Om de deurbel ook achter te horen een wil ik graag een antieke "PTT extra bel" gebruiken.
Deze zat oorspronkelijk met blauw rood op contact 1 en 2 aangesloten. Een simpele 230/12 adapter (12V~ 300mA) @ 50Hz aangesloten op contact 1 en 2 laat niet bijster veel rinkelen, meer zacht zoemen.
Verschillende topics spreken over verschillende voltages (tot 125V) en frequenties voor de toestellen. Vraag is simpel: wat moet er op zo'n extra bel aan voltage, frequentie en stroom om deze fatsoenlijk te laten rinkelen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze bellen hebben doorgaans een condensator aan boord om de bel in te laten schakelen op 60v dc belspanning. om de bel op ac te gebruiken heb je al een dikke 40v nodig en zal de condensator in de bel eruit moeten..
in het klepje staan vaak gegevens, klem 3 kan de condensator miss overbruggen..
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik dacht dat het 10 25Hz was wat die bel nodig heeft. Een trafo gaat dus niet lukken.
-edit- Zag net dat het geen 10 maar 25 Hz is. Met een trafo en een enkele diode zou je kunnen proberen of er iets hoorbaars uit komt wat acceptabel is.
Als dat niet lukt zit er niks anders op dan met een H-brug een "echt" signaal te maken van 25Hz waarbij de brug op ca 42-60V draait.
(Wel de condensator in de bel laten zitten om te voorkomen dat je bel 'uitfikt')
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dank voor de reacties, even nog een foto van "in het klepje" bijgevoegd. Contact 4 is er niet, ik kan niet verder in de bel kijken omdat 1 schroef is verzegeld.
Als ik lees condensator overbruggen dan sluit ik hem het beste aan op 2 en 3 via een beltrafo?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nee, want dan heb je juist alleen de condensator te pakken. Tussen 1 en 3 zit de spoel van de bel, dus die zou ik proberen.