Ik heb een aantal reacties gehad naar aanleiding van de plotselinge stop van mijn activiteit in het Baco Led Matrix topic. Specifiek over de klok toepassing op die Matrix. Omdat mijn bijdrages toch wel gewaardeerd werden wil ik het wel weer aanslingeren. Ik denk dat een apart topic over de klok op die matrix beter is en het oude topic inmiddels nogal breed werd, dat heeft mede geleid tot de discussie en mijn reacties, de rest is bekend. Is deze topic start een goed plan ?
Zo ja, dan volgt er binnenkort weer een update over nieuwe features !

Rolo,

Fijn dat je weer terug bent. Ik heb hier ook nog 2 van die matrixen liggen dus van mij mag de klok voortgezet worden.

Goed plan!
Ik heb met plezier op de achtergrond meegelezen met de ontwikkelingen. Hoewel ik mijn eigen toepassing er mee aan het maken ben vind ik dit erg leuk. En dit is inderdaad iets wat beter in een apart topic past.

Ik hoop dat het slotje van het andere topic wordt afgehaald want ik heb daar binnenkort wat toe te voegen.

Inderdaad goed om te zien dat je terug bent, Ik heb zelf alleen de Volledige displays thuis liggen welke aan het begin van het topic veel te zien zijn. Ondanks dat heb ik het topic wel met interesse gevolgd.

Je bijdrage is vooral leuk omdat deze displays gewoon erg goedkoop te krijgen zijn en jij er iets heel leuks mee hebt gemaakt.

Geacht forum,,

Leuk dat we weer door kunnen, het werkt toch verslavend zoiets, alleen wel een gezonde verslaving,
alhoewel mijn nachten worden korter.

Ik ben nog aan het stoeien geweest met de formule voor de temperatuur.
toch nog knap ingewikkeld, om het weer boven water te krijgen.

Hij geeft nu nog 0,4 graad verschil met mijn IR temperatuur meter gespot over de DS chip.

Wil ook de lsb kunnen beheersen 20,65 kunnen lezen op het display en dat lukt nog niet helemaal.

Gewoon door puzzelen dus.

@Monstervisje, Ik lees dat je de grotere displays thuis heb liggen,,
Zou je er niet eentje willen overdoen aan mij. ??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]

@Opa-knutsel: en anderen
Als je iets toe te voegen heeft, binnen in een korte tijd, of er verder nog niet gereageerd is, gebruik dan de EDIT-knop.
En Opa je kan Monstervisje ook beter zelf direct mailen.
Anders krijgen de Mods het weer moeilijk met al dit onnodige heen en weer gewouwel.
MVG Gerard.;)

Ok daar zijn we weer, fijn te zien dat je weer terug bent.

Om maar gelijk te beginnen, even de oude koe weer uit de sloot te halen, ik heb de temperatuur weergave van de DS3231(ja ik heb maar zo'n ding besteld bij die winkel die je aangaf) bekeken en inderdaad, het lag niet aan jou, maar ik denk aan de manier waarop de DS hem meet. als de DS uit slaap komt is de Tjunction op de juiste temperatuur , maar nadat deze gebruikt wordt gaat deze ong 1,5 graad omhoog bij mij. Ik heb die 1,5 graden gewoon bij de berekening eraf laten halen, en deze klopt nu aardig bij mij. Wat mij wel opviel is dat hij erg gevoelig is voor stralingswarmte.

Versie 1.9 van de klok is er :

http://members.casema.nl/r.kamp/co_klok.zip

De volgende features zijn er nu ingebouwd :
* Seconden weergave is aan of uit te zetten
* Automatische helderheidsregeling met een LDR
* Bewegingsmelder
* De ingestelde opties worden bewaard bij power-down
* Dimmen bij geen beweging = de keuze of bij geen beweging de display uit moet of op de laagste helderheid.
* Instelbare vaste helderheid in 5 levels (alleen beschikbaar als auto-dimmen uit staat)
* Diagnose mode : Om de waardes van de LDR op de display te tonen, handig als je het dim gedrag zelf in de code wilt aanpassen,
dit kan nodig zijn omdat er verschillende LDR's zijn. Zie function ReadLDR(), daar worden de dimlevels ingesteld.

De volgende features zijn er uitgehaald :
* Temperatuurmeting DS3231, deze vond ik te veel afwijken en onhandige afronding, was er niet tevreden over.

Deze versie van de klok werkt ook nog steeds standaard, dus zonder LDR en/of zonder bewegingsmelder. Heb je deze niet aangesloten dan laat je
die opties uit staan, je kunt dan wel de helderheid van het board in vijf levels regelen.
Om de helderheidsregeling goed te gebruiken moet het FDS132 board wel gevoed worden met 7,5 volt. (zie schema).
Het board met lagere spanning voeden kan wel, je hebt dan een kleiner dim bereik denk ik, heb ik niet getest.
Deze code is getest met 7,5 Volt.

Zoals altijd, alle code is Beta ! Kunnen nog bugjes in zitten.
Have fun !

Voor wie de code wil bekijken van de vorige versie's :
http://members.casema.nl/r.kamp/klok_oldversions.zip

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/FDS132/20140203_184906_zps1ff71d38.jpg
http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/FDS132/CO_Klok_pwm_zps2f244e1c.jpg

Op 7 februari 2014 18:11:11 schreef MonsterVisje:
Inderdaad goed om te zien dat je terug bent, Ik heb zelf alleen de Volledige displays thuis liggen welke aan het begin van het topic veel te zien zijn. Ondanks dat heb ik het topic wel met interesse gevolgd.

Je bijdrage is vooral leuk omdat deze displays gewoon erg goedkoop te krijgen zijn en jij er iets heel leuks mee hebt gemaakt.

@Monstervisje, Ik lees dat je de grotere displays thuis heb liggen,,
Zou je er niet eentje willen overdoen aan mij. ??
Opa-knutsel

Mislukt staat het toch nog op het totale forum,

@Opa-knutsel: |:(
Je kunt beter Monstervisje direct te mailen, ipv van zulke vragen te stellen.Even op zijn naam klikken.
Anders gaan de mod's weer moeilijk doen, met als gevolg wederom een slotje, en dat zou zonde zijn.
MVG Gerard.;)

Hee Hallo

Rolo wat fijn dat je weer terug bent! Top man en dank je wel.
Ik heb inmiddels de klok met een eigen print (328P Arduino boot) aan het werk.
Wel met versie 1.5 en aangepast met de seconden uit.
Ik ga je versie 1.9 zeker even proberen want de dim functie lijkt me erg fijn.
Toch even een vraag, waar komt het grote verbruik vandaan wat een ieder roept met dit display?
Ik heb hem nu draaien op een standaard 5V voeding van 1amp en meet bij gebruik van de klok slechts 455mA gebruik.
Ben zelf wat aan het rommelen geweest met een TMP36 als temp meter en probeerde de positie van de tijd naar links te halen en de temp weergave op rechts. Dat is nog niet helemaal gelukt maar de aanhouder wint zeggen ze.
Ik hoop de klok komende week bij mijn schoonmoeder te installeren, maar moet nog wel ff aan de klus.
Kassie erom en een filter ervoor voor het contrast.
Maar het ziet er veel belovend uit.
Still waiting for my China DS3231 :-( (maar dat schijnt sowieso 6 weken te duren).

Hoe pas je trouwens de afstand tussen de letters aan? Ik vind bij de datum de ruimte wat breed, of is dat vast gezet in het font?

MVG

Martin

Hallo allemaal,

@GerardMonique Dank je voor de aanwijzing nee een slotje hebben we niets aan.

@Martin01 leuk dat je al zo ver gevorderd ben, ik heb nog steeds ruzie met de simpele dingen,
ik gebruik uit de oude voorraad een DS32B35 heb inmiddels op het display b.v 20:64 of 20:128 of 20:192 dist zijn de waarden die in het 9 en 10 bit staan op adres #12 van mijn temp schip.
De laatste getallen zijn volgens mij binair en probeer ze nu om te zetten naar decimaal.
Als ik ze deel door 256 klopt de notatie op mijn reken machine. maar ik ben noch aan het zoeken hoe ik
dit om kan zetten in C.

@Rolo Ik heb inmiddels ook weer de laatste versie erin geprobeerd en de dim functie werkt fenomenaal.
ben lekker bezig dus in ieder geval bedankt allen.

Hallo Opa-knutsel,

Ik lees het berichtje nu pas, heb geen e-mail alert op dit topic ingesteld.

Ik heb er nog 1 liggen hiervan is de Chip er wel al. Weet zo niet wat de staat er van is maar geloof dat er wel wat baantjes bij verloren gegaan.

Over het stroomverbruik van de display, die is van twee dingen afhankelijk 1)Hoeveel led's zijn er aan 2)Hoe fel branden de led's.
Als je voor volle helderheid gaat, dus voeden op 7,5 Volt en je vult het display met aardig wat tekst gaat de stroom vlot over de 3A.
Als je het paneel met 5V voedt is de helderheid minder en zakt het stroomverbruik behoorlijk, zeker bij deze klok branden er niet zo heel veel led's dus dan kom je op een aanmerkelijk lagere stroom uit.
Dus het hangt van je toepassing af hoeveel ampere de voeding moet leveren. Je zult zien dat als je in het menu gaat van de klok er vaak meer letters branden, meet dan maar eens de stroom.

Mijn dim functie werkt door puls breedte modulatie op de resred pin, dus als je het paneel dan met 7,5 volt voedt kun je ook de hogere helderheid gebruiken. Ga je dan dimmen zakt het stroomverbruik ook omdat de leds met pulsbreedte worden aangestuurd.
Maar 5 Volt voeden is ook prima als je die helderheid goed vindt.

Over de afstand tussen de letters, die is fixed in dit font, dat is een 5x7 pixel font en niet proportioneel, dus elke letter of teken neemt 5x7 pixels in. De letterafstand staat nu fixed op 1 kolom, dus 1 pixel tussen de letters. Dat kan niet kleiner want dan raken de "gevulde" letters elkaar. Omdat een spatie ook 5x7 is oogt de afstand dan groot.
Dit is wel op te lossen door niet eerst een string te vullen met tekst (dat doe ik nu in de code) maar elk item apart te plaatsen en dan een startkolom mee te geven. Op die manier kun je dan bijvoorbeeld de datum wel wat strakker uitlijnen.
Ik kan hier binnenkort wel een voorbeeld van laten zien,
Of een proportioneel font bedenken voor dit panel, maar dat is wel wat meer werk. Maar wie weet...

Bij nader bekijken van de display zag ik dat er wat ghosting optrad sinds de dimfunctie in de software zit. Dit vond ik niet mooi en heb ondekt dat dit kwam door het constant PMW'en op de resredpin, onafhankelijk van de display timing functie.
Na enig gepuzzel heb ik het nu gefixed, ik schakel nu resred low voordat het inklokken van de display begint en daarna gaat de resred pin weer in de gewenste PWM mode.
De ghosting is nu niet meer te zien in mijn proefopstelling. Op de foto onderaan deze post zie je een beetje van ik bedoel met ghosting.
(was lastig te fotograferen)

De nieuwe versie is 2.0 en is hier te vinden :
http://members.casema.nl/r.kamp/co_klok.zip

De vorige versie zijn hier te downloaden :
http://members.casema.nl/r.kamp/klok_oldversions.zip

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/FDS132/20140217_185104_zpsed43c97e.jpg

Beste Rolo, Max en andere,

Vandaag de klok geinstalleerd. Tja dan kan je als schoonzoon niet meer stuk.
Nu maar hopen dat de koffie op tijd komt :-)
Maar zoals belooft hier het eindresultaat.
De seconden er maar af gelaten, dat toont wat rustiger. Het filter spul was te veel van het goede dus maar weg gelaten. De kast is van Zweeds hout en heet Ribba, mooi dik en ruim genoeg voor mijn project.
Gelijk mooi afgewerkt.
En hier het plaatje van de klok:
https://www.dropbox.com/s/8neikvun07wzgjd/eindresultaat.jpg
En van de commissie van goedkeuring:
https://www.dropbox.com/s/5ghmvysgrltan9d/Klokproject_goedgekeurd_web.…

Zo en nu mijn eigen paneel. Rolo die 7,5 volt werkt inderdaad beter.
Ik ben nog wel nieuwsgierig naar een mogelijk temperatuur oplossing en die ga ik de komende periode proberen in te lassen. Helaas is mijn hobby tijd beperkt, door lichamelijke zaken, maar door jullie enthousiasme en hulp moet ik wel doorgaan. Wat een plezier geeft het als je een eindresultaat kunt neerzetten met een goed doel!
Het maakt niet uit welke vraag je stelt, er komt altijd iemand die je helpt! Top.
Ben nog met twee andere zaken bezig, een oude voeding (Josti Kit) en een gehele nieuwe op basis van een PSU van een PC. Daar heb ik er al van draaien op 12/5/3,3 volt maar ik wil nog naar 9 en 6v.

Maar voor een ieder die heeft bijgedragen aan de klok, een hartelijke dank van mijn schoonmoeder!
Misschien een beetje off topic maar ik moest dit even met jullie delen.

Hartelijke groet
Martin

Leuk dat de klok nu in gebruik genomen is. Over die temperatuur, wat snel te maken zou zijn is een sensor met een I2C bus, heb er zelf geen ervaring mee maar de LM92 is er eentje heb ik gelezen. Mischien zijn er anderen met meer info hierover.

Hallo Rolo en Martin,,

Betreft de klok heb ik werkend met een DS32B35 smd op een verloop printje gesoldeerd.
Temperatuur geeft aan b.v 20,25 'C.

Kan Martin daar wel aan helpen.

LM92 werkt idd prima, maar is wel aan de prijs. Iets minder nauwkeurig, maar goedkoper is de LM75.

Mooi dat hij werkt martin! ik heb zelf ook nog wat gedaan, het is niet veel maar goed http://www.uploadarchief.net/files/download/co_klok.zip

- Ik heb de maanden hernoemd naar Nederlands.
- Het beginmenu eruit gegooit, dat werkte niet meer na de laatste aanpassing van Rolo.
- Ik heb een optie erbij gevoegd die de klok uitzet na een bepaald uur en weer aan na een bepaald uur,( in te stellen in de opties) als besparing.

Het laatste werkt nog niet echt zoals ik zou willen, hij zet nu op het uur de vlag om, maar als je bv insteld 1 uur uit en 7 uur aan en het huidige uur is in het uit gebied negeert hij het nog, misschien dat rolo nog een helder idee heeft, ik nu even niet

Heb even snel naar je code gekeken over die powersave. Ik zou dit zo aanpakken :

Defineer een flag of deze functie aan of uit staat bijv : boolean PowerSaveFlag.
De flag dan ook opnemen in save options and read options zodat na power down deze bewaard blijft.
De flag dan in het set menu aan of uit zetten.

Dan twee variabelen, bijv HourOn en HourOff (deze had je ook al als uuraan en uuruit) en ook deze bewaren in Eeprom en instelbaar in set menu.

Dan in de main loop :

if (PowerSaveFlag == true) // Staat powersave functie aan ?
{
if ((Hours > (HourOff-1)) || (Hours < (HourOn-1))) CurrentBright = 0;
}

Je moet even kijken waar dir stukje precies in de mainloop moet komen zodat na de power save tijd de helderheid weer aan gaat.
Mischien heb je iets aan deze tip, ik heb het zo uit mijn hoofd gedaan, niet echt in code getest maar je ziet wel wat ik bedoel denk ik.

Ja zoiets staat er nu al, de tijd instellen werkt ook goed, opslaan in de eeprom gaat goed, het gaat puur om de code:

if (uuruit != uuraan)
  {
    if (Hours == uuruit) tijdaanuitflag = true;
    if (Hours == uuraan) tijdaanuitflag = false;
   }
   else {
     tijdaanuitflag = false;
   }
  if (tijdaanuitflag == true) CurrentBright = 0;

Dus ik sla hem over zodra de uren gelijk zijn aan elkaar

ok, dus als uuruit=uuraan dan staat de powersave functie uit, dat had ik even niet door. Zelf zou ik dat met een aparte flag doen maar dit kan ook. Is wel goed bedacht.

Heb even wat getest en met de volgende loop sectie werkt het :

void loop()  
{  

tijdaanuitflag = false;                                               // Clear powersave flag by default 
  if (uuruit != uuraan)                                                 // If powersave function is on
  {
    if ((Hours >= uuruit) || (Hours <= uuraan))                         // Check if current time is in the powersave time block
    {
    CurrentBright = 0;                                                  // If so, set brighness to 0 and set the powersave flag 
    tijdaanuitflag = true;    
    }
  }

if (tijdaanuitflag == false) {                                         // Brightness/motion control only if not in powersave time block  

if (AutoBrightFlag == true) ReadLDR();                                // If autobrightness is on, let the the LDR set CurrentBright
  if (AutoBrightFlag == false) CurrentBright = FixedBright;             // Else the fixed brightness is used.

if ((MotionSensorFlag == true))                                                 
  {
  if ((digitalRead(PIRsensor) == HIGH) && (NoMotionDimmFlag == false)) CurrentBright = 0;            
  if ((digitalRead(PIRsensor) == HIGH) && (NoMotionDimmFlag == true))  CurrentBright = 1;
  }
 }  

DetectSetPressed();
  if  ((Hours == 0) && (Minutes == 0) && (Seconds == 0)) SkipDSTCheckFlag = false;
  if (SkipDSTCheckFlag == false) AutoDSTadjust();
  readTime();      
  digitalClockDisplay();
  if (DiagnosticFlag == true) diagnoseDisplay();
  if (DiagnosticFlag == false) delay(50);
  if (DiagnosticFlag == true) delay(300);
}  

hhm dat werkt niet, als je hem bv op 1 uur nachts instelt om uit te gaan, is het om bv 19:00 dus greater dan 1 en gaat de klok uit. hmm lastig..

Hartstikke bedankt Rolo voor je software. Heb hem inmiddels ook draaien en geeft nu ook de temperatuur weer (d18b20). Ik vroeg me alleen of hoe ik het celcius symbool tevoorschijn kan krijgen..