Problemen met "LED-gloeidraden"

Tidak Ada

Golden Member

Vervolg van een post in het "Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5 is dit Ik ben bezig met een projectje met LED-gloeidraden zoals die in namaak antieke lampen worden gebruikt.

Ik heb een aantal mooie klokvormige hoogspannings isolattoren, die ik als verlichting in de tuin wil gebruiken, maar de bevestiging is zodanig, dat ik er geen gewone lampen in kan monteren.

Daarom ben ik na een tip van Sine op die LED-filamneten overgestapt. Het leek me bovendien een leuk projectje voor Rosmalen.

Helaas is er weinig over die gloeidraden te vinden, omdat je pas nieuw zijn (Patent verleend op 18-12-2014).
Nu heeft de verkoper me bovendien misleid door te vertellen dat die dingen ongepolariseerd zijn. Het gevolg is dat er een aantal zijn opgeblazen, doordat ik ze op wisselspanning aansloot. duidelijk niet gepolariseerd.
Vergelijking met een fabrieksmatige lamp deed ook vermoeden, dat er totaal geen elektronica aan te pas zou komen. Dat was dus iets te voorbarig :(
Afijn, dan de lamp, die ik van Zirconium kreeg, dus maar open gemaakt, met he gevolg dat dus dat printje uit het vorgaande topic (zie boven) naar voren kwam.
Ook weer geen goede data over het IC, op de links van nightwalker na.

Tenslotte nog dit: De filamenten hebben aan één zijde een rood vlekje, duidelijk om de polariteit aan te geven, maar wat katode of anode is staat er niet bij. Aangezien de gloeidraden opgebouwd zijn uit LED ketens (zie patent) valt er de vrij hoge spanning van 50 à 60 V over bij een stroom van 15 mA.

Nu de vragen:
Heeft iemand een tip on te onderzoeken hoe ik de polariteit kan bepalen zonder weer een aantal van die dingen op te blazen? Immers is een reversespanning van 60 V deastreus, ongeachte het aantal LED's in serie.

Kan iemand me enigzins duidelijk maken wat er in het SM2082C IC zit(Het gaat om de ESOP8 uitvoering met 8 aansluitingen)? Zie daarvoor deze link van nightwalker: http://file1.dzsc.com/product/13/10/15/903845_175909309.pdf

Laat gerust even weten als er iets onduidelijk is. Foto's stuur ik graag op.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

met een µA meter in serie kan je bij een veel lagere spanning reeds de doorlaatrichting van de led-strings bepalen. Zou zonder destructieve gevolgen moeten lukken, denk ik :-)
ga als volgt te werk:
van de DC voeding, een serieweerstand van bvb 10kOhm naar led-string via µA meter en spanning langzaam opdrijven. Per gestegen volt de string ook even omkeren. als je op een bepaald moment enige µA ziet lopen weet je dat dit de doorlaatrichting is.

Zijn ze niet door te meten met een DMM? X aantal leds in serie geeft in één richting oneindig, maar zou in de andere richting toch iets moeten meten? En de DMM meet niet met genoeg stroom om ze op te blazen neem ik aan.

Edit:
kris van damme is mij net voor met een specifiekere oplossing.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op maandag 16 maart 2015 11:19:02 (14%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

De filaments die ik hier heb liggen hebbben geen enkele aanduiding van cathode nog anode, ik heb ze ter goede gok simpelweg aangesloten op mijn labvoeding de CC net zo gezet dat de limit er net af is en de spanning heel langzaam naar 60 volt gedraaid. bij 55 volt begon deze licht te geven en bij 60 volt zat ik ongeveer op 15 a 20mA voor 1 enkel filament.

Daarna nog een andere geprobeerd met dezelfde procedure maar deze deed het niet op de manier zoals ik hem aangesloten had ( labvoeding stond op 60 volt DC ) dus filament omgedraaid en deze functioneerde daarna naar behoren.

Ik kan, er een aantal meenemen naar Rosmalen en vooraf markeren met een rode stip als zijnde Anode.

Ik heb daarnaast misschien nog een ander alternatief voor je, mits dat alternatief deze week binnen komt. Het betreft een ander soort COB led, geen filament maar een plat rechthoekig staafje / vlakje

Ik heb 3 soorten van deze leds in ieders 2 kleuren

De bovenstaande zijn 3 watt per stuk in Warm White en Cool White
Daarnaast nog een grotere versie van deze in 5 watt in Warm en Cool white, en ronde van 5 watt in Warm en Cool White

voor de ronde ligt de spanning op 15 t/m 17 volt DC met duidelijk markering voor Anode en Cathode met een max verbruik van 350mA.

Voor de rechthoekige ligt de spanning op 10 tot 12 volt DC eveneens met duidelijke markeringen. met een max verbruik van 300mA

Heb deze wel testbaar op mijn Demo display zitten, maar wacht nog op aanvulling van de voorraad.

[Bericht gewijzigd door Zirconium op maandag 16 maart 2015 11:31:38 (38%)

A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl

Volgens google translate, https://translate.google.com/?tr=f&hl=en waar ik die pdf in geladen heb, zou het gaan oon een simpele constant current driver, waarbij de current in te stellen is via de EXTR, wat mij ook wel logisch is gezien de plek. de ESOP8 uitvoering betekend dus twee van die dingen in een package, zo te zien om twee helften aan te sturen. maargoed dat stond ook al in het andere topic, dus wat was het probleem nu, wat de polariteit is ofzo? kun je dat niet simpel met een multimeter checken op diode stand?

de diodestand van een DMM stuurt te weinig spanning uit om hier enige geleiding in te zien.

Ik denk dat een DMM in diode teststand niet een hele serie van diodes kan meten. Mss nog net een paar. Maar hier gaat het over een filament met een heleboel leds in serie.

Edit:
kris van damme did it again :+

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op maandag 16 maart 2015 11:37:10 (11%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Uit het andere topic:

Op 16 maart 2015 11:02:28 schreef Nightwalker:
@Jochem
Is het dimmen van die led-lampen dan niet beter te doen door de weerstand aan Rext variabel te maken? Dit is per slot van rekening de weerstand die de stroom door de led bepaald.

Ja, dat zou ideaal zijn natuurlijk. Maar ik had begrepen dat die ene gloeilamp als experiment opengemaakt was, en dat het niet de bedoeling was om ze allemaal los te halen en modificaties op de PCB aan te brengen.

Uit dit topic begrijp ik nu dat het helemaal niet de bedoeling is om die lamp in zijn E27-vorm te gebruiken. En in dat geval kun je natuurlijk prima gaan dimmen door Rext te variëren (of eenmalig zo te kiezen dat de lichtsterkte je aanstaat). Of je kiest een hele andere manier om die LED-filamenten aan te sturen, net wat je wilt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Je kunt de stroom extern regelen, dat is wat ik ook gedaan heb met die lampen. Gewoon een (AC) stroobron in serie met de lampen zetten.

Ik heb zelf deze dimmer gemaakt voor vijf paralelle 4W lampen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 16 maart 2015 12:19:28 (25%)

Nou, die Sine-CAD kan wel een update gebruiken, van de meeste onderdelen staat niet gespecificeerd wat het is....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Tidak Ada

Golden Member

@Zylar:
Ik zie nu dat ik gisteravond misleid ben door de schama's in de Chinese pdf.
Niet gezien dat er twee uitgagen op zitten en wel daaronder gezien dat er twee chips worden gebruikt voor een 16W dissipatie. :o
Ik begrijp alleen niet waarom de fabrikant van de 4W lamp dan voor de dubbele versie heeft gekozen. Zal toch best een of twee centen per lamp schelen.

@nightwalker en kris van damme:
Inderdaad dat was de reden dat ik een tip vroeg, die multimeter levert onvoldoende spanning.
Maar, zoals Kris al zegt, een uitwendige 60V bron moet kunnen. Helaas gaat mijn voedig maar tot 30V... Ik kan wel eens prutsen met mijn variac en het 115/230V scheidingstrafo'je. Dat staat toch al klaar en er zijn dan alleen nog een diode en een dikke weerstand nodig.

@Jochen en nightwalker:
Dan moet je dus wel een tandempotmeter van tussen 33 en 100 Ohm hebben...
Dimmen komt echter niet ter sprake, dat was iets voor Sine en Zirconium, dacht ik.

Zo moet het komen Jochem:

Ik moet alleen nog een kokertje met hogere smelttemperatuur hebben, want het was 'bajeswerk' om die filamenten te monteren op de ingeperste pinnetjes. Het PVC smelt veel te snel.

@Sine:
Heb jij gemeeten bij welke spanning die 4 filaments lampen beginnen te branden? Dat is bij ongeveer 150V.
Het is natuurlijk een prima oplossing, die je hebt voor fabriekslmpen met ingebouwde stroombron, maar als je met losse filamenten werkt, lijkt het me niet erg elegant.
Overigens had ik aanvankelijk gedacht er gewoon een RC-combinatie voor te hangen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Je voeding moet niet tot 60V gaan.

Ik ken deze ledjes niet, maar verwacht dat je bij 30 volt (en minder) al enige stroom kan meten.

Kris

Afhankelijk van wat er precies op die print zit, kun je het misschien vaststellen door met een multimeter de spanning over de aansluitingen te meten, terwijl je het ding met een felle lamp belicht; de LEDs werken dan als (uitermate slechte) zonnecellen, maar misschien dat het genoeg is om de polariteit vast te kunnen stellen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dimmen komt echter niet ter sprake, dat was iets voor Sine en Zirconium, dacht ik.

Ah, okee. Je had het over een variac enzo, dus ik begrijp nu eigenlijk niet meer wat het probleem nog is. Gewoon het originele printje gebruiken en op de netspanning aansluiten zoals ooit bedoeld?

@Sine:
Heb jij gemeeten bij welke spanning die 4 filaments lampen beginnen te branden? Dat is bij ongeveer 150V.

Dat zou goed kunnen hoor, dat je richting 40V per filament nodig hebt.

Op 16 maart 2015 12:39:27 schreef kris van damme:
Ik ken deze ledjes niet, maar verwacht dat je bij 30 volt (en minder) al enige stroom kan meten.

Misschien wel, misschien niet. Ik ken ze ook niet, maar het zijn meerdere leds in serie, en het kan best oplopen tot boven die 30V die je noemt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad bij die 150V (≈ 40V/filament) beginnen ze net roodachtig te gloeien.
Dat roodachtige komt waarschinlijk doordat er in de serieschakleing ook rode LED's zitten (zie patent), afgewisseld met ultrablauwe, die de fosfor in de coating doet oplichten. Dat geeft echt een natuurlijk groeidraadeffect!

Jochem, vergeet dat printje. Dat hoort in die lamp van Zirconium thuis. Ik moet gewoon de hele schakeling uitdokteren, ook al omdat ik 8 inplaats van 4 van die gloeidraadjes gebruik.
Die variac is alleen maar voor mijn testopstelling, omdat ik geen 60V voeding heb

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ah, okee. Nou, dan zou ik gewoon bij die 4 in serie blijven, omdat je anders zulke achterlijk hoge spanningen krijgt (en dat ook nog eens buiten..).

Blijft over: een DC-stroombron maken die tot iets van 200 a 250V gaat. En die zijn er dan weer in de vorm van CC LED-driver chippies zoals degene die je op het printje terugvond. :)
Maar er zijn vele soorten, en ook als kant-en-klaar product in behuizing.

If you want to succeed, double your failure rate.

Als die Rext variabel gemaakt zou worden om als dimmer te gebruiken, wat voor effect heeft dat op het IC? Hoe regelt hij die stroom? Gaat hij bij meer dimmen niet zelf het overschot verstoken waarbij hij warm wordt?

@Tidak
Kun je niet beter eerst een strook alluminiumfolie om de buis heen plakken tussen de pootjes als reflector voor meer lichtopbrengst. En dan de filamenten met een hele kleine tussenruimte van de buis aan de pootjes solderen. Daardoor smelt de PVC minder snel weg en je hebt meer lichtopbregst.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Als je sowieso onder de max reverse current blijft zou je de LEDs niet mogen slopen. Een serieweerstand van 10M met een spanningsbron van laten we zeggen 325VDC zou een enkele filament niet mogen slopen (uitgaande van een max reverse stroom van 50uA).

Trouwens, welke LEDs heb je precies besteld (link)? Ik heb ze nog niet gezien met rood...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

@Benadsky:
Lees even het patent door, daar staat alles duidelijk beschreven.

Dat alufolie gaat niet vanwege de isolatie er lopen ook draadjes van boven naar beneden, want ik heb alls zo geschakeld dat ik met 2 stroombronne uitkom. Reflectie is ook niet zo nodig, want die dineg zijn fel genoeg.
Overigens gaat mijn Weller met punt 5 als boter door het PVC, punje 7 maakt de boel al zwart.
Als ik de definitieve versie maak, maak ik pertinax ringen, maar dan moet ik eerst in Rosmalen zijn geweest...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 16 maart 2015 12:22:55 schreef Roches:
Nou, die Sine-CAD kan wel een update gebruiken, van de meeste onderdelen staat niet gespecificeerd wat het is....

De meeste zegt ie ... Voor een beetje electronicus genoeg. Die tor boeit niet, en de fet is er een die 400V kan hebben (BUZ80, IRF730, ...)

Op 16 maart 2015 12:39:27 schreef kris van damme:
Ik ken deze ledjes niet, maar verwacht dat je bij 30 volt (en minder) al enige stroom kan meten.

Nope, het is en blijft een diode, als je niet boven de drempelspanning komt gaat er niets in geleiding.

Op 16 maart 2015 12:24:24 schreef Tidak Ada:
@Sine:
Heb jij gemeeten bij welke spanning die 4 filaments lampen beginnen te branden? Dat is bij ongeveer 150V.

Klopt, +140V en dan staan er twee in serie / twee parallel, ze zijn iets meer dan 70V per strip.

"De meeste zegt ie..."

Ik weet dat ik het een beetje overdreven heb, maar heb nu toch de gegevens van je gekregen, ik beschouw mezelf nog steeds als beginner....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 16 maart 2015 13:28:01 schreef Tidak Ada:
..omdat ik geen 60V voeding heb

Die step up inverter die ik je meegestuurd heb samen met die lamp kan 60 Volt DC produceren, dat zijn de ideale printjes voor het testen van zo'n filament, de uitgang is instelbaar middels de trimmer.

A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl
Tidak Ada

Golden Member

Oh, ik dacht dat hij maar tot 30V ging zoals op je site.

Ga ik morgen gelijk proberen. Heb je er ergens nog gegevens van of is het te simpel en zie ik het gewoon te moeilijk?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

over het patent op die ledstrings gesproken, Ik heb al drie jaar de Ledlamp in huis van deze foto :

er zijn wel wat gelijkenissen. de Leddraad zit hier wel op een keramische plaatje vastgezet, om de warmte te kunnen verspreiden. Eens de lamp brandt zie je dat plaatje niet meer zitten en lijkt het een echte gloeilamp. (daarom had ik ze gekocht) Er komt veel licht vanaf (800 Lumen). Ik geloof dat er een smps inzit .
Dat keramisch ledplaatje is natuurlijk ook prima bruikbaar buiten de lamp. Mijn vingers jeuken al de hele tijd om de ballon te breken om er bij te kunnen...(en te meten hoeveel volt erover staat) Het + tekentje staat er duidelijk bij :-)

Tidak Ada

Golden Member

Die van mij zitten dus in dit soort lampen

Ze noemen het een LED-vervangen voor een 'kooldraadlamp'. Dat is het bij lange na niet, zeker als de lamp uit is. Het fijne filament van een kooldraadlamp en ook van een metaaldraadlamp (waar het dus eigenljk een vervange voor is) wordt door die vreselijke gele slangetjes vervangen en dat zie je op meters afstand.
Voor mijn doel is het echter uitermate geschikt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †