Hallo,

Ik ben zo goed als klaar met mijn eerste nixie klok. Hierbij wat foto's.
Omdat het mijn eerste klok is heb ik alles uit modules zelf gebouwd (voeding, MPSA switch board en de K155ID1 driver board). De step up 180V voeding, de Arduino en de RTC zijn gekocht. Alles zit lekker aan elkaar met jumper kabels zodat er lekker gespeeld kan worden.
Klok bestaat uit:
- Wijnkistje (zodat ik er nog een plexiglas ruitje voor kan schuiven)
- 6x IN-8 + 2x IN-3
- Voeding (5VDC en 12VDC) Totale voeding gezekerd op 1,5A + geforceerde voeding (beetje overdreven, er zit ook een koelblok op)
- 180VDC step up voeding
- Arduino nano (328)
- RTC 3231 + AT24C32 bord via I2C
- MPSA 42/92 swich board (schakelen van 3x2 nixie anode's + schakelen van de 2x IN-3 dots)
- 2x K155ID1 binair-decimaal driver IC
- Achterzijde 2x drukknop (nog niet gedefinieerd), schakelaar voor blauwe vloerverlichting onder de nixie en een on/off schakelaar en een gat voor de usb kabel naar de Arduino.

http://www.uploadarchief.net/files/download/voorzijde.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/achterzijde2.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/nixie%20klok.jpg

Vervolgens simpele code geschreven om 1 2 3 4 5 6 te laten verschijnen dmv multiplex en dat werkt.
Multiplex is 3x2 digits (3 groepen van 2 nixie buisjes). Uur1/uur2/minuut1 is een kathode groep (naar K155ID1) en minuut2/seconde1/seconde2 is een kathode groep (naar K155ID1).

Vervolgens zijn de anode's als volgt gegroepeerd in de MPSA switch board: U1\M1, U2\S1 en M1\S2

Schema als volgt (schema is niet bijzonder je vind ze overal op het internet).
http://www.uploadarchief.net/files/download/totaal2.png

Helaas ben ik meer van de hardware dan van de software en vraag jullie om hulp met de Arduino IDE code (C-code).
De Anode's staan via de MPSA switch board op digitale PWM poorten van de Arduino aangesloten. Is het nu dan mogelijk om cross fading toe te passen?

Ik zou graag willen vragen of iemand de code kan schrijven voor me. Ik ben bereid daarvoor te betalen.

Wensen zijn:
- 24h notatie
- crossfading (als dat mogelijk is met dit schema)
- Random digits vertoning om de 2 minuten om cathode vervuiling tegen te gaan)
- Tijd vertoning uiteraard en dan om de 2 minuten (na de random digit vertoning) de datum te laten zien.
- IN-3 dots om de seconde laten knipperen
- IN-3 dots continue aan bij vertoning datum
- Tijd en datum instelling dmv van de knoppen op de achterzijde. met 1 knop activeren instelling (na 2 seconden ingedrukt houden) vervolgens kort indrukken om naar de volgende instelling te gaan en met de andere knop het getal te verhogen (lang indrukken steeds sneller)

Later wil ik nog (hoeft niet nu in de code):
- een klapschakelaar (om de klok aan te zetten) (dan dienen de blauwe leds nog wel via een transistor schakelaar te gaan)
- tijdschema dat de klok overdag niet aan staat en s'avonds (via klapschakelaar geactiveerd wordt)
- OG-3 Dekatron die iedere seconde 1 omwenteling maakt. (Heb reeds al een Dekatron variable driver)

Ik heb wel een hardware matige oplossing voor je in-3 bulb probleem.
Neem 5 diodes 1N400x bijv. en plaats deze op de aansluiting van de laatste buis. Op deze manier zal de bulb altijd gelijktijdig branden met met de seconde telling.

Leuk idee met dat wijnkistje! Alleen jammer dat je die buisvoetjes met doorgeboorde boutjes hebt vastgezet. Het had een stuk mooier geweest als je ze vanbinnehuit had vastgeschroefd met korte houtschroefjes of parkertjes.
Als je de beschikking hebt over een boorkolom met diepte-instelling,
had je die verzinkingen allemaal even diep kunnen maken, wat ook een stuk netter oogt. Maar ik blijf er bij dat van binnenuit vastschroeven een stuk mooier is.
Probeer ook de onderlinge draadboomen te bundelen en netjes neer te leggen, als je van voren (plexi)glas wilt gebruiken. Dan beleef je nog lang veel plezier aan je klok!

Op 25 november 2013 15:13:51 schreef Tidak Ada:
! Alleen jammer dat je die buisvoetjes met doorgeboorde boutjes hebt vastgezet. Het had een stuk mooier geweest als je ze vanbinnehuit had vastgeschroefd met korte houtschroefjes of parkertjes.
Als je de beschikking hebt over een boorkolom met diepte-instelling,
had je die verzinkingen allemaal even diep kunnen maken, wat ook een stuk netter oogt.

Klopt, het is nog niet helemaal netjes (mn eerste nixie klok). Als de klok straks loopt dan wil ik nog kijken voor een betere behuizing (zelf maken van hout) want dat hout van een wijnkistje is echt slecht.

Eerst maar even aandacht op de code.

Ben ook met een nixie klok bezig icm een Arduino nano. Meeste van,jouw wensen heb ik al, waar ik ipv een klapschakelaar een PIR sensor gebruik. Daarnaast gebruik ik een SHT-11 voor vochtigheids meting. Zoals je zelf ook stelt valt de hardware wel mee maar zit de soul in de software.

leuk project !
kan ik nog ergens je source bekijken.. ben wel benieuwd hoe je de - RTC 3231 + AT24C32 bord via I2C gebruikt met de nano

Zeker een leuk project, maar een geforceerde koeling voor een klok..:-)
Vroeg me af wat voor een type battery er bij jouw op die RTC module zit. Ik heb dezelfde module en die werd geleverd met een CR2032, los in de de verpakking. Dat is een niet oplaadbare lithium batterij. Het board zelf verwacht echter een oplaadbare batterij (LIR2032), omdat er een laadcircuit aanwezig is op het board. Als ik dus die CR2032 erin had gedaan gaan hij die proberen te laden, niet goed lijkt mij.
Ik vind het gebruik van een oplaadbare cel voor deze toepassing overbodig en heb het board aangepast zodat hij de CR2032 gebruikt.

Op 25 november 2013 17:04:56 schreef borroz:
leuk project !
kan ik nog ergens je source bekijken.. ben wel benieuwd hoe je de - RTC 3231 + AT24C32 bord via I2C gebruikt met de nano

Ik heb dus nog geen source code, dat is namelijk mijn vraag in de openingspost. Zou graag hulp willen voor de code.
Wel heb ik gekeken of de ds3231 werkte met de nano. Dat deed ik met een library http://forum.arduino.cc/index.php/topic,57642.0.html. Hierin zitten ook voorbeelden om te communiceren.

Op 25 november 2013 19:46:20 schreef Hoihoi:
[...]
Ik heb dus nog geen source code, dat is namelijk mijn vraag in de openingspost. Zou graag hulp willen voor de code.
Wel heb ik gekeken of de ds3231 werkte met de nano. Dat deed ik met een library http://forum.arduino.cc/index.php/topic,57642.0.html. Hierin zitten ook voorbeelden om te communiceren.

oeps sorry.. overheen gelezen
enfin.. hier staat ook eea > http://www.l8ter.com/?p=375

( dat RTC printje met extra geheugen zeker zelf geimporteerd ?)

Op 25 november 2013 18:10:21 schreef Rolo:
Zeker een leuk project, maar een geforceerde koeling voor een klok..:-)
Vroeg me af wat voor een type battery er bij jouw op die RTC module zit. Ik heb dezelfde module en die werd geleverd met een CR2032, los in de de verpakking. Dat is een niet oplaadbare lithium batterij. Het board zelf verwacht echter een oplaadbare batterij (LIR2032), omdat er een laadcircuit aanwezig is op het board. Als ik dus die CR2032 erin had gedaan gaan hij die proberen te laden, niet goed lijkt mij.
Ik vind het gebruik van een oplaadbare cel voor deze toepassing overbodig en heb het board aangepast zodat hij de CR2032 gebruikt.

Bij mijn DS3231 zat geen batterij meegeleverd maar bedankt voor de tip inderdaad want er zit idd een laadcircuit op en heb er nu een cr2032 in zitten..... Dus zal even het bord aanpassen. Dat heb ik bij een rtc1307 ook gedaan (daar werd een lege lir2032 bat bijgeleverd). Vind een oplaadbare cell voor een rtc ook overdreven.

Op 25 november 2013 16:11:28 schreef Roland van Leusden:
Ben ook met een nixie klok bezig icm een Arduino nano. Meeste van,jouw wensen heb ik al, waar ik ipv een klapschakelaar een PIR sensor gebruik. Daarnaast gebruik ik een SHT-11 voor vochtigheids meting. Zoals je zelf ook stelt valt de hardware wel mee maar zit de soul in de software.

Roland,
Zou ik de code van jou mogen zien aub? Ik heb namelijk hulp nodig met mijn klok code.

Op 25 november 2013 19:51:45 schreef borroz:
[...]
oeps sorry.. overheen gelezen
enfin.. hier staat ook eea > http://www.l8ter.com/?p=375

( dat RTC printje met extra geheugen zeker zelf geimporteerd ?)

No problem, bedankt voor de link (alle hulp is welkom). En inderdaad is het rtc3231 bord geïmporteerd ;-)

Zou ik de code van jou mogen zien aub?

Je hebt er weinig aan, ik gebruik een DS1307, SHT-11 en 1x 74141.
Hier zit alles al in:

warm tube clock v2 - nixie clock

New firmware options

1. time display
2. date display
3. temperature display
4. seconds display
5. configurable times of showing for all of above (for example, the clock can display time for 20 seconds, and move to next thing to display: date, temperature or both and go back to time. It can even be set to display only the temperature)
6. configurable Nixie tube brightness
7. configurable color of bottom RGB LEDs that blink at 1/2 Hz rate (or even turned off)
8. configurable color of bottom RGB LEDs while displaying date (or even turned off)
9. fading tubes while showing the date for better understanding of what is on display (MM.DD and YYYY)
10. Nixie tube saver option - this option turns off Nixie tubes at defined "sleep" time and turns them back on at defined "wakeup" time (for example, the clock can be configured to shutdown at 23:30 and turn back on at 07:30 in the morning) in order to prolong the life of tubes
11. alarm function with user-configurable melody with snooze function
12. user configurable snooze length with automatic snoozing so that the clock doesn't ring constantly forever if forgotten about
13. Nixie tube cross-fading with configurable fade speed
14. the famous "candle mode" for the romantic "touch"
15. cathode anti-poisoning on every 5 minutes
16. 12-hour and 24-hour mode for time and date, temperature conversion to Fahrenheit

http://www.elektronika.ba/800/warm-tube-clock-v2-nixie-clock/

Als je de diode verwijderd is je board geschikt voor een CR2032.
Ook heb ik een schema gevonden.

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Arduino/104groot_zpsa8f20f40.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Schema_Modify_zps9fbdaf1c.jpg

Op 25 november 2013 21:24:31 schreef Rolo:
Als je de diode verwijderd is je board geschikt voor een CR2032.
Ook heb ik een schema gevonden.

Thanx!

Op 25 november 2013 21:13:13 schreef Roland van Leusden:
[...]

Je hebt er weinig aan, ik gebruik een DS1307, SHT-11 en 1x 74141.
Hier zit alles al in:

warm tube clock v2 - nixie clock
.....
http://www.elektronika.ba/800/warm-tube-clock-v2-nixie-clock/

Bedankt, die site kende ik nog niet. Alles is welkom.

Hopelijk is er iemand op het forum die voor mij de code wil schrijven (tegen betaling is mogelijk).

Niemand die een code evt tegen betaling zou willen/kunnen schrijven?
Mijn doel zou zijn om hier in dit draadje tot verschillende functies/uitleg van diverse codes zou komen te staan, zoals;
- Stuk code hoe random digit vertoning
- Cross fading (pwm)
- Etc

Op internet zie wel eens wat codes voorbij komen maar nooit precies hoe die werken en wat je moet wijzigen voor je eigen situ. Ik heb dit vaker meegemaakt op andere buitenlandse fora dat zodra je erom vraagt er eigenlijk nooit antwoord op komt. Het lijkt erop dat er maar weinigen zijn die die code goed beheersen en het willen uitleggen....

Het zou toch wel ergens mogelijk moeten zijn om een code te schrijven tegen betaling? Iemand ervaring mee?

Zit hier nu met een hardware klok zonder software ;-(

Je moet gewoon beginnen met zelf schrijven eerst eenvoudig en later steeds meer toevoegen. Je leert een hoop en de klok wordt steeds mooier. Het brengt ook meer voldoening. En als je een probleem hebt kan je altijd hier terecht.

Nou, ahum, mijn mening is dat het me vies tegenvalt dat er op z'n minst niet een duwtje in de rug wordt gegeven. Ik geef een duidelijke openingspost+schema+wat ik verwacht (ik zie dat het merendeel die op het forum een vraag stelt dit nog niet eens doet) en krijg geen reactie. Geef zelfs ik aan dat ik ervoor wil betalen........
Op zn minst had ik dan een duwtje verwacht. Ik zie talloze openingspost van mensen die onduidelijk zijn en vervolgens wordt diegene overspoelt met code.
Het valt me iig tegen hier. Dat wilde ik even kwijt.

Het is dan ook niet zo simpel, zeker niet om zonder hardware iets in elkaar te draaien en dan maar te hopen dat het werkt. En dan ook nog specifiek in arduino C. Daar moet je maar net mee werken.

De vraag die je stelt is niet zo simpel ( maar daar was je al achter ) dus verwacht niet dat iemand dat zomaar even uit zijn mouw schud of op de plank heeft liggen.

Betalen wil je niet, de tijd die het kost om dat goed in elkaar te draaien is niet te onderschatten.

Je zult het zelf moeten programmeren, maar ik wil je best helpen. Leer je onderweg nog programmeren van ook.

Je hebt al iets dat cijfers op het display zet. Zijn die hardcoded, of kun je d.m.v. 4 variabelen de 4 buizen aansturen? (Dat is stap 1. Vanaf dat is het niet meer zo moeilijk het in een functie of ISR te gieten)

Stap 2 zou kunnen zijn er random getallen op te tonen. (Als ipv random ook een vaste sequence mag is dat makkelijker, btw, en werkt even goed tegen "kathode vergiftiging". Maargoed, in arduino zit vast wel een rand() functie, dus waarom niet?)

Stap 3 crossfading, stap 4 een RTC uitlezen, etc. (Stappenvolgorde is niet strikt, behalve stap 1)

Post je code (Om lange lappen op het forum tegen te gaan evt. als .txt in het uploadarchief), ik wil er best naar kijken en wat aanwijzingen geven.

Maar je zult het zelf moeten schrijven.

Om 23:45 23:55 kan ik niet uitgebreider hier op ingaan, maar nu staat dit topic in mijn lijst :)

Hoe staat het er voor met de code? Ik ben zelf erg benieuwd naar de sleep mode functie en het slot machine deel hoe dit in de code verwerkt word.

Ik ben zelf even op internet gaan lopen rond zoeken en prutsen en kwam deze site tegen. Hierin word een ieder geval uitleg gegeven bij elk deel van de code wat het precies doet. Het schema lijkt behoorlijk overeenkomend met wat jij hebt gebruikt.

http://www.hazardousphysics.com/mainprojects/nixclock/IN-18_Nixie_Tube…

Verder kan ik je helaas niet helpen gezien ik zelf de ballen er van snap.

Op 18 december 2013 02:15:24 schreef MonsterVisje:
Hoe staat het er voor met de code? Ik ben zelf erg benieuwd naar de sleep mode functie en het slot machine deel hoe dit in de code verwerkt word.

Ik ben zelf even op internet gaan lopen rond zoeken en prutsen en kwam deze site tegen. Hierin word een ieder geval uitleg gegeven bij elk deel van de code wat het precies doet. Het schema lijkt behoorlijk overeenkomend met wat jij hebt gebruikt.

Hoi MonsterVisje,

Super bedankt voor de hint. Dat geeft inderdaad een mooie hint/voorbeeld voor mijn klok.
Ik ben er even tussenuit geweest, lekker vakantie op Aruba.

Met mijn code heb ik nog niets. Ik zal de code die ik had om het display te testen hier nog even plaatsen maar die code slaat echt nergens op.

Ik heb een boek besteld. "Arduino cook book". Ook tevens te downloaden zag ik op i-net. Papieren versie is toch net wat lekkerder. Ik ga eerst daarmee aan de slag.
Ben bang voordat ik mijn eertse code heb een jaar verder ben....Wil eerst de basis rondom mijn eigen klok leren begrijpen.

Op 18 december 2013 02:15:24 schreef MonsterVisje:

Je heb mij zeker wel geholpen want het is wat ik zocht qua basis. Ik dien alleen nog mn rtc module in de code te vrotten en dan is het klaar. Ik heb al gespeeld met de IDE met deze code en ziet er goed uit. Ik ga morgen de code erin schieten! Ben benieuwd, wordt vervolgd.

Goed om te horen dat het heeft geholpen, het heeft ook mij enige duidelijkheid gegeven in de werking van de code. Echter heb ik nog niet echt tijd en zin gehad te proberen wat ik nog aangepast wil hebben, al kan dit nooit heel moeilijk zijn.

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet leuk om te programmeren. Al is een het stukje code voor bijv. cathode poisoning wel heel belangrijk evenals sleepmode, zeker voor de levensduur van de buizen.