Welke Pic programmer moet ik kopen

Ik kan eigenlijk maar 1 ding echt aanraden wat betreft programmers: Koop/maak iets wat door de fabrikant zelf wordt ondersteund. Voor Microchip is dat een Pickit2 of 3, of een ICD2 of 3.

Voor Atmel kan ik een AVRISPMK2 aanraden, tenzij je stevig gaat ontwikkelen heb je aan deze programmer genoeg.

Voor Altera heb ik zelf een USB blaster gemaakt, ook een programmer die door de fabrikant wordt ondersteund.

Vooral voor Microchip zijn er nogal wat alternatieve programmers aanwezig. Het nadeel hiervan is dat deze meestal werken via een eigen stuurprogramma, en je dus redelijk bent overgeleverd aan dat specifieke programma. Ondersteuning voor nieuwere typen controllers is niet altijd even goed, of even snel aanwezig. Een "officiële" programmer werkt via de ontwikkelomgeving van de fabrikant, en heeft ook meestal een degelijke ondersteuning.

Voor ik mijn huidige ICD3 had van Microchip had ik zelf een ICD2 kloon gemaakt, maar deze was eigenlijk alleen geschikt voor het programmeren op 5V. Dit soort valkuilen heb je gewoon niet als je een "echte" koopt.

Voor Microchip betaal je aan een Pickit3 bijvoorbeeld ongeveer 45 euro. Als je echt met Microchip PIC's aan de slag wilt, is het money well spent.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Op 17 juni 2014 19:17:27 schreef mmols4088:
ik denk dat deze voor mij al beginner voldoende is of zit er naast ?

Het ligt eraan wat je als beginner wilt...

In je openingspost vraag je om een programmer die "zo'n beetje alle types" kan programmeren.

Maar om te starten kun je vast ook wel iets met de programmer van Angela... voor 7 euro val je je daar geen bult aan.

Voor het echte serieuze werk zou ik (zoals eerder geschreven) voor een Pickit 2 of 3 gaan. Al is het maar omdat je dan de Microchip software kunt gebruiken.

Een clone kan ook... ik heb een Pickit2 clone van 14 euro die alles kan wat mijn originele Pickit2 ook kan. Maar het kan tricky zijn omdat sommige clones beperkt zijn in het functioneren.

Dank je Franki ,,

De reden waarom ik vraag welke programmer ik het beste kan aanschaffen die zo'n beetje alle types aankan is om het feit dat ik achteraf niet weer een andere programmer moet gaan kopen omdat deze toevallig net niet weer iets niet kan of een bepaald type pic niet ondersteund .

Het is voor mij een hobby en interesse voor wat dit soort componenten allemaal kunnen en wil alleen weten wat ik er allemaal mee kan en dus iets kopen zodat ik gelijk ook voor het echte werk als ik verder ben ook nog met de Pick150 uit de voeten kan van bijvoorbeeld angela .

en ook kwa software hier gratis hiervoor kan downloaden die dit type ondersteund en makkelijk kan toepassen .

ik lees tevens ook wat Dweil hierover zegt en dat is natuurlijk ook iets wat zeker een statement heeft .

dus dat maakt mij kwa keuze best moeilijk ,met ook alle andere die hun visie en advies hierin geven .

mike

Met vriendelijke groet Mike

Misschien om het wat duidelijker te maken...

Met welk type PIC wil je aan de slag gaan?

En wil je vooral zelf gaan ontwerpen/programmeren/debuggen? Of wil je vooral bestaande schema's nabouwen en de bijbehorende software ongewijzigd in de PIC zetten?

Om een eerste start te maken is de programmer van Angela of een Pickit clone ruim voldoende.
Anders wordt het gewoon meteen een originele Pickit2 of Pickit3.

(en dan zijn we de Wisp nog vergeten)

ik wil graag met de 10 , 12 , 16 en 18 series microcontrollers aan de slag en deze met C / C++ programeren of programma wat hier makkelijk voor te gebruiken is en gebruiken voor het aansturen van treinbanen en modelbouw projecten en ook zelf iets ontwerpen na meer kennis te hebben opgedaan .

De microcontroller moet dan ook makkelijk te plaatsen zijn op een print of breadboard zoals bovengenoemde series .

ik heb van de Picket 2 en 3 nog geen goed beeld kunnen vormen wat deze meer kan en wat voor type pics hiermee kunnen worden geprogrameerd , zou je mij dit kort willen uitleggen ?

mike

Met vriendelijke groet Mike

De Microchip Pickit is de originele programmer van Microchip (die ook de PIC's maakt).

Misschien zinvol om eens bij Microchip te kijken:
http://www.microchip.com/Developmenttools/ProductDetails.aspx?PartNO=P…

Op 20 juni 2014 11:35:18 schreef mmols4088:
ik wil graag met de 10 , 12 , 16 en 18 series microcontrollers aan de slag

Ik wilde ooit ook met "alle" type PIC's aan de slag... maar het zijn er uiteindelijk maar 3 geworden:

- 16F690 (van de starterkit)
- 12F629 (675)
- 16F627 (628/648)

Dus wellicht ben je op dit moment wel erg ambitieus.

[EDIT]
Heb je overigens wel voldoende beeld van wat een PIC microcontroller is en wat je ermee kan?

Ik ben ooit begonnen met een Velleman progger (RS232) en had daar zeer slechte ervaringen mee.
Daarna heb ik een PICkit2 gekocht en dat werkt al jaren perfect.
Om een beetje bij de tijd te blijven heb ik nu een PICkit3 besteld, en heb deze nu een paar dagen binnen en deze werkt ook prima...

ja dat zal wel aardig gaan inmiddels , maar heb alleen nog niet genoeg beeld van alle types en software merken en wat ik wel en niet kan toepassen hoe en met welke pics .maar daar kom ik ook wel uit hopelijk en ga voor de 6 euro gewoon met de
k150 beginnen van Angela want voor 6.40euro durf ik wel een gokje te wagen

Met vriendelijke groet Mike
Arco

Special Member

Verdiep je eerst eens in wat een pic allemaal kan en heeft...
Ik vind dit een goede on-line tutorial: http://www.mikroe.com/products/view/11/book-pic-microcontrollers/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Om de TS aan te sporen: Ik heb de gehele range wel eens gebruikt in projecten, van kleine PIC10F222's in SOT23-6 tot de PIC32MX795F256H in TQFP64. Ben al tijden aan het wachten tot de nieuwe 200MHz PIC32MZ's uit zijn, en dan zonder hele silicon errata's erbij. Ik ben begonnen met wat 16F876A's nog lekker in DIL, maar SMD heeft nu wel de voorkeur. De ICSP header is dan ook voor mij de voorkeur manier van programmeren. Qua compilers ben ik lange tijd bij Hitech gebleven, maar de nieuwe XC compilers zijn hierop gebaseerd. Andere programmeertalen zoals PIC basic, JAL en nog wat andere heb ik niet zo veel mee, maar als het je helpt om te programmeren: Way to go!

PIC controllers kunnen tegenwoordig best veel. Projecten met LED's zul je waarschijnlijk mee beginnen, maar analoge spanningen meten, stappenmotoren besturen, LCD's aansturen, helemaal tot USB projecten, digitale audio verwerking en netwerk connectiviteit, het is allemaal mogelijk met wat kennis en vooral veel creativiteit en doorzettingsvermogen. De datasheets helpen je in veel gevallen een eind in de goede richting, alhoewel zo soms ook niet duidelijk zijn (Vector based interrupts in PIC32?).

1 electron per seconde = 16 atto ampere!
Arco

Special Member

Vector based interrupts zijn toch al heel erg oud... ;)
En gelukkig nu ook weer terug bij de PIC24 en PIC32. Gaat een stuk sneller als alle interrupt sources afvragen.

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 21 juni 2014 01:10:11 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Dweil en Arco ,

ik lees dat jullie experts zijn op dit gebied en ben al bezig met het verdiepen in deze technologie en mogelijkheden en kom dan zelf wel met verdere vragen .

Op het web en in bieb zijn is veel info te krijgen en kies daar iets uit wat voor mij het beste uitgelegd wordt en heb dus besloten om met een simpele k150 te beginnen en zo verder te gaan en daarop in de toekomst een Picket 3 of anders aan te schaffen als mij dit ligt .

ik wil jullie allemaal bedanken voor je info an adviezen en ga aan de slag en indien ik vragen heb kom ik terug op dit forum bij afdeling Digitaal ..

gr en prettig weekend

mvrgr

mike

Met vriendelijke groet Mike

Op 21 juni 2014 09:37:40 schreef mmols4088:
Bedankt Dweil en Arco ,

ik lees dat jullie experts zijn op dit gebied en ben al bezig met het verdiepen in deze technologie en mogelijkheden en kom dan zelf wel met verdere vragen .

Op het web en in bieb zijn is veel info te krijgen en kies daar iets uit wat voor mij het beste uitgelegd wordt en heb dus besloten om met een simpele k150 te beginnen en zo verder te gaan en daarop in de toekomst een Picket 3 of anders aan te schaffen als mij dit ligt .

ik wil jullie allemaal bedanken voor je info an adviezen en ga aan de slag en indien ik vragen heb kom ik terug op dit forum bij afdeling Digitaal ..

gr en prettig weekend

mvrgr

mike

Had ooit eens een k150. Gekocht via ebay. Wat een k*t was dat. Kon er alleen een pic mee programmeren als je geen eeprom waarden erbij deed. Daarnaast programmeerde die een pic 18f4550 niet. Heb die nog wel kunnen verkopen. Wat geld ( meen iets van €15,- ) bij gedaan en een pickit 3 kloon gekocht. Wat een verademing was dat. Gelijk een programmeer voet erbij gehaald. Ook die icsp connector erop. Als ik nu een print ontwerp doe ik er gelijk een icsp connector erbij op. Maar succes zou ik zeggen. Hoor graag je ervaringen met die k150.

Men eeste ervaring is goed en leest en schrijft en wist zoals goed ,
maar heb met het inladen van een gecompiled pic basic bestsand naar Hex problemen om het in de 16f628A te krijgen die ondanks wel wordt ondersteund door de K150 maar een schrijf fout geeft en het hex bestsnd er dus niet in krijg ik heb dan ook al een andere erin gezet maar die geeft het zelfde probleem .

ik gebruik het programma DIY K150 v150807

wat doe ik fout ? of wat kan ik nog doen hieraan ?

Met vriendelijke groet Mike

Op 11 juli 2014 10:41:24 schreef mmols4088:
Men eeste ervaring is goed en leest en schrijft en wist zoals goed ,
maar heb met het inladen van een gecompiled pic basic bestsand naar Hex problemen om het in de 16f628A te krijgen die ondanks wel wordt ondersteund door de K150 maar een schrijf fout geeft en het hex bestsnd er dus niet in krijg ik heb dan ook al een andere erin gezet maar die geeft het zelfde probleem .

ik gebruik het programma DIY K150 v150807

wat doe ik fout ? of wat kan ik nog doen hieraan ?

Koop een pickit 2 cq 3.

Als je veel met kleine PIC's als de 12F629 werkt ben je beter af met een PicKit2 dan met een PicKit3. Toen ik 2 jaar terug een PicKit3 kocht kon dat ding de OSCCAL waarde van een 12F629 niet opnieuw berekenen, wat een PicKit2 wel kan.

Dus tenzij dit inmiddels door Microchip verholpen is zou ik eerder voor de oudere PicKit2 gaan.

Eduard2

Golden Member

Toen ik, nog niet zo lang geleden, met pic begon was er een vinnige discussie op internet over PicKit2 vs PicKit3. Versie drie had het voordeel nieuw te zijn maar kreeg veel negatieve kritiek. Uiteindelijk heb ik de PicKit2 gekocht. Die voldoet uitstekend. Ik sukkelde wat met de 12F1840. Bij de MPLABX hardware tools kan voor deze pic wel de PicKit3 maar niet de twee worden aangevinkt. Toch was dat geen groot probleem. MPLABX maakt een hex bestand wat door de PicKit2 kan worden ingelezen en in de pic geprogrammeerd.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

De standalone GUI van de Pickit2 ondersteunt de 12F1840 gewoon...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedankt mensen voor jullie advies en hulp want idd het blijft maar aan modderen , heb tevens ook anndere software geprobeerd maar ook die wil niet doen wat ik er van verwacht ..

zonde geld een K150 , maar goed heb weer een les geleerd en ga kijken of ik deze programmer terug kan sturen

ik zag op ebay deze : http://www.ebay.com/itm/PIC-KIT-2-PICKIT2-Debugger-Simulation-Programm…

en lijkt mij een goede die ook mijn 16F628A ondersteunt .

Met vriendelijke groet Mike

http://www.ebay.nl/itm/PICKIT-3-Programmer-Debugger-MCU-Universal-ZIF-…

Waarom niet deze? Heb je erg veel aan als je iets zelf gaat bouwen. Icsp connector erop en je kan de pic programmeren terwijl die in de schakeling zelf blijft. Kan met die ook maar weet niet of die volledig comatible is. Heb zelf deze en die bevalt me zeer goed.

[Bericht gewijzigd door vincent1971 op vrijdag 25 juli 2014 09:22:48 (14%)

Dat zijn allebei ching-chong klonen! Niet aan beginnen, voor enkele euro's meer heb je een echte.
Ik ben er destijds ook ingetrapt, niks dan ellende en Sure electronics laat je in de kou staan.

Je kunt jezelf ook afvragen in hoeverre je vast zit aan de PIC processors. AVR van Atmel heeft dit probleem helemaal niet, met een simpele USBASP van Ebay van (2,5 Euro incl. verzenden) programmeer ik al jaren alles, zowel in basic (Bascom) als in C.

eBay-objectnummer:170813851774

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat is een hele andere discussie, waar TS volgens mij ook helemaal niet om vraagt. PIC, AVR, MSP430, ARM, het kan allemaal.
Maar het belangrijkste voor een beginner is iets te kiezen waar veel voorbeelden van zijn in de programmeertaal die je aanstaat, en het liefst iets waar iemand uit je omgeving (buurman, klasgenoot, collega, etc) ook mee werkt. In geval van TS volgt hij de cursus/tutorials op picbasic.nl, en die duidelijke website van Frits lijkt me een prima motivatie om (voorlopig) voor PIC te kiezen.

Als je een PIC programmer wilt kopen, haal je gewoon de PICKIT3 voor 3 tientjes bij een officiële leverancier (zoals Farnell, of bijvoorbeeld direct bij Microchip). Dat scheelt je het gepruts van half of niet werken. Zeker als je net begint wil je gewoon zeker weten dat ALS het niet werkt, het ALLEEN aan je eigen software of hardware ligt, en niet aan je tooling.

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

+ je kan de normale update's uitvoeren, ik zou ook voor de originele gaan, de ervaring van imitatie heb je inmiddels al ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Er zijn ook goede clones... De schema's en firmware zijn gewoon voor iedereen beschikbaar.

Ik heb hier een originele Pickit2 en later voor 14 euro een clone bijgekocht als "reserve".

En ik programmeer standaard nu met de clone omdat hij nagenoeg identiek is. Alles werkt tot en met de logic analyser etc. aan toe.

Natuurlijk zijn er brakke clones, zeker als er een compleet nieuw ontwerp is gemaakt en er functionaliteit is verwijderd. Maar ik zou het aanbod zeker niet over één kam scheren.