fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op het werk hebben we een Fujitsu airconditioner hangen, een ASY24FBBN. Die werkt, ondanks een missende lamel, prima; dat is het probleem niet.
Vanwege het feit dat de temperatuur bij binnenkomst 'smorgens vroeg vaak al tegen de 30° loopt wil ik een dingsigheidje maken wat de airco een half uur voordat de eerste komt al aanzet; ik wil alleen niet in de unit zelf gaan wroeten.
De timer-functie van afstandsbediening is hiervoor wat te summier (misschien omdat we geen gebruiksaanwijzing hebben: aleen van z'n kleinere broertje de ASYA09LCC). Ik heb al wel gezocht naar die handleiding, maar kon alleen het service-manual vinden en daar staat het niet in...
Omdat alles van het apparaat via de -goed werkende- afstandsbediening te regelen is, wil ik hiervoor een extra IR-controllertje maken. Alleen ken ik het gebruikte protocol niet (een eerste analyse laat zien dat het beslist geen RC5 is: variabele lengte) en vraag mij af of dat protocol ergens beschikbaar is; de hard- en software die ervoor nodig is vormen geen probleem...
Natuurlijk is het mogelijk om alle commando's zelf uit te vogelen, maar dat is nogal tijdrovend en foutgevoelig, vandaar de vraag.
Progger
GMT+1
Met Lirc (windows: WinLirc) heb ik ook wel eens IR codes opgenomen.
er zit een tool in die IR codes opneemt, als commando of als bitreeks.
vervolgens kun je vrij eenvoudig een server draaien en deze commando's afspelen. (verbinding met de server over tcp, deze stuurt led aan)
Klinkt als een prima klusje voor een Arduino. Maak je er gelijk een Ethernet aansluiting bij zodat je hem vanaf afstand kan bedienen 
Veel aircos hebben een interface rs232 of rs485. zoek eens in de handleiding.
Vanuit daar is het natuurlijk niet zo lastig
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (27%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
@thinkpad:
Remote control is inderdaad een van de einddoelen. Mèt een vorm van terugkoppeling, zodat je ook kunt checken of-ie wel uit staat (is wel fijn voor de buren in het weekend).
Waarschijnlijk gaan we het doen met een LPC-gebaseerd ding, dat is ons 'standaard' platform (kunnen we zogezegd mee lezen en schrijven).
@Progger:
Het opnemen van codes is wel een idee, maar daar kleven wat nadelen aan: zo heeft de afstandsbediening een eigen intelligentie: temperatuur up en down wordt 'gebufferd' in de AB en vervolgens als één commando verstuurd, onafhankelijk van het aantal stapjes. Hetzelfde voor de FAN en MODE instellingen. Een ander nadeel is dat we hier niet met windoze werken...
@JanKlaassen:
Dat is nou net het probleem: die handleiding hebben we niet.
[aanvulling]
In het service manual leer ik dat het een uPD780058 processor is, en er een 'test' port op het mainboard zit. Die is aangesloten op een seriële poort.
Mooi, maar dat brengt wel twee problemen met zich mee: 1) wat is het protocol en 2) ik wil niet in de unit zitten klooien.
[/aanvulling]
Nòg een aanvulling: in datzelfde service manual lees ik ook dat er vier verschillende AB codes zijn die je met jumpers kan instellen. Kennelijk bedoeld voor situaties waar meerdere airco's dicht bij elkaar hangen en apart bediend moeten kunnen worden.
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (11%)]
x
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (100%)]
Ooit heb ik eens met een airco boer gesproken die wilde ook een interface maken voor bepaalde toepassingen. (merk en type wat hij leverde geen idee)
Hij gebruikte die service poort voor diverse controle instellingen en had het er over dat dat rs232/rs458 was en gedocumenteerd. Hij wilde een contorollerbordje om die dingen te bedienen.
Heb toen aangegeven dat als je weet wat je tegen de airco moet babbelen het niet een groot probleem moet zijn. daarna niets meer gehoord.
even gegoogled: documentatie.hdkl.nl/Software/CS-Net%20v8.2b/CS-NET_NED.pdf wellicht kun je hier iets mee... vanaf p65
fatbeard
Honourable Member
Het is inderdaad geen 'simpele' afstandsbediening... Temperatuur plus/min wordt bijv. niet 'los' verzonden, alleen de uiteindelijk ingestelde temperatuur. Evenzo voor de mode en fan instellingen.
Ik heb een fototransistor (OP804) op de scoop ingang gezet en kan zo de geproduceerde codes 'lezen' (op de scoop staat het OFF commando):
De commando's worden niet herhaald als je de knop ingedrukt houdt en zijn maar liefst 15 bytes lang. Er zijn ook kortere codes van 6 bytes (OFF, swingSET), die swingSET is trouwens de enige die wel herhaald wordt als je de knop ingedrukt houdt.
Elk van de 13 temperatuursettings blijkt zijn eigen commando van 15 bytes te versturen, evenals de 4 master control settings en de 4 fan settings. Geenidee hoe dat met de timer- en sleep functies gaat, nog niet naar gekeken.
Ik wilde niet al deze commando's bit-voor-bit gaan uittellen (ik heb er twee gedaan: ON en OFF, die kostten me al een dik half uur), dus na het beter lezen van de suggestie van Progger (waarvoor hartelijk dank) en wat te hebben rondgeneusd op de Lirc website heb ik bij EOO maar vast wat spulletjes besteld.
Inmiddels had ik wel wat gevonden, maar dat is van een andere unit: zo links en rechts kloppen er een paar bitjes niet.
Het document wat Jan klaassen aandraagt is best wel interessant maar niet van toepassing: andere fabrikant en ik wil niet de ladder (die we niet hebben) op om te zien of deze units CS-net of iets wat daarop lijkt ondersteunen.
Ik wil een 'externe' oplossing.
Volgende week (als ik de spulletjes van EOO binnen heb) verder.