Ik ben op zoek naar een omvormer voor in mijn auto..
ik heb er af en toe echter wat meetapparatuur in zitten. Hoe kwalijk is het hiervoor als ik geen zuivere sinus omvormer heb?
ik zit te kijken naar het nedis assortiment, dus wordt een HQ ding.
alleen het prijsverschil tussen zuivere sinus en blokgolf is nogal groot.
kan mijn meetapparatuur ( 2 voedingen, 1 scoop, 1 bench multimeter, functie generator) ook op een niet zuivere sinus??
of is dit vragen om brokken..
dus deze: http://webshop.nedis.nl/nl-nl/energie-verlichting/voedingen/omvormers-…
of deze: http://webshop.nedis.nl/nl-nl/energie-verlichting/voedingen/omvormers/…
kan nog zijn dat ik een maatje lichter of zwaarder neem...
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De eerste is voor 24 Volt, heb je dat?
1000 Watt bij 12 Volt = ruim 80 Ampere.
Hou daar goed rekening mee, dikke draden, automotor laten lopen, en op tijd tanken.
Heb je echt zoveel vermogen nodig......
Ik zou dat spul van HQ links laten liggen. Vaak komt daar geen zuivere sinus uit, maar een lelijke blokgolf of getrapte blokgolf (modified sinewave).
Kijk anders eens naar Victron. Die maakt goede inverters. Zijn niet eens zo heel veel duurder.
http://www.stroomwinkel.nl/c-119-omvormer-12v.aspx
Ligt er alleen wel aan hoeveel vermogen je nodig gaat hebben.
ik heb al 10 mm2 achterin liggen
en een dikke diesel voorin. JA heb het vermogen echt nodig....
maarem heb de 12V versie nodig...
en victron is echt belachelijk duur en darvan heb ik er ook genoeg defecte in mijn handen gehad...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (27%)]
UPS verbouwen ?
dit soort spul bestaat ook : http://www.circuitsonline.net/forum/view/113378 , even zelf een altenator verbouwen ?
Ik weet wat je erachter gaat zetten, dan zou ik die HQ zeker niet nemen, bij schade word dat huilen en niet om de HQ
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (31%)]
UPS ombouwen is ook nog een idee ja. Alleen de modellen die een zuivere sinus uitspugen zijn de Smart-UPS modellen, en die werken volgens mij allemaal op minstens 2 accu's van 12V in serie. In een 12V auto heb je daar dan vrij weinig aan.
dat idee van die UPS is zo gek niet
ik ga eens kijken
moet wel 12V zijn dan..
ik heb wel ervaring met mastervolt en victron dus en daar zie ik ook genoeg ellende van...
maar die HQ van nedis is toch ook zuivere sinus. en heel eerlijk: zolang het spul werkt, werkt het best goed in mijn ervaring.
hoewel de auto verbouwen naar 24V ook kan, moet ik alleen een startmotor laten herwikkelen.
dynamo en de rest is niet zo'n probleem.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (19%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een apc ups van 600va werkt nog op 1 accu van 12v 12ah. als je meerdere upsjes samen gebruikt kun je gewoon 12v als voeding gebruiken. een 1000va ups werkt al op 24v..
zoek wel naar een model met gescheiden trafo erin, de online modellen werken met een spoel, de min van de accu( en chassis dus) hangt aan de 230v..
600 VA is te weinig...
mijn voedingen zijn al 300 W per stuk, ben bang als ik de HP aanzet dat hij keihard door zijn knietjes gaat.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Misschien een klein generatortje?
Heb laatst zo'n ding in werking gezien, zijn echt muisstil en zuinig.
Worden bij boten veel gebruikt en de jongen bij wie ik het zag laadde er in no-time zijn accu's er mee op.
En flinke accu's ook voor modelbouwhelikopters e.d..
Stond dan ook standaard in zijn bus, weet alleen de naam niet van die genset's.
Was in ieder geval kanariegeel en nee, 't was geen Atlas Copco...
Of een zuivere sinus echt belangrijk is hangt van je apparatuur af. Ouderwetse apparatuur (toestellen met electromotoren en trafo's) kunnen er vaak minder goed tegen. Ook toestellen die met nuldoorgangsdetectoren (senseo) werken kunnen er vaak niet goed tegen. Bij een blokgolf waarin even veel energie zit als een sinusvormoge spanning wordt de topwaarde nooit 310 volt zoals bij een sinus. Dat kan een probleem zijn.
Moderne apparatuur kan er juist vaak beter tegen. meestal zit er in dergelijje apparaten een schakelvoeding waarin de ingangswisselspanning toch eerst wordt omgezet naar een gelijkspanning. Het enige probleem dat zou kunnen optreden is dat de dioden en afvlak condensatoren zwaarder worden belast als je een blokgolf i.p.v. een sinus als voeding hebt.
Ik denk dat het handiger is om de verschillende apparaten van een eigen kleine omvormer/voeding te voorzien. Per apparaat kun je dan bepalen wat voor omvormer er nodig is. En kleine omvormers zijn helemaal niet duur meer.
nou, daarom heb ik opgegeven wat ik erin heb staan: volgens mij heeft alleen de HP een trafo, de rest zal SMPS zijn. Ik heb de wens om er ook op te kunnen lassen maar even opgegeven...... (das een beetje too much)
losse adapters is niet echt een optie eigenlijk. heb std 4 tot 6 apparaten in mijn auto staan en een externe 230 is ook nog wel handig..
dus loopt al snel op. liever 1 grote. maar moet hem wel vandaag bestellen, heb hem donderdag al nodig.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (37%)]
handig als jij bent, en met de 'waarschijnlijk' grote motorruimte, kan je daar geen 2de accu in steken op een andere losse dynamo (of ff gaan knoeien zodat die dynamo met zijn diodes -12V levert).
dan blijft je hele auto op 0-> +12Vdraaien
en heb je een 2de systeem die 0-> -12V levert.
als je dan de massa weggooit voor je UPS of omvormer heb je ineens 24V ter beschikking.
bij de 4x4 clubs wordt vaak als eens gelast door 3 lood accus aan elkaar te hangen in serie en met electrodes lassen (36V en paar 100A heb je dan)
dat lassen ken ik.... Heb een keer een accu daardoor zien ploffen (die ging koken)
grote motorruimte en kleine motor (ligt maar een 4 cyl in, heb nergens zo klein) dus die dynamo kan wel, maar het is ssimpeler om de hele auto naar 24V te zetten op termijn dan denk ik...
Ik zou toch echt een victron nemen Sven als ik jou was.
Kijk hier eens, ze zijn echt niet zo duur meer, 800W type kost 363,-Euro Ex. Kom ze heel veel tegen op schepen, en heb er heel goede ervaringen mee.
http://www.stroomwinkel.nl/c-91-omvormer.aspx
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik vind een dieselgenerator geen slecht idee, die kosten de kop ook niet en het maakt je wat onafhankelijker van de wagen.
de wagen is er zowieso en diesel generatoren zijn een stuk duurder en lastiger inbouwen. de motor laten lopen vindt ik niet zo'n probleem.
en victron kom ik ook tegen VAN schepen: heb er nu weer 1 defect liggen.
daarom hoef ik die troep dus niet, je betaald 80% voor het merk en het is dezelfde troep. Victron en mastervolt krijg ik gewoon te vaak defect binnen om nog serieus te kunnen nemen als ik kijk naar de prijs....
een 2000 W zuivere sinus kost 391 euro ex bij nedis...scheelt nogal met een 800 W voor slechts 3 tientjes minder.
de vraag is simpel: heb ik een zuivere sinus nodig of niet? scheelt ook nogal.
Jochem
Ik denk dat je voor je scoop en voor je trafo-voeding een zuivere sinus wilt. Voor de SMPS'jes zou je zeggen dat het niet zo erg moet zijn omdat die dingen toch gelijkrichten, maar ze kunnen toch weleens de mist in gaan heb ik ervaren. Wellicht door de PFC die tegenwoordig verplicht schijnt te zijn.
De functiegenerator kan ik me ook van indenken dat hij niet geschikt is voor iets anders dan een nette sinus.
Ik denk op het moment dat je geen zuivere sinus neemt, dat je dusdanig gebonden bent aan specifieke apparatuur, dat je net zo goed een dikke DC-DC stepup kunt inbouwen bij al die apparaten zodat ze gewoon op 12V of 24V draaien.
Ik denk dat je een zuivere sinus nodig hebt Sven, het is wel meet apparatuur dat je er op zet.
Ja over victron kunnen we reden twisten natuurlijk, heb er inmiddels zo'n 50 geinstalleerd, en nog niet één is er stuk. De oudste staat er nu tien jaar in. Ik weet wel hoe het komt, de meeste kiezen die dingen veel te ligt. O die hoef ik niet, ik heb maar 500W nodig. Als je dan gaat meten, gebruiken ze drie maal zo veel.
het lullige is, dat ik bij die klanten weet, dat het ding het jaren goed doet en dan ineens defect gaat. meestal dus geen overbelastng, vaak ook het laaddeel wat verrot gaat.
ik verwacht geen wonderen van die HQ, maar verwacht wel een zuivere sinus en pak dan de 2000 W vorm, die trekt het zeker allemaal dus beetje overtrokken, maar dan ben ik er dus uit, wordt de 2 kw HQ die erin gaat.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (10%)]
Ja, probeer het zou ik zeggen. Ik ken die dingen van HQ niet, weet dus ook niet of het iets is. Maar de tijd zal het leren.
Verwacht wel een plaatje van de sinus als je hem hebt Sven. 
Jochem
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Weet de naam alweer, Kipor.
Zijn heel klein en stil, hoef je niet eens in te bouwen.
Ze hebben ook omvormers, goochel er maar eens op...
Bij de modelbouwclub van die kameraad van mij zijn ze er tevreden mee.
(dus mocht het met die andere omvormer niet lukken...)