Ik heb vorige week een adria 552uk gekocht. Nu heb ik de batterij van mijn oude caravan in de adria geplaats en aangesloten op de omvormer voor 12 volt (schaudt ebl 209a) ik heb de massa en de plus die uit de auto komen en in de omvormer in blok 5 zitten verwisseld met de + en- van de accu. Ik heb de stekker van 230 die normaal het apparaat voed uitgetrokken en getest en alles werkt.maar nu is mijn vraag kan dit kwaad wat ik heb gedaan? En hoe sluit ik het best mijn omvormer van 12 naar 230v aan op het 230 net?
Kan geen kwaad. Maar de accu in de caravan laad nu niet meer op tijdens het rijden.
En hoe sluit ik het best mijn omvormer van 12 naar 230v aan op het 230 net?
Wat bedoel je met 220 volt net? De 220 WCD's in de caravan? Of het 220 net dat van buiten (camping paaltje) komt? Als het om het laatste gaat kan het gewoon niet tenzij je van (explosieve) rookwolken houd.
Gaat het om de boord wcd's dan kan het alleen als je iets bedenkt dat er voor zorgt dat de 220 van buiten (campingpaaltje) en de 12 naar 220 omvormer nooit tegelijkertijd aangesloten kunnen zijn.
Ik neem aan dat je met de 12 naar 220 omvormer een ander apparaat dan de schaudt ebl 209a bedoelt. De schaudt ebl 209a kan alleen van 220 naar 12 omvormen en niet van 12 naar 220 volt.
Ik bedoel de 230 instalatie van de caravan (stopcontacten enz.). Bij mijn oude caravan had ik een gat naar mijn dessel bak gemaakt en daar een stopcontact geplaatst die aangesloten was op mijn omvormer, en daar stak ik mijn stekker van de caravan in die normaal dan in het paaltje zit op de camping. Maar ik zou het liefst niet willen boren in mijn nieuwe caravan.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De - te pas en te onpas - gebruikte benaming "omvormer" zorgt bij mij altijd voor veel verwarring.
In de "prehistorie" van de elektronica waarin ik ben opgegroeid en het vak heb geleerd was een omvormer een elektromotor met daaraan gekoppeld een dynamo die van een lage spanning een hoge spanning maakte. Ze werden ook wel dynamotor genoemd.
Een apparaat dat van een hoge spanning een lage spanning maakt, noem ik een acculader of een laagspanningsadapter. Dan weet ik tenminste wat er wordt bedoeld.
Zelfs een verloopsnoertje met aan beide zijden een ander stekkertje heet tegenwoordig een omvormer. Onduidelijke benaming dus.
Maar dit terzijde...
- @TS heeft dus een caravan met een huishoudaccu die wordt opgeladen met een acculader die op de camping is aangesloten op de elektriciteitsvoorziening van de camping.
- De campingpaal zorgt dan eveneens voor de 230V voor de verlichting en de huishoudelijke apparaten in de caravan.
- Als er geen elektriciteitsvoorziening van een camping voorhanden is, wordt de huishoudaccu gebruikt om via een omvormer 230V~ te maken voor het voeden van de verlichting en de huishoudelijke apparatuur.
Er zijn dus 2 apparaten die nooit of te nimmer gelijktijdig aangesloten mogen zijn:
- De acculader
- De omvormer
Een schakeling met relais die het ene apparaat afkoppelen als het andere apparaat wordt aangesloten is 1 oplossing.
Een andere oplossing is omsteken met stekkers.
Die laatste oplossing is niet helemaal foolproof. De acculader zou in dat geval nog aangesloten kunnen zijn als de omvormer, die van de spanning van de huishoudaccu 230V~ maakt, wordt aangesloten.
De acculader probeert dan door middel van de 230V~ die hij uit de omvormer krijgt aangeboden, de accu weer op te laden.
Omdat een perpetuum mobile niet bestaat, geeft dat alleen maar verliezen.
Er moet dus goed worden nagedacht hoe de stekkers moeten worden omgestoken.
Een constructie met relais die zorgen dat te allen tijde de juiste apparaten zijn aangesloten vergt de nodige inspanning om die relaiskast te bouwen en de noodzakelijke bedrading die moet wordt aangelegd. En waar berg je die kast met relais weer zo gunstig mogelijk op?
Het is aan de @TS om te beslissen voor welke oplossing hij kiest.
Hier een mogelijke uitvoering van de installatie. Klik voor een groter formaat.
Relais 1 schakelt om van 230V~ van de campingpaal naar 230V~ uit de omvormer.
Relais 2 schakelt de spanning van de huishoudaccu af als de boordspanning van de auto is losgekoppeld. Het is ongewenst dat spanning op de contacten van de stekker van de aanhanger blijft staan.
Met schakelaar S1 kan de accu geheel worden losgekoppeld.
Ik ben er vanuit gegaan dat zowel de omvormer als de acculader over eigen zekeringen beschikken. Indien dat niet het geval is zullen deze moeten aangebracht.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (14%)]
@evdweele
Ik mis in jouw schema de tweede accu in de caravan. Verder zou ik voor de accu's ook een gescheiden laadsysteem met behulp van een scheidings-diode/mosfet gebruiken. De beide accu's kunnen dan geladen worden tijdens het rijden. De startaccu blijft dan altijd onaangetast door de gebruikers in de caravan.
In jouw schema laad je ook de auto accu via de campingpaal. Ik zou alleen de tweede caravan accu op deze manier laden. Op de camping wordt de caravan immers meestal losgekoppeld van de wagen.
Verder hebben veel caravans zowel een 12 als 230 volt netje aan boord. Koelkast en verlichting kan dus ook op 220 volt. Scheelt verliezen in de laders als alles op de paal staat aangesloten.
Ik kan me wel vinden in de omvormer benamings problematiek. Ik praat zelf meestal over een voeding als je van 230 wissel naar een lagere gelijkspanning gaat. En een lader als er een of andere te laden accu of batterij achter zit. Tegenwoordig gaat dat laatste ook niet helemaal op omdat bij electrische auto's de spanning juist wel eens omhoog moet.
Een omvormer als je van een lage gelijkspanning naar een hoge wisselspanning gaat.
Beide zijn echter discutabel omdat bijna niemand weet waar over gesproken wordt. Vooral commerciele jongen hebben geen flauw benul. In advertenties hebben die het zelfs over gelijkstroom trafo's!!!!!!!!???
Even voor de Ts er bestaan ook accu scheidingsdioden waar meerdere bronnen op kunnen worden aangesloten. Dus de dynamo in de auto, zonnecellen, en een lader gevoed uit een campingpaal. Je kunt met een dergelijk systeem alles tegelijk aansluiten zonder dat de accus en verschillende bronnen last van elkaar hebben. Alles regelt zich dan automatisch. Er is geen omkijken meer aan.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (42%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Een Schaudt 209A kan een batterij laden. Gebruik hiervoor het schema uit de handleiding. Te vinden bij de papieren van je caravan of op de website van Schaudt.
230V AC via de batterij. Ik zie er het nut niet van. Wij kamperen 44 jaar, waarvan 38 jaar met caravan. Deze mogelijkheid heb ik nog nooit nodig gehad. Kamperen in de vrije natuur is in de meeste Europese landen verboden. Op een goede camping is een betrouwbaar 230V AC net aanwezig. Licht werkt sowieso al op 12V. Koelkast kan bij afwezigheid van 230V AC ook op gas of 12V= (uiteraard dit laatste niet ideaal wegens het hoge vermogen). Een TV en sat ontvanger vind je zeer gemakkelijk voor 12V=. Voor de laptop vind je ook oplossingen op 12V=. Wat blijft er dan over waar je absoluut 230V AC voor nodig hebt? Ik hoor het graag.
Indien je het toch echt wil, dan zou ik kiezen voor de oplossingen die ook in een MH worden gebruikt. Daar zijn meer dan voldoende betrouwbare voorbeelden en oplossingen voor.
Permanent een omvormer met echte sinus tussen batterij en het interne 230V AC systeem lijkt mij de oplossing met de minste miserie. Je maakt eenmalig de aansluitingen en je hoeft er niet meer naar te kijken.
edit: Je huishoudbatterij moet aangesloten worden op pennen 5(-) en 6(+) van aansluitblok 2 van je Schaudt.
mvdk
Golden Member
Ik mis de Senseo en de stereo set in de opsomming.
edit: en de microwave, natuurlijk 
(ik moest even uitzoeken hoe een smilie neer te zetten, ik raak natuurlijk heel erg OT)
[Bericht gewijzigd door mvdk op (57%)]
@buckfast_beekeeper
Wat die omvormer betreft heb je een punt. Vroeger waren het zeer dure en zeer oneconomische apparaten. En als je een echte sinus koopt zijn ze nog steeds duur. Vooral omdat een echte sinus bijna nooit nodig is bij moderne apparatuur. Een echte sinus is nodig bij vaak oudere apparatuur waarin nog serieuze trafo's of electromotoren enzo zitten. Trafo's en motoren worden heet als je er een blokgolf instopt. Veel mensen denken juist dat modern gevoelige electronica als computers, video camera's e.d. een sinus nodig hebben terwijl er in de voedingen van die apparaten juist onmiddelijk gelijkgericht wordt om de smps zijn werk te laten doen. De dioden en condensatoren worden echter door de snelle stijgtijden van de inkomende blok wel zwaarder belast. Meestal is dat geen problem.
We weten ook niet wat de TS wil. Wild camperen kan hier en daar wel. Misschien wil de TS juist wel bijvoorbeeld een week helemaal autonomm ergens kunnen verblijven. Als hij inderdaad alleen maar op mooie campings gaat staan zijn die zonnecellen en 12 -> 230 volt omvormers niet echt zinvol. Alleen maar een showoff en diefstal gevoelig. En het geeft mischien meer storingen en problemen.
buckfast_beekeeper
Als ik autonoom zou gaan kamperen, dan wist ik het wel. Een groep op gas. Wordt al veel toegepast in MH. Met de (alu) LPG-flessen is het ook niet echt een probleem om gas bij te halen.
Een groter probleem is het drinkwater. Als je alles uit je interne tank moet halen, dan duurt het niet lang. 50 liter is snel weg. Zeker als je ook nog eens gebruik maakt van je douche. De warmwaterboiler is dan ook nog een stroomvreter. Bij mij al vanaf dag 1 gedemonteerd. Ik zou nooit de boiler genomen hebben. Zat in een pakket met andere fijne toebehoren.
Op diverse MH-fora lees je toch een hoop problemen met de getrapte sinus omvormers. Bij aanschaf van een echte sinus zijn de problemen dan meestal verdwenen.
@mvdk: stereoset is geen probleem. Sat ontvanger met daar een stel pc-luidsprekers aan voldoet zonder problemen.
Senseo is er niet. Wel een gewone koffiezet. Als het moet kan dat ook perfect met een waterketel en zelf opgieten.
DVD speler zit in de TV.
Het kamperen anno 2013 is niet meer hetzelfde als in 1970. Wat nog wel? Onze auto's hebben nu ook airco en vaak al standverwarming. In 1970 was dat ook ondenkbaar.
@buckfast_beekeeper
Tja het is maar net wat je wilt. Mijn wagen heeft straks twee dynamo's 12 volt (1KW) en 24 volt (2,5Kw), Een standkachel (11 KW), 5 accu's, (Compressor) koelkast, 3 tanks met totaal 180 liter diesel, Twee tot omvormer omgebouwde ups-en, Electronische laad en verdeel system met mogelijkheid om accu's om te schakelen in geval van nood. slinger om te starten in geval van nood, zonnecellen, daktent, gaskookplaatje en spoelbak met stromend water. Verder alle stalen delen verzinkt. Verder alles extreme acoustisch en thermisch geisoleerd.
Ik wil met deze wagen op D(e)xpedietie. O.a. in de winter naar de noordkaap, ijsland maar ook morocco enz. Er komen dus ook wel eens een paar heftige zendinstallaties aan boord. Daarvoor zijn de heftige dynamo's dan weer. De vijf accu's 2(24volt) om te starten, 2(24V) als huishuidaccu en 1(12V) voor de 12 volt dingen. De bedoeling is om langere tijd autonoom in de wildernis te kunnen verblijven bij zowel hele hoge als lage temperaturen. Een van de belangrijkste dingen is zorgen dat het gewicht van de wagen niet de spuigaten uit gaat lopen. Daarom moet ik over sommige dingen nog stevig nadenken.
Dit is iets anders dan zomers met een caravan naar de camping. Dus ook de apparatuur is iets anders. Voor op een camping absoluut overbodig. Met de eenvoudige schakeling zoals in de posting van EvdWeele heb je al meer dan eigenlijk nodig.
@EvdWeele: Ok ff misbegrepen.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 13 september 2013 08:01:12 schreef Ex-fietser:
Ik mis in jouw schema de tweede accu in de caravan.
[ ..... ]
In jouw schema laad je ook de auto accu via de campingpaal. Ik zou alleen de tweede caravan accu op deze manier laden. Op de camping wordt de caravan immers meestal losgekoppeld van de wagen.
Uhhh, dit IS alleen de caravan. Het schema is zoals de caravan stand alone op de camping staat. Vandaar het relais in de 12 Volt lijn die naar de auto loopt. Je wil niet dat de caravanstekker die los naast de caravan bungelt spanningsvoerend is.
Wat er verder nog op de huishoudaccu wordt aangesloten is in dit geval niet belangrijk, de vraag van de TS gaat over de omvormer en de acculader. Meer staat er ook niet in mijn schemaatje.
EDIT:
Om te voorkomen dat grootverbruikers zoals de koelkast, koffiezetapparaat, warmwaterboiler en dergelijke de omvormer kunnen belasten, zou je een derde relais kunnen toevoegen die deze verbruikers afschakelt van het 230V-net. Daarvoor zal echter de 230V-bedrading van de caravan moeten worden veranderd en over twee groepen verdeeld.
Eenvoudiger is het om even na te denken; geen spanning van de campingpaal, dan de koelkast op gas en geen koffiezetter en dergelijke gebruiken.
buckfast_beekeeper
@ex-fietser: We spreken dan niet over een caravan. Dat is duidelijk. Met het laadvermogen van een gemiddelde caravan (300 tot 500kg) kom je gewoon niet rond op die manier. Je krijgt er ook geen 3 dieseltanks van 180 liter verstopt zonder dat je inboet aan laadruimte. In jou plaats zou ik een 4X4 of 6X6 vrachtwagen overwegen.
@mvdk: je bent de microgolf vergeten.
.
bij mij dient de accu voor op de motorcross. als ik de tv en sateliet reciever op 12v wil aansluiten, moet ik dan de adapter er tussen uitlaten? in mijn oude caravan had ik een stopcontact buiten aan de caravan gemonteerd die aangesloten was op mijn omvormer, en in dat stopcontact stak ik de kabel in die de caravan van elektriciteit voorziet. maar dan moet ik gaan boren in de caravan en dat zouw ik liever niet willen doen.
Oef, Oef, Oef,
in mijn oude caravan had ik een stopcontact buiten aan de caravan gemonteerd die aangesloten was op mijn omvormer, en in dat stopcontact stak ik de kabel in die de caravan van elektriciteit voorziet.
Ik hoop maar dat dat stopcontact aan de buitenkant een contra exemplar is geweest. Als dit niet het geval was, nooit meer op deze manier doen. Gebruik zo'n blauwe contrasteker en een blauw contra stopcontact zoals op campings gebruikelijk is. Met omvormer bedoel je hier een apparaat dat van 230 volt naar 12 volt gaat neem ik aan.
En @buckfast_beekeeper. Uiteraard geen caravan. Een gewone caravan overleeft dergelijks trips ook gewoon niet. Daar breken al stukken af als je door een kuiltje rijdt.
Een speciale caravan zoals deze zou wel gaan:
http://www.youtube.com/watch?v=QpauUSmtJmA
Heeft ook wat meer laadvermogen denk ik. 300 kilo is wel heel weinig. Ik bedoelde overigens totaal 180 liter in drie tanks.
als ik de tv en sateliet reciever op 12v wil aansluiten, moet ik dan de adapter er tussen uitlaten
Als dat een adapter is die van 230≈ naar 12= volt gaat en je apparaat werkt ook op 12= volt dan heb je die adapter niet nodig als je direct van de accu wilt werken.
evdweele
Overleden
@ strike-10
maar dan moet ik gaan boren in de caravan en dat zouw ik liever niet willen doen.
Het antwoord staat hier.
Apparaten die normaal via een adapter van 230V~ naar 12 Volt= worden gevoed, kunnen direct op de huishoudaccu worden aangesloten.
Als de spanning anders is dan 12 Volt natuurlijk niet.
En zorgen dat de plus en de min van de aansluiting nooit kunnen worden verwisseld!!
@ Ex-fietser
Weer lees je iets geheel anders dan ik.
Wat ik uit de zin van TS begrijp is dat de uitgang van de omvormer was voorzien van een 230V wandcontactdoos waar de CEE-contactstop van de caravan in werd gestoken.
Daar lijkt me helemaal niets mis mee.
buckfast_beekeeper
@TS: nu krijgen we het volledige plaatje.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een gasgenerator. Deze zijn heel stil en je hebt geen wijzigingen nodig. Er bestaan zelfs snelkoppelingen om de generator aan te sluiten op je gasflessen. Voor de gasflessen zou ik, zoals al eerder aangehaald, opteren voor hervulbare LPG tanks. Je kan dan wekelijks of naar noodwendigheid laten vullen. Liefst met puur propaan. Je 230V AC met een gewone 230V AC kabel aansluiten op generator en caravan. Simpeler kan dat al niet.
Wil je deze optie niet gebruiken? Sluit dan je Schaudt op de normale manier aan. DWZ aansluiting van de auto terug op de aansluitklemmen waar ze zaten. De huishoudbatterij sluit je aan op de plaats zoals beschreven in mijn eerste reactie. Je 12V= zal nu omschakelen tussen auto en huishoudbatterij zoals het normaal hoort te zijn. Je verlichting, waterpomp en eventuele ventilatie van je verwarming zal dus werken.
Wil je over 230V AC beschikken dan lijkt het me aangewezen om een omvormer permanent op de huishoudbatterij te zetten en daar je stopkontakten aan te hangen. Je Schaudt moet met zekerheid gescheiden blijven. Doe je dat niet, dan gaat je omvormer de Schaudt in de waan laten dat hij aan een paal hangt. Hij gaat 12V= maken en ook proberen je batterij op te laden. Het is net deze batterij die je aan het leeg maken bent met je omvormer.
Je Schaudt is geschikt om de batterij te laden. Thuis aansluiten op het net en het werkt. Sluit je het aan zoals jij bedoelde in eerste post, dan moet je een apparte lader aan je batterij hangen.
12V= is niet voldoende. Eigenlijk moeten de apparaten geschikt zijn voor 14V. De meeste apparaten waar een stekker voor een sigaren aansteker bij zit voldoen zonder problemen. Bij de anderen moet je het even uitzoeken. Je bespaart alleszins op de verliezen (warmte) bij het omzetten naar 230V AC en op de verliezen die optreden bij het terug naar beneden brengen van de spanning.
@Ex-fietser. Een laadvermogen van 300kg is voor een caravan zeker niet uitzonderlijk. Ik had bij de mijne ook liever een as van 1500kg ipv 1300 gehad. Spijtig genoeg niet leverbaar. Zoek eens naar de gegevens van een Tabbert (toch een topmerk) P.E.A.T. 560HTD. MTM 1700kg. Het rijklaar gewicht is al 1560kg. Neem daar een mover van 40kg bij en je komt op 100kg laadvermogen voor een prestigieuse caravan met 5 slaapplaatsen. Een voortent in de caravan, geen potten, geen pannen en geen fietsen er op. Dat is dan de realiteit.
een stroomgroep heb ik al maar als ik tot 1 u tv wil kijken gaan er mensen niet zo blij zijn denk ik. daarom heb ik de accu gekocht.
ik ga het morgen eens allemaal in orde brengen en kijken of het werkt, alvast bedankt voor de nuttige info.