Bij het lezen van onderwerpen vind ik het verdraaid lastig (ik had een andere, minder nette term in gedachten) om aan onderaan een pagina eerst helemaal omhoog te moeten scrollen om weer bij de menu's te komen.
Kunnen die dingen (site navigatie, update tracker, gebruiker status, forum tracker, banner) niet gewoon op hun plek blijven als je naar beneden scrollt? Ik ken meerdere sites (o.a. skiffy) waar dat wel zo is, reuze makkelijk.

Van beneden naar boven scrollen of omgekeerd van boven naar beneden vind ik niet zo lastig.
Met Crtl+End ben je helemaal onderaan en met Ctrl+Home weer helemaal bovenaan.
Bij mij is dat een routinehandeling met duim en wijsvinger van mijn rechterhand.

Is zelfs simpeler... Alleen Home of End is ook al genoeg... ;)

Je hebt gelijk. Ik ben die handeling met Ctrl zo gewend als ik met spreadsheets of tekstdocumenten werk dat ik alleen Home of End niet eens heb geprobeerd :-)

Ik heb elk topic in een eigen tab. Wat ik lezen wil, komt meestal uit de RSS reader. Topic gelezen? Tab dicht.
De navigatie gebruik ik zelden.

Welk een verbluffende eenvoud... Je zou haast vermoeden dat er over is nagedacht.
Wéér wat geleerd.

Ik open een discussie altijd in een nieuwe tab (dubbelklik > open in new tab). Ben ik klaar met alle tabs die ik opende vanuit de topiclijst, dan kom ik automagisch weer bij de topiclijst uit.

Verder ben ik in het bezit van een hele fijne muis die het scrollwieltje kan laat freewheelen, dus een heel kort zwiepje ik sta weer bovenaan.

Even bij Crome of Firefox Greasemonkey installeren en dan de volgende script gebruiken :

// ==UserScript==
// @name           Circuits online
// @namespace      co
// @include        http://*.circuitsonline.net/*
// ==/UserScript==

document.getElementById('leftcol').style.position='fixed';
document.getElementById('rightcol').style.position='fixed';

hiermee wordt de stijl van de website ter plekke in je browser aangepast

http://www.freebits.nl/images/734voorbeeld_co_tn.jpg

Dit is hetzelfde als je een zoekopdracht geeft op dit forum en je klikt dan een topic aan. Mogelijk is dat niet het antwoord waarna je op zoek bent. Als je dan pijltje terug gebruikt in je browser kom je weer bovenaan in de zoekresultaten en je kunt dan niet zien welk topic je al gelezen hebt uit de zoekresultaten. Gelezen topics in de zoekresultaten met kleurtjes aangeven zou mooi zijn.

Dit is veelal zeer lastig omdat de snelheid van zoeken en lezen teniet wordt gedaan.

Ik scroll per pagina :D maar de div van het midden stuk late scrollen in de plaats van de hele site is wel handig.