Goeiedag,

Ik ben bezig met een projectje van een elektrische fiets.
De bedoeling is een fietscomputertje waarop het huidige voltage van de batterij en de getrokken stroom af te lezen zijn.

Ik heb mezelf een Raspberry PI aangekocht, dat is een computertje met composite out en ingebouwd een IO module. Dit is enkel digitale IO.

De Voltage meting is me al gelukt. Dit fluctueert tussen 30 en 42V. Na spanningsdeling stuur ik deze spanning over een condensator (via weerstand) en meet dan hoelang het duurt in milliseconden vooraleer een bepaalde Input pin hoog wordt (vanaf 1.2V ongeveer). Daarna trek ik de condensator leeg via een output pin en herhaal ik het proces. Omdat de hoog-detecte niet altijd op hetzelfde voltage gebeurde heb ik er nog een transistor tussen gezet. Op deze manier ben ik erin geslaagd om via een conversietabel redelijk nauwkeurig de spanning op het display te laten verschijnen.

Maar nu de stroommeting. De stroom die getrokken wordt varieert van 0 tot 10 Ampere. Ik zou toch willen kunnen meten vanaf 0.5 Ampere (liever nog lager). Als ik hetzelfde principe zou gebruiken, met een shunt, dan heb ik bij 0.5 Ampere een spanningsval van minstens 0.5V nodig (dus shunt van 1 Ohm). Dit zou een spanningsval van 10V veroorzaken bij volle belasting, wat niet toelaatbaar is. In feite zou ik vanaf 0.1 Ampere al willen meten maar met een shunt van 5 Ohm verbruikt dat veel te veel (zeker voor een elektrische fiets).

Zelfs als ik een of andere dure Raspberry Analog IO module koop, met shunt weerstand, dan nog vraag ik me af of die dan wel voltages van 50mV en dergelijke kan meten.

Ik heb nagedacht over alternatieven:

- goedkope kWh meter met kWh pulsen, volgens mij niet te vinden, niet nauwkeurig genoeg en niet goedkoop

- hall sensor
http://www.lem.com/ redelijk duur en lijkt me ook niet nauwkeurig te zijn bij stromen < 1A
ebay current transducer 12 euro, maar heb nog geen idee of dit werken zal http://www.benl.ebay.be/itm/CURRENT-TRANSDUCER-OPEN-LOOP-10A-Part-TH10…

- iets met spoelen, DC naar AC en terug ... geen idee verder

- misschien iets met OPAMP ... geen idee nog niet onderzocht

Zijn er nog andere alternatieven of goedkope componenten/schakelingen die hiervoor gebruikt kunnen worden? Tips? Is die current transducer van ebay bruikbaar hiervoor (heb geen ervaring met die spullen)?

Bedankt

Waarom gebruik je daar een Raspberry Pi voor? Meeste 'gewone' microcontrollers zijn daar (met analoge inputs) veel beter geschikt voor en veel goedkoper...

Op 9 mei 2014 00:20:01 schreef Arco:
Waarom gebruik je daar een Raspberry Pi voor? Meeste 'gewone' microcontrollers zijn daar (met analoge inputs) veel beter geschikt voor en veel goedkoper...

Raspberry Pi klonk me wel interessant en heb er in totaal maar 30 euro voor betaald + 15 euro voor een 3.5inch composiet beeldscherm.
Voor 45 euro heb ik dus een mini LCD 640x480 scherm met Linux, 19 IO's, USB, Ethernet.
Waar ik naar hartelust een gratische interface voor kan ontwerpen.
Weergaves zoals snelheid, afstand, verbruik, batterij status, afstand, eventueel zelfs interactieve menus bedienbaar met knoppen.

Ik zou niet weten met wat voor microcontroller ik hetzelfde zou kunnen + analoog, voor veel minder geld.
Heb ook geen apparatuur om zo'n microcontroller te programmeren, hoe gaat dat in zijn werk dan?
Met welke microcontroller zou ik dan een stroommeting kunnen maken die een Voltage als uitgangsignaal geeft?

Klinkt als een karweitje voor een ACS712.
De 20A versie geeft een meetspanning van 100mV per ampere, dus 2.00 Volt voor 20A.
Ook te koop als module.

En anders kun je ook eens zoeken naar een INA met I2C interface.
Bijvoorbeeld Texas INA219.

Op 9 mei 2014 01:03:51 schreef deKees:
Klinkt als een karweitje voor een ACS712.
De 20A versie geeft een meetspanning van 100mV per ampere, dus 2.00 Volt voor 20A.

Zeer bedankt voor je reactie, de PDF op hun site zegt dat dit het verloop is:

http://i62.tinypic.com/2iitzsp.png

Lijkt me ideaal voor mijn toepassing :)

Heb er al eentje gevonden voor 4.50 euro incl. zending.
http://www.benl.ebay.be/itm/5V-20A-capteur-Range-Sensor-ACS712-Module-…

Morgen nog even nagaan, alvast erg bedankt!!

Nog een mogelijkheid is een DS2760, de versie zonder interne shuntweerstand dan. De DS2760 is een 1-wire Li-ion batterijmonitor die zowel spanning als stroom kan meten.

Met een externe shuntweerstand is meting van stromen tot 10A geen probleem.
Het IC heeft zelfs een register (current accumulator) dat het verbruik kan bijhouden in Ampere/seconde.

1-wire kan je eenvoudig interfacen met een enkele GPIO pin van de Raspberry Pi. Adafruit heeft in het verleden zoiets gedaan om een DS18B20 temperatuursensor uit te lezen.

Een nadeel van de DS2760 is dat het IC in een TSSOP-16 smd behuizing zit met 0.5 mm pitch. Mocht je voor deze oplossing kiezen wil ik het IC wel op een adapterprintje zetten indien nodig.