Goede middag allemaal,
Bij het rommelen op zolder kwam ik mijn oude "Intel SDK-85" weer tegen, die was opgeruimd omdat de 8355 ROM, met daarin het firmware (Monitor) programma,
defect was.
Is er iemand op het forum die zo'n ROM beschikbaar heeft?
Op sommige SDK's zat i.p.v. de 8355 ook wel een 8755, ofwel de EPROM uitvoering daarvan, die is natuurlijk ook welkom.
Verder kwam ik nog een Micro controller tegen met ongeveer dezelfde configuratie en uitvoering als de "EUROCOM-1 van het duitse merk Eltec geleverd door MANUDAX.
Kan iemand mij helpen met de schema's e.d. hiervan, en, als het kan, ook het monitor programma.
Een listing op papier, of tekstfile is natuurlijk ook welkom.
Ik ben mij ervan bewust dat de meeste leden denken,"waar bazeld die ouwe man over", maar er zijn vast nog wel mensen die dit spul kennen.
Kijk eens voor mij in de ouwe doos naar restanten uit deze, lang vervlogen, mooie tijd.
Rieks, (Peppie)
Ik weet niet of dit de goede firmware is maar hier is deze te downloaden:
Sorry, die sdk85.exe file is alleen een emulator maar wel met de standaard monmitor rom.
Ik heb ook dit gevonden :
http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/intel/8085/9800451A_SDK-85_User…
In dit SDK-85 Users Manual staat het volledige monitor programma afgedrukt.
Het moet mogelijk zijn om met behulp van de 8080/8085 macro assembler hiermee de binary monitor file te maken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hier zit de sourcecode in: http://www.nj7p.info/Toys/Software/Monitors/work/sdk-85_1_0a.7z
Als je een lege D8755A hebt (paar euro op eBay) dan kan ik die eventueel wel voor je programmeren.
Bedankt voor je reactie microdwl,
Dit is een leuke emulator, werkt ook in linux.
Een windows versie had ik al.
Mijn enige probleem is het programmeren van die 8755, er zijn niet veel programmers daarvoor, in elk geval niet voor mijn hobbybudged. De doc's en de HEXDUMP van het monitorprogramma heb ik ook.
De INTEL 8085 microprocessor heeft een gemultiplexte LO BYTE adresbus/databus, waardoor standaard epromprogrammers niet geschikt zijn, alleen de duurdere en dan ook nog vaak met een extra hulpstuk.
Voor de EUROCOM-1 zoek ik de schema's en het monitor(firmware) programma, HEXDUMP of het programma in Assembler.
Die Eurocom was een meer hobby-achtig ding voor zelfbouw, net als de JUNIOR en de SC/MP van ELECTUUR, terwijl de SDK-85 b.v. werdt gebruikt bij opleidingen en bij de cursussen van DIRKSEN, voor studie van microprcessoren, Assembly Programming en Interfacing.
Groeten Peppie
Bedankt Arco voor je genereus aanbod, ik wil er graag gebruik van maken.
Mail mij even je adres gegevens, dan stuur ik je een paar 8755's toe.
Rieks
Ik heb de Eurocom-1 hier staan. Schema's heb ik ook nog ergens en ook nog een boekje. Ik zal het deze week even opzoeken.
Wel even een kanttekening, de druktoetsen (als je het model met groen en wit hebt) hebben verzilverde contacten die na jaren van stilstand geoxideerd zijn waardoor ze niet of moeilijk meer werken. Schrik dus niet als hij bepaalde toetsaanslagen niet pakt.
de 8085 is toch een 8 bits processor?
de data en adresbus worden wel degelijk gedemultiplexd, dmv een latch.
volgens mij kun je er een gewone 8 bits eprom voor gebruiken.
Bedankt voor de reacties allemaal.
@Dominic, begrijp ik het goed dat je de eurocom eventueel met doc's wel aan mij wil afstaan?, dat zou super zijn. Mail mij maar even daarover.
@Mel, de 8085 is idd. een 8 bits processor, en was, samen met zijn voorganger de 8080, het voorbeeld voor de bekende Z80 die naar ik meen door dezelfde mensen is ontwikkeld, en in de eerste "Home Computers" zoals b.v. de TRS-80 van TANDY z'n toepassing vond.
Het is helaas niet zo dat je in de SDK-85 de 8355/8755 (PIA) door een 8 bits eprom zou kunnen vervangen, omdat die latch zich in die 8355/8755 bevind, en je dus een aparte schakeling moet maken met een aparte latch. Ook heeft de originele PIA een aantal poorten die nodig zijn.
Peppie
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is een ouwetje. Toen ik bij Manudax begon (1987 of 1988) werden er al een paar jaar geen onderdelen meer verkocht. Op een bepaald moment moest het oude magazijn met de laatste componenten leeg. We mochten daar toen 1 keer gratis "winkelen" Dat was een soort wedstrijd in graaien 
Op een HCC beurs hadden we veel oud computer gerelateerd spul meegenomen (bv CP/M software) maar dat werd totaal niet verkocht. Tegen het eind duwde we de twee rolkarren hetgang pad in, de product manager ging op een trapje staan met een megafoon en riep dat alles in die karren gratis was. Die kar was in een paar minuten helemaal leeg.
Hallo Fred,
Het is idd een ouwetje, net als de SDK-85, die heb ik ook eind jaren '70 gekocht om mijn kennis wat te moderniseren.
Van oorsprong ben ik nog een elektronicus uit het buizen tijdperk, en in mijn tak vooral gasgevulde buizen "Thyratron en Ignitron".
Maar buizen komen terug in de mode.
Peppie