[CO voeding 2019] discussie topic

Sine

Moderator

Afgesplitst van het [Inkoop Actie] CO voeding 2019 topic.

De master / slave opzet zijn twee losse voedingen.
Een voeding is altijd master, de extra onderdelen kit maakt dat een voeding slave kan zijn.
Bij een dubbele voeding heb je twee voedingsprinten nodig en 1 slave uitbreidingskitje.

Dus je besteld normaalgezien één slave onderdelen kit minder dan het aantal voedingen wat je besteld. Of je moet reserve onderdelen leuk vinden ;)

Tracking doet stroom, spanning en enable.

Je hebt altijd een 'master' nodig om te volgen, en die heeft niets aan de extra componenten op de slave.
Biede voedingen zijn een op zich zelf staande voeding, eigen trafo eigen elco eigen alles.
Je kunt ze in tracking dus ook in serie of parallel schakelen.

Beschrijving / bouwinstructie volgen nog. Staan erbij :)

CO PSU, Main PCB.pdf

CO PSU, front PCB.pdf

Bouwbeschrijving v1 30-3-19.pdf

BOM_DIY.pdf

Er is een foutje geslopen in de front pcb, er moet een pootje gesnoeid worden van een display, zie de bouwbeschrijving.

Voor mensen met enkel PCB's, een CD4013 is geen HEF4013. (de CD heeft geen schmitt trigger op zijn clock ingang)

Hi Sine, :-)

Leuk die lampjes over de buffer elko, mooit twee functies, bleeder en indicatie van energie aanwezig.
De lampjes over de uitgang heb ik eigenlijk weinig gebruikt, maar kan ook hier handig zijn tijdens het testen.

Bij dynamische belasting kunnen zij als "preload" dienen.
Meestal doe ik dat met mijn active loads, maar ook hier is de indiecatie van energie op de uitgang altijd handig tijdens het testen.

Ik wacht even het blokschema of zoiets af, en pas dan de bestelling aan :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Hey bram,

Bleeder en indicatie inderdaad, ook omdat de spanning op die elco op een gegeven moment verdubbelt als de dissipatie begrenzing bijschakelt.

Ik heb het blokschema voor tracking onder de eerste post gezet. En de volledige schemas van de proto er meteen ook aan gehangen.
Let op! dit zijn de schema's van het prototype !!

Wat de lampjes aan de uitgang betreft, mijn dummyload is te traag :P

Sine

Moderator

Psst ... als je nieuwsgierig bent ... schema's staan in de 2e post

LetterHenk

Golden Member

Bij nader inzien heb ik gewijzigd naar 2 kits + slave onderdelen. Wel leuk om kompleet te kunnen bouwen.
Is er op de meter print ook ruimte voor de 4e display die in het schema staat? (V en A aanduiding) Ik kan dat op de foto's niet zien.

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

Jep, dat zijn de proto printen, die hadden dit nog niet, op de final zitten die er wel op. Maar die hebben we nog niet fysiek.

Beste wat ik kan doen:

LetterHenk

Golden Member

Dat ziet er mooi uit sine, wel vreemde maat? Een A en een V kunnen toch met een ‘normaal’ display?
Of is dit ff snel getekend?

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

Dat kan inderdaad, deze hebben we bewust kleiner gekozen, dat heb ik in het verleden ook al bij andere voedingen gedaan, kijken of ik een picje kan vinden.

Uit den ouden doosch,

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 13 februari 2019 22:55:10 (12%)

LetterHenk

Golden Member

Aaah, kijk aan dus echt een ander formaat. Dat is wel mooi zo een slagje kleiner :)

Action expresses priorities LH

Mooie printen, dat gepruts met through-hole van de vorige versie was echt niet meer van deze tijd ;)

Zijn er maatvoeringen van met name de display/potmeter-print beschikbaar? Ik heb een voeding die zich niet meer netjes gedraagt en in plaats van deze te repareren kan ik hem misschien ombouwen naar de CO-voeding, als de boel een beetje in de kast past.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Op 14 februari 2019 11:40:50 schreef Jochem:
Mooie printen, dat gepruts met through-hole van de vorige versie was echt niet meer van deze tijd ;)

Zijn er maatvoeringen van met name de display/potmeter-print beschikbaar? Ik heb een voeding die zich niet meer netjes gedraagt en in plaats van deze te repareren kan ik hem misschien ombouwen naar de CO-voeding, als de boel een beetje in de kast past.

Ik zal ze vanavond even opmeten, ze zijn in ieder geval kleiner dan 80 x 95.

Op 14 februari 2019 12:29:17 schreef Sine:
Ik zal ze vanavond even opmeten, ze zijn in ieder geval kleiner dan 80 x 95.

Bedankt. Het gaat me (mede) om maatvoeringen en onderlinge afstanden van de displays, en de hartafstanden van de potmeters.

If you want to succeed, double your failure rate.

Snip, Guido heeft er een mooi plaatje van gemaakt hieronder

[Bericht gewijzigd door MAH op donderdag 14 februari 2019 17:53:47 (86%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik heb eventueel interesse mits mij enkele dingen duidelijk zijn.
Wat betekend IA? (Klinkt misschien beetje dom maar heb daar nog nooit van gehoord.)

En als ik een Master + slave wil gaan gebruiken dien ik een Master, slave en pcb te nemen?

Alvast bedankt voor de extra info.

Sine

Moderator

IA betekend Inkoop Actie.

Voor je tweede vraag, kijk even naar het plaatje en uitleg in de 2e post van dit topic.

Voor een dubbele voeding met tracking heb je twee kits nodig (want het zijn twee voedingen) en een uitbreidingssetje om 1 van die voedingen slave mogelijkheden te geven.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 14 februari 2019 22:49:37 (11%)

Nee, ik geen kit deze keer. Laat ik eerst maar eens de 2x CO2016 en de Banggood voeding afmaken.
Maar ga natuurlijk wel de opbouw en modificaties topics volgen (denk ik)

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Toch nog een vraagje voor de slave stand.

Wat houdt dit precies in? Is het domweg twee voedingen parallel maar bediend door één set V en A knoppen?

Of kun je ze ook in serie schakelen en met één set knoppen bedienen?

En hoeveel slaves kun je aansluiten?

Wat jammer dat ik geen 30V 4,3A ringkerntrafo's meer over heb... (maar wel een 2x15 + 2x30V voor 3 voedingen...)

Ga eens even naar een behuizing zoeken... en naar een reden voor nog een extra (slimme) voeding... ;)

Sine

Moderator

@r-p

De instellingen van de slave volgen de master, dat geldt voor de set waardes (spanning/ stroom) en voor het enable signaal.

Dat kan erg handig zijn als je ze serie of parallel wilt zetten (voor meer stroom / spanning of voor een symmetrische spanning +15 0 -15 bijvoorbeeld)

Het serie / parallel schakelen doe je extern.

Je kunt zoveel slaves aansluiten als de master voeding van stroom kan voorzien, de scheidings versterker wordt gevoed door de master voeding.
In de praktijk kunnen er meer aan dan praktisch is, vier slaves aan een master is bijvoorbeeld geen probleem.

Wat jammer dat ik geen 30V 4,3A ringkerntrafo's meer over heb... (maar wel een 2x15 + 2x30V voor 3 voedingen...)

2x15V is perfect voor 1 voeding, als je de dissipatiebegrenzing wilt gebruiken heb je twee wikkelingen nodig van 12 of 15V. (of een 24 of 30V met middenaftakking)

Ik heb gisteren een leuk doosje gevonden, eens kijken of ik daar een dubbele voeding in geprakt krijg ...

Nuttige info, ik had me niet genoeg ingelezen om te begrijpen dat 2x15 t.o.v. 1x30V een noodzakelijk verschil is. Ik dacht dat het domweg was omdat 2x15 gangbaarder is dan 1x30...
Aanname is de moeder van alle blunders/vergissingen/misverstanden/...

Voor de goede orde, ik doe (nu) niet mee. Hoe gaaf ook, tegen de tijd dat ik een deuk heb geslagen in alle projecten die nog liggen wachten, is CO voeding 2020 al lang en breed bestelbaar.

Zal het wel met interesse blijven volgen!

Diamon

Golden Member

Wat ik mis in mijn eigen voeding, is het kunnen aflezen hoeveel stroom er wordt afgenomen (bv 2A ingesteld, hoeveel wordt er op dat moment afgenomen door het aangesloten object).
Is dit ook te realiseren in dit ontwerp ?

Kruimel

Golden Member

Huh? Heb jij een voeding die alleen toont wat de instelling is, maar niet de gemeten waarde? Ik had het juist andersom verwacht... In elk geval geloof ik dat de voeding hierin is voorzien met een functie die de ingestelde waarde toont als de uitgang uitgeschakeld is:

Op 11 februari 2019 23:45:24 schreef MAH:
Belangrijkste aanpassingen:

  • Weergave van instellingen, als de uitgang is uitgeschakeld worden de ingestelde stroom en spanning weergegeven

Wellicht is er ook nog ergens een aansluiting voor een knop om de instellingen te tonen zonder de uitgang uit te schakelen? Je zou een 'feature request' kunnen doen. Gegeven het feit dat de functionaliteit reeds bestaat zou het waarschijnlijk niet meer hoeven zijn dan het toevoegen van de pads om een schakelaar op aan te sluiten (maar dat is speculatie).

Ik heb nog een oude labvoeding staan die nodig aan een opknapbeurt toe is, dit klinkt als een goede upgrade. Aangezien de trafo die daarin zit niet precies is zoals aangeraden, een paar vragen:

Vraag 1: als ik naar het schema kijk, lijkt het alsof ik ook een trafo met enkele wikkeling kan gebruiken, dan gebruik ik simpelweg pinnen 1 en 2 van JP2, en laat ik pin 3 open. Zie ik iets over het hoofd? Ik snap dat de warmteproductie dan mogelijk wat hoger wordt omdat de dissipatiebegrenzing niet werkt, maar aangezien mijn trafo wat zwakker is, denk ik niet dat het een groot probleem oplevert.

Vraag 2: Mijn trafo levert minder spanning en stroom dan waar het ontwerp voor bedoeld is. Ik zit te denken om daarom een extra weerstand in serie te zetten met de U en I potmeters. Dat zou gewoon moeten werken toch?

Volgens mij weet ik de antwoorden al, maar een beetje zekerheid is toch wel handig

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Sine

Moderator

1. Je kunt prima een enkele wikkeling gebruiken, maar dan werkt inderdaad de dissipatiebegrenzing niet.

2. Voor de stroom is dat de makkelijkste optie (die weerstand is er ook al) voor de spanning ia het beste een tweetal weerstanden op de print aan te passen (of drie als je de dissipatiebegrenzing gebruikt)

Is er ook een Nog hogere spanning mogelijk of is 2x15vac input max?

duck-tape does miracles...so do I