APC CS 500 Back-UPS staat te klapperen

Hallo,

Ik heb hier een APC CS 500 Back-UPS onder m'n bureau staan.

Nu wil het echter dat het ding soms op hol slaat. Een hele tijd is er niks aan de hand, maar soms gaat hij als een gek ineens lopen schakelen tussen netspanning en batterij. Heb de Sensitivty al op Low gezet, maar dat mocht niet baten.

Multimeter (Uni-T UT61E) in stopcontact geprikt: 234V, frequentie schommelt tussen 49,9 en 50Hz

Batterij heb ik vorige week nog vervangen. De batterij (12V 7Ah) heb ik getest met een 12V autolamp van 55W, en de accu houdt het dan 27 minuten vol. De batterij is dus wel goed.

Met de USB kabel richting de PC losgekoppeld doet de UPS hetzelfde.

Ook zonder belasting (PC losgekoppeld) doet hij het.

Iemand een idee? Want het is erg irritant, dat geklapper van het relais onder je bureau

had de mijne ook, het is de budget reeks van apc dus is het ding ook minder van kwaliteit. het kan het relais zelf zijn wat gaar is, dit slijt hard als je er de ups dagelijks mee aanzet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb jij het opgelost kunnen krijgen?

En wat bedoel je met "als je er de UPS dagelijks mee aanzet" ?

De UPS staat in principe 24/7 aan, dus hij schakelt alleen als de stroom ook echt uitvalt, verder doe ik er niks mee.

als je met de ups alles ineens aanzet lijd het relais van de hoge inschakelstroom. staat het ding altijd aan valt het wel mee..

de mijne is toen dat probleem kwam vrijwel meteen de bak ingegaan. ik had er al meer vage problemen mee gehad dus had het gehad met dat ding. de plastic kast was ook al zo gammel...

de ups die ik nu heb reageert af en toe op de puls voor de straatverlichting ook wel raar maar heeft volgens mij met een slecht contact in de voeding te maken. een flinke trafo inschakelen geeft ook reactie van de ups..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rbeckers

Overleden

Die UPS is 500VA. Hangt er alleen een PC aan?
Hoeveel Watt is de voeding van die PC?

Heb je een variac?

De APC Smart UPS is beter.

Er hangt een PC aan, een 5 poorts netwerkswitch, en nog 2 bureaulampen met 7W spaarlamp ieder.

PC is redelijk zuinig, gebruikt hoogstens 60W. Alles bij elkaar zal het <100W zitten. Maar zoals ik al zei, het klapperen doet hij ook zonder belasting. Al heb ik wel het idee dat het dan minder is.

Variac heb ik helaas niet, dat is wel een goede om de UPS te testen bij hoeveel volt hij overschakelt op accu.

Verder ben ik het eens met het standpunt dat een Smart-UPS beter is. Sowieso spugen die een nette sinus uit ipv getrapte blokgolf. Ze vreten echter ook meer stroom in standby. Deze Back-UPS doet maar 5 of 6W (gemeten met zo'n Cresta meter). Een Smart-UPS zit al op minstens 15W dacht ik.

En dan nog het feit dat alle Smart-UPS modellen intern op 24V werken, en er dus 2 accu's in gaan. Deze werkt op 1 accu, wat goedkoper is om te vervangen + minder gewicht.

heb je al eens een ander netsnoer in de ups gestoken op een ander wcd? niet geheel zeldzaam dat de ups wel juist ziet dat er iets mis en omschakelt naar accu en weer terug omdat onder last de rotte verbinding ( schakelaar in stekkerblok)weer begint te bakken..

anders zit er vaak een relais in wat de trafo tussen 220v en 240v laat schakelen. deze tab wordt ook gebruikt bij het draaien op accu, als de accu leeg raakt zakt de uitgangsspanning en schakelt de ups naar 220v om. als dit relaiscontact slecht is krijg je ook schakelgeluiden die er niet zouden moeten zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Ik ken het van een 630. Elcootje wat gaar is. Vraag me uit m'n hoofd niet welke :).

Overigens: als je aan die accu rekent: 55W@12V is zo'n 5A, Dat 27min. lever 2.5Ah op. En dat is optimitisch. Het komt niet in de buurt van de 7Ah die gespect is.

rbeckers

Overleden

Accu was misschien niet vol en onbekend hoever ontladen.

Zonder variac is er een beperkte test mogelijk met een losse trafo.
Primair aan 230V en secundair in serie met 230V. Bijv. 230V-5V/2,5A.
Geeft 225V of 235V. Wel op secundaire stroom letten.

Ander netsnoer al eens geprobeerd, omdat je dat ook nog wel eens leest.

Zal hem eens op een ander stopcontact proberen.

Elco zou ook nog kunnen, volgens mij begint het klapperen wel als hij een tijdje aan heeft gestaan (=warmte).

Accu klopt wel, je zit met een efficiëntie factor. In de datasheet gaat hij met 4 a 5A ook 30min mee.

Relais zal ik ook nog even naar kijken, beetje erop tikken etc.

Volgens mij heeft het ook met USB communicatie te maken. Hij stond al een dag of 2 zonder USB kabel erin geprikt. Toen was er niks aan de hand, net de USB kabel er maar weer in gestopt, en prompt 20 sec. later schakelt hij over naar accu en gelijk weer terug...

mijn apc sc1000 gaf ook al een tijdje reactie op het TF signaal van de straatverlichting om de een of andere reden. dat ding heeft het nadeel dat er max 20 minuten op accu gedraaid kon worden dus is hij weer verruild voor de 1500va victron van 16 jaar oud. heb niet veel accu's meer die goed zijn dus past alles (ups en 12v systeem) in een krat de grootte van een doos papier.

ik had die sc1000 gekregen omdat hij steeds uitviel in de nacht en dan ging de server op t werk dus plat. dat bleek geen defect te zijn maar een instelling in de software van apc, elke week kwam er een duurtest waarna de ups afsloot :) was dus niks mis mee als ze daar eerst naar hadden gekeken..

het kan bij jouw sc500 zijn dat er andere software naar die poort signalen stuurt, ofwel de usb kabel geeft storing door de kabelmantel stroom tussen de ups en pc laat lopen omdat de aarding van de ups beter is.. meet eens van kast naar kast of het bijna 0 ohm is die aarding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aarding is wel een goede inderdaad. Heb hier helaas niet de beschikking over een geaard stopcontact, dus zoiets zou het wel kunnen zijn.

Aan de kast van de UPS valt niet veel te meten, die is van plastic :+

Tussen aardpin van een van de uitgangen en behuizing van m'n PC meet ik 0 Ohm

Opzich kan ik de UPS ook wel gebruiken zonder USB kabel naar m'n PC. De PC staat toch alleen maar aan als ik erachter zit. Dus ik merk het gelijk als de stroom wegvalt. En mocht ik er niet achter zitten dan is de looptijd op accu lang genoeg om een stroomstoring (door aardlek oid die eruit knalt) te overbruggen. Zulk soort dingetjes zijn vaak in 5 min. opgelost.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op zaterdag 17 augustus 2013 22:32:13 (39%)

Sine

Moderator

Die serie vertoont na een tijdje wel vaker vreemde problemen. Ik ben er nooit achter gekomen wat er nou sneuvelt of slecht wordt, of dat de "garantie timer" afloopt.

Als hij raar blijft doen lijkt het me inderdaad een goede kliko kandidaat.

het is dan ook de goedkoopste range van apc met blokgolf omvormer en plastic kast eromheen. voor de pc usb link zat er zelfs een misbruikte rj45 connector in meen ik. voor bijna 2x de waarde van een merkaccu heb je een nieuwe ups van dit type..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Lijkt op een RJ45, maar heeft net twee pennetjes meer.

Maar het is inderdaad de ultime low-budget UPS, daar komt ook geen sinus uit maar een "modified sinewave", ofwel ... een blokgolf.

En inmiddels weer exact dezelfde problemen, bijna een jaar na dato. In de tussentijd geen problemen gehad.

Al ik weet ik niet of het exact dezelfde UPS is die destijds kuren had. Heb er nog eentje in gebruik bij m'n ouders aan de NAS namelijk.

Spanning op accuklemmen met UPS gewoon aan de 230V was 13,44V. Beetje aan de lage kant om een accu te laden, maar wellicht dat dit de druppellading modus was.

Accu was nog goed, bleef bij het aansluiten van een 55W autolamp netjes rond de 12,3V hangen. Die is nog wel fris dus.

USB ook losgetrokken, zelfde issue. Netspanning was op dat moment gewoon netjes 230 - 232V.

Op internet nog wat gevonden over het repareren van deze UPS, maar dat is alleen voor als de accu niet laad als ik het zo zie: http://www.penguin.cz/~utx/hardware/APC_UPS_RS-500/
Mijn PCB ziet er ook anders uit, heb maar 2 van die grote blokken (relais) ipv 3. En de elco is bij mij ook een ander type, 10uF 450V.

Denk dat ik de UPS deze keer maar definitief vaarwel zeg en hem naar het milieupark/kringloopwinkel breng. Stroom is hier nog niet uitgevallen sinds ik er woon (sinds december). In een grote flat zal dat ook niet zo heel snel gebeuren denk ik.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op woensdag 30 juli 2014 18:11:48 (19%)

van de week ben ik ook nog met zo'n ding bezig geweest. voor een project met een budget van 10 pizza's een ups van 650va kopen is niet simpel, werd er dus 1 van de recycling voor de prijs van 2 nieuwe accu's :). eerst een oud back 650 model gehaald ( wel nog metalen kast) van apc die met een 12v voeding ipv accu niks anders deed als piepen. ook met autoaccu geen omvormen op 230v.. dus terug en geruild voor een 1000va smart ups van apc die met 24v erop wel deed wat hij moest doen.

zou zeggen, zoek een smart reeks ups van apc ( wat schneider is tegenwoordig) op de kringloop. deze dingen werken meestal nog prima na een stel nieuwe accu's. heb er al tig gehad die op een enkeling na werkten op de accu's na..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt, de Smart-UPS serie is kwalitatief inderdaad stukken beter. Maar helaas heeft die reeks ook een hoger standbyverbruik. In het verleden een wat ouder 1200VA model gehad, en die trok rustig 40W terwijl de batterij vol was, en hij dus alleen netspanning hoefde door te geven.

40W 24/7 = 80 euro op jaarbasis (elke watt 24/7 = 2 euro op jaarbasis). Zeker als de stroom bijna nooit uitvalt dan vind ik dat sneu geld ;)

Zo'n ramp is het ook weer niet als de NAS uitvalt.

Sine

Moderator

Als je toch een zuinig vervangertje zoekt, kijk dan eens naar de kleine MGE ups-jes.

Kosten ook geen drol op marktplaats ( zeker niet als de accu het begeven heeft ) en die hebben een standby verbruik van 3 a 4 W

Bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m798037450

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 30 juli 2014 19:57:27 (11%)

het hangt sterk van de uitvoering af of een smart ups zuinig is. heb een stel smart upsjes van 3000va gehad die 65 watt deden stby. eigenlijk alle upsjes met bloktrafo's erin zijn niet erg zuinig. de nieuwere reeks met spoel ipv trafo is een stuk zuiniger. heb nog ergens een sc1000 smart ups van apc die 6watt stby doet. maar de 1500va victron is toch favoriet met degelijke ringkern en geen rare zoemgeluiden :)

nu wordt er niet zo nauw gekeken bij 3000w aan servervoedingen, dat er 65w loopt door die ups. zeker in de tijd van de witte pc kasten niet, het woord idle en eco was nog niet bekend..

op t werk stond een 16Kva ups voor 400v 3 fasen, behoorlijk dingetje waar het hele gebouw op kan draaien. ding was besteld voor een klant, maar ik was wel benieuwd wat dat gevaarte aan stby stroom wegtrok. de hele hoofdunit zonder accu's was al 420kilo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer