met een megger gewerkt die tot 1000 volt ging (het stond er in koeien van letters op

die bestaan ook maar die zijn eigenlijk voor 600V netten.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

selv en pelv ketens dienen getest te worden op 250v
ketens met een spanninge <500 welke geen pelv of selv zijn
dienen een proefspanning te hebben van 500v of meer.
netten ven >500v moeten een proefspanning hebben van 1000v

tevens geld dat de testspanningsbron een stroom moet kunnen leveren van 1mA.

bron: NEN1010 artikelnr:612.3