Op http://www.nu.nl/economie/3722339/uitrol-slimme-energiemeter-van-start… lees ik het volgende:

Uitrol slimme energiemeter van start in 2015
De grootschalige uitrol van zogenoemde slimme energiemeters gaat van start op 1 januari 2015. Over zes jaar moeten alle huishoudens en bedrijven voorzien zijn van een nieuwe digitale elektriciteits- en gasmeter.

Dat schrijft minister Henk Kamp van Economische Zaken maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Daar gaat je privacy! Storen deze slimme meters ook enorm op de midden- en de kortegolf?

Die van ons niet. M'n pa heeft, tot z'n grote spijt, zelf zo'n ding aangevraagd toen we hier een PV-installatie namen. Natuurlijk was 'ie de komende 10 jaar toch wel vervangen, maar als 'ie had geweten wat voor gezeik het had gegeven bij het energiebedrijf, had hij het nooit gedaan.

Overigens bestaan mijn beperkte tests vooral uit het benaderen van de meter met een batterijgevoed radiootje. Daarop hoorde ik geen enkel gek geluid, ook niet als ik 'm dicht tegen de meter hield en er langs ging.

M'n pa weet niet meer hoe die van ons uitgelezen werd...

In datzelfde stukje staat ook:

Tussen januari 2012 en december 2013 zijn bijna zeshonderdduizend oude energiemeters vervangen voor nieuwe slimme meters. 1,7 procent van de aangeboden meters werd geweigerd.

M.a.w. Als je de belofte van niet uitlezen niet vertrouwd, dan weiger je een nieuwe meter. Klaar.

Ik weet niet wat de verborgen drijfveren zijn om deze meters te introduceren. In dat bericht op nu.nl staat:

"Hierdoor worden ze zich bewuster van hun verbruik, kunnen ze makkelijker energie besparen en daarmee hun energierekening verlagen", aldus Kamp.

Wat mij betreft een flutmotief. Mensen die zich bewust zijn van hun verbruik hebben nu al mogelijkheden om daarop te sturen. Gewoon wekelijks de meters aflezen, en er steeds op letten wat er overbodig aan staat. Ik zou niet weten wat een slimme meter daar aan toevoegt.

Slimme meters zijn volgens mij puur bedoeld om de burger te bespioneren, vooral als het ook gaat om het opsporen van eventuele uitkeringsfraude.

Als je het mij vraagt zijn die meters ervoor zodat de leveranciers precies weten wat ze wanneer moeten inkopen. Daarom lopen ze nu ook al die gadgets te promoten, zoals de Toon.

Nu is het een jaarlijks inlezen en dan weten ze pas ongeveer wat er gebeurd, maar kunnen niet zien of je nu een nieuwe airco hebt geinstalleerd of een veel grotere TV. Fraude (veel lagere meterstanden opgeven) is ook niet goed afgedekt.

Als ze het per uur weten kunnen ze precies inschatten welke energie weggestreept kan worden met het inkopen van goedkope zonneenergie of sluipverbruik welk ook in koude decemberdagen geleverd moet worden.

Mod-edit: Leuke bedoelde grapjes met verwijzing naar de 2e wereldoorlog zijn nooit grappig, de rest van je post heeft ook niets metdit forum te maken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (74%)]

Dwanmast: daar ben ik het mee eens.

Energie maatschappij kan door het plaatsen van slimme meters in transformator stations exact belasting meten.(als het moet zelfs per kabel)

Waardoor ze weten hoe zij hun netten moeten uitleggen.

Daarvoor hoeven ze niet in elk huishouden een slimme meter te plaatsen.
Lijkt mijn ook een duurder kostenplaatje.(er zijn veel meer aansluitingen dan transformator stations)

En dan het uitlezen van de meters, ze zeggen 2 tot 4 keer per jaar.
Wie moet dat geloven.(ik niet)

Als een bedrijf iets verzint is het altijd in het voordeel van het bedrijf en nooit van de klant.

Ja ze maken je lekker gadgets

Energie bedrijven komen straks met 5 a 6 tarieven per dag ipv het huidige dag / nacht tarief. De rekening word zo volkomen onduidelijk voor de consument, bewijs jij namelijk maar dat die wasmachine tijdens de goedkope periode draaide ipv de dure. Bewijs maar dat fouten in de registratie komen door foute meter firmware. Daarnaast wanbetalers / verdenking van fraude op afstand afsluiten, pre-paid meters, het kan en komt straks allemaal.

Daarnaast zijn die "slimme meters" niet gekalibreerd, mocht je dat als consument willen dan mag je zelf die dure calibratie betalen en krijg je alleen geld terug als de meter idd afwijkt. Waarom deze opmerking ? Op de chinese markt zijn namelijk kopieën van de bekende energiemeter ic's te koop. Ik heb er hier een aantal liggen voor onderzoek. Chinese fabrikanten sturen een "originele" als sample en "fakes" in de vervolg order, dit gebeurt al jaren bij andere producten. (MAX7219 http://www.circuitsonline.net/forum/view/85013/1/ )

Een oplossing zou zijn dat de software van die meters open source is, maar dat zal wel een utopie blijven. Security by obscurity is het uitgangspunt en we hebben allemaal gezien wat er gebeurt als hackers een dergelijk systeem kraken (OV-chipkaart).

Kortom hou die meter zo lang als mogelijk uit je huis!

Op 10 maart 2014 19:39:29 schreef Roland van Leusden:
Daarnaast zijn die "slimme meters" niet gekalibreerd,

Dit is echt gel*l. Elke meter waarover de energiebedrijven geld verrekenen moet gekalibreerd zijn, en binnen bepaalde wettelijke grenzen liggen.

KlaasZ

Vraag maar om een kalibratie rapport van jouw slimme meter dan, hebben ze niet. Bij discussie: Meneer laat u hem maar kalibreren op uw kosten en als het niet klopt praten we verder. Ik heb ervaring hiermee. Voor zover ik kan concluderen worden slimme meters niet individueel gekalibreerd.

Er zijn voldoende meldingen van mensen met zonnepanelen die van een ferraris meter naar een slimme meter gingen en plotseling veel minder teruggeleverde volgens de meter.

....
Daarnaast zijn die "slimme meters" niet gekalibreerd,...

Dat hoeft toch niet? Als het ontwerp voldoende nauwkeurig en stabiel is, dan kan dat ontwerp zonder kalibratie toch aan de eisen voldoen. Tenminste als dat volgens voorschriften, contracten en overeenkomsten e.d. mag.

Ik heb al jaren een slimme meter en zie alleen maar voordelen. De colporteurs komen in het weekend alleen na de middag omdat ze weten dat ik tot 09:30 lig te slapen en daarna eerst boodschappen doe :-)

Energie bedrijven komen straks met 5 a 6 tarieven per dag ipv het huidige dag / nacht tarief.

Dit zullen er gewoon 4 blijven.
Een laag en een hoog tarief voor zowel aan- als terug-levering

Daarnaast wanbetalers / verdenking van fraude op afstand afsluiten, pre-paid meters, het kan en komt straks allemaal.

Dit is al bepaald dat dit niet op afstand mag. daarom zijn de DSMR 4.0 op de markt gekomen en straks komen de DSMR 4.2

Daarnaast zijn die "slimme meters" niet gekalibreerd

Omdat deze meters gebruikt worden voor betalingen moeten ze wel geijkt worden. het is alleen niet te doen om elke meter individueel te ijken en zullen ze steekproefsgewijs meters van de band plukken om te ijken en te testen, maar ook bij de mensen thuis na een x-aantal jaren.

Een oplossing zou zijn dat de software van die meters open source is

Met het gevolg dat jan en alle man de software in de meter aan past en er idd geen bal klopt van de registraties?

Kortom hou die meter zo lang als mogelijk uit je huis!

Deze mogelijkheid blijft ook, de meter kan gewoon geweigerd worden.
Ook kan de meter Administratief uit gezet worden zodat ze de standen niet uit gaan lezen. Dat word op de nieuwere meters ook weergegeven middels een indicatie (als ik het goed heb)

Er zijn voldoende meldingen van mensen met zonnepanelen die van een ferraris meter naar een slimme meter gingen en plotseling veel minder teruggeleverde volgens de meter.

Er word ook vermeld dat de ferraris meter niet geschikt zijn voor de teruglevering. maar zijn de mensen niet meer gaan verbruiken dan ze eerst deden? hebben de panelen minder opgeleverd?

Maar de ferraris-meters zullen op den duur (preventief) vervangen moeten worden omdat ze afwijkingen kunnen gaan vertonen.

Het is ieder natuurlijk voor zich of ze een 'slimme meter' willen of niet. Voor de gene die het absoluut niet willen is er een optie om een conventionele (domme) meter te laten plaatsen.

Het is ieder natuurlijk voor zich of ze een 'slimme meter' willen of niet. Voor de gene die het absoluut niet willen is er een optie om een conventionele (domme) meter te laten plaatsen.

Ik hoop dat dat ook nog lang zo zal blijven. Maar ik vrees dat het je op de duur wel door de strot gedrukt gaat worden. Nou ja, GSM jammer ernaast dan maar...

ik heb nu een antiek draaiding...
wil dit zeggen dat ik straks een neiuwe meter krijg, dus ook dag en nacht stroom, en evt ook terug mag leveren?

TOPPIE.

Kunnen ze ook meteen een 3F variant aanknopen wat mij betreft..

@ EricP:

Op den duur zal je er niet meer aan ontkomen denk ik.
In nieuwbouwwoningen worden alleen maar 'slimme meters' geplaatst, dus mocht je verhuizen is de kans straks groot dat er al een slimme meter zit en deze zal de netbeheerder waarschijnlijk niet gaan vervangen door een conventionele.

@ High met Henk:

Op den duur wel. Mocht je al hoog en laag tarief hebben hou je dat, ander kan dat aangevraagd worden (als ik het goed heb kostenloos)
en met de nieuwe meters kan er idd ook teruglevering geregistreerd worden.

Jammergenoeg zal er voor de verzwaring (van 1 naar 3 fase) nog steeds betaald moeten worden. Maar van wat ik mij kan herinneren vallen die onkosten nog mee, dacht rond de 150,- maar durf mij er niet aan vast te knopen :P

[Bericht gewijzigd door Ricardo op (45%)]

kan ik geen korting krijgen?? ze moeten toch!!

Op 10 maart 2014 21:38:03 schreef High met Henk:
ik heb nu een antiek draaiding...
wil dit zeggen dat ik straks een neiuwe meter krijg, dus ook dag en nacht stroom, en evt ook terug mag leveren?

TOPPIE.

Kunnen ze ook meteen een 3F variant aanknopen wat mij betreft..

Kan je zo om laten zetten, heb ik ook gedaan, kosten vielen mee.er is dacht ik een website waar je het kan aan melden , zal even voor je Kijken. Ik heb een ISKRA MT171 gekregen , die heeft meerde tellers zeker 2 tarieven en ook terug leveren .

Ik weet niet of dit al onder een "slimme" meter valt, je kan pulsen afnemen van een LED die 500 Imp/KWh voor real life, boven is zit een IR setje , zend en ontvang, door data te verzenden kan je de standen opvragen.

even gekeken:
A) KWh tarief I
B) KWh tarief II
c) KWh tarief teruggeleverd I
D) KWh tarief teruggeleverd II

Maar of hij betrouwbaar is en veilig ? , made in slovenie, de softwarepiraten ;)

De standen moet ik zelf elk jaar doorgeven, aan de hand van de volgnr's kan je zien of hij ook op afstand uitgelezen kan worden, dat 4 keer per jaar geloof ik wel. Bij die grappen als TOON teken je er zelf voor. Niemand leest de voorwaarden en wat ze met de DATA doen, als het speeltje maar aan de muur hangt ;)

Maar als je ieder jaar moet wisselen voor de kortingen, dan heb je alle data paraat, scheelt een boel gezeik dus dat snap ik wel. En ach Google heeft al die DATA van je toch al.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (20%)]

kunt het altijd vragen/proberen, maar volgens mij gaan bij hun de nekharen al overeind staan bij het idee dat ze korting moeten geven. haha

@ Shiptronic:
De Iskra MT171 valt niet onder de slimme meters. De slimme variant heeft op de onderste witte kap een uitstekende knobbel zitten, maar die worden momenteel (als het goed is) niet meer geplaatst. Dit zijn de DSMR 2.0 en nu worden alleen de 4.0 nog geplaatst.

[Bericht gewijzigd door Ricardo op (50%)]

Op den duur zal je er niet meer aan ontkomen denk ik.
In nieuwbouwwoningen worden alleen maar 'slimme meters' geplaatst, dus mocht je verhuizen is de kans straks groot dat er al een slimme meter zit en deze zal de netbeheerder waarschijnlijk niet gaan vervangen door een conventionele.

Waarom niet? Is zo'n spionage meter dan verplicht? Als die dingen dus straks in 95% van de huizen hangen... Kun je dus feitelijk niet meer verhuizen zonder off-grid te gaan.

Overigens wordt dat ook steeds aantrekkelijker... Boiler stoken op de koeling van de (gas)generator, stroom en een accusetje voor de nacht. Je gaat nat op de prijs van dat accusetje...

Ik weet het niet zeker of dat wel of niet mogelijk is. (heb ook neergezet waarschijnlijk niet)
maar dat zal dan nagevraagd moeten worden bij de netbeheerder als dat nodig is.

Als het echt een slimme meter is zouden ze op afstand idd op OFF GRID kunnen zetten. Dus als jij de rekening niet betaald , ook geen stroom :) Alleen het DATA gedeelte blijft wel gevoed, maar die mWh zullen zelf zelf wel betalen :)

Van wat ik nu weet mag je een slimme meter weigeren, Maar een fararis zal je wel op je buik moeten schrijven, zal een digitale variant worden denk ik. Hoe wel ik zelf meer vertrouwen heb in stukje mechanische natuurkunde :)

Het blijft elektronica en we weten maar al te goed de onverklaarbare voorbeelden, daarin zou een slimme wel in het voordeel zijn; je ziet zelf waar het mis gaat en kan veel directer ingrijpen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (48%)]

maar ook bij de mensen thuis na een x-aantal jaren

Pfff hier hangt al 15 jaar een ferraris meter, nooit getest of geijkt.

Met het gevolg dat jan en alle man de software in de meter aan past

Dat is het andere uiterste en inderdaad ongewenst.

Dit zullen er gewoon 4 blijven. Een laag en een hoog tarief voor zowel aan- als terug-levering

Op de European utility week vorig jaar hoorde ik andere geluiden.

Dit is al bepaald dat dit niet op afstand mag. daarom zijn de DSMR 4.0 op de markt gekomen en straks komen de DSMR 4.2

Staat niet in DSMR. ( http://www.netbeheernederland.nl/DecosDocument/Download/?fileName=ghmS… )

Uit "Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen"

Artikel 4

e. op afstand besturings- en toepassingsprogrammatuur van de meetinrichting aan te passen,
f. op afstand de levering van elektriciteit te onderbreken en te hervatten,
g. op afstand de levering van elektriciteit te beperken en te hervatten,

http://wetten.overheid.nl/BWBR0030605/geldigheidsdatum_10-03-2014

En dat word nu al gedaan, paragraaf 3.3

"Beperking netverlies, fraude bestrijding, aanpak wanbetalers"

http://www.dnwb.nl/dnwb/over-ons/onze-jaarverslagen-en-publicaties/net…