Hoi,
een, voor mij, vreemd verschijnsel:
We hebben hier in huis 5 digitale wekkerradio's.
Bij twee daarvan ( Philips AJ3110/2 ) lopen overdag ( als de zonnepanelen actief zijn) ongeveer een half uur per dag vooruit.
Als we 's avonds de wekkers weer goed zetten , dan staan ze dus 's morgens nog goed ( 's nachts zijn de zonnepanelen niet actief ).
Is dat op de een of andere manier verklaarbaar; moet ik me zorgen maken om de installatie van de zonnepanelen ?
Wat betreft de wekkerradio's niet zo'n ramp, die waren niet zo duur.
achterop staat : 220-230V 50 Hz 5 W en er kan ook een 9-volts batterij in.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

F.v.Opstal

De (omvormers van) de panelen zullen gerust dezelfde 50 Hz leveren als het net.
Maar ik denk dat er nog wat stoorpulsen bij zitten, en dat de wekker die per ongeluk ook telt.
Eigenlijk zou de omvormer ontstoord moeten worden, maar je zou ook kunnen proberen het tel-ingangetje van de wekker wat filtering mee te geven. Al was het maar voor de wetenschap.. :)

Die wekkerradio's zullen de frequentie van het net gebruiken om gelijk te blijven lopen, in tegenstelling tot andere die onafhankelijk van de lichtnetfrequentie zijn en een kristal gebruiken, net als bv. een horloge of klok.

Kennelijk wordt de netfrequentie hoger als je de PV-installatie inschakelt. Denk dat de installateur daarvan je daar meer over kan vertellen.

Frederick,
bedankt voor je antwoord.
Dus echt zorgen maken hoef ik niet ?

Je hoeft je echt geen zorgen te maken voor schade of zo, maar je kan een C plaatsen op de telleringang van de clockradio.

Voorstel:
De wekkerradio's op een 9v Batterij laten werken is eigenlijk geen optie, want dat is vrij prijzig. Maar ipv een batterij zou je ook een 9v netvoeding van 5W kunnen gebruiken mi. Effe langs de kringloop.

Groetjes Jan

13.53 Ja, ik weet het, oplossing met cond is beter.

[Bericht gewijzigd door J_Groen op (14%)]

Die 9V-batterij is doorgaans enkel om de tijd niet kwijt te raken. Ik betwijfel of hij dan überhaupt nog wel doortikt.

Mocht je zin hebben in aanpassingen, dan kan je ook overwegen om een 50Hz-puls te genereren m.b.v. een kristal en deze direct aan te bieden aan het klok-IC (of 100Hz, al naar gelang het IC verlangt). Dan ben je gelijk van de afhankelijkheid van het lichtnet af.

Op 9V loopt de wekker op een RC-oscillator. Die is zelf ook onnauwkeurig, het is ook maar een noodoplossing bij netuitval.

Inderdaad piekjes van de telleringang afhalen, moet te doen zijn. Als je kijkt welke wekkerchip erin zit kun je waarschijnlijk zo een voorbeeldschema Googelen, waarmee je dan aan de slag kunt.

@ Sonytech

Dat kan toch niet. Dan zou er een fikse kortsluiting ontstaan tussen de spanning geleverd door het energie bedrijf en die geleverd door je omvormer. En dat gaat die omvormer verliezen. De wisselspanningen moet altijd exact in fase zijn. De frequentie moet dan dus ook altijd exact gelijk zijn.

Het is dus eenvoudig niet mogelijk dat de wekkerradios verkeerd gaan lopen doordat de net frequentie fout is. De enige mogelijke verklaring zijn de spikes van FET. Met andere woorden. Die omvormer is gewoon een vies ding dat onvoldoende gefilterd is. Grote kans dat ethernet over de powerlines bijvoirbeeld ook niet werkt in een installatie die met deze omvormers is uitgerust.

@ J_Groen

Zie opmerking van Fet. Dat gaat alleen goed als je ook het Rc netwerk vervangt door een x-tal met de juiste waarde.

Ik gebruik zelf een 30 jaar oude electromechanische wekker. Die vergeet de tijd tenminste niet als stroom er even af is. Hij staat alleen een paar minuten (tijd dat de stroom weg geweest is dus) achter.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (22%)]

Inderdaad, je zou met een beste solar installatie (in de orde van grootte van een paar gigawatt of zo) moeten komen om de netfrequentie significant te kunnen verhogen. Om in 12 uur tijd een half uur extra te krijgen, zou de netfrequentie bijna 53Hz moeten worden!

Het lijkt me duidelijk dat de inverters wat rommel rondom de nuldoorgang veroorzaken, en de wekkers daardoor een paar extra nuldoorgangen detecteren. Wellicht dat een eenvoudig netfilter in de netaansluiting van de wekkers dit zou oplossen. Gezien het zeer geringe opgenomen vermogen lijkt dit me een stuk eenvoudiger dan het filteren van de uitgang van de inverters.

@ ex fietser

ik heb hier één bekabelde PC, 4 draadloze laptops , 1 tablet en 5 android gsm's.
Nooit problemen !

ik vraag me wel af of de groep voor de inverter wel een aparte groep naar de meterkast is, en niet op zolder bij een algemene groep gestoken waar de slaapkamers bijzitten. dat zou het verloop van 2 wekkers verklaren..

de inverters maken de netspanning ook wat hoger om terug te kunnen leveren, daar kan ook een deel van het probleem zitten. dat kan vlot 245v worden als er meer PV installaties in de straat zijn..

@ Sparkygsx,
ik heb 15 panelen van 250 W op mijn dak liggen

@ testman,
er loopt een dikke grijze "buitenkabel" van de omvormer naar de meterkast naar een aparte groep die extra daarvoor is aangelegd.

@ testman,

bij mij in de straat aan mijn kant hebben de huis nrs 1 , 3 , 7 en 9 allemaal 15 panelen.
3 X 15 X 250 W
1 X 15 X 300 W

voor de experts ( volgens mij jullie allemaal) :

Kwaliteit
Onze KLNE omvormers behoren met recht tot de wereldtop.
De gebruikte componenten zijn de best beschikbare.
Dit uit zich in een hoge opbrengst en betrouwbaar
systeem met nagenoeg onbeperkte mogelijkheden.
Uiteraard zijn bij deze omvormers geen transformators
en koelventilators nodig.
Productie
Deze geschiedt op basis van EGM specificaties.
De omvormers worden in Breda gecontroleerd en juist
ingesteld voor het Nederlandse netwerk.
Garantie
Standaard is 7 jaar garantie, eventueel uit te breiden
tot 25 jaar. Tijdens de garantieperiode krijgt u een vervangende omvormer zodat u geen productieverlies lijdt.
Technische specificaties
*Eigen reparatie en testafdeling in Breda
*Software updates op afstand te uploaden
*Service op afstand mogelijk
*7 jaar volledige garantie
*Mogelijkheid van monitoren via uw PC
*Geen ventilator
*MPPT efficiency 99,5%
*Aardlekbeveiliging
*Ingebouwde DC schakelaar
*IP 65 uitgevoerd
*RS 232 en 485 aanwezig
*Geluidsniveau 30 dbA
*Zonder transformator
*Groot spanningsbereik

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (92%)]

@Ex-fietser @SparkyGSX: Ik ben niet afgestudeerd op het zonnepaneel-gebeuren, dus misschien heb ik daar wel hele vreemde gedachten over.

Ik weet dat je installaties hebt met dusdanige omvormers/regelaars dat je aan het net kan terugleveren, maar dacht dat er ook installaties waren die dat niet konden en die - zolang het vermogen van de zonnepanelen en de bufferaccu's toereikend is - uitsluitend zelfstandig aan de huisinstallatie leveren. Alleen bij onvoldoende paneelopbrengst tov. het gevraagde vermogen zou de huisinstallatie dan met het lichtnet verbonden zijn.

Waarom er tegenwoordig nog wekkerradio's zijn die niet op een 32kHz-kristalletje lopen is me een raadsel.

@sonytech,
ik lever inderdaad terug aan "het net".
Tot nu toe 188 KW in 3 weken.

En de wekkerradio's, het zijn geen nieuwtjes hoor.......

Ik neem aan dat de TS toch altijd nog een netkoppeling heeft; het zou niet echt logisch zijn om deze steeds te onderbreken, aangezien je dan ook nooit de overtollige energie terug kunt leveren. Als je exact evenveel energie verbruikt als je zelf produceert, blijft de meter stilstaan, ook al is er nog een verbinding met het normale net; er wordt immers geen netto vermogen meer opgenomen of geleverd.

Het werkelijke piekvermogen van de panelen is niet relevant, aangenomen dat dat minder is dan een paar grote energiecentrales samen kunnen leveren. De netfrequentie moet overal in het gekoppelde net (en dan beslaat, als ik het goed heb, het grootste deel van west Europa) gelijk zijn, anders zou er natuurlijk geen AC koppeling mogelijk zijn.

Hallo,

Je omvormer houd het net erg in de gaten, zowel wat spanning als frequentie betreft.
En dit lijk om een wat grotere omvormer te gaan ,en niet in "eiland bedrijf" dus, denk niet dat t uit je omvormer komt. Je zou m een dagje uit kunnen zetten en dan kijken of het niet gebeurt. Als dat zo is, is er serieus iets aan de hand met je omvormer.
Heb hier panelen (<600Wp) liggen aangesloten op een groep waar ook de wekker radio's op zitten: geen probleem.
Je omvormer kan niet een andere frequentie draaien dan het net. dan gaat er ergens iets stuk.

@SparkyGSX: Heb even op de site van de fabrikant gekeken en ook daar gezien dat het een "on-grid"-model is dat ook kan terugleveren. Daarom zal die omvormer zeker in de pas moeten lopen met het net, want anders krijg je inderdaad dat de muis het moet opnemen tegen de olifant.

Zo'n installatie met bufferaccu's is dan waarschijnlijk voor thuisgebruik al danig uit de mode.

Zal me ook eens een beetje verder in deze materie gaan verdiepen, want het is een onderwerp dat best in de belangstelling staat.

Maar nu eerst maar even slapen; morgenochtend wordt ik weer vroeg op de operatietafel verwacht.

@sonytech.........
sterkte

[Bericht gewijzigd door f.v.opstal op (43%)]

@Sonytech: Sterkte!

Wat betreft het 32kHz kristalletje: Dit is op lange termijn een stuk onnauwkeuriger dan de netfrequentie. Zolang je er tenminste in slaagt om die goed te ontstoren...

@sonytech: jij kan op die tafel toch lekker verder slapen? Ik hoop voor je dat de chirurg geen al te gezellig weekend heeft gehad...

Ik heb constructies met accu's nooit begrepen; een kWh energie opslaan in een accu kost bijna net zoveel aan slijtage van die accu als de consumentenprijs (dus inclusief alle belastingen) van een kWh. Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat dergelijke dingen economisch handig zijn.

Het zou goed kunnen dat de omvormers harmonischen veroorzaken. Daardoor ontstaan extra nuldoorgangen waardoor de wekker extra stappen maakt. Veel van die schakelingen die de netfrequentie als tijdbasis gebruiken gaan er van uit dat de netspanning een schone sinus is. Niets in minder waar, iedereen die de netspanning wel eens op een scoop heeft gezien weet dat er allerlei rommel op zit.
Een ontwerper die zich daarvan bewust is zal dus altijd een vorm van filtering toepassen om van die extra nuldoorgangen af te komen.

@f.v.opstal

ik heb hier één bekabelde PC, 4 draadloze laptops , 1 tablet en 5 android gsm's.
Nooit problemen !

Ik zie eigenlijk geen enkel verband tussen de apparatuur die hier genoemd wordt een wekker radio en het problem van de TS.

Alle genoemde apparatuur meet de tijd op een geheel andere manier als een wekkeradio die de netfrequentie als tijdstandaard gebruikt.

Niet zo raar dus dat daar geen problemen mee zijn. Afhankelijk van het type voeding zou de genoemde apparatuur het mischien zelfs doen op nul Herz, of te wel gelijkspanning. En dan loopt je wekkeradio dus geheel niet.

Wel leuk die discussie over netinverters. Ik denk dat de TS misschien even door een expert naar die inverter moet laten kijken. Het zou me niets verbazen als er in dat ding ergens iets defect is. Een klein C'tje defect lijkt me niet onmogelijk. Ook als is hij volgens de beste standaards is ontworpen en geproduceerd.

Ik heb nog een leuk verhaal van zoiets. Gedurende een vakantie op een camping in Nederland bleek het onmogelijk om vanuit de tent een radio(amateur) verbinding te maken door een enorm storingsniveau. Na veel zoeken bleek de installatie die het (wifi)internet op de camping verzorgde, het probleem te veroorzaken. De vraag was alleen waarom. De apparatuur was bepaald geen goedkope rommel dachten ze. En alle bekabeling was ook netjes uitgevoerd. Alles was door een professioneel bedrijf uitgevoerd. En er was weinig op aan te merken. Echter, na enig onderzoek bleek dat van het betreffende storende apparaat twee versies bestonden. Een apparaat voor de europese markt en een versie voor andere markten. Het verschil zat hem behalve in het ontbreken van de keuringsstempels op de kast ook in het ontbreken van de nodige netfilters. Die waren er uit gelaten om de prijs te drukken. Iemand heeft dit apparaat waarschijnlijk zelf een stuk goedkoper uit het buitenland gehaald en nooit gezien dat de keuringsstempels en intern een aantal componenten ontbraken. De leverancier heeft de internet apparatuur overigens zonder probleem omgewisseld door de versie van het apparaat die wel goed was.

Het 220 volt netwerk op de camping was in dit geval een mooie antenne geworden die gevoed werd door de internet verdelers. Iedereen heeft dus waarschijnlijk te goeder trouw gehandeld op degene die dat geodkope apparaat in het buitenland gescoord heeft na misschien. En waarschijnlijk heeft die persoon het ook niet geweten.

Daardoor ontstaan extra nuldoorgangen waardoor de wekker extra stappen maakt.

Als de puls-ingang van het wekkertje heel simpel is, zal een heel klein beetje frut al voldoende zijn om hem te laten 'vertellen'. Mogelijk zelfs van een inverter die aan storingseisen voldoet.

Afgezien van een piepklein RC filtertje in het wekkertje, zou inderdaad een uitwenig netfilter ook goed werken - makkelijker, ook, maar duurder. Maar wie weet slingert er nog ergens een rond, uit een oud apparaat of zo.

--
Filtering van solar installaties: als je er niet uitdrukkelijk om vraagt, worden de filters wel vaker achterovergedrukt, hoewel ze in woongebieden verplicht zijn en je ze wèl betaalt.
Anders gezegd: zodra de buren (of wie dan ook binnen een een vrij grote radius) solar hebben, heb jij storing op de radio-ontvangst. Je zult dan zelf achter die filters aan moeten - de buren hebben er geen zin in, hebben stroom, en luisteren toch geen radio.

Tja, met een comparator voor een beetje hysterese heb je natuurlijk geen last van een beetje netvervuiling; voor een wekker hoef je ook alleen de doorgangen te tellen, en faseverschuiving t.o.v. de werkelijke nuldoorgang is daarbij niet belangrijk, dus dat maakt het filteren nog gemakkelijker.

Het idee van het netfilter was inderdaad dat je mogelijk iets uit een bestaand apparaat kunt gebruiken, of zo'n verlengsnoer moet een ingebouwd filter of zo, wat waarschijnlijk eenvoudiger is dan de wekkers stuk voor stuk uit elkaar halen en reverse-engineeren.