hallo,

een vriend heeft een probleem met zijn ledspots (240v);
bij hetaansteken van een tl lamp in de berging naast zijn keuken,zijn op dat momentin de keuken reeds voor de 2de maal 7 spots verbrand,die op ogenblik niet branden?????wat kan hier de oorzaak van zijn?
weet iemand wat de oorzaak hier kan van zijn ,(de ballast v/d TL ?)
vgr

Ik vermoed een piek op het moment dat de tl opstart of bij afschakelen .

En ja de balast heeft er waarschijnlijk mee te te maken een spoel slaat energie op en geeft het weer af .(ervan uit gegaan conventionele tl bak met balast en starter)

De oorzaak is matige ledspots. Ik neem even aan dat er meer apparaten in het huis staan die het wel gewoon blijven doen als je de tl-en aanzet?

Twee keer lijkt me niet de ultieme toets om uit te vogelen dat het echt de tl-en zijn, maar het kan wel.

Edit: wel energie ja

Zeg dan niets... Een spoel slaat geen energie op? Hint: e=0.5*L*I^2

Brakke LED spots kunnen wel stuk gaan van stevige netvervuiling, maar dat ze stuk gaan terwijl ze op dat moment niet aan zijn, lijkt me toch wat vreemd. Zitten ze achter een echte mechanische schakelaar voor, een dimmer, of een klik-aan-klik-uit schakelaar o.i.d.?

Hoe weet je dat ze stuk gaan op het moment dat je de TL aanzet, als ze op dat moment uit waren? Heb je ze zien flitsen of zo?

Ik vermoedt dat het goedkoper LED spots zijn, die door een condensator in serie afhankelijk zijn van een schone sinus op het net, die achter een goedkope halfgeleider (triac) schakelaar zitten. Als een nare piek van de TL een dusdanig hoge dU/dt veroorzaakt dat de triac (waarschijnlijk zonder snubber) in de buurt van de top van de sinus in geleiding gaat, loopt er een veel te grote stroom door de condensator die in serie staat met de LEDs, waar ze niet tegen kunnen. Als zo'n halfgeleider schakelaar willekeurig schakelt, en niet op de nuldoorgang, kan ook dat een dergelijk probleem veroorzaken.

We hebben dus wel wat meer informatie nodig van de betreffende componenten.

Als de LEDs allemaal kapot gaan van de schakelpieken van een ander apparaat dat degelijk ontstoord is, dan zijn het hele slechte LEDs.

Merk van de led spots?

Ik plaats regelmatig ledspots maar bij Phillips of Osram heb ik dat nog nooit gehad.

Ik verdenk inderdaad ook de ledspots. Er zijn hele slechte exemplaren. Ik heb er pakweg 10 jaar terug een gekocht bij de grote C voor 25 euro. Die heb ik in een buitenlamp geplaatst die zelden brand. Na een half jaar dus gewoon stuk. Daar baalde ik best wel van. 25 euro is best geld vergeleken 2 euro voor een gloeilamp die het gewoon 10 jaar doet.

Maar dat was een van de eerste led lampen waarin erg weinig aan protectie en stroombeheersing werd gedaan. Tegenwoordig is dat in de duurdere ledlampen veel en veel beter.

Er is echter nog steeds veel bagger te koop, en je kunt natuurlijk ook een apparaat zoals je TL hebben dat echt achterlijk veel narigheid en troep op het net dumpt. Ook kwalitatief goede leds hebben een grens waarbij het ophoud.

Wat versta je onder 'verbranden'?

Dag,ik heb al 2x deze fout gezien in huizen waar slechte of geen aarding aanwezig was. Lamp aan betekende een andere lamp in dezelfde kring stuk of compleet uit elkaar gespat. De boosdoeners waren sockets waar de draadjes door slechte of sprokke isolatie een overslag maakten.

Dus in die kring moet je gaan zoeken. Lastige fout!

Succes!

Wat heeft dat met de aarding te maken?

het probleem met de ledspots en tlbakken met vsa is bekend, er zijn al merken waar het op de doosjes staat dat deze niet op dezelfde groep mogen. het scheelt overigens wel als je de tl vsa op de nul aansluit en de buis op de fase. in die gu10 spotjes is weinig ruimte voor een overspanningsbeveiliging, tevens kost die natuurlijk geld.

je hebt nu zelfs al tl vervangende ledbuizen die met een eigen sensor in de buis werken, na een minuut geen beweging dimt de buis naar 15% terug. er zijn ook al ledspotjes die een instelbare stralingshoek hebben, scheelt het probleem met de altijd verkeerde stralingshoek. ook komen er inbouw tlbak led vervangers die je van 2500K tot 4000K kunt instellen kwa kleurtemperatuur.

Op 14 december 2013 11:48:33 schreef testman:
in die gu10 spotjes is weinig ruimte voor een overspanningsbeveiliging,

Zou het niet zo zijn dat de goedkope led-lamp-voedingen gewoon een condensator in serie hebben en dat de normale dV/dt van sqrt(2)*230*sin(t*2*pi*50) de stroom prima binnen de perken houdt, maar dat als je een impulsspanning op z'n net-aansluiting zet, je de boel uitfikt?

De kleine spots ( als in 1W en minder) wel, de grotere hebben een kleine schakelende voeding.

Bedankt voor de veele replieken,het zou gaan om chinese spots van 3watt,.Ik heb zo eentje gesloopt,wat ik er nog kan zien een defecte scotty diode,een onplofte smd transistor enz!!!

vgr

Tja,

Een TVS en een multifuse zouden veel problemen verhelpen, maar dat kost nu eenmaal extra... ;)

Weten we inmiddels al hoe de ledspots 'uit' staan?
Is dan de stroomkring onderbroken, zoals vroeger normaal, of gaat dat anders?

de grotere spots hebben idd een smps aan boord. van de betere merken komt er zeer weinig kapot retour op t werk, maar van die enkeling maak ik een zak/handlamp.

er vanuitgaande dat de leds met een gewone schakelaar worden geschakeld in de fase hangen de spots dus open als de schakelaar uit staat. de tlbak geeft alleen een puls af aan de armaturen op diezelfde schakelaar. de piek van dubbel de netspanning die de vsa alleen op het juiste uitschakelmoment even uitslingert blijft op de schakeldraad achter de schakelaar van de berging. de bak ombouwen naar een evsa of de voeding van de bak omdraaien helpt hier.

de tlbak uitzetten op de top van fase geeft dit effect met de hoge piek van de vsa. dat precieze moment kan zelden voorkomen gezien dit moment 50x/seconde gebeurt. als je van die gammele schakelaars hebt met slecht moment die je uit en net even weer inzet komt die piek van de dubbele netspanning dus op de fase terug. gloeilampen en apparaten kunnen daar tegen maar die spotjes dus niet.

ok testman,bedankt voor dedeskundige uitleg,ik zal dat een dezer dagen
eens om op een dezermanieren te schakelen.ik houd u zeker op de hoogte.
nogmaals allan bedankt.
vgr

Anders negeer je de vragen gewoon volledig of zo.

@Testman: je hebt het steeds over 380V, waar komt dat vandaan? Bij het inschakelen krijg je toch geen hogere spanning over de fasedraad, lijkt me, die staat m.i. alleen over de TL zelf, aangezien de ballast in serie staat. Bij het uitschakelen kan er natuurlijk wel een hoge spanning op de schakeldraad komen, die zojuist is losgekoppeld van het lichtnet, maar dat zou alleen een probleem zijn als de LED spotjes en de TL parallel staan, achter dezelfde schakelaar, toch?

normaal krijg je geen hogere spanning bij het inschakelen idd, alleen bij het uitzetten. maar met een slechte schakelaar met dito moment, zet je de tlbak(ken) uit en vrijwel meteen weer aan door een te snelle beweging. waardoor de piekspanning die normaal op de schakeldraad blijft terug op de fase komt. normaal zou dat geen punt mogen zijn want hoe vaak hoor je dat tl's andere verbruikers slopen behalve deze ledspotjes..

die piek uit de vsa is een leuke storing als af en toe de aardlek eruit flapt met uitzetten van de tl's. dat komt door 1 gare vsa die nog wel de netspanning aankan, maar de piek van dubbel de netspanning laat de wikkeling in de vsa doorslaan naar de aarde. vandaar als je de vsa aan de nul hangt ( netaansluitingen omdraait) die piek achterwege blijft. ik heb dit ook ooit gedaan met zo'n aardlekstoring (bij gebrek aan een megger). alle stekkers van de bakken andersom in het wcd gestoken. de storing bleef weg tot de bewuste vsa vanzelf zo slecht wordt dat deze geheel kapot gaat, dan werkt 1 tlbak niet en is het zoeken makkelijker.

ja sparky het zou ook kunnen zoals ge zegt dat het de spotjes zelf zijn,het zijn namelijk chineese .maar ik zie hem vandaag en zal wat meer weten,odat die geflitst hebben ofzo?
ik houd u verder op de hoogte,
vgr

het enige wat hij nog meer kon zeggen,was dat met opleggen van de TL hij een plof hoorde ,en het naar verbrand ruikte,waarna hij despots aanstak en er een 7 tal defect waren .
bij hetopenen vandeze waren ze inwendig wel degelijk onploft maar erwas geen flits te zien!
vgr