http://www.goodfoundation.com/other/pokia/media/phones/holbornexchange/holbornexchangebg.jpg

Hoe kan ik dit zelf maken? Ik ben niet zo thuis in de elektronica, maar dit moet toch te doen zijn met een headset en een oude telefoonhoorn... Waarschijnlijk kan ik het zelf wel erg knullig doen, maar ik wil het graag op een nette manier!

groetjes,

carlijn
c.compen@student.tue.nl

oeh De Retrofoon :)
iemand op Gathering of Tweakers had um gemaakt ik zal wel ff kijken of ik het schema kan vinden
edit:

http://home.wanadoo.nl/familiemelis/pics!!!!!/retrofoon/retrofoon%20schema.jpg

[Bericht gewijzigd door Gerwin op ]

hoi, dankjewel!

maar zoals ik al zei ben ik niet zo'n elektronicaheld, dus snap ik dit niet helemaal... als ik een hoorn heb en een headset, wat moet ik dan doen? in normale-mensen-taal ;)?

kan ik op 1 of andere manier de draadjes van mn headset aan die telefoonhoorn maken? sorry voor mijn onbegrip!

carlijn

Dit is wel een hele leuke! Ik had al eens het idee om een nokia in een oude telefoon te bouwen, maar dit is lekker simpel. Die in de oude telefoon komt ook nog wel eens, leuk als er belgerinkel uit je tas komt. :D

Carlijn, wil je dit zelf gaan maken of zoek je iemand die het voor je doet? Er moet wel gesoldeerd worden wil het een beetje werken en er moeten onderdeeltjes extra in de hoorn worden geplaatst.

Hoi, bedankt voor de reacties! De bedoeling is dat ik het zelf ga maken. Ik kan wel solderen, maar ik weet alleen niet hoe of wat. Ik kan dus eigenlijk solderen als ik weet wat er moet gebeuren. Dus als iemand me dit kan uitleggen?

Carlijn

je headset zit met een dubbel snoertje vast waarschijnlijk. Knip er één door en kijk wat er uitvalt. Hoor je niks meer dan heb je de koptelefoondraad te pakken anders is het de microfoondraad. Markeer de draden met een merkstift of stickertje oid. Maak de eindjes bloot. Per draad moet je twee draadjes zien zitten die weer bestaan uit fijnere draadjes.

Print het schema uit, haal de onderdelen: (hoorn), condensator, weerstand en de schakelaar. Soldeer alles zo aan elkaar in het schema, het liefst zodat het netjes in de hoorn past.

Soldeer nu de gemarkeerde draden van de headset aan de goede uit de telefoonhoorn. Klaar! ;)

Snap je het?

Hoi, dankjewel! Ik denk dat het nu wel gaat lukken! Maar 1 dingetje snap ik niet: waarom moet die schakelaar ertussen? En wat voor schakelaar moet ik hebben?

Carlijn

Neem een drukknopje dat even contact maakt als je er op druk en daarna niet meer.

Het knopje zorgt ervoor dat je kan opnemen, als je telefoon in je zak afgaat hoef je alleen nog maar op het knopje op de hoorn te drukken om op te nemen. Je kan ook ophangen door m daarna weer in te drukken dacht ik.

Hoi, ik ben eraan begonnen, maar het is weer eens niet zo simpel als ik, dacht. Mijn headset bestond uit 1 draadje, dus die heb ik toch maar doorgeknipt. Daarin zitten 2 dunne draadjes (een groene en een rode) en dikkere groene draad. In de dikkere groene draad zit nog een dun groen draadje en een heleboel hele dunne draadjes. Nu heb ik dus geen flauw idee wat ik hiermee moet doen... wat bij welk onderdeel hoort enz. Iemand ideeen?

Carlijn

Probeer de rest van de headset open te krijgen, als het goed is kun je dan zien wat waar op aangesloten is.

Je kan het ook nog doormeten als je de pinout weet van de Nokia. Zoek eens op het typenummer van de Nokia en het woord "pinout" op Google. Kom je er dan nog niet uit, probeer de pinout dan hiet te posten (of de link ernaar toe).

Hoi, misschien had ik er ook bij moeten vermelden dat ik geen Nokia heb, maar een Sony Ericsson! Maakt dit voor de verdere uitwerking nog veel uit?

Sorry dat weet ik ook niet. Probeer daar eens een pinout van te pakken te krijgen, dus zoeken op "pinout" en typenummer van je telefoon.

Ik heb net de Nokia variant gemaakt, die werkt in ieder geval! Ziet er wel heel vreemd uit als je dan op straat staat te bellen! :D