Beste CO'ers,
Bij het surfen op CO kwam ik dit tegen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/2940/1/xbox
Nu ben ik heel benieuwd hoe dit schema in elkaar zit.
Wil iemand mij helpen?
De VU-meter van CO met telkens twee leds in serie en aangesloten op de trilmotor van de X-box volgens het topic.
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Ik denk hetvolgende: je sluit de punten "IN" aan parallel over de 2de trilmotor, je maakt het schema, en dan zet je de 2 leds die tegenover elkaar staan in serie, zodanig dat die gelijktijdig oplichten.
//EDIT je was me weer voor hugo 
Okey bedankt voor de reply.
Aangezien ik zelf ook nog wel iets wil leren neem ik geen genoegen met een bestaand schema.
http://www.national.com/ds/LM/LM3915.pdf
Kan iemand mij wat uitleg geven m.b.t de pinout?
Wat betekent: Rlo,Rhi,REF out,Ref adj en mode?
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Heeft er trouwens iemand enig idee waar Atmoz zijn stroom vandaan haalt? Gewoon uit de gamepad?
Die CO versie uit je sig gerwin is ver·schrik·ke·lijk
@Ives: Je kunt de spannign gewoon uit het stekker in je controller aftappen.
Het is gewoon een USB connector
ja precies, zoveel stroom trekken die paar ledjes ook niet, moet makkelijk kunnen.
vind et echt enorm mooi afgewerkt, net of hij een soort mal heeft gebruikt om de gaten te boren, je wilt namelijk mijn HDD LED VU Meter niet zien in me pc:P die leds lopen totaal NIET in een rechte lijn:P
@ Gerwin:
Ik wilde graag nog wat meer info dan daar beschreven over de pinnen.
Hoe stel ik bijvoorbeeld de gevoeligheid in?
Ik zie in de datasheet 2 weerstanden en hier één!
Is er dus iemand die me dit kan uitleggen?
@ Thierry: Heb je wel een centerpons gebruikt?
Ik boor mijn gaatjes eerst altijd met een 1,5 mm boortje en dan precies goed.
Ives
Als je hem minder gevoelig wil maken, zou ik denken na de ingang een weerstandje.Kwaad zal het niet kunnen. Het zou ook kunnen dat het is met de 1k weerstand, maar aangezien dat een standaart waarde is, dient die waarschijnlijk ter bescherming van de chip. Ik heb de datasheet nog niet gelezen, maar een weerstandje na de ingang zal zeker geen kwaad kunnen.
//EDIT: In de datasheet staat dat ik gelijk heb: daar gebruiken ze een 2k potmeter om de lichintensiteit in te stellen.
[Bericht gewijzigd door Ives op ]
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 16 augustus 2004 10:03:54 schreef Johan v. Althuis:
Aangezien ik zelf ook nog wel iets wil leren
...
Kan iemand mij wat uitleg geven m.b.t de pinout?
Lees de datasheet zou ik zeggen. Bestudeer de figuren en schema's en lees de tekst. Dan moet je er uitkomen.
Op 16 augustus 2004 12:43:40 schreef Bastiaan:
[...]
Lees de datasheet zou ik zeggen. Bestudeer de figuren en schema's en lees de tekst. Dan moet je er uitkomen.
Sorry bastiaan maar snap dat nooit helemaal.
Tenminste deze datasheet niet.
Maar bedankt voor de hulp.
(jammer)
Deze vraag is toch nog steeds het belangrijkst!
Wat is de volledige benaming en wat kan ik er precies mee
kleine voorbeelden?
de gaten in de print zijn 100% recht, maar de leds zijn schots en scheef op de print gesoldeert, en de gaten in de systeemkast dus oowk
Ik bedoelde de gaten in de systeemkast.
Eerst voorboren met een kleiner boortje.
Niemand die mijn vraag nog "wil" beantwoorden?
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 16 augustus 2004 12:47:55 schreef Johan v. Althuis:
Sorry bastiaan maar snap dat nooit helemaal.
Tenminste deze datasheet niet.
Ok, geeft niks. Fijn dat je dat meld, want nu weet ik dus dat je er zelf met de datasheet niet uitkomt. Dus gaan we over naar de volgende stap -> ik zal je tips/hint/info geven. 
MODE:
Deze is het makkelijkst. Deze pin kun je gebruiken om meerdere 3915's aan elkaar te koppelen. Maar deze pin gebruik je ook om in de stellen of het IC in de bar of de dot mode moet werken. Een bar houdt in dat alles vanaf led 0 tot aan het juiste niveau brand. Dot mode betekend dat alleen de led brand die het niveau aanduid.
Als je die MODE pin aan de gnd hangt, das dus een logisch 0, dan stel je hem in op DOT. Hang je de MODE pin aan de Vcc/V+, das dus een logische 1, dan stel je hem in op BAR mode.
R en Ref pinnen:
Het is nogal lastig om dat uit te leggen omdat je door verschillende manieren van aansluiten andere instellingen kan doen.
Het IC heeft een interne instelbare referentiespanning van 1,25V. De staat tussen de Refout en Refadj. Op de manier zoals bij het schema van CO is aangesloten staat er dus 1,25v over R1. Met de stroom die daarbij loopt kun je instellen hoeveel ampere de ledjes krijgen bij de "meter". Bij 1,25V en 1k is dat dus 13mA zijn.
RHI en RLO zijn voor het instellen van het bereik. LO is het laagste en HI het hoogste.
Ik raad je aan om gewoon de schakeling eens op een testbordje op te bouwen en dan ermee te experimenteren. Zo leer je het makkelijksts wat er gebeurt bij welke "instellingen". Soort van proefondervindelijk vaststellen 
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]
Helemaal top bastiaan dat je wat moeite voor me wil doen...
Wordt hier hoog gewaardeerd.
@Mode: Perfect is al veel duidelijker dan op de site beschreven!
[Bericht gewijzigd door Sjaak Boomschaak op ]
Ives
Inderdaad veel beter, ik begrijp dikwijls ook niets van datasheets, bastiaan, jij kan een nederlandse vertaling van die tutorial maken!!
Ik moet inderdaad maar even wat gaan experimenteren.
Dat de Leds geen voorschakelweerstand nodig hebben baat mij wel zorgen.
Ik snap dat ik de stroom kan besparen maar wat nou als mijn voedings spanning 5 volt is dan moet die led 3 volt verwerken.
Of snap ik dat niet goed.
Ives
Ik zou toch altijd een (kleine) voorschakelweerstand gebruiken voor de leds. Kwestie van op veilig te spelen.