Hallo iedereen,
ik hen een ftdi module van ebay gekocht met als chip ft232.
maar het installeren van de drivers wil maar niet lukken.
als ik hem in mijn pc doe zegt hij nieuwe hardware gevonden.
dan open ik het programma dat de drivers installeert en als dat klaar is en ik ga naar apperaat beheer dan zegt hij nog steeds nieuwe hardware en zegt dat er geen drivers voor zijn geinstaleerd.
wanneer ik het handmatig doe doet hij het ook niet.
en als ik het programma open dat de drivers voor mijn module verwijderd zegt hij: device not found.
maar toen ik het voor het eerst de drivers installeerde deed hij het.
toen haalde ik mijn board uit mijn usb poord en dee hem er weer in en hij zegt weer nieuw apperaat gevonden als of de drivers er nooit op hebben gezeten.
ik heb het ook al met oudere drivers geprobeerd.
kan iemand mij helpen?
alvast bedankt
Anoniem
Ha .. weer iemand die gebrickt is.
Google maar eens op FTDI bricked.
Of kijk en luister eens wat Dave Jones op de EEvBlog ervan zegt.
n.b. ik heb alle vertrouwen in FTDI verloren. Alles van FTDI in de prullenbak gemikt, en alle ontwerpen aangepast naar de CH340G. Was nog een stuk goedkoper ook nog 
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (38%)]
Anoniem
Op 2 januari 2015 15:46:09 schreef theguy1234:
Oh ftdi is dus gewoon slecht?!
Dat is wat kort door de bocht. FTDI was eigenlijk altijd top (maar duur) voor USB/RS232 conversie, totdat ze deze stunt uithaalden. Om goed te begrijpen wat er is gebeurt moet je er echt even voor gaan zitten 
Is er een vervanging van te vinden?
Zoals gezegd, ik ben naar CH340G gewisseld, maar ook de PROFILIC PL2303HX doet wat ze beloven.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Je hebt een nep-FT232 chip, en FTDI heeft die onbruikbaar gemaakt zodra de driver contact legde met de nepchip.
Er is een manier om de chip weer werkende te krijgen, en met de nieuwste drivers van FTDI zal het "probleem" niet meer voorkomen.
FTDI wilde neppers een loer draaien, maar heeft dat op een uiterst debiele en destructieve manier gedaan, door de gebruiker van de nepchips met het probleem op te zadelen in plaats van de makers ervan. Alles is inmiddels verleden tijd, maar ze hebben veel klanten zien weglopen.
Ik heb twee commerciële produkten ontwikkeld waar een FTDI chip in zit, maar dat zijn echte, dus mijn werkgever en onze klanten hebben nergens last van.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (47%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 2 januari 2015 15:52:52 schreef jsaturnus:
Om goed te begrijpen wat er is gebeurt moet je er echt even voor gaan zitten
In het kort:
FTDI maakt FTDI232 chipjes, prima dingen
Onbekende maakt chipje dat exact hetzelfde doet en labelt en verkoopt ze als FTDI232, deze chipjes gebruiken ook de pc drivers van ftdi. (Dat mag niet, ze hadden hun eigen productnaam moeten verzinnen en eigen drivers moeten maken)
FTDI wordt boos en past drivers aan zodat chipjes van de chinees stuk gaan (Dat mag ook niet, andermans spullen stukmaken met software. Ze hadden de onbekende namaker moeten opsporen en aanklagen ipv consumenten te duperen)
Iedereen met de kloonchipjes wordt kwaad op FTDI en stapt over op een ander merk. (Dat mag gelukkig wel, en moeten ze ook vooral doen, of het nou terecht is of niet)
Oh, ook PROFILIC heeft er een handje van om nep-Klonen en soms oudere chips in hun nieuwe drivers uit te schakelen, je mag steeds op zoek naar de werkende drivers.
[Bericht gewijzigd door pmaeseele op (31%)]
EricP
mét CE
FTDI is tot op heden het enige wat het gewoon doet. Jammer van die kloon. Tot op heden altijd 'de echte' gebruikt (inderdaad, niet op Epay gekocht) en het werkt gewoon.
PL2303 en dergelijke zut is altijd al gezeur geweest. Douw je het in een ander gat, dan krijgt het ding een ander nummer. Gebruik je het een week niet, dan moet je het opnieuw installeren en soms lukt dat ook.
Waarschijnlijk heb je jezelf een oor aan laten naaien met een imitatie chippie. Haal bij Reichelt een echte, plak die erop en je board loopt.
Zelf geen ervaring met die CH340G. Als ik er zo het een en ander van lees: laat maar. Ik ga het niet eens proberen.
Anoniem
FTDI wordt boos en past drivers aan zodat chipjes van de chinees stuk gaan (Dat mag ook niet, andermans spullen stukmaken met software. Ze hadden de onbekende namaker moeten opsporen en aanklagen ipv consumenten te duperen)
Nou .. ik had die van mij van een gerenomeerde firma, en heb er het volle pond voor betaald. Of ze alleen de chinese stukgemaakt hebben waag ik te betwijfelen.
EricP
mét CE
Ik heb hier een mix van Farnell, Reichelt en RS (historisch zo ontstaan). Tot op heden geen enkel probleem mee gehad. Noch hier, noch bij klanten.
Ik denk dat je 'gerenommeerde firma' er leuk aan verdiend heeft 
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Mijn ervaring is dat de 'echte' FTDI heel betrouwbaar is. USB=>RS232 die het niet doen met een Prolific kabeltje doen het vaak wel met een FTDI.
Best mogelijk dat met een volgende driver de neppies weer niet meer werken.
Het is dan aan china town om drivers te maken om hun neppies terug draaiende te krijgen.
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Ik heb ooit hetzelfde voorgehad, lang voor het brickverhaal.
De nieuwste versies wilden maar niet niet werken.
Uiteindelijk na veel proberen de versie 2.8.14 gevonden, en die werkt zonder problemen.
http://www.wut.de/e-3wwww-51-inus-000.php
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het "verschil" tussen de echte en de namaak chips wat FTDI gebruikt om het verschil te merken is een "bug" in de FTDI.
Als je de eeprom schrijft, doe je dat normaal door steeds opeenvolgende adressen te gebruiken.
De FTDI neemt een "shortcut": als het laagste bitje van het adres 1 is wordt er 16 bits tegelijk geschreven.
De fakes doen: De tweede keer dat je schrijft, gebruiken we het adres dat je DAN stuurt (en 1 minder).
FTDI beweert dat ze niet bewust de fakes kapot maken: "we sturen toch precies dezelfde commandos naar ONZE chips en die gaan niet kapot".
Maar goed. FTDI heeft dus een "bugje" in hun chip zitten dat je per 16 bits te gelijk moet schrijven. waar je onder normale omstandigheden geen last van hebt, gewoon altijd twee opeenvolgende adressen schrijven. Dit exploiteren ze nu om de fakes een loer te draaien.
Nou .. ik had die van mij van een gerenomeerde firma, en heb er het volle pond voor betaald. Of ze alleen de chinese stukgemaakt hebben waag ik te betwijfelen.
Ik denk dat ze zelf wel weten of AL hun chips deze bug hebben of niet.
Ik heb bij een duurdere chinese leverancier een "100% echte" chip gekocht (nouja, gekregen: kost niets). Betere kwaliteit laserwerk en zo. Toch nep. Als in heeft niet dezelfde "bug" als de originele FTDI chips.
@buckfast: Ook prolific heeft "last" van nep-chips. Die hebben de drivers ooit zo gehad dat ze een rare foutmelding gaven als ze een nepchip zagen.
Anoniem
Ik heb bij een duurdere chinese leverancier een "100% echte" chip gekocht (nouja, gekregen: kost niets). Betere kwaliteit laserwerk en zo. Toch nep. Als in heeft niet dezelfde "bug" als de originele FTDI chips.
Daar wringt m.i de schoen ook. Je weet als koper nooit zeker of je de "echte" chips hebt. En het gedoe met klanten, waar ineens het allemaal niet meer werkt wil je al helemaal niet.
Mooie achtergrond info, trouwens ..
EricP
mét CE
Nee, het is geen charmante actie van FTDI. Wat ik ook niet kan waarderen bij de laatste drivers voor windhoos is dat het nu een executable geworden is. En alle rommel moet opnieuw geïnstalleerd worden. Sta je dan... na een update... Stuk of 20 devices. En nu weer ff uitzoeken welke waaraan hing en welk VCP nummertje die had. Maar goed, na een half uur her-configureren, werkt het wel allemaal.
Een PL2303 heb ik na de W8 updates van november niet meer aan de gang gekregen. Gelukkig ook bij een klant en niet mijn hardware, dus ook niet mijn probleem.
En de echte... tsja... Ik heb wat dat betreft wel vertrouwen in Farnell. Ook omdat die bij een nummer altijd de fabrikant specificeren. Tor met hetzelfde typenummer en een andere bakker? Dan heeft die ook een ander artikelnummer. Ik geloof niet dat ze daar de boel belazeren, maar ja... Dat weet je ook pas zeker na zo'n geintje.
Bestaat die eigen webshop van FTDI nog? Da's ook nog een optie...
Maar nogmaals, FTDI is tot op heden de enige bakker waarvan het spul gewoon werkt. Met alle anderen doet het het soms, maar het is altijd gezeur.
Anoniem
Maar nogmaals, FTDI is tot op heden de enige bakker waarvan het spul gewoon werkt. Met alle anderen doet het het soms, maar het is altijd gezeur.
Sinds ik naar de CH340G ben overgestapt, ben ik niet 1 keer een probleem tegen gekomen. Inpluggen en werken. Ik moet zeggen dat ik daar wel een heel goed gevoel bij heb. Nu heb ik het nog niet in grote aantallen uitgezet, maar als ik zo naar de Arduino NANO en UNO's kijk die nu met deze chip draaien, dan geeft dat wel vertrouwen.
EricP
mét CE
Het is een beetje 'wat de boer niet kent' (mede door best wel een hoop gedoe met dit soort chips in het algemeen), maar... Het eerste wat ik tegen kwam toen ik er op zocht, was 'gedoe' met Arduino's en dat ding. Ook daar lijken klonen van te zijn (blijkbaar loont het) die ook 'rare' verschijnselen hebben. Dus juist om die reden ben ik (nogmaals, zonder dat ik zo'n ding ooit in m'n handen heb gehad) het vertrouwen bij voorbaat wel kwijt. Ook geen idee hoe het zich onder Linux gedraagt. Dat dat goed werkt is toch wel een eerste vereiste (maar ja, dat zal wel).
Overigens is (onder windhoos) het ook prettig dat FTDI drivers het serienummer matchen op het VCP nummertje - ook wel een vereiste als je meerdere chippies op een computer aansluit, anders is het na elke reboot uitvlooien wat waar vandaag zit. Werkt dat bij die CH340G ook?
Anoniem
Overigens is (onder windhoos) het ook prettig dat FTDI drivers het serienummer matchen op het VCP nummertje - ook wel een vereiste als je meerdere chippies op een computer aansluit, anders is het na elke reboot uitvlooien wat waar vandaag zit. Werkt dat bij die CH340G ook?
Yep
EricP
mét CE
Weet je ook al waar? De eerste leveranciers waar ik hier eens kijk (Farnell, RS etc.) hebben 'm niet. Datasheet staat in elk geval niet bij de eerste pagina search results (of je moet alldatasheets ofzo pakken). En het ding lijkt een extern 12MHz Xtal nodig te hebben.
Als ik dan ergens tegen kom: You can buy it on places like Aliexpress. The only problem is getting a working schematic. The company only releases a datasheet for the CH340T and CH340R versions of the chip. By trawling through several sites, I managed to create a pinout, an eagle part and example schematics for the CH340G.
Dat geeft vertrouwen
Uiteindelijk vind het dus zowel drivers als datasheets wel. Maar de kwaliteit van de datasheet is... laten we zeggen in overeenstemming met de prijs.
Ik houd het nog wel even bij FTDI. Die ik bij Reichelt vandaan heb, die doen het gewoon met de recente drivers. Ik naam derhalve aan dat die 'origineel' zijn. Voor €2.48 per stuk, ga ik het experiment niet aan, als ik dan ook nog een Xtal ed. erbij moet gaan plakken.
Anoniem
Alle info:
http://www.seeedstudio.com/wiki/USB_To_Uart_5V
Mijn laatste order USD 0,31 per chip, inclusief verzending, bij afname van 50 stuks.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik betwijfel ook of die chip goed werkt met applicaties die op meer signalen als alleen de Rx/Tx vertrouwen.
Vaak is de timing daarvan beroerd, waardoor e.e.a. niet meer goed functioneert...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 3 januari 2015 12:07:08 schreef rew:
@buckfast: Ook prolific heeft "last" van nep-chips. Die hebben de drivers ooit zo gehad dat ze een rare foutmelding gaven als ze een nepchip zagen.
Welke firma is nog veilig? Laten we daarmee beginnen. Dan denk ik dat we snel uitgepraat zijn. Hoe succesvoller een product, des te lonender is het klonen.
Zeker weet je het nooit. Bij Mouser, RS of Farnell denk ik toch dat je goed zit. Ze oriënteren zich vooral naar de prof markt en minder of helemaal niet op de hobbyist. Een bedrijf wat een serie slechte componenten krijgt, zal niet zo snel geneigd zijn om terug te bestellen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 3 januari 2015 14:13:22 schreef Arco:
Ik betwijfel ook of die chip goed werkt met applicaties die op meer signalen als alleen de Rx/Tx vertrouwen.
Vaak is de timing daarvan beroerd, waardoor e.e.a. niet meer goed functioneert...
Je hebt hardware flow control, ook in de CH340. Dat moet gewoon werken.
Daarnaast heb je software controle over die signalen. Voor "GPIO" toepassingen. DAN is de timing beroerd: Er zit een USB bus tussen die ooit ontworpen is met de gedachte: "Als je toetsaanslag een ms vertraging oploopt op de bus, dan maakt het toch niet uit".
EricP
mét CE
Grmbl... Als ik bij seeed CH340 intik, is het enige wat boven komt drijven OPL - open parts library.
Beetje doorsnuffelen brengt me bij complete PCBtjes. Maar die losse chippies... die zie ik ff niet.
Begrijp me niet verkeerd... Het zou best grappig zijn als er iets is wat prima werkt en goedkoper is (niks tegen concurrentie), maar voorlopig moet ik best veel moeite doen om het ding te vinden, de datasheet is... laten we zeggen erg compact en ik heb er (veel) meer 'gruis' omheen nodig dan FTDI (Xtals zijn relatief duur). Drivers zijn te vinden. Volgend jaar ook nog? Maar een config tool die zegt of het ding self-powered of bus-powered is? Hoeveel stroom het trekt? Het zal met zoeken allemaal wel te vinden zijn. Maar als ik daar een dag aan moet besteden, dan kan ik voor de prijs van Riechelt best wel wat chippies verstoken voordat de Chinees goedkoper wordt. Vooralsnog komt het me allemaal wat te 'Chinees' over. Over support ed. hebben we het dan nog niet - als het goed is, heb je die ook niet nodig.
Dus: best interesse. Maar het moet wel een vooruitgang zijn. Vooralsnog is de indruk dat het allemaal te 'budget' en te 'Handige Harry' is om serieus toe te passen...