Oude scanner sbe optiscan onderdelen gebruiken voor Hf ontvangertje of air band

Hallo,

Ik heb hier nog een oude sbe scanner liggen de onderdelen die er in zitten zou ik graag willen gebruiken voor een Hf ontvangertje of een andere ontvangertje suggestie zijn welkom,

Is dit mogelijk met de onderdelen die hier in zitten?.

Groet.

Ja en nee. Je kan de universele onderdelen wel gebruiken (voedingsonderdelen, condensatoren, weerstandjes, transistoren, opamps/audio IC's) maar als het een doorsnee VHF/UHF scanner is, kan je verder weinig met de onderdelen die het tot een goeie ontvanger maken.

Spoeltjes kan je misschien ook nog gebruiken, als je die herwikkelt/opnieuw afstemt voor de KG band van je keuze.

De onderdelen zijn waarschijnlijk beter geschikt voor de luchtvaartband. Middenfrequenttrafo's zijn herbruikbaar. Luchtvaart gebruikt AM, dus in principe kan je gewoon een standaard superheterodyne bouwen met de bestaande trafootjes, en dan een AM detector in plaats van een FM detector gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (28%)]

Oké dankje ledlover,

Dan blijf ik deze gewoon gebruiken waar die voor bedoeld is zonde om er dan aan te prutsen.

Heb wel een 4 polige stekker aan.dus een vraag kan ik deze op een andere stekker solderen want er zitten 4 draden + - geel en bruin.hoe aan te sluiten.

Groet.

Oei, de optiscan...
Nostalgie, voorloper van de 'computerscanners'.
Als je daar nog het programmeerboek bij hebt, ik ben in voor een copie, voor een bijbehorend kaartje ook overigens, kan ik mijn exemplaar weer werkend krijgen....

heb nog wel een copy van de optiscan liggen ,kwaliteit is niet zo best maar wel leesbaar.

een kaartje moet ik ook nog wel ergens hebben.

het is een a 4 je waar het programmeren op staat.

[Bericht gewijzigd door Win2k op (16%)]

Op 14 september 2015 16:40:19 schreef Win2k:
heb nog wel een copy van de optiscan liggen ,kwaliteit is niet zo best maar wel leesbaar.

een kaartje moet ik ook nog wel ergens hebben.

het is een a 4 je waar het programmeren op staat.

Graag, voor scan oid, het mailadres op het forum....
Eventueel voor het kaartje opsturen krijg je dan wel mijn adres...

zal hem vanavond even inscannen, kaartje moet ik net tegenkomen ,kan hem zo niet vinden.
ergens tussen gekomen in de loop der tijd.

Oh ik heb lang geleden daar zelf kaartjes voor gemaakt.

Er staat me bij dat ik een basic programmaatje gemaakt had indertijd om uit te rekenen wat je precies moest doen.

Ik heb daar geen manual bij en geen kaart.

Maar weet iemand hoe je die 4 polige op een gewoon stekker aan kan sluiten.

Groet.

Ik zal vanavond even kijken hoe het zit bij mijn exemplaar..

heeft de scanner bij jou wel gewerkt?
kan ook een 110 volt uitvoering zijn.
de mijne ging op een omvormer.

http://members.shaw.ca/Gary.Jacek/Optiscan.html

adres met gegevens ook de cardprogrammer en manual

[Bericht gewijzigd door Win2k op (33%)]

Dat weet ik pas als ik een kabel eraan soldeer:p.

Aangezien dat ik de standaard kabel er niet bij heb zitten wou ik er een andere
Kabel aan solderen.daarom wou ik weten hoe ik die het beste op een gewone stroomkabel kan aansluiten
Omdat er 4 draden zijn + en - en gele voor massa en een bruine die weet ik niet.

Groet.

Deze scanner kan zowel op een 12V accu als op 230V.

De gele draad zit via de zekeringhouder aan de trafo, controleer de andere draden goed voordat je wat aansluit ;).

Hallo Henrys,

Het zijn 4 draden hoe kan ik die dan het beste op een 12 volt voedingen doen?.
Aangezien er 2 draden zijn van de voeding:p.

Groet.

12 volt op de rode en zwarte draad.

aangepast

[Bericht gewijzigd door Win2k op (16%)]