Hallo allemaal, ik ben Rene. En Admiral is mijn Opel Admiral uit 1974
Ik heb in mijn werkplaats een oude grote tank staan die voorheen dienst heeft gedaan als compressor. De vorige eigenaar heeft er een hobby bob compressor op gezet maar ik wil hem weer origineel maken want we willen kleine dingen gaan stralen en ik heb dus power nodig.
Ik heb een nieuwe 2 cilinder compressor gekocht voor weinig en sinds vandaag een 2,2 kw 220/380 elektro motor. Het geheel wordt met een snaar aangedreven.
nu zit ik even met een vraag en ik heb echt gezocht op het forum en google maar mijn antwoord zit er niet tussen.
ik heb thuis in mijn schuur een 380 stop contact met de volgende kleuren en pen code's
pen code Aarde = geel groen
pen code N = blauw
pen code T3 = zw/w
pen code S2 = zw
pen code R1 = bruin
De kleuren zijn van een kabel die vanuit mijn huis naar de schuur gaat, ik heb van deze kabel dus ook 220.
even een kleine aanvulling mbt de pen code. Met lasdoppen gaan de volgende kleuren over in bruin mbt het 380 verhaal.
zw/w gaat over in (bruin fase)
zw gaat over in (bruin fase)
bruin gaat over in (bruin fase)
Nu heb nog een stekker in mijn andere werkplaats (waar ik ook 380 heb) en ik wil deze voorzien van een 5 aderige kabel en het andere eind aan de motor koppelen. Kabel heb ik ook liggen maar weet ff niet wat de kleuren zijn. zal ik morgen even naar kijken.
Ik heb het kapje van de motor gehaald en de onderste 3 aansluit punten zijn verbonden met messing strippen, dit betekent dus dat hij op 380 staat toch?
Waar sluit ik de 5 draden op aan de motor, ik heb 6 aansluitpunten. Ik weet dat er markeringen in staan maar ik heb er nog geen foto van, die komt ook morgen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb de motor nog niet betaald ik mocht hem thuis eerst uitproberen omdat de verkoper geen 380 heeft. Hij heeft hem wel in mijn bijzijn geprobeerd op 220 maar hij bromde alleen maar wat en je zag dat de as wel wilde draaien maar hij kwam tekort om een slag te maken. Kan dit kwaad dat hij hem op 220 heeft geprobeerd?
Alvast bedankt en als er meer info nodig is hoor ik dat graag.
Gr Rene
Willie W
Golden Member
Je verbind drie boutjes die in EEN lijn staan met elkaar, de andere drie boutjes die ook weer
in een lijn staan daar zet je de drie fase op. Dus bruin, zwart, en zwart/w. De geel/groene zet je op een schroef
aan de metalen behuizing. De blauwe heb je niet nodig in de motor, dus goed isoleren.
Als het goed is zit er meestal wel een aansluitschema aan de binnenkant van het motordeksel.
Bedankt voor je snelle reactie loop je ook nachtdienst.
Ik kom er niet helemaal uit wat je bedoeld. Maar ik maak morgen wel ff een foto dan zal het eea duidelijker worden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
of je motor wel geschikt is voor 400V kracht in driehoek is ook belangrijk met een motor van dit vermogen. anders kun je alleen maar draaien in ster. als de motor in driehoek kan lopen op 400V staat er op het plaatje 400/690V anders staat er 230/400V op..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je op het forum even zoekt naar kreten als "380 motor aansluiten" krijg je vast hits, onder andere afgelopen week nog. De meesten hebben fotos. Kan je van zeggen of het er bij jou ook zo uitziet of niet.
Op 2 december 2015 07:38:03 schreef testman:
of je motor wel geschikt is voor 400V kracht in driehoek is ook belangrijk met een motor van dit vermogen. anders kun je alleen maar draaien in ster. als de motor in driehoek kan lopen op 400V staat er op het plaatje 400/690V anders staat er 230/400V op..
Voor jou heb ik even een foto geschoten, mag jij zeggen of deze motor geschikt is.
deskjet
if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
Willie W
Golden Member
Niet in driehoek, maar wel in ster.
Je bent wel zuinig met de foto's, maak er ook eens eentje van het kastje zonder het deksel.
[Bericht gewijzigd door Willie W op (58%)]
Daar zal toch nog zoiets als een schakelaar (drukschakelaar) en motorbeveiliging tussen moeten zitten, je kan die motor niet rechtstreeks met een steker op 400 V aansluiten.
Gr.F_S
Op 2 december 2015 07:57:54 schreef rew:
Als je op het forum even zoekt naar kreten als "380 motor aansluiten" krijg je vast hits, onder andere afgelopen week nog. De meesten hebben fotos. Kan je van zeggen of het er bij jou ook zo uitziet of niet.
Ik denk dat ik er wel uit ben, waar het in zat was de blauwe draad. Aarde weet ik, de messing plaatjes liggen horizontaal aan elkaar verbonden aan de onderste contacten (dus 380 toch) en dan blijven er 3 aansluitingen over in de motor. Aangezien ik een 5 polige stekker heb en dacht dat ik 5 draden nodig had bleek het zo te zijn dat ik de blauwe kon vergeten waardoor je dan ineens 3 draden over hebt (aarde zit aan het huis van de motor), heb ik de vraag gesteld.
Tuurlijk ik kan uren en uren alles na pluizen op het forum maar ik heb de motor om uit te proberen voordat ik hem koop en wil ik dus redelijk snel weten of ik het goed doe mbt het aansluiten.
Kijk een kennisbank (hebben wij op ons werk)schrijft niet terug daar staat alles in wat verzameld is door iedereen maar ik vind het ook prettig om te communiceren. Leer je nl ook heel van.
Dus nu ff een plaatje van de binnenkant van het kastje wat op de motor zit.
Zoals jullie zien zitten de onderste contacten verbonden met messing plaatjes (horizontaal) Is dit de 380 schakeling
De bovenste 3 contacten hebben de kleur zwart, bruin, blauw. Ik neem aan dat ik deze aan mijn 3 bruine fase's moet verbinden die ik in mijn stopcontact heb zitten.
De blauwe in mijn stopcontact is eigenlijk niet nodig begreep ik vandaar dat een 4 aderige kabel voldoend is. Heb de stekker van mijn 4 koloms hefbrug even los gehaald en die kracht stroom motor had ook geen nul (blauwe draad)
Kort gezegd als ik nu een stekker eraan doe dan heb ik alleen de 3 fases en een aarde aan te sluiten. Dan zou de motor moeten draaien.
Als ik het anders zou moeten doen gaarne vermelden hoe het dan wel moet. misschien met een tekening.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe oud de motor is. Ik zie iets van 1072 4 staan. 10e maand van 1972 4e dag of niet?
Op 2 december 2015 19:27:27 schreef Willie W:
Je bent wel zuinig met de foto's, maak er ook eens eentje van het kastje zonder het deksel.
reeds geplaatst.
Op 2 december 2015 19:27:27 schreef Willie W:
Niet in driehoek, maar wel in ster.
Dus wat houd dat in?
Op 2 december 2015 19:31:46 schreef F_S:
Daar zal toch nog zoiets als een schakelaar (drukschakelaar) en motorbeveiliging tussen moeten zitten, je kan die motor niet rechtstreeks met een steker op 400 V aansluiten.
Ik ben een leek jongens. In mijn begin post heb ik aangegeven welke kabel ik heb met welke kleuren.
Wat heb ik nodig en hoe moet ik hem aansluiten om deze motor te testen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
Als het alleen is om even te testen heb je het goed aangesloten maar als je de motor op die tank gaat plaatsen zal er een en ander bij geplaatst moeten worden zoals ik al schreef.
Gr.F_S
De tank is voorzien van automatische afslag bedoel je die?
De tank had vroeger ook een 380 motor daar is toen een hobbybob ding op gezet met een 220 stekker en de automatische afslag hebben ze in het 220 circuit meegenomen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]
Op 2 december 2015 20:16:39 schreef F_S:
Ok ,als dat er nog allemaal op zit dan kan je hem zo terug bouwen.
Ah gelukkig, De motor die ik nu heb kan ik dus tijdelijk voorzien van een stekker. Moet ik nog rekening houden met de 3 bruine draden (fasen) ten opzichte van de kabel die aan de motor zit of kan ik het gewoon aansluiten. Er staat me iets bij over links om en rechtsom draaien van de motor door een fase om te draaien. Er staat wel een pijl op de motor met de draairichting.
Op 2 december 2015 20:15:33 schreef testman:
de motor lijkt van 1974 week 8 te zijn..
Dus een oudje, zal mij benieuwen hoe dat draait. Maar zegt verder niks we hebben 3 oldtimers staan en die rijden ook nog steeds. De as heb ik met de hand gedraaid en de lagers rommelen niet verder lijkt er ook geen radiale en axiale speling op te zitten.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
Inderdaad als de motor verkeerd om loopt wissel je twee aders en bij de meeste motoren kan dat gewoon.
Gr.F_S
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Zoals testman al vermelde : motor werd in de achtste maand van 1974 gebouw.
Bij dit soort motoren moet je controleren of de lagerpassingen in de motordeksels niet uitgesleten zijn. Motor openen en met de vinger traag over het passingsvlak wrijven. Als je een oneffenheid voelt is het mis.
Goed nieuws hij doet het. Hij moest ff een tijdje draaien om los te komen maar na een paar minuten liep ie als een zonnetje. Is het toerental nog afhankelijk of hij in driehoek staat of in ster. Ik vind het zo moeilijk in te schatten of ie 1420 t/min draait.
Ik heb de deksel aan de achterkant los gehad, ventilator eraf en de deksel waar het lager in zit. Alles zat nog dik in het lager vet. Zitten die lagers niet op de as geperst? Zijn gewoon kogellagers. Ik heb nog nieuwe liggen dus als deze versleten zijn doe ik er wel nieuwe in.
Voorkant ook het lager bekeken en nog dik in het vet. Als de motor draait hoor je alleen maar een zoem geluid geen bijgeluiden van speling in de as of lagers die versleten zijn.
Ik ben nog op zoek naar een poelie trouwens. Asgat diameter 28 mm met spie baan en de poelie zelf moet 270 mm zijn. Dus als iemand er nog 1 heeft liggen voor een mooi prijsje hou ik me aanbevolen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
De motor kan(mag)niet in driehoek geschakeld worden. Hij zal dan stuk gaan.
Zoals de verbindingsstrips er nu in zitten is goed.
Je moet wel een motorbeveiligingsschakelaar van 5,2A toepassen om de motor te beveiligen tegen overbelasting en fase uitval.
En natuurlijk ook een compressor schakeling maken om het ding aan te sturen.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Is het toerental nog afhankelijk of hij in driehoek staat of in ster. Ik vind het zo moeilijk in te schatten of ie 1420 t/min draait.
De snelheid van wisselstroom motoren is niet afhankelijk van ster of driehoek of van de spanning, maar van de frekwentie van het lichtnet.
Ster of driehoek bepalen welke spanning over iedere wikkeling mag staan. Dus in dit geval is dat 220 volt per wikkeling. Door de motor ster te schakelen staan er dus altijd 2 wikkelingen in serie en wordt dus 400 volt mogelijk.
Groetjes Hans.
Sparkz
Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Op 3 december 2015 21:29:28 schreef (Admiral) Rene:
...de poelie zelf moet 270 mm zijn...
Dat zal toch wel een typo zijn?!
Op 3 december 2015 22:03:04 schreef cmk:
De motor kan(mag)niet in driehoek geschakeld worden. Hij zal dan stuk gaan.
Zoals de verbindingsstrips er nu in zitten is goed.
Je moet wel een motorbeveiligingsschakelaar van 5,2A toepassen om de motor te beveiligen tegen overbelasting en fase uitval.
En natuurlijk ook een compressor schakeling maken om het ding aan te sturen.
De compressor die ik heb staan had voorheen ook een 380 motor alleen heeft de vorige eigenaar deze vervangen voor een hobby bob compressor. De originele spullen van de oude compressor zitten er nog op.
Gaat het volgens jou dan nog steeds lukken zo of moet ik nog wat zaken aanpassen.
Op 4 december 2015 08:11:40 schreef Sparkz:
[...]Dat zal toch wel een typo zijn?!
wat bedoel je met typo, model poelie ofzo
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Typo = Typefout. Hij kan niet geloven dat je poelie echt 270mm zou zijn. (Ik heb daar geen oordeel over).